Gå til innhold

Er Oslo-innbyggere mer nærtagende m.t.p kritikk

Gjest Sorte Får Bææ

Anbefalte innlegg

Men er hele grunnen til at byens estetikk avhengig av om det er en hovedstad eller ikke. Bergen og Trondheim er jo også store byer i norsk målestokk og på sett og vis "hovedsteder" i henholdsvis vestlandet og midt-norge.

Liverpool og Manchester er byer som muligens kan sammenlignes med Bergen og Trondheim når det kommer til størrelse i forhold til hovedstaden. Disse byene er ikke pene, faktisk slår London disse byene i støvlene.

har ikke vært i Bergen siden før jeg har hukomelse, så det skal jeg ikke utale meg om, men jeg synes nå ikke trondheim er så himla personlig, fargerik og koselig med en gang du går av toget heller...

det er rimelig mye grå, kjedelige murhus i trondheim sentrum også, og for å finne perlene må du jaggu leite der også. og jada, jeg har bodd der, så er ikke bare fra turist-synspunkt jeg sier det.

men hovedstader er vel gjerne store byer som ligger rimelig sentralt i landet, og min oppfatning av flere byer med litt størrelse, er at de er gråere, tristere og mer upersonlig en mindre byer.

ergo er det ganske naturlig at en hovedstad er mindre fargerik, personlig og koselig en flere mindre byer.

og at flere storbyer heller ikke er pene, sier jo bare at min tanke er i riktig retning. *gjeiper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat :Nikke:

Og siden Praha ble nevnt -det er en nydelig by, men jeg syntes det var trist å se hvor turist-tilpasset sentrum var. Igatene rundt torget var det nesten bare turist-butikker med krystall og souvenirer og løpesedler og svære plakater om konserter og arrangementer for turister. Selvsagt skal man ta vare på turistene ogse, de er jo en viktig inntektskilde, men jeg er veldig glad for at Oslo ikke er så turistvennlig...

Enig i det. Eller for å ta et enda mer ekstremt eksempel: Venezia (dog ikke hovedstad). Jeg er glad vi ikke har en arkitetktur som gjør hele byen til en eneste stor turistfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg IKKE liker i Oslo sentrum er Postgirobygget, Royal Christiania, Oslo City, Plaza osv. En mengde høyhus trykket sammen. Det kunne vært flott ... det kan BLI flott ... hvis man gjør det vel verdt å se opp på husene. Men området der er jo blitt et område man må komme seg fort vekk fra pga trafikken som foregår der.

Det handler altså ikke bare om søte hvite trehus - men om å gjøre gatene trivelige å gå i.

har ikke vært i københavn som turist i byen, ei heller stockholm, så de kan jeg ikke uttale meg om, derfor jeg nevnte noen av de jeg har vært i, som london, paris, amsterdam etc.

det er ikke akkurat koselig og trivelig i gatene i london, ikke heller i brussel eller paris eller amsterdam og flere andre hovedstader, igjen, pga at det er en hovedstad og mange mennesker trekkes til og igjennom en hovedstad: ergo større trafikk både av biler og av mennesker, også av kriminalitet og søppel.

det er klart det kan gjøres mer, men siden det også er mer mennesker, er det kanskje viktigere å prioritere andre ting som går direkte på velferden og dekke innboernes behov? fremfor at det skal være triveligere å gå i gatene?

og hva noen synes er trivelig, hva som er sjarm og hva som oppleves fint, er jo faktisk fryktelig individuellt.

jeg selv har jobbet rett bortenfor oslo plaza feks, og vil bare få si at plaza som gjenspeiler soloppgangen en nydelig høstmorgen, er helt vanvittig flott.

og belysningen og oppussingen av bygningene oppover langs karl johan synes jeg har gitt det ett historisk lys på bygninger som egentlig er ganske flotte mange av dem. det er flust av historie, og det er gamle skilter på flere av husene som sier noe om når de er fra og hva de var i gamledager.

