Gå til innhold

MacBook


Cata

Anbefalte innlegg

Apple kommer også ut med nytt operativsystem snart. Nå kjører vi Tiger, neste blir Leopard. :) Synes det høres litt stiligere ut enn Vista. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sorte Får Bææ
Som mange vet, så er en ny Windows-versjon like om hjørnet, nemlig Vista. Selve slippet av Vista har blitt utsatt opptil flere ganger, og hva dette operativsystemet skal inneholde er noe som har blitt revidert opptil flere ganger. Det ble eksempelvis lovet et nytt og "revolusjonerende" filsystem, men dette ble imidlertid lagt på hylla. Microsoft har rett og slett kuttet ut både det ene og det andre av det som de tidligere har lovt, og jeg er redd for at det eneste vi egentlig sitter igjen med til slutt er en ny GUI (les eye-candy). Det man i hvert fall kan være helt sikker på, er at Windows Vista vil være proppfull av DRM (Digital Rights Management), og dette er noe jeg ser på med stor skepsis.

*host* iTunes *host*

Endret av Slangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* iTunes *host*

:hoho:

Den dagen jeg tar i bruk iTunes og iPod, så håper jeg noen tar meg med ned på legevakta.

Jeg kjøper KUN musikk på CD (uten kopisperre, selvsagt). Deretter rippes den enten til OGG eller MP3 for å avspilles på PCen eller min Creative Zen Micro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter rippes den enten til OGG eller MP3 for å avspilles på PCen eller min Creative Zen Micro.

OGG det var....? :klø:

(Nei, jeg har ikke iPod.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
http://www.vorbis.com/

Er forresten på utkikk etter en god bærbar OggVorbis-avspiller. Noen som har noen tips?

Noe med iAudio. Støtter ogg og flac og man slipper å bruke ekstra programvare, funker derfor i alle OS om det skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sorte Får Bææ
Denne?

http://www.cowonamerica.com/products/iaudio/x5/

iAudio..? Var i et øyeblikk redd for at det var noe Apple-skrot..

Neida, ikke noe med Apple å gjøre og navnet irriterer meg. De selger noen modeller på komplett:

http://www.komplett.no/k/search.asp?q=iaudio

*ehem* Det forekommer meg at man har sporet en smule av fra trådens opprinnelige spørsmål? :)

Slik har tråden vært foreløpig: Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks.

...og vil fortsette med: Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks, Mac sucks, Mac rocks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt bra oppsummering, Slangen, og forsåvidt som forventet, men jeg spurte om PC (nærmere bestemt laptop) og ikke MP3. :sjarmor:

Savner forresten et par "Mac rocks".... Vanligvis er det det som kommer når folk understreker at de ikke er interessert i mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dra frem eline og Alwa; de har Mac og er superfornøyde! :hoppe:

Vanskelig for meg å dra frem noen fantastiske fakta siden jeg er lite teknisk av meg (ting skal bare funke!), men hvis du lurer på noe spesielt så spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Jeg har macbook og er kjempefornøyd :) Er enig i at den "bare virker", jeg er helt uinteressert i hvordan ulike prosesser foregår, og er strålende fornøyd med at alt går fint og enkelt :-D

Hvis du bruker den mye til bilder, er den også kjempefin til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny macbruker, men ikke av den "barnslig entusiastiske" sorten. jeg bruker maskina til tildels nokså tung bruk (dog mest grafikk, men noe filmredigering), og skal være den første tl å innrømme at man nok får en langt kraftigere (stasjonær) pc til bedre pris om man klarer å orientere seg i markedet. Samboern min overtok min to år gamle stasjonære pc og oppgraderte den (mer ram, bedre grafikkort, men foreløpig ikke ny prosessor eller hovedkort)- den er nå vesentlig raskere enn min nye MacBook Pro (en laptop blir nå aldri en stasjonær..). Men det er ikke alle som trenger det kraftigste av det kraftige!

