Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 VG skriver i denne artikkelen «Er skoleveien kortere enn tre kilometer skal barna gå». Det er politiets klare beskjed til foreldre som velger bilen fordi den er enkleste løsning. Jeg kjører ofte barna. Det er ikke fordi jeg er lat, for jeg går gjerne runden. Men når jeg skal ut på jobb må jeg stort sett være der klokka 8, og jeg har ingen mulighet til å levere barn på sfo og i barnehage klokken halv syv om morgenen. Jeg bruker nemlig en time på runden om jeg skal gå, og jeg må jo evt. hjem igjen for å hente bilen. På ettermiddagen skulle jeg da ha satt bilen hjemme og hentet ungene til fots, da hadde de blitt hentet langt over fem. For å gi ungene kortest mulig dager så velger jeg bilen. De dagene vi har mulighet, går vi. Og ungene er faktis for små til å gå alene.
Gjest HB Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Men kan ikke barna gå alene på skolen da, eller har alle en farlig skolevei? Hilsen Lille meg
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2006 Men kan ikke barna gå alene på skolen da, eller har alle en farlig skolevei? Hilsen Lille meg ← Her får de ikke lov av skolen å gå alene ennå. Skoleveien er ikke farlig sådan, men regler fra skolen. Om et halvt år får han lov til å gå alene. Og et barnehagebarn sender man ikke alene på veien.
Gjest HB Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Er klar over at jeg høres veldig kritisk ut i mitt første innlegg. Jeg er selvfølgelig helt enig i at barnehagebarn ikke skal gå alene til barnehagen, og mange førsteklassinger er fortsatt ganske små og "svirrete". Men noen ganger har jeg inntrykk av at barna kjøres selv om det er snakk om et kort stykke og med gangvei hele veien. Og da kan de etter min mening gå alene. Hilsen Lille meg
Belit Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Jeg gikk alene til skolen fra jeg var 6 år, og det var vel noe over 2 km. Enda jeg hadde stort sett en forelder hjemme på dagen. Nå har jeg flyttet tilbake til hjemstedet mitt, og synes faktisk ikke det ser ut til å være mye mer trafikk enn da jeg vokste opp. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mine barn skal kunne gå selv når vi greide det?
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 det er jo forskjell på hvordan skoleveien er og hvordan barna er. Men så lenge det er gangfelt ser jeg ikke problemet med at en 1 klassing kan gå alene til og fra skolen. Man bør bruke sommerferien til å øve med barna da som skla begynne på skolen, gå skoleveien sammens med dem og forklare situasjoner som oppstår, om de må krysse vei ol. De er små, ja, og jeg kommer sikkert til å være kjempeengstelig når den dagen kommer for meg å sende ungen alene til skolen, men jeg kommer ikke til å kjøre de nei.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Jeg ble fulgt første skoledag, men gikk alltid selv etter det. Har barn blitt mer skjøre?
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2006 Jeg ble fulgt første skoledag, men gikk alltid selv etter det. Har barn blitt mer skjøre? ← Tror ikke barn er blitt mer skjøre. Men trafikkbildet har nok endret seg en del steder. Dessuten er barna gjerne et år yngre når de starter nå.
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2006 det er jo forskjell på hvordan skoleveien er og hvordan barna er. Men så lenge det er gangfelt ser jeg ikke problemet med at en 1 klassing kan gå alene til og fra skolen. ← Hva da når de faktisk ikke får lov av skolen?
Gjest g Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 Mine barn har alltid vært vant til å måtte gå til skolen. Nå er vi så heldige at barneskolen ligger i nærmiljøet sånn at ungene har sluppet sterkt trafikerte veier. Barnehagen ligger like ved skolen og jeg har levert barna og tatt buss til jobben og allikevel rukket jobben til 8. Men jeg har aldri hatt bil (far kjører derimot) og har måttet planlegge morgenen ut fra det. Når ungene har begynt på skolen så har de gått dit selv, de ville ikke bli fulgt av mor eller far etter første skoledag for de var jo store og gikk på skolen. Nå går to av ungene på ungdomsskolen og dit går eller sykler de, når de går bruker de en halv time hver vei. Aldri vært spørsmål om å bli kjørt eller om å få lov til å ta bussen. De sykler eller går i all slags vær, og det uten noe påtrykk fra oss, det har bare blitt en vane fra de var små. Jeg er ikke så opptatt av å definere foreldre som late eller ikke late, jeg gjør det som passer for meg og er glad for å ha fått unger som er glade i å gå.
