Gå til innhold

Er Oslo-innbyggere mer nærtagende m.t.p kritikk


Gjest Sorte Får Bææ

Anbefalte innlegg

Gjest Sorte Får Bææ

På meg virker det som at påstander som at Oslo er stygt og ikke burde vært hovedstad er noe som går innpå de som er født og oppvokst der. Er det fordi det er noe i det, det at Oslo ikke er verdens skjønneste perle? Det at utlendinger faktisk stadig kommenterer at Norge er fint, men Oslo er stygt?

Med hånden på hjerte: Er det noen som kan påstå at Oslo, med noen få unntak, er noe annet enn en samling rønnebygg som er linet opp? Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beekeeper

Jeg synes at Oslo, sammenlignet med andre byer i Norge er totalt sjarmløst.

Det er mange som sier "ja men så dra dit.." "jamen har du ikke vært der da.." osv, men Oslo er og blir trist og kjedelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Det er mange som sier "ja men så dra dit.." "jamen har du ikke vært der da.." osv, men Oslo er og blir trist og kjedelig synes jeg.

Nettopp. Det at man må lete etter steder for å se noe fint, sier vel kanskje en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

"borte bra - hjemme best" heter det. Kan godt forstå dem som har dette i hjertet sitt når de er født og oppvokst i Oslo.

Men helt ærlig folkens.. Den er stygg, sjarmløs, uten personlighet og utrolig lite imøtekommende. Den er heller ikke en storby i verdenskala, så den har ingenting spesielt å by på heller. Ikke kom drassende med argumenter som kollen og nordmarka eller opera eller karl johan. Oslo har INGENTING spesielt å by på, og er STYGG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Jeg ser på Oslo som et kontor. Det er et hovedkontor for administrasjonen av landet Norge. Så bor alle menneskene i sine koselige "hus" ellers i landet (de andre byene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg synes det er trist at turistene er så negativ til Oslo. Eller rettere sagt: Jeg synes det er trist at det ikke er noen som reagerer med "nå skal vi skjerpe oss" på at turistene stadig sier det samme om Oslo.

Hvor er det offentlige - Oslo Kommune, Oslo fylke?

Alle forstår at en hovedstad må ha et veinett. Alle forstår også at offentlige hovedkontor som ligger i hovedstaden tar plass. Alle forstår også at 60 og 70 tallet for fælt frem med mange byer i dette landet, men noen av oss har lært og bygger for det meste penere nå. Hvorfor virker det ikke som Oslo en gang PRØVER?

Det er utrolig mye flott i Oslo, men de er jo bortgjemt. Det virker som det mangler en enhetlig plan - hvordan vil vi at det skal se ut til slutt, hva ønsker vi å se?

En ting har Oslo som vi Bergensere bare kan gråte av misunnelse over: Et offentlig kommunikasjonssystem som fungerer og ikke koster skjorten å bruke. Her la vi ned trikken og siden har ingen sett den (bortsett fra noen 100 meter med museumsbane).

Det er mange perler i Oslo - de er bare godt gjemt og nedstøvet. Hva med å få dem frem?

Et hotell på Voss - erverdige Fleischers - ble kåret til Nordens styggeste byggning. Den eldste delen av hotellet var en flott trebyggning i sveitser/dragestil. Den nyeste delen var en 70-talls betongkloss - tett innpå den gamle. Det var så stygt at man ikke kunne unngå å gå av toget (hotellet ligger rett ved stasjonen) og øyeblikkelig tenke "fy så stygt".

Men kåringen ble for mye for hotelleieren - nå var bunnen nådd. Et møysommelig arbeid fulgte der de kledde inn betongklossen med tre og vinduer i samme stil som den gamle bygningen samt laget skråtak på. Voila - nå må man inn i hotellet for å se hva som en gang var 70-talls byggestil.

