Gjest gjesta Skrevet 5. september 2006 #21 Del Skrevet 5. september 2006 Og jeg spør... hva har dette med å være enig med meg å gjøre Sweet Jane? Den politiske korrektheten er vel din motpol, så de politisk korrekte må nødendigvis være meget uenige med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #22 Del Skrevet 5. september 2006 Somaliske kvinner er så vidt jeg vet omskåret og føder derfor med keisersnitt. Hvordan kunne da venninnen din bli med på den fødselen? ← Ikke vet jeg. Hun var med på fødselen og er i dag gudmor til en pike på nærmere 15 år. Det kan jo tenkes at denne kvinnen ikke er omskjært for alt jeg vet. Jeg har ikke spurt om hvordan tilstanden i hennes underliv er Men hvorfor tilsier egentlig det at man er omskjært at man må føde med keisersnitt? Høres litt merkelig ut i mine øyne akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest splæsj Skrevet 5. september 2006 #23 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg er ikke redd så mange. F.eks på vei hjem fra trening når det har blitt mørkt hvor det kommer tusslende 3 somaliere. Da tar jeg gjerne en omvei fordi jeg som sagt er redd Somaliere. ← Hvordan kunne du vite at de var somaliere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Very Victoria Skrevet 5. september 2006 #24 Del Skrevet 5. september 2006 Hvordan kunne du vite at de var somaliere? ← Det er veldig lett å kjenne igjen somaliere, særlig på lappene- og ansiktformen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderwoman Skrevet 5. september 2006 #25 Del Skrevet 5. september 2006 Dette er like saklig som at noen i et annet land skulle går rundt og være redd NORDMENN. Alle nordmenn. Er ikke det en merkelig idè? At alle nordmenn skulle tillegges samme egenskaper og særtrekk. Kan overhodet ikke si at nordmenn er en homogen gruppe. Så er vel kanskje ikke somaliere det heller? Ikke alle somaliere har vært utsatt for grusomme krigshandlinger og er vandrende tidsinnstilte bomber, det sier jo seg selv. Jeg er redd folk som ser skumle ut på gata, enten de er mørke eller lyse, unge eller gamle. Er ikke redd noen folkegruppe generelt, mest enkeltpersoner. For ordens skyld finnes det flere måter å være omskjært på, og ikke alle medfører at man må ta keisersnitt. For eksempel kan "bare" klitoris være skjært bort... Grøss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tommelumsk Skrevet 5. september 2006 #26 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Somaliere har (i likhet med f.eks kurdere) et dårlig rykte. Synd, men sant. Så lenge folk har dette inntakt blir vi automatisk "redd" disse menneskene og forhåndsdømmer. Sånn er bare mennesker Endret 5. september 2006 av Tommelumsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beekeeper Skrevet 5. september 2006 #27 Del Skrevet 5. september 2006 Dette er like saklig som at noen i et annet land skulle går rundt og være redd NORDMENN. Alle nordmenn. Er ikke det en merkelig idè? At alle nordmenn skulle tillegges samme egenskaper og særtrekk. Kan overhodet ikke si at nordmenn er en homogen gruppe. Så er vel kanskje ikke somaliere det heller? Ikke alle somaliere har vært utsatt for grusomme krigshandlinger og er vandrende tidsinnstilte bomber, det sier jo seg selv. ← Jeg synes ikke at det kan sammenlignes. Selfølgelig er ikke alle somaliere vært utsatt for krigshandlinger og fæle ting som påvirker dem den dag i dag, men det er nok en hel del. Det er ikke rart i det hele tatt at så fæle ting preger en person, men jeg tror nok ikke at så mange nordmenn er preget av krigshandlinger! Blir litt feil å sammenligne nordmenn og somaliere synes jeg, to forskjellige folkegrupper med forskjellig bakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flarn Skrevet 6. september 2006 #28 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg kjenner jeg blir litt glad når jeg ser somaliere. Damene har alltid så fargerike drakter, og språket er livlig. Dette er en fordom jeg har da jeg kun kjenner en somalisk familie, som er superkoselige, og de utgjør da