Gå til innhold

Lille katten min er borte

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg sa ikke at jeg reagerte på at du spylte PÅ den, og ikke mot. Jeg reagerer uansett. Synes det virker noget korttenkt å gå frem på en slik måte. Skremme storepus fordi den kanskje har skremt lillepus? Hvor er logikken her? Tenk om alle hadde gått rundt og skremt katter på det viset. Isåfall er det ikke så rart at så mange katter forsvinner fra hjemmene sine. Kanskje noen skrek etter din slik at den ble redd og for avgårde uten sjans til å finne veien hjem. Katter er katter, og den lille pusen må uansett før eller siden bli vant til å ha den store nabokatta rundt seg, hvis ikke må du jo holde lillepus innendørs hele tiden, eller kanskje du en dag lykkes i å skremme nabokatten til skogs, slik at den ikke kommer hjem til sine eiere? Tenk litt.

Og en annen ting: Når du setter vinduet åpent nattestid og blir forbannet over at nabokatten kommer inn på badet ditt istedet for din egen katt, så må du jo forstå at katter ikke er som oss mennesker. Katter sniker seg inn der de kan, og de bør ikke legges for hat eller kalles frekke pga. noe sånt. Men for all del, du kunne jo kanskje belaget deg på å montere opp spredere rundt hele huset ditt, slik at alle katter holdes unna. Det er kanskje helt uhørt for det at katter faktisk spankulerer dit de vil, og også bør få lov til det, så lenge de ikke gjør noe skade.

Det var det voldsomt da.

Det åpne vinduet på badet ble raskt lukket da det viste seg at hun store hadde kommet seg inn der. Det er nok ikke bare oss som har hatt problemer med denne store katten, den har vært inne hos flere naboer og er direkte plagsom (ref.andre naboer). Den er den siste katten som har flyttet opp i nabolaget, så den skal vel bare markere at den er her den og?

Men siden du tydligvis vet mer om katter enn meg, så vet du kanskje hva man bør gjøre da?

Det virker hvertfall ikke som min katt tør kommer hjem når denne andre katten lusker rundt huset vårt hele dagen.

(jeg vet jo selvfølgelig ikke om det er grunnen til at hun er borte, hun kan jo ligge i ei veigrøft også :tristbla: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var det voldsomt da.

Det åpne vinduet på badet ble raskt lukket da det viste seg at hun store hadde kommet seg inn der. Det er nok ikke bare oss som har hatt problemer med denne store katten, den har vært inne hos flere naboer og er direkte plagsom (ref.andre naboer). Den er den siste katten som har flyttet opp i nabolaget, så den skal vel bare markere at den er her den og?

Men siden du tydligvis vet mer om katter enn meg, så vet du kanskje hva man bør gjøre da?

Det virker hvertfall ikke som min katt tør kommer hjem når denne andre katten lusker rundt huset vårt hele dagen.

(jeg vet jo selvfølgelig ikke om det er grunnen til at hun er borte, hun kan jo ligge i ei veigrøft også  :tristbla: )

Jeg reagerer på ting som tyder på uvettig behandling av dyr, ja. Det har med respekt å gjøre også, ovenfor eierne av denne større katten. Hvis denne nå er til en så stor plage for beboerne i området ville det vel være mer hensiktsmessig å snakke med eierne, enn å måtte spyle etter katten hver gang du ser den. Jeg uelukker heller ikke at du smører på nå, for å skape inntrykk av at det er snakk om den monsterkatta. Men som sagt; er den så plagsom som du påstår så snakk med eierne av dyret før du går til aksjon på egenhånd. Det er jo ikke meningen at du skal skremme katten vekk fra det området den anser som sitt hjem, men kanskje i samarbeid med eierne komme frem til at du jager katten vekk fra dine hushjørner, hvis du overhodet ikke tåler nærværet av den.

Katter er nysgjerrige dyr som nok kan finne på å stikke innom naboen dersom dørene står på gløtt osv. De fleste kaller ikke katten en pest og en plage av den grunn. Godt mulig katten din har vist akkurat samme atferd uten at du selv er klar over det. Det er faktisk slik katter fungerer. De fleste katter lærer seg hvor den er/ikke er velkommen. Det holdes som oftest å "husje" katten ut/vekk. Hageslange synes jeg blir for drastisk, katter hører veldig godt på stemmen din alene om den er uønsket.