man finner sjarmen lett tilgjengelig om man ser etter.

jeg synes også gatene er greie nok til å kunne se opp og finne ting å kose seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke Oslo, hadde aldri orket å bo der og anbefaller ikke turister å dra dit, beklager. Hvis man skal dra til Norge for å oppleve Norge drar man ikke til Oslo.

det samme kan altså sies om flere andre land, hovedstaden viser ikke landets kultur, fordi en hovedstad ofte er større, mer folkefull og inneholder noe annet en enkeltbyene i resten av landet.

man får se ett helt annet england om man tar ett par uker på kanalbåtferie på de engelske kanaler, en om man reiser på en langweekend til london f.eks .

skulle jeg anbefalt noen å dra til england for virkelig å oppleve england, hadde jeg ikke anbefalt dem å dra til london.

men allikevel vil jeg vel ikke si at london ikke er bra nok til å være hovedstad, for uansett om du hadde endret hovedstad til en annen by, så tror jeg faktisk den nye hovedstaden på sikt hadde blitt like upersonlig og grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men derfra til å gjøre seg lekker for turistene, er et stort skritt, som jeg ikke synes Oslo bør ta. Turist-tilpassede steder er triste greier, ikke minst for turistene.

helt enig, det er mye koseligere å besøke en by der man ser at INNBYGGERNE stortrives, bli med på ting som er tilrettelagt for at innbyggerne skal ha en bra hverdag i byen sin.

at det gjøres hyggelig og triveligere og pusses opp for at turistene skal tekkes mer er helt greit, men ikke riv bygninger som har stått her i mange år og som faktisk har en betydning for de som bor her, bare fordi turistene (både fra utlandet og fra andre byer i norge) ikke synes de er pene å se på.

nye bygninger derimot kunne godt vært mer gjennomtenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva noen synes er trivelig, hva som er sjarm og hva som oppleves fint, er jo faktisk fryktelig individuellt.

Jepp. Jeg bor nå i en kommune som er kjent for å være vakker, et sted turister valfarter til, og jeg har fått høre hvor heldig jeg er som havnet her, at jeg "kunne ikke havnet et bedre sted". Men det at stedet ser bra ut i en glanset turistbrosjyre, har ingenting å si for hvordan jeg trives med å bo her (selv om det sikkert har det for andre). Personlig hadde jeg foretrukket de "stygge" bygatene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei absolutt ikke. Ikke i det hele tatt i forhold til Kristiansandere og Bergensere faktisk, som helt seriøst mener at deres by er norges fineste og som ikke interesserer seg døyten for andre byen. Vi i Oslo har som regel et realistisk syn på byen vår, vi ser både dens stygge og fine sider. Men vi synes det er teit med folk som sier at alt med oslo er stygt, også har de ikke sett halvparten en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke. Ikke i det hele tatt i forhold til Kristiansandere og Bergensere faktisk, som helt seriøst mener at deres by er norges fineste og som ikke interesserer seg døyten for andre byen. Vi i Oslo har som regel et realistisk syn på byen vår, vi ser både dens stygge og fine sider. Men vi synes det er teit med folk som sier at alt med oslo er stygt, også har de ikke sett halvparten en gang...

og klager fordi de må bevege seg litt eller titte litt opp fra sin egen navle for å se noen å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi synes det er teit med folk som sier at alt med oslo er stygt, også har de ikke sett halvparten en gang...

:Nikke: Har snakker med flere som knapt nok har vært der, men som likevel VET at Oslo er stygg og falig og forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Oslo! Kommer selv fra Stavanger og studerer i Bergen.

Foretrekker klimaet i Oslo. Varme, ordentlige somre. Her på vestlandet er somrene ofte grå med lette regnbyger.

Jeg liker de gamle bygningene med krimskrams utenpå. Gipsrosene i taket når en kommer inn i de gamle leilighetene. Kulturtilbudet er det beste i Norge. Masse forskjellige utesteder. Mange butikker, bra sted å shoppe. De største konsertene blir holdt her. Jeg liker Vigelandsparken og Nasjonalmuseumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Har snakker med flere som knapt nok har vært der, men som likevel VET at Oslo er stygg og falig og forferdelig...