mitt inntrykk av somaliere. Man bør jo ikke trekke slutninger utifra enkelthendelser eller individer, men det er umulig i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 6. september 2006 #29 Del Skrevet 6. september 2006 Har aldri vært redd dem, og syns de er koselige. (De jeg har truffet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 6. september 2006 #30 Del Skrevet 6. september 2006 De jeg har møtt fra Somalia, virker bare koselige. Flinkte til å spør om hjelp også; oversatte et avslag om skillsmisse fra norsk til engelsk for et somalisk ektepar jeg møtte på gata. Syntes litt synd på de da, skal ikke være så lett. Er også på arbeidsgruppe på høgskolen med en fra Somalia. Han er koslig og grei, han Men jeg reagerte litt i meg selv i dag. Vi satt å så film fra andre verdenskrig og han peker på en sånn skikkelig nasty bombekaster/gevær-våpen-lignende sak (jeg har ikke peiling) og sa at sånn har han prøvd. Tenkte det var i milliæret jeg, altså nylig, men så legger han til "..men det var i 1991 da" Men vet ikke noe om fortiden hans så jeg spurte ikke noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 6. september 2006 Forfatter #31 Del Skrevet 6. september 2006 Somaliske menn er mer innpåslitne. Pakistanske menn nøyer seg med å kalle deg "hore" og går videre. De somaliske vil gjerne ha telefonnummer, adresse og følger gjerne etter deg et stykke før de gir opp. Oppleve en gang at jeg måtte ringe en av mine mannlige venner og få han til å komme å følge meg hjem fra sentrum av Oslo, turte ikke å bevege meg til sidegatene med den gærningen etter meg. ← Ja, sant det. Ja jeg vet... mange somaliere er sånn. I dag satt jeg på i taxi med en somalier igjen. Han kjørte deeen omveien rundt hele byen. Snylta meg for en femtilapp. Ikke at det er så mye, men det er det som er poenget... hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for en femtilapp? Nesten hver gang jeg kjører taxi og får en somalier til sjåfør er det alltid noe driiiiiit som skjer. En sjekker meg opp, en "har ikke" vekslepenger (særlig), en kan yke nårsk og vet yke hvor den gata ar, en er sur gretten og gjør meg pissredd i mens en annen snylter en for noe lusne kronestykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 6. september 2006 Forfatter #32 Del Skrevet 6. september 2006 Til du som spør om man kan se forskjell. Ja, man kan lett se om en person er somalier (rumpa, ansiktet, tennene, klærne b.la). Jeg har også opplevd at damene aldri hilser. Her i blokka bodde det før et somalisk ektepar. Dama hilste aldri...mannen derimot hilste innimellom når han følte for det. Til slutt tenkte jeg at jeg kunne begynne å hilse, så da gjorde jeg det. Fikk jeg noe svar? Nei da. Jeg fortsatte å hilse. Jeg ga mer og mer trykk på "heiet" mitt, og endelig en dag fikk jeg et momlende "hei" tilbake også. Nå vil kanskje noen tenke at hun ikke kunne norsk. Nei vel. Så hun har bodd her i over ett år uten å lære seg ordet "hei"? Da vil noen av dere påstå at mannen hennes kuer henne og at det er derfor hun opptrådde som hun gjorde. Okey...greit nok. Der ser man hvor kul han var. I venninnen min sin blokk bor det en god blanding av nordmenn og alle slags utlendinger. De fleste oppfører seg ganske så bra, bortsett i fra et folkeslag med unger. Og hvilket folkeslag er det? Jo, somalierne. Somalierbarna bruker gangene som dass. De tisser i gangene. Ja, venninnen min vet det er dem da hun tok den ene jenta på fersken. Når hun så kjefta på jenta å ba hun om og slutte å tisse i gangene kom faren på døra med kjeftesmella si. Hæææææ? En annen venninne av meg som også bodde i en blokk hadde også en somalierfamilie som naboer. Om sommern når jeg er på besøk sitter vi ofte ute på verandaen hennes. I heeeele sommer når da jeg har vært der har disse to somalierjentene (døttrene i huset) på 12-16 år tittet over til oss, vist oss fingern og plaget oss hele tiden. Vi kunne vel ha sagt i fra til foreldrene, men vi turte ikke. Vi (jeg) var/er redde dem. Hva vil skje hvis to jenter kommer og banker på for