Gå til innhold

Somaliere.

Snasen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det største problemet for somaliere når de kommer til et land som Norge, er vel at de har vanskelig for å tilpasse seg lover og regler når de har levt hele sitt liv i anarki..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter en stund så begynte den ene somaliske gutten (på ca 6-7 år) å kaste steiner på de muslimske jentene! mannen min sa til ham med rolig men streng stemme at han ikke måtte gjøre slikt. så tydelig på den lille gutten at han ville bli en lite hyggelig person om 10 år.

Oi! Jeg måtte snakke til sønnen min her om dagen, han tok en neve småstein og pælmet på søsteren sin. Har jeg en tikkende bombe i mitt hus? :overrasket:

(Er forresten mannen din synsk, slik at han kan se utviklingen på et menneske sånn 10 år fram i tid?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var på lekeplassen sammen med sønnen for en stund siden. der var det også en gjeng jenter som gikk med slør og noen smågutter. disse snakket sammen og guttene var fra somalia fortalte de. etter en stund så begynte den ene somaliske gutten (på ca 6-7 år) å kaste steiner på de muslimske jentene! mannen min sa til ham med rolig men streng stemme at han ikke måtte gjøre slikt. så tydelig på den lille gutten at han ville bli en lite hyggelig person om 10 år.

Forskjellen på somaliske foreldre og norske foreldre er at du sier til sønnen sin: "Dette er ikke riktig" i mens en somalsk unge får ofte ros (det er faktisk sant) hvis han/hun lærer seg å sloss i ung alder.

Nå vet ikke jeg hvilke kunnskaper mannen din har i forhold til Somaliere, men det er nok litt drøyt å si at det kan bli noe feil med gutten om ti år HVIS foreldrene hadde snakket til han og korrigert han, men igjen hvis han som meg... vet at de fleste ikke gjør sånt, så ja, da får den gutten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er like saklig som at noen i et annet land skulle går rundt og være redd NORDMENN. Alle nordmenn. Er ikke det en merkelig idè? At alle nordmenn skulle tillegges samme egenskaper og særtrekk. Kan overhodet ikke si at nordmenn er en homogen gruppe. Så er vel kanskje ikke somaliere det heller? Ikke alle somaliere har vært utsatt for grusomme krigshandlinger og er vandrende tidsinnstilte bomber, det sier jo seg selv. Jeg er redd folk som ser skumle ut på gata, enten de er mørke eller lyse, unge eller gamle.

Er ikke redd noen folkegruppe generelt, mest enkeltpersoner.

For ordens skyld finnes det flere måter å være omskjært på, og ikke alle medfører at man må ta keisersnitt. For eksempel kan "bare" klitoris være skjært bort... Grøss...

Nordmenn blir også generalisert ute i den store verden. For mange kulturer er vi også fremmede. Jeg har blitt nektet servering fordi jeg er norsk, alle som er norske drikker seg tross alt fra sans og samling... Jeg har fått beskjed om å gi opp plassen min og flytte til andre vogner på tog, fordi jeg er hvit... Naboer jeg har hatt i utlandet, har unngått meg fordi de tror alle nordmenn er uhøflige og lite vennlige...

Det skal ikke så mye til for å bli stigmatisert etter slike "særtrekk". Så det er ikke noe enestående at vi gjør det samme, eller at andre gjør dette mot oss.

Nei, jeg er ikke redd for somalierer generelt, men jeg kan føle ubehag eller engstelse i ulike situasjoner med enkeltmennesker som jeg synes oppfører seg truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet for somaliere når de kommer til et land som Norge, er vel at de har vanskelig for å tilpasse seg lover og regler når de har levt hele sitt liv i anarki..

