Gå til innhold

MacBook


Cata

Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å "sikle på mac". Det skyldes nok all skryten mac har fått her inne :ler: . Har fått det for meg at det er mer robust enn min nåværende PC, men det kan jo bare være en illusjon.

Jeg har brukt DOS/Windows i alle mine år som PC bruker så det blir vel en overgang.

Så - alle ihuga mac -brukere der ute: Overtal meg! ;)

Hva er de største forandringene jeg vil møte? Hva slags programvare er aktuell (tenker da på tekstbehandling og regneark til husbruk)? Har ingen Apple Store i umiddelbar nærhet, men skal snart til Bergen en tur og der tror jeg det er ett, så jeg skal naturligvis stikke innom i så fall. (Hvis jeg finner det, da.)

Jeg bruker PC'n mest til nettsurfing e-mail og bilder, så i så måte klarer jeg meg sikkert med en enkel laptop, men så er det det med lysten da.

Et absolutt krav er laptop, siden jeg bor smått.

Overtalelser mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"En mac bare virker" - den er bygd opp med et utrolig stabilt system. Hovedsaken til at jeg gikk over for 2-3 år siden,er at jeg var så lei alt windowstullet -feilmeldinger og krasj "hele tiden". Dette har jeg ikke opplevd med macen på de årene jeg har hatt den.

I tillegg er det store fordeler som at den er lettere enn de fleste pcer, batteritiden er overlegen (macbook er ca 6 timer, alt avhengig av bruk -selvsagt), design bør være et bonus ;-)

Macbooken har innebygd cam - et kamera med svært god optikk (overlegen alle andre "pc-cam") - bare dette koster 1.500 utenom.

Snublesikker ledning er en god patent.

Eksisterer ikke virus(!!!)

Hvordan OS er bygd opp, med utrolig mange smarte, fikse og geniale løsninger. - Du vil bli imponert over hva du kan få til med en mac. Patenter som man kan spørre seg om hvorfor ingen andre har tenkt på før. (spotlight, dashbord, automator og front row ikke minst (og selvsagt mye mer enn dette.)

Ellers har Microsoft en macversjon av Office - slik at du får word, exel, powerpoint og slikt - og dermed er det ikke noe problem å dele filer med en PC. Dette gjelder det aller meste, og sansynligvis alt du vil komme i nærheten av - til det bruket jeg ser du har.

Levetiden på en mac er dessuten langt bedre enn en PC. Det skal en god del år til, før maskinen din blir "avlegs".

Dette er bare noen få punkter jeg kommer på i farten.

Ta deg en tur innom Eplehuset, så får du en demostrasjon av maskinene.

Ellers kan det være lurt av deg å ringe og bestille maskinen på forhånd -det er noen ukers ventetid på de, da det er så mange som skal ha ny maskin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbevisende ;) . Takk Scully. Evt. flere "lovprisninger" som andre måtte komme på mottas også. (PC'n min holder strengt tatt en stund til så jeg argumenterer fælt med meg selv. Ting skal jo "slites ut" før de byttes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig overbevisning? Det virker jo som du allerede har bestemt deg.

Jeg for min del synes Mac blir altfor mye staffasje. Apple har i alle år solgt en idé mer enn et godt produkt. Personlig synes jeg disse produktene er opphauset og har liten rot i virkeligheten. Ta prosessorene til eksempel: Mac-folk har i alle år skrytt av at PowerPC-prosessorene som har blitt brukt i Mac i alle år er overlegent alt annet. For litt siden måtte Apple bytte ut disse med Intel-prosessorer (brukes i PC) og ytelsen på maskinene ble 3 til 4 ganger høyere!

Mange skryter også fælt av designet på Mac-maskiner, IPod og Gud vet hva. Beklager, men jeg ser det bare ikke! Det finnes PCer og MP3-spillere som er vel så pene å se på. Dersom man er interessert i et eye-candy operativsystem, så finnes det mye spennende innenfor Linux - for eksempel den kommende XGL:

http://www.linuxedge.org/index.php?q=node/39

http://video.google.com/videoplay?docid=-3304682858126153303

Selv driver jeg med program- og webutvikling og for min del er det kun PC med Linux eller Windows som er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og, når det gjelder dette med virus:

Det finnes også malware for Mac, blant annet såkalte rootkits.