Men sånn holdning har jeg generelt. Negativ til folk som uttaler seg om noe de ikke har greie på eller satt seg ordentlig inn i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ

Eller noen som har bodd der i 5 år og aldri lenger enn en time unna, og dermed vært der ganske ofte? Hvis man ikke har et ensidig positivt bilde av Oslo, er det selvsagt fordi man aldri har vært der...

Endret av Slangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller noen som har bodd der i 5 år og aldri lenger enn en time unna, og dermed vært der ganske ofte? Hvis man ikke har et ensidig positivt bilde av Oslo, er det selvsagt fordi man aldri har vært der...

Har da aldri sagt at det ikke er negative sider ved Oslo også -selvfølgelig er det det. Men når folk som har oppholdt seg der tre dager de siste 10 årene kommer og forteller meg som har bodd der i 25 år, at Oslo er skummel og farlig, fordi det har de lest i avisa (og det som står i avisa, er jo mer sant enn noe jeg kan fortelle dem), blir det for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke fra Oslo, og har aldri bodd der heller, men jeg liker byen. Vel og merke er kanskje ikke Karl Johan høydepunktet, vil ikke si den gata har så mye sjarm, men man skal ikke langt derfra før man finner finere steder. Det er jo masse flotte bygårder, smågater, parker og det som måtte være. I tillegg har de et kollektivsystem som er bedre enn noe annet i landet, og aktiviteter av alle slag som foregår året rundt. Så for meg virker Oslo som et flott sted å bo (med unntak av prisene de stedene jeg kunne tenke meg da).

For tiden bor jeg i Bergen. Ja, det er kanskje en finere by, det er i hvert fall det førsteinntrykket man får. Men det er jo nesten utelukkende pga. at det er noen gamle hus og en fjellside som gjør at utsikten kan være perfekt om man står på rett sted. Og det er jo flott det. men byen trenger flere kvaliteter om det skal være fint å bo her. Vi trives jo egentlig, men det er masse ting som irriterer meg med denne byen som gjør at jeg hadde flyttet på dagen til Oslo om jeg fikk sjansen.

For å ta noen eksempler: Noen nevnte byer som bare er turistvennlige. Slik er Bergen om sommeren. Slik er Bergen om sommeren. Det er så og si ingen aktiviteter for oss som bor her, det eneste vi kan ta oss til er evt. en kinotur eller noe. Alt annet er turistvennlig - både i innhold og pris. Fisketorget er fyllt opp med dårlig fisk og enda dårligere souvernirer, ingen som bor i Bergen som handler der, det finnes langt bedre steder å gjøre sine innkjøp.

Bergen sentrum er også lite og kompakt. Noe av grunnen til at Bergen ikke ser kjedelig og grå ut sånn som Oslo kan er jo at man må over et fjell eller gjennom en tunnel for å komme til de kjedelige og grå stedene i Bergen. Og de finnes, de er faktisk i flertall. Bergen har ett sentrum det, hvor butikkene ligger på gateplan og ikke i kjøpesenter (ok, kanskje et par steder til, om man er snill). Hvor man har utvalg av spennende restauranter, og hvor folk faktisk oppholder seg i gatene. Resten av Bergen er fyllt av såkalt "kjøpesentersentrum". Ikke noe som helst er sjarmerende med det. Dessuten er selve Bergen sentrum fyllt opp av studenter pga. en ikkeeksisterende boligpolitikk. Ikke noe galt med studenter, men vi som kunne tenke oss å fortsette å bo i Bergen sentrum har egentlig små muligheter for det, fordi det enten er leiehybler/kollektiv, små toromsleiligheter eller store "luksusleiligheter". Dette gjør jo noe med miljøet i bykjernen.