Oslo ... når skal dere begynne å pynte dere og være stolt av dere selv om en hovedstad. Når skal dere dempe det stygge og fremheve det pene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå synes jeg at ett førsteinntrykk som trist og grått og stort og upersonlig er ganske vanlig for mange hovestader jeg da.

synes liksom ikke london er så innmari personlig, fargerikt og artig sånn med en gang man setter foten av toget fra flyplassen...

jeg personlig måtte lete etter perlene både i london, paris, amsterdam, brussel og andre hovedstader jeg har vært i.

hvorfor?

kanskje fordi hovedstader betyr at det blir samlingsplasser for utrolig mange mennesker og utrolig mange firmaer, ergo blir det fler folk og trangere om plassen. det er mye annet en ombygging av firmabygninger som bør prioriteres når det er ett større og mer variert samfunn en mange ikke-hovedstader.

jeg er født i oslo, ikke oppvokst her, og synes mye kunne vært gjort for at det så finere ut og at det var lettere å komme seg til noen av perlene, men jeg synes også mange syter fælt over oslo uten å tenke over hva det betyr at en by er en hovedstad.

en hovedstad VIL aldri bli like søt og koselig som hyggelige lille lillesand feks.

en hovedstad vil sjelden bestå av hyggelige små hvite trehus og være stille og rolig og lite og personlig.

det er for mange folk og for mange firmaer som søker til en hovedstad rett og slett fordi en hovedstad er en samlingsplass hvor alt og alle trekkes "innom" og til.

jeg skal vel egentlig ikke forsvare oslo i så stor grad, selv om jeg personlig synes oslo er kjempekoselig og har perler meget lett tilgjengelig om man gidder flytte beina fra karl johan, men jeg vil sette en finger på at en hovedstad ofte er vanskeligere å få personlig og koselig en byer som ikke er hovedstader.

ikke bare oslo, men faktisk ganske mange andre steder.

elsker f.eks england, er ikke spesiellt glad i london derimot, upersonlig, grått og trist med altfor mye folk. helt greit til shopping om man finner markedene og perlene, ellers: grått, trist, upersonlig med noen severdigheter som når man har sett dem en gang så er de sett og blir kjedelige.

samme er det med frankrike og dets paris, selv om perlene der er flottere en perlene mange andre steder, er inntrykket ellers likt, ikke veldig koselig og personlig, spesiellt om man ikke snakker fransk.

ta en hovedstad for det den er, ikke forvent grønne skoger og høye fjell bare fordi man er i norge, det går ikke isbjørner i gatene uansett hvor fantastisk turistene ville syntes det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Det er mange som sier "ja men så dra dit.." "jamen har du ikke vært der da.." osv, men Oslo er og blir trist og kjedelig synes jeg.

Ja, men det sier da folk i andre byer også? Hvis jeg har sagt at Bergen eller Lillehammer eller Bodø er en stygg by, så har nok lokalkjente i bøtter og spann prøvd å fortelle meg hva som er fint med akkurat den plassen.

Når det er sagt er det Trondheim som er Norges fineste by :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av grunnen til at mange Oslo-folk er litt hårsåre når det gjelder byen vår, er at det har blitt så legitimt å rakke ned på den. "Alle" er enige om at Oslo er stygg og sjarmløs, full av narkomane, tiggere og prostituerte, kriminalitet og vold overalt, folk er kalde og bryr seg ikke om naboene sine osv osv. Hvis jeg skulle finne på å si noe tilsvarende generaliserende om et hvilken som helst annet sted i landet, ville jeg blitt avfeid med at jeg var fordomsfull og uvitende og at det er "typisk Oslo-folk", men gjør man det om Oslo, er det åpenbart helt greit.

Stort sett alle jeg kjenner fra andre steder, er lokalpatrioter og snakker stolt om hjemstedet sitt, uansett hvor lenge de har bodd andre steder, og forsvarer det med nebb og klør om noen skulle finne på å kritisere det. Men gjør jeg det samme, er jeg bare et fordomsfullt bymenneske som aldri har vært nord for Sinsenkrysset og ikke skjønner at Norge er mer enn Oslo.