Videre deler ikke mange av dem vårt syn på hva som er rett og galt. Det kan føre til konflikter. Jeg tror ikke det er så lett å legge gamle skikker og normer på hylla når en krysser landegrensene. De fleste vil gjøre det motsatte, nemlig å holde på egne skikker og normer i større grad enn de gjorde i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg inrømmer et jeg har sterke fordommer mot somaliere, men så har alle somaliere jeg har møtt vært veldig klikk i hodet også da, jeg har en del utenlandske venner og de misliker somaliere like sterkt som meg. så somaliere er generelt dårlig likt virker det som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer for voksne og fikk min første somalske elev i dag. Kjempehyggelig dame, hun var virkelig engasjert i undervisningen og arbeidet veldig bra. Gleder meg til å bli bedre kjent med henne og resten av klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer for voksne og fikk min første somalske elev i dag. Kjempehyggelig dame, hun var virkelig engasjert i undervisningen og arbeidet veldig bra. Gleder meg til å bli bedre kjent med henne og resten av klassen.

Så flott, men jeg har faktisk aldri opplevd en somalier sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg skjønner faktisk at det er en redsel eller usikkerhet iforhold til somaliere, jeg synes ikke det er rett, for jeg tror ikke det blir noe bedre for noen av partene av det, men jeg forstår det ja.

Men du får meg aldri til å forholde meg til virkeligheten! :roll: Innvandringstilhengere lever åpenbart i en annen dimensjon enn oss dødelige.

og vi bør i større grad kunne tilby psykiatrisk hjelp når vi slipper inn folk som kommer fra land hvor de mye sansynelig har opplevd og levd med vold, drap og grusomheter, for når det først går galt, så rammer det alle, både "dem og oss".

Så var det jo dette med virkelighetens verden. Hvilke konsekvenser tror du det har for den norske velferdsstaten dersom vi ukritisk slipper inn all verdens gærninger med behov for psykiatrisk behandling? La oss si for eksempel to millioner av dem. Hvilke statsbudsjettkonsekvenser tror du det ville medført? Hvilke sikkerhetskonsekvenser for den norske sivilbefolkningen tror du dette medfører? La meg minne om at trikkedrapet i Oslo var en direkte konsekvens av innvandringspolitikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om en enda mer direkte konsekvens av et skakkjørt psykiatri-apparat... :sjenert:

Den skakkjørte psykiatrien må jo nødvendigvis bli enda mer skakkjørt av at det formelig strømmer inn krigsskadde somaliske barnesoldater. Innvandringstilhengerne tror tydeligvis at den norske velferdsstaten har ubegrenset med resurser.

Enten det eller så driter de fullstendig i sine egne for å prioritere et annet folk. I deres øyne må den norske behandlingstrengende ha det så godt at det er hans moralske plikt å dele de norske psykiatriressursene med all verdens psykiatritrengende. Rasshølet er jo en rik norsking, for faen!

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heller ikke noe forsøk på å regne ut fremtidige psykiatri-kostnader i fremtiden- med eller uten somaliere, nordmenn som er skeptiske til innvandring, eller hvilke som helst slags annen folkegruppe.

Selvfølgelig var det ikke det. Sosiale og økonomiske konsekvensanalyser vedrørende innvandringspolitikken er i innvandringstilhengernes øyne rasistisk per definisjon. Jævla rasist, ass! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sosiale og økonomiske konsekvensanalyser vedrørende innvandringspolitikk (og bosettingspolitikk, infrastruktur, beskatning... i det hele tatt) per definisjon en sak for høyt utdannede sosialøkonomer. Vi andre kan i høyden bidra med synsing. Som for eksempel at det nok blir en større belastning på psykiatrivesenet jo flere mennesker som bor i et land, uansett hvor de kommer fra.

Det er langt mer enn bare synsing. Det er elementær logikk at innførsel av psykiatritrengende medfører at flere må dele på begrensede psykiatriresurser. Man trenger ikke et eneste skoleår for å forstå denne sammenhengen. Men så var det jo dette motstridende forholdet mellom innvandringstilhengere og helt vanlig folkevett.

Innvandring øker muligens pågangen til helsevesenet generelt, men på den annen side synes jeg å ha hørt om en _bitteliten_ fremtidig mangel på arbeidskraft i nevnte sektor.