å be ungene dems om å skjerpe seg? PVi var rett og slett redde for å få oss en på trynet. Pakistanerbarna i den blokka derimot nøyde seg med å leke ute og ikke på verandaen til naboen. Jeg har sikkert haugevis av andre historier også, og det er lusent. At jeg skal være redd dem, men igjen... Utlendingsdirektoratet eller noen burde da gjøre noe med saken. Integrere dem. Hadde det bare vært så enkelt. Mange av dem vil ikke integreres. Ser jeg noen somaliere studere på skolen min? Jeg har ikke sett en eneste en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #33 Del Skrevet 6. september 2006 vi var på lekeplassen sammen med sønnen for en stund siden. der var det også en gjeng jenter som gikk med slør og noen smågutter. disse snakket sammen og guttene var fra somalia fortalte de. etter en stund så begynte den ene somaliske gutten (på ca 6-7 år) å kaste steiner på de muslimske jentene! mannen min sa til ham med rolig men streng stemme at han ikke måtte gjøre slikt. så tydelig på den lille gutten at han ville bli en lite hyggelig person om 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flarn Skrevet 6. september 2006 #34 Del Skrevet 6. september 2006 Herlighet. Ja, jeg så en sånn ekkel østlendingunge på minst 7 år som dro broren sin i håret i dag, og jeg så med en gang at han kom til å bli en bankraner, minst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #35 Del Skrevet 6. september 2006 dere sier at krigen kan være en grunn for at somalere er litt ''spesielle'', men hva md folk som komr fra land der krig fortsatt er dagliglivet, f.eks folk fra sri-lanka, oppfører de seg også på samme måte? ER DET VIRKELIG KRIGEN SOM HAR SKYLDA, ELLER OPPDRAGELSE OG MANGEL PÅ RESPEKT TIL ANDRE MENNESKER? jeg bare spør, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 6. september 2006 #36 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Jeg er ikke livredd dem, men jeg pleier å unngå dem best mulig. Det er dog ikke bare somaliere, men egentlig en hel del ikke-vestlige innvandrertyper. Pakistanere, kurdere og lignende f.eks. Noe som forklarer hvorfor det er en hel del steder hvor jeg sjeldent oppholder meg. Endret 6. september 2006 av Christiane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 7. september 2006 #37 Del Skrevet 7. september 2006 ER DET VIRKELIG KRIGEN SOM HAR SKYLDA, ELLER OPPDRAGELSE OG MANGEL PÅ RESPEKT TIL ANDRE MENNESKER? jeg bare spør, jeg ← \I ditt tilfelle tyder mye på at det ikke er krig, snarere oppdragelse og mangel på respekt. Med mindre du er fra et krigsherjet land, da. Jeg bare spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. september 2006 #38 Del Skrevet 7. september 2006 De somalierne jeg kjenner er verdens hyggeligste mennesker - alle gutter (fra barneskolealder og opp til min egen). Men jeg vet mange andre afrikanere ikke vil "vedkjenne" seg somaliere, de synes de er noe ordentlig pakk. Snakket endel med en i sommer, som hadde befriende tanker om at "det er hyggelig hvis folk ser på dama mi, det betyr jo bare at jeg er heldig som har en så fin dame!" Flott uttalelse som jeg tror mange (både norske og utenlandske menn ikke ville sagt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BagLady Skrevet 7. september 2006 #39 Del Skrevet 7. september 2006 Det eneste "negative" jeg har å si om somaliere, helt generelt, er at jeg ofte synes de har litt for korte bukser og for store dressjakker. Men siden mange av dem går kledd sånn går jeg utifra at det er slik de liker å ha det. Og det er jo fint for dem, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 7. september 2006 #40 Del Skrevet 7. september 2006 Det eneste "negative" jeg har å si om somaliere, helt generelt, er at jeg ofte synes de har litt for korte bukser og for store dressjakker. Men siden mange av dem går kledd sånn går jeg utifra at det er slik de liker å ha det. Og det er jo fint for dem, det. ← De jeg kjenner går i svære boblejakker midt på sommeren Det er visst så kaldt her i juli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå