Gå til innhold

Er Oslo-innbyggere mer nærtagende m.t.p kritikk

Gjest Sorte Får Bææ

Anbefalte innlegg

I forhold til bergensere er oslo-folk hårsåre i det hele tatt.

Jeg kommer til å slå ned den neste bergen-patrioten jeg møter. :blaaveis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til bergensere er IKKE oslo-folk hårsåre i det hele tatt.

Jeg kommer til å slå ned den neste bergen-patrioten jeg møter.  :blaaveis:

Hehe, glemte en viktig "ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb og studier. Vi får stadig høyere utdanning, og jobber for høyt utdannede er lettest å finne i byene.

Men hvorfor drar ikke alle til Stavanger, Bergen, Trondhjem og de andre norske "storbyene", siden Oslo er så fælt og stygt ?

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Men hvorfor drar ikke alle til Stavanger, Bergen, Trondhjem og de andre norske "storbyene", siden Oslo er så fælt og stygt ?

De som bor nærmere Bergen og Trondheim gjør vel det. Nå er det en gang sånn at det generelt bor flere folk på østlandet, og at som landets hovedstad har Oslo flere "internasjonale" arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig folkens.. Den er stygg, sjarmløs, uten personlighet og utrolig lite imøtekommende. Den er heller ikke en storby i verdenskala, så den har ingenting spesielt å by på heller. Ikke kom drassende med argumenter som kollen og nordmarka eller opera eller karl johan. Oslo har INGENTING spesielt å by på, og er STYGG.

Kunnskapsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor det?

Fordi enhver by har noe å by på, så også Oslo. Holmenkollen er faktisk noe mange synes er fint og flott, det samme gjelder Frognerparken, Telthusbakken, Gunerløkka og Bygdøy.

Så å si at det ikke finnes noe som helst i en by vil jeg kalle kunnskapsløst, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som at påstander som at Oslo er stygt og ikke burde vært hovedstad er noe som går innpå de som er født og oppvokst der. Er det fordi det er noe i det, det at Oslo ikke er verdens skjønneste perle? Det at utlendinger faktisk stadig kommenterer at Norge er fint, men Oslo er stygt?

Med hånden på hjerte: Er det noen som kan påstå at Oslo, med noen få unntak, er noe annet enn en samling rønnebygg som er linet opp? Kjør debatt.

Jeg er opprinnelig selv ikke fra Oslo, men jeg har bodd der i over 15 år (på flere steder). Jeg har reist rundt i hele byen, så jeg kjenner den godt. I tillegg har jeg bodd i storbyer og på landet i utlandet, i bl. Frankrike og Berlin.

Min mening er at Oslo er en sjarmløs by, som bærer preg av mangel på overordnet planlegging, manglende visjoner, manglende helhetstenkning, og tydeligvis mye ad-hoc-løsninger. Jeg synes den utseendemessig er grovkornet, klumpete, gammeldags, tilfeldig, lite vennlig og brukertilpasset, og den har en total mangel på estetisk pent utseende (parker, bygninger, veier, veiskilting, osv.)

Byen har mye bra kultur og kunst i kulturen, men det er på utøvernivå. Bygninger og areal ser helt katastrofalt klønete og lite pent/hyggelig ut. Jeg mener Oslo er en lite vennlig by, arkitektmessig og utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor nærmere Bergen og Trondheim gjør vel det. Nå er det en gang sånn at det generelt bor flere folk på østlandet, og at som landets hovedstad har Oslo flere "internasjonale" arbeidsplasser.

Det er nok av studenter og arbeidstagere som kommer fra Bergen, Trondhjem og omegn også, i Oslo.

Uansett taler tallene sitt klare sprog. Dersom byen var så fæl som ymse personer vil ha det til, så ville ikke såpass mange mennesker flyttet dit.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett taler tallene sitt klare sprog. Dersom byen var så fæl som ymse personer vil ha det til, så ville ikke såpass mange mennesker flyttet dit.

Du mener altså at Mexico City er 40 ganger penere enn Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til bergensere er oslo-folk hårsåre i det hele tatt.

Jeg kommer til å slå ned den neste bergen-patrioten jeg møter.  :blaaveis:

:ler:

Er du blitt dårligt behandlet av en bergenser eller? Dakkar...

Ikke la dagen din bli ødelagt av at noen liker byen sin... Det blir så ......fjollete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Det er nok av studenter og arbeidstagere som kommer fra Bergen, Trondhjem og omegn også, i Oslo.

Hjelper vel ikke å ha nok av studenter og arbeidstakere i Bergen og Trondheim hvis det ikke er arbeid der.

Men du har rett. Folk vil heller bo i en fin by og være arbeidsløs, enn i en stygg by og ha en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at Oslo er en sjarmløs by, som bærer preg av mangel på overordnet planlegging, manglende visjoner, manglende helhetstenkning, og tydeligvis mye ad-hoc-løsninger. Jeg synes den utseendemessig er grovkornet, klumpete, gammeldags, tilfeldig, lite vennlig og brukertilpasset, og den har en total mangel på estetisk pent utseende (parker, bygninger, veier, veiskilting, osv.)

Byen har mye bra kultur og kunst i kulturen, men det er på utøvernivå. Bygninger og areal ser helt katastrofalt klønete og lite pent/hyggelig ut. Jeg mener Oslo er en lite vennlig by, arkitektmessig og utseendemessig.

Veldig enig. Det finnes fine, sjarmerende steder i oslo, men det i seg selv gjør ikke byen fin og sjarmerende. Disse stedene er unntaket, ikke regelen.

Stavanger, Bergen, København. Paris, Praha, til og med istanbul har noe som Oslo ikke er i nærheten av å ha,-særegenhet, sjarm, autentitet.

Dessuten, det er ikke bare dere osloboere som "eier" oslo. For meg, en bergenser, så er jo oslo også min by, min hovedstad. Skulle virkelig ønske at oslo var en by som andre enn de innfødte kunne være stolt av, men det er den desverre ikke. Mye tilbud, men ingen sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_L_*

André Bjerke har skrevet et fint dikt om Oslos egen sjarm: http://tinyurl.com/qttjx

"Askeladden, Askepott

manglet også litt i drakten

men de kledde filler godt"

Jeg er kjempeglad i Oslo, kommer fra bygda og føler at her i byen er det større rom for å skille seg ut og gjøre akkurat hva man vil :)

Tar meg ikke nær av om folk snakker stygt om Oslo, men skjønner ikke folks behov for å gjøre det, bare fordi en ikke trives der selv. Det er akkurat som om det er litt trendy å rakke ned på hovedstaden vår.

Folk som kun har sett jernbanetorget og karl johan har forresten ikke så mye de skulle ha sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ut/innflytter

Jeg synes det er rart når noen av mine slektninger som knapt nok har satt føttene sine utenfor hjembygden rakker ned på Oslo. De har aldri vært der og kommer i hvert fall ikke til å dra dit noen gang - for det er så fælt der. Kom på besøk sier jeg, etter besøket kan de godt fortsette å mislike byen for min del - men da har de iallfall vært der og vet mer hva de misliker.

Det er mange pene byer i Norge, som f.eks. Stavanger og Trondheim (min fødeby) men det er Oslo jeg trives best i, når jeg kommer tilbake til Oslo etter ferie så kjenner jeg at jeg har kommet hjem. Samtidig ser jeg de mindre pene delene ved byen, men velger å fokusere på de delene av byen som jeg liker.

Oslo er så mye mer enn de narkomane og de prostituerte nederst i Karl Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...