Gå til innhold

Minimal krybbedød risiko ved samsoving

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det anbefales ikke å samsove.

Jeg må ærlig si at jeg ikke har lest at det frarådes med samsover, så sant en har tatt forholdsregler. Dvs, ikke røyker, ikke rusmidler osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes kkristin er snillest, jeg.

hilsen idol_david

Skrevet
Unnskyld meg, men hva har egentlig dette med min treåring og gjøre? Kanskje jeg må gi opp å kunne ha en normal debatt på dette forumet.  :overrasket:

Din treåring har mye med dette å gjøre, det er jo hele poenget. du vil rettferdiggjøre at barn sover i samme seng som foreldrene. Sorry, men jeg synes det er unormalt at tre-åringer samsover med foreldrene. Treåringer skal sove i egen seng. KJeg synes også det er vilt å la så store barn bli ammet.

Skrevet
Visst skal jeg svare deg Kkristin:

Mitt problem er at du presenterer ting som faktisk ikke blir anbefalt. Det anbefales ikke å samsove.

Stygge og usaklige ting ? Jeg konstaterer et faktum - dersom du ikke tåler det så bør du kanskje ikke være på et diskusjonsforum ?

"Er du så usikker på samsoving og langtidsamming at du plent må dra dette frem i hver eneste tråd og prakke det på alle andre ? Tyder jammen ikke på mye sikkerhet gitt"

Dette skrev du til meg, bare pga at jeg la ut en artikkel. ;) ikke stygt og usaklig?

Det frarådes heller ikke å samsove.

Og selv om jeg presenterte ting som ikke ble "anbefalet" er det fortsatt ikke grunnlag til å gå på personangrep.

Skrevet

:sur:

Det anbefales ikke å samsove.

hvorfor ikke?

:sur::sur:

hmmm.. lurer forrresten på om det er bra å kombinere.. at ugnen sover både her og der... :roeyesss:

Skrevet

Vi har samsovet en del med lille-jenta og har følt meg veldig trygg på det. Leste også mye om det på forhånd, og mye nyere forskning har vist at det ikke er så stor risiko for krybbedød ved samsoving som før antatt( Leste bla mye i Gro Nylander boka..) Jeg tror de fleste velger det alternativet som passer best for en selv. Grunnen til at vi valgte å samsove i starten, var at det var rett og slett det eneste som funket. Datteren vår hadde kolikk og var urolig og skrek store deler av kveld og natt, og for at vi i det hele tatt skulle få noe søvn alle sammen var løsningen for oss å samsove. Jeg må jo også si at jeg synes det egentlig virker litt unaturlig at du plutselig skal begynne å legge et spebarn i egen seng etter at du har båret det i magen i 9 måneder, men det er nå en annen diskusjon..

Skrevet
Din treåring har mye med dette å gjøre, det er jo hele poenget. du vil rettferdiggjøre at barn sover i samme seng som foreldrene. Sorry, men jeg synes det er unormalt at tre-åringer samsover med foreldrene. Treåringer skal sove i egen seng. KJeg synes også det er vilt å la så store barn bli ammet.

Jeg har ikke behov for å rettferdiggjøre. Jeg har bare lyst til å lufte en artikkel for debatt. Kan du lese artikkelen, og holde deg til temaet? ;) (som ikke har med min treåring eller amming og gjøre. )

Skrevet
jeg synes kkristin er snillest, jeg.

hilsen idol_david

takk Idol david ;)

Skrevet
Mitt ubetydelige bidrag. Enhver gjør vel det som er best for seg!

Nettop. :) :)

La ut denne rapporten for å vise at for DEM som velger å samsove, eller for dem som ØNSKER å samsove. Det er minimal risiko. :klem:

Skrevet
Mitt ubetydelige bidrag. Enhver gjør vel det som er best for seg!

Hvorvidt det faktamessig er best å samsove (0,001% risiko for krybbedød) eller ikke (0.005% risiko for krybbedød) spiller da liten rolle i dagliglivet, så vidt jeg har forstått. Og slik bør det også være.