At såkalt venstreorienterte forsvarer innvandringen, på bakgrunn av høyrepåstanden om arbeidskraftmangel, sier jo det meste om hvor innvandringstilhengernes ideologiske perspektiv egentlig ligger. De er tilhengere av innvandring. Punktum!

Men nå er vi et stykke utenfor tråden, hva?

Konsekvensanalyse er i sannhet en fraværende evne hos innvandringstilhengerne. Både generell innvandringspolitikk og økt belastning på psykiatrien er en naturlig del av en debatt om frykt for somaliere. Ganske enkelt fordi somaliere innebærer innvandring generelt og fordi det er god grunn til å frykte krigsskadde somaliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Somaliere

Masse naivt babbel her inne fra tilhengere av fri innvandring.

Norge importerer ukritisk horder av krigsskadde og miljøskadde galninger fra den 3. verden, i tillegg importerer vi muslimske imamer som i fullt alvor mener at USA (!!!) sto bak 11. september, dvs. at de bombet seg selv.

Norge vil ikke våkne før vi får en blodig terroraksjon i Oslo, men da er det altfor sent.

Muslimene er i krig med Vesten, men Norge har dessverre ikke forstått alvoret enda. Her stemmer vi på rød-grønne nisser som tror at George Bush er den onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Snufsa_*
Masse naivt babbel her inne fra tilhengere av fri innvandring.

Norge importerer ukritisk horder av krigsskadde og miljøskadde galninger fra den 3. verden, i tillegg importerer vi muslimske imamer som i fullt alvor mener at USA (!!!) sto bak 11. september, dvs. at de bombet seg selv.

Norge vil ikke våkne før vi får en blodig terroraksjon i Oslo, men da er det altfor sent.

Muslimene er i krig med Vesten, men Norge har dessverre ikke forstått alvoret enda. Her stemmer vi på rød-grønne nisser som tror at George Bush er den onde.

Endelig har vi en som har skjønt mer enn de fleste her.

Denne politisk korrektheten og forstå-seg-i-hjel-på-muslimer-holdningen kommer til å kjøre Norge i grøfta. Kan ikke disse gærningene følge vårt lands lover og regler har de ingenting her å gjøre.

Og Krekar idioten må ut NÅ, med en gang!

Makan til evneveik regjering som totalt mangler ryggrad skal man lete lenge etter.

Nei, stem Frp og få stengt grensene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for det har jo FrP mulighet til å gjøre.

Traktatforpliktelser? Aldri hørt om :ironi:

jeg har somaliske venner og de er veldige greie.

så det blir feil å si alle somaliske oppfører seg like.

mange av dere( deltakere) generaliserer . dere skjærer jo alle under en kam.

hilsen en skuffet " merkelig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg har somaliske venner og de er veldige greie.

så det blir feil å si alle somaliske  oppfører seg like.

mange av dere( deltakere) generaliserer . dere skjærer jo alle under en kam.

hilsen en skuffet " merkelig"

vi er på et forum for GENERALISERING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle vurdere innvandring i det norske samfunnet ved konsekvent å regne med ulempene, men ikke fordelene (uansett hvilken politisk side informasjonen måtte komme fra, fordi enkelte fakta er fakta, skjønner du! Ikke avhengig av politisk ståsted!), sier jo det meste om vurdererens innstilling til dette. De er mostandere av innvandring. Punktum.

Nå er det ganske mange godt dokumenterte og vel formulerte problemer med innvandring. Hva er fordelen med innvandring, sa du? Veier de opp for, hva de nå enn skulle være, problemene med innvandring? Hvis de ikke gjør det, hvorfor skal vi da ha en liberal innvandringspolitikk?

Jepp, for det har jo FrP mulighet til å gjøre.

Traktatforpliktelser? Aldri hørt om :ironi:

På den annen side virker det som om innvandring er det eneste sosialistene klarer å få til. :roll:

Hvilke traktater er det forresten som forhindrer Norge fra å føre den samme innvandringspolitikken som for eksempel Japan, Saudi-Arabia og Island? Hvilke traktater er det Norge har ratifisert, som Japan, Saudi-Arabia og Island ikke har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...