Ok, dette ble kanskje langt, og ikke handler det om Oslo en gang, men for meg virker det som om Oslo har en del av de kvalitetene som jeg mener Bergen ikke har. Selv om Bergen kanskje er fin å se på for besøkende. Og en by skal først og fremst være der for de som bor der. Ikke for alle andre. Særlig gjelder dette Norge nesten, vi har jo masse flott natur, masse småbyer som er sjarmerende (sørlandsbyer etc.) og i det hele tatt.

Om Oslo har for mye makt mtp. all administrasjon, viktige bedrifter osv. som ligger der er derimot en annen diskusjon. Jeg tror imidlertid at noe av kritikken mot Oslo som by, utseende osv., egentlig kommer fra folk som synes at Oslo har for mye makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av Bergen er fyllt av såkalt "kjøpesentersentrum". Ikke noe som helst er sjarmerende med det.

Det har jeg også merket meg.

Stavanger er forresten en fin by. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Men når folk som har oppholdt seg der tre dager de siste 10 årene kommer og forteller meg som har bodd der i 25 år, at Oslo er skummel og farlig, fordi det har de lest i avisa (og det som står i avisa, er jo mer sant enn noe jeg kan fortelle dem), blir det for dumt...

Slike finnes i Oslo også. Det er liksom bare et tidsspørsmål før A- og B-gjengen gir deg en kule og på sikt får ned innbyggertallet i Oslo ned til halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innflytter
Jeg tror litt av grunnen til at mange Oslo-folk er litt hårsåre når det gjelder byen vår, er at det har blitt så legitimt å rakke ned på den. "Alle" er enige om at Oslo er stygg og sjarmløs, full av narkomane, tiggere og prostituerte, kriminalitet og vold overalt, folk er kalde og bryr seg ikke om naboene sine osv osv. Hvis jeg skulle finne på å si noe tilsvarende generaliserende om et hvilken som helst annet sted i landet, ville jeg blitt avfeid med at jeg var fordomsfull og uvitende og at det er "typisk Oslo-folk", men gjør man det om Oslo, er det åpenbart helt greit.

Stort sett alle jeg kjenner fra andre steder, er lokalpatrioter og snakker stolt om hjemstedet sitt, uansett hvor lenge de har bodd andre steder, og forsvarer det med nebb og klør om noen skulle finne på å kritisere det. Men gjør jeg det samme, er jeg bare et fordomsfullt bymenneske som aldri har vært nord for Sinsenkrysset og ikke skjønner at Norge er mer enn Oslo.

Derfor går jeg litt i forsvarsposisjon. Oslo er hjemstedet mitt, det er byen jeg er glad i og vil bo i (og ja, jeg har bodd -og bor -andre steder, og hjemlengselen er sterk), og ikke minst kjenner og ser jeg byen på en helt annen måte enn turister og andre som bare er innom i en kort periode. Det er kanskje ikke verdens vakreste by (men heller ikke verdens styggeste), men det er min by, og det er like naturlig for meg å forsvare den som det er for en bergenser å forsvare Bergen.

Støttes fullstendig, jeg er innflytter og derved ikke født og oppvokst her men trives allikevel med byen selv om jeg ser at enkelte steder av den kan være stygg. Det er MIN by, allikevel er jeg fullt ut i stand til å se at det finnes andre pene steder her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av byen er stygg ja, men det kan man vitterlig si om de fleste andre byer. Det er vel mer deler av sentrum, ytre østkant og lignende som tar seg ut dårlig utseendemessig.

Forøvrig er det merkverdig at det er en stadig flyttestrøm fra distriktene og de andre småbyene i Norge inn til Oslo. Dersom det er en så fæl by, hvorfor vil så mange bo der ?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Forøvrig er det merkverdig at det er en stadig flyttestrøm fra distriktene og de andre småbyene i Norge inn til Oslo. Dersom det er en så fæl by, hvorfor vil så mange bo der ?

;)

Jobb og studier. Vi får stadig høyere utdanning, og jobber for høyt utdannede er lettest å finne i byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...