Gå til innhold

Oppskrift på noe grovt, godt og mettende?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Den vanlige brødskiva er litt kjedelig i matpakka, så jeg trenger tips til annen god bakst som egner seg til lunsj. Tips i vei!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grove skoleboller med tomat og skinke

4 + 2 ss olje

7 dl lunkent vann eller skummet melk

1 egg (bruk halvparten til pensling)

50 g gjær

1 ts salt

½ ts sukker

1 kg grovbakstmel (50/50 blanding av hvetemel og sammalt hvete grov)

1 løk

1 hvitløksfedd

2 ss olje

4-5 ss tomatpuré

4-5 ss chilisaus eller pizzasaus

salt/pepper

1 boks skinke

3-4 dl revet ost

Bland sammen olje og vann/skummet melk. Varm blandingen til 37 grader). Rør gjæren ut i litt av væsken, tilsett resten av væsken, salt, sukker og mel. Arbeid sammen til den en smidig deig. Tilsett 2 ss olje og elt lett sammen, slik at oljen smører seg rundt deigen. Dekk bakebollen med plast og sett deigen til heving i 40 - 50 min.

Mens deigen heves, lag fyllet. Surr finhakket løk og hvitløk i pannen til det er mykt. Tilsett tomatpuré, chilisaus og krydder og la sausen trekke i 10 -15 min. Smak til med salt og pepper og ev mer krydder. Skjær skinke i små terninger og rør inn i tomatsausen.

Ta deigen ut på et melet bakebord og del den i to. Kjevle hver del ut til avlange leiver og bre utover tomatsausen. Dryss over revet ost. Rull sammen fra langsiden og skjær i skiver og sett på bakepapirkledt stekebrett. Dekk med et klede og la bollene etterheve i ca. 30 min. Pensle med egg og dryss med revet ost og stek i varm stekeovn 225 grader i ca 15 min, på midterste rille. Du kan selvsagt bruke annet fyll om du vil det.

Grove scones

2 dl hvetemel

2 dl sammalt hvete, grov

1 ts salt

4 ts bakepulver

100 g margarin/smør

ca 3 dl sur melk

Bland alt det tørre.

Smelt margarinen og rør den inn sammen med melken til en smidig deig.

Del deigen i to og klapp ut to tykke runde kaker.

Skjær et dypt kors i kakene og stek dem midt i oven på 225 grader i ca 15 minutter til de er gylne og gjennomstekt.

Grove seter-rundstykker (35-40 stk)

200 g smør

1 liter melk

75 g gjær

3 ts salt

2 ss sukker

200 g havregryn

300 g sammalt hvete

900 g hvetemel

Smelt smøret og hell i melken, varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse. Elt deigen lett og del i 35-40 emner som trilles til rundstykker. Sett på stekebrett, dekk til og etterhev ca 20 minutter. Pensle med egg, og stek på midterste rille ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Dette så jo lekkert ut, særlig de med tomat og skinke :sikle:

Men du, scones, blir ikke de litt tørre utover dagen? Trodde de nærmest måtte spises nybakt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, scones, blir ikke de litt tørre utover dagen? Trodde de nærmest måtte spises nybakt jeg..

De smaker aller best nystekt, men blir ikke spesielt tørre av å ligge litt. Oppbevar dem i fryseren, så de ikke blir liggende på benken flere dager. Når de smøres og ligger i tett boks er de gode til lunsj også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...