Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takker så mye til alle rådgivere (og kanskje spesielt gjest i innlegg 33). Du har helt rett, det er "billigmac'en" jeg har sett litt på. For jeg må jo innrømme at det er mye nysgjerrighet i mine tanker om mac- pluss det faktum at jeg alltid har mislikt Microsoft sine produkter. (Det eneste Microsoftproduktet jeg har sans for er Outlook.)

Virus har aldri vært noe stort tema på min nåværende laptop heller. Derimot har jeg hatt en lengre krangel med en brannmur.

Tror jeg begynner å bli overbevist.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Du bør ha en brannmur til Mac også... Det finnes mange greie brannmurer til Windows.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Tror de har en som følger med. Siden malware omtrent ikke eksisterer på Mac, trenger man ikke å kontrollere trafikk ut. Jeg synes ikke man trenger det til Windows heller, men det får man ta i en evt. annen tråd. :sjarmor:

Endret av Slangen
Skrevet
Jeg synes ikke man trenger det til Windows heller, men det får man ta i en evt. annen tråd.  :sjarmor:

:legrine:

Skrevet
Linux-diskusjonen er temmelig uaktuell for meg. Jeg tar det operativsystemet jeg får jeg og fikler ikke mer med det. Hva som er inni PC'n er jeg lite interessert i så lenge det virker etter hensikten.

Da høres jo Linux-distribusjonen Ubuntu ut som det perfekte for deg.

Ubuntu :hjerte:

Skrevet
Joda, enig i det. Men det forutsetter at man aner noe om det som foregår "bakom der" - og det gjør ikke jeg.

Du misforstår helt når du tror at du må vite noe om hva som skjer inni maskinen for å bruke f.eks. Ubuntu.

Skrevet

Jamen - Ubuntu vandrer ikke inn i maskina mi helt av seg selv..... (Det håper jeg i allfall ikke.)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Kan lastes ned her:

http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-relea...esktop-i386.iso

Last ned fila, bruk et brenneprogram og velg "brenn image på plate" (eller noe i den duren). Restart maskinen og slett cookies (haha kødda) ha i CDen mens du starter opp. Den kjører da som en live-cd og du kan teste den uten at du rører harddisken. Du kan evt. installere den etterpå, men trenger det ikke.

For å ikke være helt fanatisk: Man har ingen garanti for at all hardwaren fungerer, noe må man lese seg fram til på nettet og du må være litt tålmodig. Selv om det i ikke er vanskeligere enn i Windows for det meste, er en del litt annerledes.

Endret av Slangen
Skrevet

Jeg er usikker på hva slags duppeditte-programmer vi har på vår Mac. Men det som er veldig kjekt er at maskina selv laster ned oppdateringer.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Jeg er usikker på hva slags duppeditte-programmer vi har på vår Mac. Men det som er veldig kjekt er at maskina selv laster ned oppdateringer.

Jeg har til gode å se et operativsystem som ikke gjør det, hvis man ser bort fra ekstrem-nerdete linux-distroer.

Endret av Slangen
Skrevet
........, hvis man ser bort fra ekstrem-nerdete linux-distroer.

Men Slangen da, du må ikke mobbe gjest fra i går :fy_fy: .

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Men Slangen da, du må ikke mobbe gjest fra i går :fy_fy: .

Nå gjorde jeg i grunn ikke det, Ubuntu med mange andre Linux-distroer har automatiske oppdateringer. Tenkte mer på "do it youself"-distroer, slik som Slackware, Gentoo og Debian (til en viss grad). Tipper det ikke sier deg så mye, men det heter i hvertfall distroene jeg siktet til. ;)

Skrevet
:overrasket: ...aiaiai, tok du meg seriøst på den siste der? Ingen forstååååår meg :grine:
Skrevet

Men for å være ærlig så skjønte ikke jeg mye av siste innlegget ditt heller. ;)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
:overrasket: ...aiaiai, tok du meg seriøst på den siste der? Ingen forstååååår meg :grine:

Nei, jeg har da aldri tatt deg seriøst. :sjarmor:

Men for å være ærlig så skjønte ikke jeg mye av siste innlegget ditt heller. ;)

Sa bare at linux kommer i flere distribusjoner, at Ubuntu som ble nevnt bare er en av mange distribusjoner og at noen distribusjoner er enklere enn andre. Samt at Ubuntu er en av de enklere for nybegynnere. Så det. ;)

Dessuten kan Linux kjøres på en Mac :danse:

Endret av Slangen
Skrevet

Sånn ja. Kall en spade for en spade og en distribusjon for en distribusjon, så blir det så mye lettere for oss useriøse.

Skrevet

Ok, jeg bare venter på at du skal få deg en macbook og elske den. ;)

Forøvrig, ta en titt inn innom mac1.no, der står det også masse fint.

Skrevet
Ok, jeg bare venter på at du skal få deg en macbook og elske den. ;)

Forøvrig, ta en titt inn innom mac1.no, der står det også masse fint.

:ler: Venter jeg og. Har vært inne på mac1.no og det var der jeg begynte å sikle, faktisk. Skal til Bergen om noen uker så tenker jeg skal se om jeg finner forhandleren der og forhøre meg litt og kanskje se en maskin "i live".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...