Gå til innhold

Late foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hos oss blir foreldrene anbefalt å stoppe bilen 5-10 minutters gange fra skolen allerede fra dag 1.

Da kan de følge barna den første tiden, men etter hvert kan barna gå på egen hånd.

Da får barna "treningen" med å gå til skolen, mens skolen slipper trafikk-kaoset og de farlige situasjonene som kan oppstå i morgenrushet rundt skolen.

Dette mener jeg kan være en grei løsning det dette er en mulighet. 

Å reise hjemmefra 10 minutter tidligere er ikke all verden!

Det er blitt gitt lignende anbefaling her, det er utpekt to steder der det passer å stoppe, begge er ikke mer enn 3 minutters gange unna. Og siden vi bor rett ved siden av det ene stedet, synes jeg det er greit at mine går hjemmefra. Jeg kan forøvrig av samme grunn konstatere at ingen følger oppfordringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Oi, og så får de ikke gå alene?

Her er det ingen regler.  Sønnen min gikk alene fra andre uken i første klasse.  Datteren min har nettopp begynt, jeg følger henne foreløbig men planen er at hun snart skal ta følge med broren.

Nei, jeg bor ikke på landet.  Tett befolket kommune, stor skole.

Det er nok slik at de vil ha samme regler for alle, og med en gutt som har lenge igjen til han blir syv synes jeg det er greit jeg :)

Skrevet
Hos oss blir foreldrene anbefalt å stoppe bilen 5-10 minutters gange fra skolen allerede fra dag 1.

Da kan de følge barna den første tiden, men etter hvert kan barna gå på egen hånd.

Jeg var skeptisk på å la datteren min gå alene til skolen både i første og andre klasse. Men det var ikke på grunn av trafikkert skolevei. Faktisk var det den ville trafikken rundt skoleområdet jeg var bekymret for.

Foreldre parkerte hvor det måtte passe dem, også på snuplassen, til tross for forbudsskilt. Bilene kjørte tett i tett, farten var for høy(sikkert mye på grunn av morgenstress). Gjentatte oppfordringer fra skolen om å ta hensyn hjalp kanskje én dag, så var alt ved det gamle.

Særlig om vinteren var jeg redd. De smale fortauene ble aldri brøytet, det var mange mørklagte partier, det var glatt osv.

Nå er veien heldigvis bygd om, så det er mye bedre.

Jeg tror heller ikke det er latskap som gjør at foreldrene ser seg nødt til å kjøre ungene til skolen. Det er tidspress. Og sånn som hverdagene er lagt opp i dag, er det ikke vel ikke mye som kan gjøres med akkurat det.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Men rett og slett fordi små barn glemmer tiden når de oppdager noe interesant.

:ler: det kan jeg skrive under på. jeg var sjelden hjemme før fem da jeg gikk på barneskolen. og hadde 1km hjem...

Skrevet
jeg hadde flere i klassen som gikk tre km til skolen hver dag fra de var 6,5 år, samme hva slags vær det var.

noen av de bodde på gård og moren jobbet hjemme på gården, men de skulle lære seg å gå, ingen har vondt av det.

det var 1 i klassen vår som ble kjørt, hun bodde under 1km fra skolen... læreren vår tok det opp i klassen og mente at alle burde gå til skolen, det hadde vi bare godt av, hehehe.

og vi hadde ingen gangveier, noen deler av veien var litt skumle.

Er det ikke opp til foreldrene om de vil kjøre barna til skolen eller ikke? Noe annet ville bare vært unaturlig.

Nå er vi så heldige at veien til skolen ikke ligger i nærheten av noen bilvei, men hadde den det, så hadde vi kjørt barna til skolen uansett hva skole og politi hadde sagt. Det er ingen andre enn foreldrene som bestemmer dette.

Ikke pokker om jeg hadde latt barna gå til skolen hvis veien var ved en bilvei.

Skrevet

Jeg gikk til skolen fra foerste klasse, men dette var paa 80-tallet og barn er nok mer beskyttet i dag. Maatte krysse to trafikkerte veier, gikk ellers paa villaveier i en og en halv kilometer. Tror det var bra jeg fikk trimmen og selvstendigheten saa tidlig.

Hvis vi bor her i Storbritannia naar poden vaar skal begynne paa skolen, tror jeg nok at han/hun blir fulgt/kjoert, for vi skal nok sende ham/henne paa privatskole som ikke ligger i naeromraadet. Men veldig god ide aa stoppe ti minutter unna, og saa gaa resten. :)

Skrevet

Jepp jeg er også veldig lat. Orker ikke å ta en time på runden hver morgen. Men men sånn er det bare!

Gjest StoreSky
Skrevet

1. klasse - mer enn 2 km skolevei og de har rett på skyss

2.klasse - 4 km

Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg kjører min førsteklassing til skolen selv om det kun er 1.7 km dit. Jeg begynner egentlig på jobb kl 07.00 men siden SFO ikke åpner før kl 07.00 og jeg har 4 mil til jobb ser jeg ingen mulighet til å kunne gå til skole og tilbake før jeg reiser til jobb siden jeg allerede kommer nesten en time for sent allerede.