Har ikke sagt at jeg vet mer om katter enn deg, jeg har ikke noe forutsetning for å skulle si noe slikt heller. Jeg vet dog hvordan man bør behandle de, både sine egne og fremmede katter. Hvis du er så sikker på at den lille katten din vegrer seg for å komme hjem pga. nabokatta, så spør om ikke naboene kunne holde katten sin innendørs noen dager, og se om det ikke får lillepus til å dukke opp igjen. Si at det er en liten katt som føler seg usikker ift. større katter og trenger litt tid på seg.

Håper alt ordner seg.

Gjest beekeeper
Skrevet

Det irriterer meg at med en gang noen lager en tråd med at de har problemer med et/flere kjæledyr så er det alltid noen som skal ha frem at de er dyreplagere eller noe sånt. Kanskje de ikke er det? jeg bare spør..

Skrevet

Det var da voldsomt. Var det nødvendig å gi trådstarter den skyllebøtta? Hadde spylt vekk katta jeg også om den hadde hoppet inn vinduene hos meg. Greit nok at katter går dit de vil, men det betyr ikke at de er velkomne dit de går. Kanskje den skjønner at den ikke har noe hos trådstarter å gjøre.

Ingen fremgang? Har du snakket med naboene? Satt opp lapper og slikt? Uff, det er så trasig å sitte og vente på pus...

Skrevet

Ingen pus enda nei. Vi har hengt opp lapper, leita og leita..

Kommer annonse i avisa imorgen, mandag og tirsdag.

Prøver å ikke miste håpet om at hun kommer tilbake.

Skrevet
Det var da voldsomt. Var det nødvendig å gi trådstarter den skyllebøtta? Hadde spylt vekk katta jeg også om den hadde hoppet inn vinduene hos meg. Greit nok at katter går dit de vil, men det betyr ikke at de er velkomne dit de går. Kanskje den skjønner at den ikke har noe hos trådstarter å gjøre.

Spørsmålet her er vel heller om det var nødvendig av trådstarter å trekke frem hageslangen og sikte mot en katt. Får håpe ikke eierne av katten så trådstarter i aksjon iallefall. Hadde neppe blitt særlig populært om det var andre veien, at trådstarter hadde sett naboene spyle mot katten hennes. Da hadde vel spekulasjonene vært om naboens vannslange hadde vært det som skremte katten til å holde seg vekke i dagesvis. Skulle likt å se den katten som ikke stikker av når man er brysk i stemmen mot den. Man skyter ikke spurv med kanoner. Men kanskje TS har lagt den å så fæle nabokatten for hat? Kan nesten virke sånn ut ifra denne tråden.

Skrevet (endret)
Spørsmålet her er vel heller om det var nødvendig av trådstarter å trekke frem hageslangen og sikte mot en katt. Får håpe ikke eierne av katten så trådstarter i aksjon iallefall. Hadde neppe blitt særlig populært om det var andre veien, at trådstarter hadde sett naboene spyle mot katten hennes. Da hadde vel spekulasjonene vært om naboens vannslange hadde vært det som skremte katten til å holde seg vekke i dagesvis. Skulle likt å se den katten som ikke stikker av når man er brysk i stemmen mot den. Man skyter ikke spurv med kanoner. Men kanskje TS har lagt den å så fæle nabokatten for hat? Kan nesten virke sånn ut ifra denne tråden.

Du tror ikke dette ble prøvd x antall ganger før jeg fant frem noe vann? Som forøvrig var et engangstilfelle!

Og til din informasjon, så henger denne store katten fortsatt rundt huset vårt hele dagen, hver dag.

Og om det hadde vært andre veien, om vår katt hadde vært litt for plagsom, nyskjerrig og vært inne hos folk, har vi bedt naboene si ifra til oss og da har vi vært ekstra oppmerksomme på hvor hun gikk hvis vi også var ute.

---

Annonse i avisa idag, håper på positiv telefon fra noen.

Endret av Bellanice
Skrevet (endret)
Det er jo ikke meningen at du skal skremme katten vekk fra det området den anser som sitt hjem, men kanskje i samarbeid med eierne komme frem til at du jager katten vekk fra dine hushjørner, hvis du overhodet ikke tåler nærværet av den.

De fleste katter lærer seg hvor den er/ikke er velkommen. Det holdes som oftest å "husje" katten ut/vekk. Hageslange synes jeg blir for drastisk, katter hører veldig godt på stemmen din alene om den er uønsket.

altså... katter er vanntette dyr... og vann er ikke akkurat en inhuman måte å få vekk uønskede dyr fra tomta på... og "husjing" ?

vel, de fleste katter som har litt rang står omtrent bare og ler av deg hvis du "husjer" til de.

