Gå til innhold

Lammefrikasè


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ca. 1 kg lammekjøtt i passe serveringsbiter

salt

vann

175 g grønne frosne erter

4 ss hvetemel

2 ss margarin

3 gulrøtter

1 purre

Slik gjør du:

Legg kjøttet i en kasserolle og slå over vann til det dekker kjøttet. Tilsett salt etter smak. Kok opp og skum av. Kokes til kjøttet er mørt. Ta kjøttet opp og legg over i en ny kasserolle. Sil kraften.

Smelt smør og tilsett hvetemelet. Tilsett så kraft til en passe tykk saus. Sausen skal ikke være tynn. Legg kjøttet i sausen og kok opp. Tilsett ertene og oppskåret grønnsaker, la det hele koke ca. 10 minutter. Smak til med salt.

Serveres med kokte poteter og gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche Andersen i TV2s Frokost-TV serverte denne igår:

Lammefrikassé m/friske urter

800 g lamekjøtt uten ben

vann

salt

pepper

1 stk lite blomkålhode el. brokkoli

2 stk gulrot

1 stk persillerot

2 sk sellerirot

2 sk kålrot

1 stk liten purre

Saus:

6 dl kraft

2 ss mykt smør

3 ss hvetemel

1 dl fløte (kan sløyfes)

1 dl hakket grønt (persille, gressløk, dill)

salt

pepper

litt presset sitronsaft

evt. litt sukker

Du finner den her (skroll litt ned til 10 siste oppskrifter)

Så kjempegod ut!

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lage feks kalvefrikassé eller hønsefrikassé.

kan man bruke samme type kjøtt som i kjøttsuppe?? jeg bruker høyrygg. og i hønsefrikassè brukes da en hel fossen høne?? kan kylling brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan man bruke samme type kjøtt som i kjøttsuppe?? jeg bruker høyrygg. og i hønsefrikassè brukes da en hel fossen høne?? kan kylling brukes?

Med okse høyrygg er det nok mer vanlig å lage ferskt kjøtt og suppe med løksaus.

Du kan fint lage frikassé på kylling også. Jeg har flere ganger brukt fersk gourmetkylling fra Prior (som jeg beiner ut) til frikassé. Atskillig kortere koketid enn for høne, mørere kjøtt - men også mindre/mildere smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med okse høyrygg er det nok mer vanlig å lage ferskt kjøtt og suppe med løksaus.

Du kan fint lage frikassé på kylling også. Jeg har flere ganger brukt fersk gourmetkylling fra Prior (som jeg beiner ut) til frikassé. Atskillig kortere koketid enn for høne, mørere kjøtt - men også mindre/mildere smak.

Beiber ut vil si at du tar ut alt av bein???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beine ut en kylling vil si å skjære løs lårene, evt dele dem i to i leddet, og å skjære ut brystfiletene.

Når jeg beiner ut kylling, tar jeg også ut beina i lårene, koketida blir litt kortere da.

Halve poenget med frikkase at den skal koke lenge, så den lager jeg av kylling/høne som jeg bare deler i fire og koker med beina i, og heller tar kjøttet av beina når det er ferdig kokt.

Frikkase er vel en av de rettene som det er like mange oppskrifter på som det er husmødre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Drar opp denne, jeg. Har lyst til å lage frikasse av (lam) fårikålkjøtt, men har ikke alle ingrediensene som står i noen oppskrift :forvirret: Går det bra med gulrøtter, sellerirot (hvor mye til ca 1,3 kg kjøtt?), kålrot og mindre enn én purre, blomkål? Og meljevning og smør, da, i tillegg til persille. Mulig vi dropper fløte/rømme også?

*vil ikke i butikken, selv om vi kunne trengt en hullsleiv til dette..*

Serverer dere noe til? Poteter, ris...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...