Når det gjelder virus på Windows versus Mac, så skyldes det to faktorer. Den ene er at antallet Mac-brukere har vært så forsvinnende liten at det å utvikle virus er av mindre interesse. Den andre faktoren er svakheter i arkitekturen i Windows kontra arkitekturen i Unix-baserte operativsystemer slik som MacOS og Linux. Å bruke Linux på en PC er verken sikrere eller mer usikkert enn å bruke en Mac med OSX. Ønsker du en sikrere datamaskin, så kan man altså like gjerne benytte en PC med Linux. En Linux-distribusjon kan du også anskaffe deg helt gratis - og attpåtil få tilgang til tusenvis av gratis applikasjoner.

Neste bærbare maskin JEG kommer til å kjøpe, er nok en IBM Laptop med Linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig overbevisning? Det virker jo som du allerede har bestemt deg.

Ja, nesten. Men det er jo litt trøblete å bestemme seg for noe som man ikke helt vet hva er, og så er det det at jeg er av det litt gniene slaget så når PC'n min sikkert holder en stund til så sitter det langt inne å kjøpe ny. Derfor "behovet" for overtalelse.

Men -altså- jeg er klar over at det finnes noen virusgreier til mac også etterhvert. Hvordan beskytter man seg mot disse. Fungerer vanlig antivirus, eller må man ha noe spesialtilpasset?

Linux-diskusjonen er temmelig uaktuell for meg. Jeg tar det operativsystemet jeg får jeg og fikler ikke mer med det. Hva som er inni PC'n er jeg lite interessert i så lenge det virker etter hensikten.

Er for øvrig enig med siste gjest i at IBM har bra maskiner. JobbePC'n er IBM og den funker som bare det - på 4. eller 5. året nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men  -altså- jeg er klar over at det finnes noen virusgreier til mac også etterhvert. Hvordan beskytter man seg mot disse. Fungerer vanlig antivirus, eller må man ha noe spesialtilpasset?

Det finnes IKKE virus på mac i dag. Det har vært mye spekulasjoner omkring dette, men det har enda ikke vært bekreftet virus. Og tro meg - hadde det vært virus, ville det raskt blitt huset opp.

Det har vært noen ormer, men ingen virus.

Det finnes forøvrig også antivirus på mac. Dette er bestillingsvare på eplehuset, da de ikke anbefaller dette - i og med at det per dags dato ikke eksisterer virus. Dog kan det være greit å ha for firma og slikt, som kanskje videresender mailer med pc-virus. De angriper ikke macen, men kan videresendes, slik at de formidler viruset videre. Det er den eneste fornuftige grunnen til at jeg ville vurdert et antivirus slik ting er i dag.

Mac er fortsatt det mest stabile på markedet, det er det ingenting å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, begge de siste anonyme siste innleggene er mine :)

Det er nok en vanlig misforståelse at Linux er plundrete. Det er ikke så mye sannhet i dette lenger. Det kan riktignok forsatt være en del problemer forbundet med spesielt multimedia og trådløse, krypterte nettverk. Problemet er at enkelte rettighetshavere nekter å utlevere proprietær kode til Open Source-prosjekter. Således kan man få problemer med eksempelvis finne drivere til innebygde trådløse nettverkskort. Her finnes det likevel i de fleste tilfeller gode løsninger. Når det gjelder multimedia og kodeker (DVD, MP3, MPEG, osv) så vet alle at det finnes uofisielle repositories der støtte for dette kan lastes ned.

Det fine med IBM er at de satser for fullt på Linux og man kan være sikker på at man ikke får problemer med "innmaten" når man bruker dette operativsystemet.

Men, men. Er du ikke interessert i Linux, så skal i hvert fall ikke jeg tvinge deg. For de som er interessert, så kan jeg jo nevne at det finnes Live-versjoner av enkelte distribusjoner som tillater deg å prøve dem uten å forandre noe som helt på maskinen din. Se eksempelvis på Ubuntu.

En annen side ved saken er at så lenge maskinen din fungerer til dine formål, og den ikke brukes til ressurskrevende oppgaver, så ser jeg ingen grunn til å investere i noe nytt med det første. Mye kommer til f.eks. å skje i tiden fremover når Microsoft omsider kommer ut med neste Windows-versjon - både på hardware- og på software-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes IKKE virus på mac i dag. Det har vært mye spekulasjoner omkring dette, men det har enda ikke vært bekreftet virus. Og tro meg - hadde det vært virus, ville det raskt blitt huset opp.

Det har vært noen ormer, men ingen virus.