Gjest Gjest_la Flaca_* Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 Jeg ble fulgt første skoledag, men gikk alltid selv etter det. Har barn blitt mer skjøre? ← Husk at mange av oss var mye eldre da vi selv begynte på skolen enn hva ungene våre er. Jeg var 7,5 år, men jenta mi vil ikke være fylt 6 enda. Og det er en enormt forskjell i den alderen!
Kykkelikokos Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 3km er jo langt. Trodde faktisk at man hadde rett på skoleskyss dersom man hadde så lang vei til skolen..
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 3km er jo langt. Trodde faktisk at man hadde rett på skoleskyss dersom man hadde så lang vei til skolen.. ← Grensen gikk hvertfall på 4km da jeg gikk på skolen. Fint at vi bodde 3, 7 km unna...
Gjest allium Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 Her får de ikke lov av skolen å gå alene ennå. Skoleveien er ikke farlig sådan, men regler fra skolen. Om et halvt år får han lov til å gå alene. Og et barnehagebarn sender man ikke alene på veien. ← Da har du vel førsteklassing? Tror ikke det er de foreldrene det reageres på. Jeg går til skolen med mine, og ser godt alle de store barna som også blir kjørt. Og nettopp det at så mange barn blir kjørt, er det som gjør skoleveien farlig...
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2006 Da har du vel førsteklassing? Tror ikke det er de foreldrene det reageres på. Jeg går til skolen med mine, og ser godt alle de store barna som også blir kjørt. Og nettopp det at så mange barn blir kjørt, er det som gjør skoleveien farlig... ← Andreklassing
Gjest Fruktfat Skrevet 24. august 2006 #17 Skrevet 24. august 2006 jeg hadde flere i klassen som gikk tre km til skolen hver dag fra de var 6,5 år, samme hva slags vær det var. noen av de bodde på gård og moren jobbet hjemme på gården, men de skulle lære seg å gå, ingen har vondt av det. det var 1 i klassen vår som ble kjørt, hun bodde under 1km fra skolen... læreren vår tok det opp i klassen og mente at alle burde gå til skolen, det hadde vi bare godt av, hehehe. og vi hadde ingen gangveier, noen deler av veien var litt skumle.
Gjest allium Skrevet 24. august 2006 #18 Skrevet 24. august 2006 Andreklassing ← Oi, og så får de ikke gå alene? Her er det ingen regler. Sønnen min gikk alene fra andre uken i første klasse. Datteren min har nettopp begynt, jeg følger henne foreløbig men planen er at hun snart skal ta følge med broren. Nei, jeg bor ikke på landet. Tett befolket kommune, stor skole.
Far til 2 Skrevet 24. august 2006 #19 Skrevet 24. august 2006 På vår skole er det slik at foreldrene anbefalles å ikke sende barna alene på skoleveien første året. Ikke fordi den er så lang. Heller ikke fordi den er så farlig. Men rett og slett fordi små barn glemmer tiden når de oppdager noe interesant. Et av våre barn ble meldt savnet med full utrykning fra politiet etter at ex'en ikke hadde plass i bilen for å kjøre og heller ikke hadde tid til å følge. Etter 6 timer ble barnet funnet i god behold, men lenge før det var det en viss pappa som sammen med lærere og politi kjørte rundt i området for å finne den håpefulle. Jeg unner ingen en slik opplevelse.
Gjest Bare innom Skrevet 24. august 2006 #20 Skrevet 24. august 2006 Hos oss blir foreldrene anbefalt å stoppe bilen 5-10 minutters gange fra skolen allerede fra dag 1. Da kan de følge barna den første tiden, men etter hvert kan barna gå på egen hånd. Da får barna "treningen" med å gå til skolen, mens skolen slipper trafikk-kaoset og de farlige situasjonene som kan oppstå i morgenrushet rundt skolen. Dette mener jeg kan være en grei løsning det dette er en mulighet. Å reise hjemmefra 10 minutter tidligere er ikke all verden!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå