Gå til innhold

Å være en idealistisk person, hva legger du i det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis noen sier at de har inntrykk av en som "ung og idealistisk" - hva kan de legge i det? :forvirret:

Jeg er faktisk 30 år, og det var en overordned på arbeidsplassen som sa det. Han er en sympatisk og flink mann, men jeg visste ikke at han hadde det inntrykket av meg...vet ikke hvordan jeg skal tolke det :forvirret:

Hva ville dere ha tenkte dersom dere skulle omtale noen som "idealistisk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en overordnet, eldre mann hadde sagt til meg at jeg virket "ung og idealistisk" hadde jeg tolket det som at han mente jeg var naiv men med gode intensjoner men manglende bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealistisk er en god egenskap det! Bare så synd at det er sjelden mulig å kombinere med praktis...

Neida, det er en bra greie å være ung og idealistisk, av og til smitter litt av engsjementet over på oss "gamlinger" også. Og jeg tror vi har veldig godt av å bryne oss litt på unge som ennå tror på idealer, som streber mot visjonene og som tror på mulighetene.Og som minner meg på at jeg var også idealistisk og ivrig en gang, før rutinene og hverdagen "tok" meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Idealistisk" må ikke være ensbetydende med "naiv" eller manglende bakkekontakt".

Man kan fint være en realistisk person, men god og saklig argumentasjon, og et klart analytisk hode, og samtidig ha visjoner og idealer.

Hvis man er et balansert menneske, med en blanding av disse egenskapene, mener jeg det er en positiv og svært bra ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også tolkes dithen at han syns du fortsatt har "gløden" og ennå ikke har blitt oppslukt av passitiviteten de fleste andre slukes av. Noe ala det Lenej skriver.

Jeg syns du skal holde på det så lenge du bare klarer. Det er en fin ting. Uten idealisme hadde verden stagnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Idealistisk" må ikke være ensbetydende med "naiv" eller manglende bakkekontakt".

Man kan fint være en realistisk person, men god og saklig argumentasjon, og et klart analytisk hode, og samtidig ha visjoner og idealer.

Hvis man er et balansert menneske, med en blanding av disse egenskapene, mener jeg det er en positiv og svært bra ting!

Nå skrev jeg naiv men med gode intensjoner. Og jeg sier ikke at det er synonymt med idealistisk, men hvordan jeg ville tolket et slikt utsagn i en slik setting.

Ingen er vel uenig i at det er positivt å være idealistisk så lenge man klarer å balansere og relatere det til kontekst. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg naiv men med gode intensjoner. Og jeg sier ikke at det er synonymt med idealistisk, men hvordan jeg ville tolket et slikt utsagn i en slik setting.

Ingen er vel uenig i at det er positivt å være idealistisk så lenge man klarer å balansere og relatere det til kontekst.  :roll:

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positivt ladet- ikke naivt. Verden ville, som Hilde sier, vært et helvete hvis ikke folk hadde engasjert seg i saker som er utenfor husets fire vegger. Se på hva Bono gjør med "One" kampanjen, og "Make Poverty History", f.ex.

Er det noe jeg har lovt meg selv, så er det å aldri slutte å med å håpe og tro at ting blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...