TS... ikke bekymre deg for at du ga dyret en støkk ved hjelp av vannslangen :)

håper du finner lillepus og, har akkurat mistet gamlepus her i huset (tror vi) og det er ingen god følelse å ikke vite...

Endret av minienthe
Skrevet

Oppdatering..

Det ringte en som bor ca to km unna her. Han sa han hadde sett en katt som lignet beskrivelsen vi ga i avisen. Katten hadde vært rundt der i to dager, og sist han så henne var under trappen sin ute til morgenen idag.

Vi dro bort dit og har leita nå i en times tid uten å finne henne. Men vi skal dra bort etterpå og henge opp lapper på stolpene der i området + leite mer.

*fortsatt håp* :)

Skrevet

*overser den sure gjesten*

Så bra at hun kanskje er funnet! Krysser fingre! :)

Skrevet

Håper du finner pusen!...., fikk tårer i øyene av å lese dette! Jeg håper virkelig den kommer tilbake! :klem: Noen katter på sommerstid har en tendens til å forsvinne for å ta seg en ferie..., vi har en hunkatt som ofte drar på tur (1-2 uker). Og når vi skulle se henne et stykke vekke, er hun helt "vill" i blikket. Får ikke kontakt med henne osv., men plutselig kommer hun tilbake glad og fornøyd er sitt gamle jeg...! Håper det var katten din han mannen så!

Lykke til, det ordner seg sikkert! ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Håper også du finner pusen din! Mistet selv en katt i barndommen på en slik måte, og det var triste saker.

Skrevet

Helt utrolig, men lillepusen er hjemme igjen! :hoppe:

Jeg skjønner det ikke helt selv, kanskje fordi klokka er midt på natta..

Mannens bror ringte i firetiden og vekte oss. Han var på byen og ikke veldig edru. Han påsto å ha lillepusen hos seg!! Han sto på et gatekjøkken av alle ting, og kameraten hans hadde sett henne under verandaen der. De fikk sammen tak i henne også ringte de oss.

Første tanke var bare; nå skal de sikkert bare ha skyss hjem! ..men de kan jo ikke tulle med noe sånt!?

Så vi kledde kjapt på oss og kjørte fire kilometer ned til sentrum og gjett hvem som lå i armene på "onkelen" sin?? :)

Bare helt utrolig, det er ca to km til der de som ringte hadde sett henne idag morgen, også er det to nye km derfra til sentrum. Også helt tilfeldig var mannens bror og spiste på det gatekjøkkenet der hun hadde funnet veien inatt :overrasket:

Må nesten klype meg selv i armen jeg, vi hadde aldri i verden begynt å lete i sentrum..

Hjem til matskåla

Fått rift på snuta

Hun var blitt litt mager og sikkert vært i slosskamp siden hun har rift på snuta.

Nå ligger hun bare i fanget mitt og vasker seg :hjerte:

Takk for støttede ord i ventetiden, dere :smilyblomst:

Gjest beekeeper
Skrevet

:hoppe::hoppe::hoppe:

jeeeej! så bra!!!

Så utrolig fint når en sånn historie ender godt! :)

Og for noen tilfeldigheter, da!!!

Skrevet

Åååh, nå ble jeg faktisk skikkelig rørt. Så bra at pus er hjemme igjen. :)

Skrevet

Å så bra. Er såååå glad for din skyld. :hoppe: Så ikke denne tråden før i går, men har lest igjenom alt sammen. Håpet så indelig for deg, og så fant dere han.

Vet hvor glad man kan bli i dyr. Hadde en pus i 6år, men for 3 uker siden måtte vi avlive henne :grine: Så utrolig trist og vi savner henne kollosalt. Men hun var syk og vi ville ikke at hun skulle ha det vondt.

Kos deg masse med pusen din. :smilyblomst:

Skrevet
altså... katter er vanntette dyr... og vann er ikke akkurat en inhuman måte å få vekk uønskede dyr fra tomta på... og "husjing" ?

vel, de fleste katter som har litt rang står omtrent bare og ler av deg hvis du "husjer" til de.

TS... ikke bekymre deg for at du ga dyret en støkk ved hjelp av vannslangen  :)

håper du finner lillepus og, har akkurat mistet gamlepus her i huset (tror vi) og det er ingen god følelse å ikke vite...

At "katter er vanntette" høres ut som et sitat fra en som slang katten i vaskemaskinen. Det er en kjent sak at katter synes det er svært ubehagelig med høye lyder, dertil også høyrøstede mennesker. Rart hvordan enkelte tillater seg å ture frem ovenfor fremmede menneskers dyr. :riste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...