Så ormer og trojanere er ok så lenge det ikke klassifiseres som rene virus? Ormer regnes som en undergruppe av virus, og de kan være vel så skadelige som virus. Ormer er faktisk mer alvorlige siden de kan replikere seg selv uten hjelp fra brukerens side.

http://www.sophos.com/pressoffice/news/art...macosxleap.html

<snip>

"Some owners of Mac computers have held the belief that Mac OS X is incapable of harboring computer viruses, but Leap-A will leave them shellshocked, as it shows that the malware threat on Mac OS X is real," said Graham Cluley, senior technology consultant for Sophos. "Mac users shouldn't think it's okay to lie back and not worry about viruses."

</snip>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......så vet alle at det finnes uofisielle repositories der støtte for dette kan lastes ned.

:ler::ler::ler:

Nei det vet ikke alle nei.

Hva er for eksempel en uoffisiell repositorie???? Når jeg ikke vet hva det er så vet jeg heller ikke om det finnes, og langt mindre hva det er ment å gjøre.

Edit: trykkfeil i uoffisiell repositorie

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann :)

Mulig dette kanskje ikke er så fryktelig kjent som jeg vil ha det til. Som Linux-bruker finner du imidlertid fort ut at programvare kan lastes ned fra såkalte repositories. Disse er koplet sammen med pakkehåndteringssystemet som brukes i distribusjonen. Ulike distribusjoner har gjerne ulike pakkehåndteringssystemer eller egne versjoner av mye brukte systemer.

Pakkehåndteringssystemet hjelper deg å installere og avinstallere programvare i Linux. Programvaren er organisert i såkalte pakker, og pakkehåndteringen holder styr på avhengigheter mellom dem. Enkelte programmer krever nemlig andre pakker for å kunne fungere.

De ulike repositories er angitt i en egen fil (egentlig er det bare en URI til en plassering på en server). Når man ønsker å installere en pakke, la oss si Mozilla Thunderbird, på eksempelvis Ubuntu, så åpner du terminalen og skriver:

$ sudo apt-get install mozilla-thunderbird

Pakkehåndteringssystemet (i dette tilfellet APT) vil nå søke igjennom de ulike repositories til den finner mozilla-thunderbird-pakken. Deretter vil hele greia installeres sammen med eventuelle avhengigheter.

For å fjerne programmet:

$ sudo apt-get remove mozilla-thunderbird

Så enkelt er det altså å installere og fjerne et program i en Linux-distro ;) Det finnes også GUI-utgaver av pakkehåndteringen, I Ubuntu kalles denne Synaptic.

Filen som angir hvilke repositories som skal brukes kan du redigere selv. De som ligger der når distribusjonen installeres er de offisielle og de som er klarert av leverandøren, f.eks. med hensyn til rettigheter. Det finnes imidlertid såkalte uoffisielle repositories der ute som utvider valgmulighetene ganske så betraktelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Åjavelneiakkuratja.

Men, altså, jeg vil ikke ha en maskin der jeg må laste inn alt det der. Pt. bruker jeg min lille maskin med den windowsen som var installert da jeg kjøpte den og jeg synes jammen jeg er modig som våget å installere Opera i stedet for IE.

Så der har du nivået.

Linux, Ubuntu og hva var det for noe mer overlater jeg til dem som er interessert i det som er inni maskinen. Jeg vil ha den til å gjøre det jeg vil den skal gjøre på det tidspunkt jeg vil den skal gjøre det.

På godt nynorsk: Plug and play. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅJavelja..

Nå er jo ikke akkurat Mac OSX helt som Windows det heller, så noe nytt må du jo forsåvidt lære deg uansett..

PCene mine funker akkurat til det jeg vil og når jeg vil de også. Pluss enda litt mer ;)

Liker også å ha en god del kontroll over hva PCen gjør og når den gjør det. Det foregår nemlig en hel masse i bakgrunnen og i det skjulte som det kan være lurt å holde litt kontroll med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sorte Får Bææ
Jeg for min del synes Mac blir altfor mye staffasje. Apple har i alle år solgt en idé mer enn et godt produkt. Personlig synes jeg disse produktene er opphauset og har liten rot i virkeligheten. Ta prosessorene til eksempel: Mac-folk har i alle år skrytt av at PowerPC-prosessorene som har blitt brukt i Mac i alle år er overlegent alt annet. For litt siden måtte Apple bytte ut disse med Intel-prosessorer (brukes i PC) og ytelsen på maskinene ble 3 til 4 ganger høyere!

Akkurat det er noe jeg har merket med en del av de ivrige Mac-brukere. Uansett hva som er i maskinen er det best, selv om alle med litt fylling i pappen skjønner at Intel, spesielt på bærbare, er langt overlegen PPC-prosessorer som ikke har noe teknologi for å unngå varme. Apple fant til slutt ut at PPC blir ubrukelig, særlig når flere og flere vil ha bærbare. Det slo nok litt hardt for en Mac-fan, men selvsagt er jo Intels duo core for Mac bedre enn i en "vanlig" PC. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig overbevisning? Det virker jo som du allerede har bestemt deg.

Jeg for min del synes Mac blir altfor mye staffasje. Apple har i alle år solgt en idé mer enn et godt produkt. Personlig synes jeg disse produktene er opphauset og har liten rot i virkeligheten. Ta prosessorene til eksempel: Mac-folk har i alle år skrytt av at PowerPC-prosessorene som har blitt brukt i Mac i alle år er overlegent alt annet. For litt siden måtte Apple bytte ut disse med Intel-prosessorer (brukes i PC) og ytelsen på maskinene ble 3 til 4 ganger høyere!

Mange skryter også fælt av designet på Mac-maskiner, IPod og Gud vet hva. Beklager, men jeg ser det bare ikke! Det finnes PCer og MP3-spillere som er vel så pene å se på. Dersom man er interessert i et eye-candy operativsystem, så finnes det mye spennende innenfor Linux - for eksempel den kommende XGL:

http://www.linuxedge.org/index.php?q=node/39

http://video.google.com/videoplay?docid=-3304682858126153303

Selv driver jeg med program- og webutvikling og for min del er det kun PC med Linux eller Windows som er av interesse.

Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg finner rett og slett ikke mer jeg kan legge til det som gjest skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har heldigvis en samboer som kan mye om PC, så når det var noe galt eller vi trengte (enda mer) ram, så kunne han fikse opp i det.

Nå har vi Mac, og vi har ikke støtt på noen problemer. Mac kunne jeg hatt uten mann. ;)

Vi har bare stasjonær, men jeg sikler skikkelig på bærbar. De er så lekre! :hjerte:

Jeg begynte med Mac, så hadde jeg PC i mange år, og nå har jeg Mac igjen. Kommer aldri til å kjøpe PC igjen.

Og til slutt: ignorer alt tåkeprat og kjøp det du har lyst på, Cata! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt: ignorer alt tåkeprat og kjøp det du har lyst på, Cata! ;)

Det kommer jeg nok til å gjøre uansett ;) . Men det er alltid greit å høre litt for og i mot. (Og hittil har ingen sagt jeg bør ha Windows - kun Linux :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ

Selv om jeg bruker Linux, så er nok Mac OS X et klart andrevalg foran Windows. Noen snakker om hype her, da sier jeg "Windows Vista". Den skal innovere med gjennomsiktige vinduer, kalle "min datamaskin" for "datamaskin" og ikke blande administrator med vanlig bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, meg igjen :)

Når det gjelder dette med Windows versus Linux, så er det en diskusjon jeg ikke skal begi meg så altfor langt ut på.

Som mange vet, så er en ny Windows-versjon like om hjørnet, nemlig Vista. Selve slippet av Vista har blitt utsatt opptil flere ganger, og hva dette operativsystemet skal inneholde er noe som har blitt revidert opptil flere ganger. Det ble eksempelvis lovet et nytt og "revolusjonerende" filsystem, men dette ble imidlertid lagt på hylla. Microsoft har rett og slett kuttet ut både det ene og det andre av det som de tidligere har lovt, og jeg er redd for at det eneste vi egentlig sitter igjen med til slutt er en ny GUI (les eye-candy). Det man i hvert fall kan være helt sikker på, er at Windows Vista vil være proppfull av DRM (Digital Rights Management), og dette er noe jeg ser på med stor skepsis.

Det skulle ikke forundre meg stort om hele Vista blir en ny fiasko for Microsoft - på linje med Windows ME. Windows Vista kommer også til å stille en god del større krav til maskinvaren enn tidligere (spesielt med tanke på minne og grafikk), så mange som i dag kjører Windows XP og som vil oppgradere, må nok belage seg på å kjøpe en ny PC i samme slengen. Man kan nesten lure på om dette er strategien for Microsoft også..

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til Windows i fremtiden. Jeg vil derfor også være litt forsiktig med å anbefale det også. Microsoft har rotet og knotet med Vista på overtid i lang tid nå, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal forvente. Tradisjonelt har også mange ventet gjerne et år for å oppgradere Windows-maskinene sine, rett og slett fordi det første året etter gjerne går med til å avdekke feil og mangler som må fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...