Derfor går jeg litt i forsvarsposisjon. Oslo er hjemstedet mitt, det er byen jeg er glad i og vil bo i (og ja, jeg har bodd -og bor -andre steder, og hjemlengselen er sterk), og ikke minst kjenner og ser jeg byen på en helt annen måte enn turister og andre som bare er innom i en kort periode. Det er kanskje ikke verdens vakreste by (men heller ikke verdens styggeste), men det er min by, og det er like naturlig for meg å forsvare den som det er for en bergenser å forsvare Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg det er viktigere at innbyggerne er fornøyd med byen, enn at turistene er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med "går inn på", Slangen. Jeg er ikke født og oppvokst i Oslo, men jeg er allikevel uenig med deg. Går det da inn på meg at du kritiserer det jeg kaller byen min? Ikke i den forstand at jeg blir deppa eller lei meg, om det er det du mener :ler:

Jeg er enig i at Oslo ikke er gjennomført, storslått og påtrengengende vakker, slik som f.eks. Praha. Men det synes jeg ikke noen byer i Norge er. Oslo har sine perler, helt ordinære bygg og grusomt triste bygg. Akkurat som Bergen og Trondheim, etter min mening. Men jeg kan kanskje være enig i at du må lete litt lenger før du finner perlene i Oslo, og Carl Johan unngår jeg så sant jeg har muligheten.

Hva med å spise brunsj på Åpent Bakeri på Damplassen i Ullevål hageby? Eller tusle oppover langs Akerselva, helt opp til badeplassen på Stilla? Ta båten ut til klosterruinene på Hovedøya? Vindusshoppe i rådyre og ekslusive butikker i nydelige Frognergårder, eller gjøre litt skikkelig shopping i litt mer shabbye men veldig sjarmerende butikker på Grünerløkka? Her finnes det også kulturtilbud og butikker som man ikke har noen andre steder i Norge. Skal jeg bo i Norge, er derfor Oslo et naturlig valg for meg, og jeg kan fint leve med at ikke alle byggene er billedskjønne. Kanskje det er en fordel, til og med, så slipper vi å bli oversvømmet av turister. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
(...)

Men er hele grunnen til at byens estetikk avhengig av om det er en hovedstad eller ikke. Bergen og Trondheim er jo også store byer i norsk målestokk og på sett og vis "hovedsteder" i henholdsvis vestlandet og midt-norge.

Liverpool og Manchester er byer som muligens kan sammenlignes med Bergen og Trondheim når det kommer til størrelse i forhold til hovedstaden. Disse byene er ikke pene, faktisk slår London disse byene i støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
en hovedstad VIL aldri bli like søt og koselig som hyggelige lille lillesand feks.

en hovedstad vil sjelden bestå av hyggelige små hvite trehus og være stille og rolig og lite og personlig.

det er for mange folk og for mange firmaer som søker til en hovedstad rett og slett fordi en hovedstad er en samlingsplass hvor alt og alle trekkes "innom" og til.

Nå er jeg nok litt enig med deg her - hvite små søte trehus er vel sjelden i millionbyer. I alle fall rett utenfor sentralbanen.

Men er det bare hvite små søte trehus det er snakk om?

København er nydelig - rett utenfor sentralbanen - du ser faktisk rett på Tivoli når du kommer ut. Går du rundt hjørnet er du rett på Rådhusplassen og bak der ligger Strøket. København er en nydelig by.

Stockholm - utsikten når du går ut hoveddøren på sentralbanen er kanalen (hvis jeg ikke husker feil) og like ved ligger en gågate med mengder med sjarmerende restauranter og kafeer.

Hva ser man når man kommer ut av Oslo S?

Det neste som skjer er at man finner veien til Karl Johan. Jeg synes denne er flott jeg.

Det jeg IKKE liker i Oslo sentrum er Postgirobygget, Royal Christiania, Oslo City, Plaza osv. En mengde høyhus trykket sammen. Det kunne vært flott ... det kan BLI flott ... hvis man gjør det vel verdt å se opp på husene. Men området der er jo blitt et område man må komme seg fort vekk fra pga trafikken som foregår der.

Det handler altså ikke bare om søte hvite trehus - men om å gjøre gatene trivelige å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg det er viktigere at innbyggerne er fornøyd med byen, enn at turistene er det.

veldig enig, og jeg vet om veldig mange oslo-innbyggere som er godt fornøyd.

for når man BOR her, så bor man jo gjerne på plasser man liker og steder man trives på.

det er mange bydeler jeg godt kunne tenkt meg å bo, og som jeg VET at jeg ville trivdes veldig godt og syntes var både personlige og kjempekoselige.

og at utenforstående da kommer og slenger dritt om den byen jeg dels er glad i som mitt hjem... klart man går i forsvar.

det blir litt som at man går i forsvar når noen angriper annet som er "mitt".

faren min er en dust feks, jeg har sagt ganske mye stygt og dritt om ham til tider, men nåde den utenforstående som slenger dritt om ham!! :frustrert:

:ler: han er jo faren MIN, ikke kom her og kom her, uansett om man har rett eller feil på noen eller flere områder. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
København er nydelig - rett utenfor sentralbanen - du ser faktisk rett på Tivoli når du kommer ut. Går du rundt hjørnet er du rett på Rådhusplassen og bak der ligger Strøket. København er en nydelig by.

Stockholm - utsikten når du går ut hoveddøren på sentralbanen er kanalen (hvis jeg ikke husker feil) og like ved ligger en gågate med mengder med sjarmerende restauranter og kafeer.

Gode eksempler på byer som både er pene og hovedsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, jeg er fra Stavanger og har ingenting imot at andre snakker dritt om byen min. Jeg kan være både enig og uenig på mange punkter, men folk må få mene som de vil. Blir ihvertfall ikke fornærma. De fleste jeg kjenner er slik, og vedlig mange rakker seg ned på byen sin selv til de grader.

Liker ikke Oslo, hadde aldri orket å bo der og anbefaller ikke turister å dra dit, beklager. Hvis man skal dra til Norge for å oppleve Norge drar man ikke til Oslo.

At de som er født og oppvokst i Oslo eller har en spesiell tilknytning til byen kan trives der, er helt ok og forståelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Forøvrig synes jeg det er viktigere at innbyggerne er fornøyd med byen, enn at turistene er det.

Jeg er også oppvokst i et "høl", men trivdes veldig godt der og trives når jeg drar "hjem" igjen, men det blir forsåvidt en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg skille meg ut da...

Jeg synes Oslo er en fin by jeg! Selvfølgelig er det mange områder som ikke er fine (som i alle byer). Jeg liker spesielt karl johan, slottsområdet, rådhusområdet, og aker brygge.

Jeg er oppvokst litt utenfor Oslo, og har vært i en del andre byer i Norge. Jeg må likevel innrømme at man finner mer sjarm i de andre storbyene, men likevel liker jeg Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir litt som at man går i forsvar når noen angriper annet som er "mitt".

faren min er en dust feks, jeg har sagt ganske mye stygt og dritt om ham til tider, men nåde den utenforstående som slenger dritt om ham!!  :frustrert:

:ler:  han er jo faren MIN, ikke kom her og kom her, uansett om man har rett eller feil på noen eller flere områder.  :ler:

Akkurat :Nikke:

Og siden Praha ble nevnt -det er en nydelig by, men jeg syntes det var trist å se hvor turist-tilpasset sentrum var. Igatene rundt torget var det nesten bare turist-butikker med krystall og souvenirer og løpesedler og svære plakater om konserter og arrangementer for turister. Selvsagt skal man ta vare på turistene ogse, de er jo en viktig inntektskilde, men jeg er veldig glad for at Oslo ikke er så turistvennlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...