Pcen har heller aldri krasjet eller oppført seg dårlig - men jeg synes windows er mer kronglete å bruke enn Mac OS, og jeg har personlig vært vitne til diverse pc-katastrofer på grunn av uvitende brukere. Det er lettere å "herpe" en pc om man ikke har peiling - laste ned virus og spyware, ikke vite om defragmentering osv.. Problemet er vel rett og slett at en pc faktisk krever endel datakunnskaper, mens macen funker greit uten masse vedlikehold. Jeg ville anbefalt min mor å kjøpe en rimelig mac framfor pc, f eks.

Og det at "en mac bare funker" - vel, det har hendt at min har oppført seg snålt allerede, selv om det er snakk om bagateller (spesielt Safari er ustabilt). Det har også vært noen småfeil på de nye maskinene, og Applesupport har velfortjent dårlig rykte. en annen ting er at jeg oppdaget at min trofaste canon-scanner/printer ikke hadde mac-drivere, så her blir det kanskje en ekstrautgift for meg - jeg har også jhatt noen andre småproblemer med filformatoverganger...:-( Men sant nok, stort sett funker Macen, og den er fin å jobbe med. Jeg er mer glad i macen min enn jeg var i pcen... Operativsystemet ER bedre, om enn i overkant enkelt og Amiga-liknende noen ganger, uten at det egentlig er negativt.

Uansett - det er mer en "følelse" enn faktisk forskjell mellom Mac og PC nå tildags, er min påstand. Likevel tror jeg jeg har blitt en macer.

Såh. Om du skal kjøpe deg Mac, trådstarter, klarer du deg trolig med den rimeligste MacBooken, til rett under 10 000. Da får du en fin maskin som trolig er enklere å bruke og lettere å få oversikt over enn en pc. Den er også godt egnet til å se film på, f eks. Men du betaler mer enn for en pc-laptop.

Og ikke minst - du kan installere windows på macen også, om du savner det.

(Og du linux-gjesten, du kune nesten vært moren til ei venninne av meg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg har man ikke et virusproblem når man har mac! :-D

Jeg har aldri hatt virusproblemer på pc-en min heller. Men her kommer det mye an på forkunnskaper og bruk om man får problemer. Jeg tror Macen er "jevnere" enkel og velfungerende enn en pc for en vanlig, lite datainteressert bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har man ikke et virusproblem når man har mac! :-D

Virusproblemer er stort sett forbeholdt folk som ikke er kompetente nok til å vite hva man skal holde seg unna og hvordan man skal beskytte seg.

Hvorfor ikke mac har virusproblemer? --> http://bergen.mislykket.no/image.php?id=25952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke jeg den mest drevne Mac bruker som finnes og stresser fremdeles litt med å bli like god/komfortabel med denne som jeg var med min windows maskin opp igjennom årene. Den dag i dag har jeg en stasjonær PC som er veldig bra og ganske ny, og en bærbar Mac av nyere modell. Begge maskinene er veldig bra og jeg trives egentlig godt på begge to, men det er dog en forskjell som er veldig viktig å merke seg.

Denne er nemlig at tiden jeg kan jobbe effektivt på Mac maskinen er mye mer sammenlignet med W maskinen. Denne har generelt mye mer nede tid eller oppdateringer osv. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg helt klart byttet inn i en stasjonær maskin fra Mac også, men dette får komme når det skulle tikke inn noen penger som jeg i dag ikke er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Virusproblemer er stort sett forbeholdt folk som ikke er kompetente nok til å vite hva man skal holde seg unna og hvordan man skal beskytte seg.

Det er fullt mulig, og understreker bare hvor fornøyd jeg er med en maskin hvor jeg bruker null penger og null tid, og likevel ikke har et virusproblem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som Lillesky sier superfornøyd med Mac`en min og var rimelig drittlei av virus, kræshj og nedetid med vanlige pc`er da jeg gikk for mac. Og jeg har ikke angret enda og har heller ikke hatt noen problemer med den etter et års bruk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...