:enig_anim:

Skrevet

Det siom er så rart, kkristin, er at du klarer å vri dette til å høres ut som om det ANBEFALES å samsove for å redusere krybbedød, når sannheten ikke er at samsoving er TRYGGERE, men at man er usikker på om det er FARLIGERE å sove sammen enn å la barnet sove alene

Skrevet (endret)
Det siom er så rart, kkristin, er at du klarer å vri dette til å høres ut som om det ANBEFALES å samsove for å redusere krybbedød, når sannheten ikke er at samsoving er TRYGGERE, men at man er usikker på om det er FARLIGERE å sove sammen enn å la barnet sove alene

Hvor har jeg prøvd å få det til å høres ut som det anbefales å samsove for å redusere krybbedød?? :overrasket:

Og hva har jeg vridd?? :overrasket:

Endret av kkristin
Skrevet
Hvor har jeg prøvd å få det til å høres ut som det anbefales å samsove for å redusere krybbedød?? :overrasket:

Og hva har jeg vridd?? :overrasket:

OK, da postet du altså linken for å fortelle at?

Skrevet (endret)
OK, da postet du altså linken for å fortelle at?

At dere som ønker og samsove men er redde for krybbedød, det er langt i fra så risikofyllt som tidligere antatt. Trygg samsoving innebærer MINIMAL risiko. :D

Og til dere som allerede samsover men er litt utrygge :klem:

Endret av kkristin
Skrevet
Unnskyld meg, men hva har egentlig dette med min treåring og gjøre? Kanskje jeg må gi opp å kunne ha en normal debatt på dette forumet.  :overrasket:

Jeg vet tråden ikke har noe om ditt tre år gamle barn å gjøre, men jeg må likevel spørre: når tenker dere å legge barnet over i egen seng?

Nå er jeg uenig i dine synspunkter både når det gjelder samsoving og amming, men jeg er nysgjerrig på valget deres :)

At dere som ønker og samsove men er redde for krybbedød, det er langt i fra så risikofyllt som tidligere antatt. Trygg samsoving innebærer MINIMAL risiko. :D

Og til dere som allerede samsover men er litt utrygge  :klem:

Når begynte man (f.eks. blant deltakerne på APNorges side) med samsoving? Før man fant ut at det ikke var SÅÅÅ farlig?

Skrevet (endret)
Jeg vet tråden ikke har noe om ditt tre år gamle barn å gjøre, men jeg må likevel spørre: når tenker dere å legge barnet over i egen seng?

Nå er jeg uenig i dine synspunkter både når det gjelder samsoving og amming, men jeg er nysgjerrig på valget deres :)

Når begynte man  med samsoving? Før man fant ut at det ikke var SÅÅÅ farlig?

Barna våre får ligge hos oss så lenge de vil. Treåringen min får snart eget rom med seng som hun kan bruke til hva hun vil. Sove i hvis hun vil. Men det blir nok lenge til, for hun elsker å ligge tett intill oss, akkurat som vi elsker å ligge tett intill hverandre.

Vi

har samsovet fra treåringen min var seks mnd, og minsten har samsovet fra han ble født. :)

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-2179265,00.html

Endret av kkristin
Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg syns du kommer med mye bra jeg Kkristin. Jeg skjønner ikke at du får så mye pepper for å være en kjærlig mor som gjør det hun mener er det beste for barna sine!

Skrevet

Jeg syns og det er utrolig tåpelig å hakke løs på trådstarter på grunnlag av andre tråder hun har startet/deltatt i. Virker som mange her ikke takler at andre mener noe annet enn de selv. Alle vet best for seg selv og sine barn. Som jeg ser det ville kkristin bare dele noe med de som var intr.

Skrevet
Jeg syns og det er utrolig tåpelig å hakke løs på trådstarter på grunnlag av andre tråder hun har startet/deltatt i.  Virker som mange her ikke takler at andre mener noe annet enn de selv. Alle vet best for seg selv og sine barn. Som jeg ser det ville kkristin bare dele noe med de som var intr.

Enig.

Selv om jeg personlig er litt uenig med kkristin så ser jeg jo poengene hennes.

Og hva er vel mer uinteressant og irrelevant enn å høre hva folk synes om folks sedvaner. Jasså, du synes det unormalt. So what..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...