Så må jeg hente han på vegen hjem ellers rekker jeg det ikke før det er stengt der.

Men min 10 åring har syklet eller gått til og fra skolen siden han sluttet på SFO da han begynte i 4. klasse.

Så som dere ser er det ikke alle som har muligheten til å følge barna til fots selv om de har kort veg.

Skrevet

Det finnes ikke noe farligere enn foreldre som kjører ungene helt til skolen - de er faktisk den største trusselen mot små skolebarn. De er ofte stressa og ungene må omtrent kjøres inn i skolegården før enkelte er fornøyde :forvirret: Så skal det snus og rygges på trange områder ...

Skrevet
1. klasse - mer enn 2 km skolevei og de har rett på skyss

2.klasse - 4 km

Hvor står dette skrevet?

SKal de ta drosje da? Det er ikke alle plasser det går busser på så korte strekninger.

Skrevet
Det finnes ikke noe farligere enn foreldre som kjører ungene helt til skolen - de er faktisk den største trusselen mot små skolebarn. De er ofte stressa og ungene må omtrent kjøres inn i skolegården før enkelte er fornøyde  :forvirret: Så skal det snus og rygges på trange områder ...

Ja, er ikke det utrolig?

Her har vi foreldre som parkerer tvers over gangveien til skolebarna, for å slippe å gå fem meter ekstra når de leverer sine egne gull...

Skrevet
Hvor står dette skrevet?

SKal de ta drosje da? Det er ikke alle plasser det går busser på så korte strekninger.

Hvis det ikke går busser har får de drosje, for alle førsteklassinger har rett på fri skyss når det er lengre enn 2km og fra 2. kl og oppover er grensa 4km.

Skrevet

Det har vel mer med tidspress enn latskap å gjøre for de aller fleste skulle jeg tro.

Skrevet

Dette:

Det finnes ikke noe farligere enn foreldre som kjører ungene helt til skolen - de er faktisk den største trusselen mot små skolebarn. De er ofte stressa og ungene må omtrent kjøres inn i skolegården før enkelte er fornøyde  :forvirret: Så skal det snus og rygges på trange områder ...

er nettopp grunnen til at dette:

blir anbefalt!

Skrevet
Dette:

er nettopp grunnen til at dette:

blir anbefalt!

Men det hjelper jo lite når ingen følger anbefalingen.

Skrevet
Her får de ikke lov av skolen å gå alene ennå.

Jeg er veldig for at barna skal gå til skolen så tidlig som mulig, men jeg skjønner likevel ikke hvordan skolen kan bestemme dette? Det må vel i beste fall være en oppfordring til foreldrene om at de ikke skal gå? Skolen kan da ikke på noen måte bestemme hvordan mine barn skal komme seg til og fra skolen?

Skrevet

Minsten min er fem og et halvt år. SELVFØLGELIG får han ikke gå alene til skolen!

Skrevet

Vi bor bare fem hundre meter fra skolen, men jeg hadde ikke hatt sjans om å gå med lillemann da han var førsteklassing, hvis jeg skulle rukket å komme tidsnok på jobben.

Nå går han jo så klart sjøl, men når SFO åpnet sju og jeg skulle åpne barnehagen halvåtte i et annet fylke, da sa det seg sjøl av vi hadde dårlig tid.

Skrevet

Da får barna "treningen" med å gå til skolen, mens skolen slipper trafikk-kaoset og de farlige situasjonene som kan oppstå i morgenrushet rundt skolen.

Dette mener jeg kan være en grei løsning det dette er en mulighet. 

Å reise hjemmefra 10 minutter tidligere er ikke all verden!

En veldig god idé! Synd hvis mange ikke følger oppfordringen.

:Nikke:

Jeg er for at barna skal gå selv til skolen - så tidlig som mulig - så sant skoleveien ikke er veldig tungt trafikkert. Det er god trening for dem! Foreldrene kan gå ruten med barnet på ettermiddag/fritid og innøve regler/rutiner som skal gjelde på skoleveien (mht gangfelt osv.), slik at barnet etterhvert kan prøve selv.

Det dummeste jeg hører er skoler som har forbud mot å la elevene gå selv! Dette opplevde min svigerinne da niesen min skulle begynne på skolen. Hun måtte krysse én vei (ikke tungt trafikkert), og hadde gått denne ruten mange ganger på egenhånd på fritiden. I tillegg hadde hun veldig lyst til å gå selv. Dette prøvde de - men da skal jeg si svigerinnen min fikk passet sitt påskrevet av læreren! Hun mente nemlig at jenten var altfor liten til å gå selv! :overrasket:

Tror det hadde klikket for meg hvis et voksent menneske - som hadde kjent barnet mitt i en knapp uke - skulle komme og fortelle meg hva hun kunne/ikke kunne gjøre selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...