Gå til innhold

Israel brøt igjen folkretten iflg FN


Far til 2

Anbefalte innlegg

Så er det igjen bevist at Israel med sin krigføring har bruddt folkeretten (ref FN uttalese i artikkelen) ved å utsette sivile, og spesielt barn, for sin bruk av klasebomber.

Israel slapp klasebomber over 170 landsbyer

Jeg forstår artikkelen dithen at Israel har brukt mer klasebomber i denne krigen de har ført mot sivilbefolkningen, enn noe annet land har gjort om vi tar hensyn til området som er bombet. Dette kunne de gjøre da de forstod at verdenssammfunnet ikke ville akseptere at Israel ble stående inne i Libanon. På Gaza har Israel i hovedsak brukt kamphelikopter og tanks for å drepe så mange barn og andre sivile som mulig. Årsaken til dette er naturligvis at de har som mål å overta områdene selv og innlemme Gaza i sitt apertheid regime.

La oss håpe at vi ser en slutt på nazi-metodene som Israel nå benytter for å fjerne et folk de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"It takes two to tango" sa en som støttet Libanon forleden i et diskusjonsprogram på radio... Det som skremmer meg like mye som selve krigen og alle de uskyldige som ble drept er de som finner årsaker for å støtte en slik krig... Uansett side...

I en krig finnes aldri vinnere - bare døde og sørgende som overlevde..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"It takes two to tango" sa en som støttet Libanon forleden i et diskusjonsprogram på radio... Det som skremmer meg like mye som selve krigen og alle de uskyldige som ble drept er de som finner årsaker for å støtte en slik krig... Uansett side...

I en krig finnes aldri vinnere - bare døde og sørgende som overlevde..........

Enig i dette.

Det som er særlig tragisk er at partene har gått inn for å drepe sivile.

Da Israel begynte med sine klasebomber av boligområder svarte Heisbollah med raketter som ikke kunne styres nøyaktig mot militære mål.

Men det er vel liten tvil om at Israel var overlegent best mht å drepe flest mulig sivile. De siste tallene jeg leste klarte vel Israel å drepe 11 ganger flere sivile enn det Hizbollah gjorde. Kansje ikke så rart når de bomber grønnsakhandlere, ambulanser og flyktninger som forsøker å komme seg bort (ref CNN reportasje jeg så på TV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken del utav folkeretten var så brutt? Kan du peke på en bestem paragraf?

Jeg referer til artikkelen hvor en FN ansatt uttaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg referer til artikkelen hvor en FN ansatt uttaler seg.

Som var en minerydder ifra FN, når var mine ryddere eksperter på folkeretten? Det er nesten det samme som at en student sier at Israel ikke har brutt folkeretten.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PRIO (institutt for fredsforskning) sier bl.a.:

Folkeretten krever at sivile tap bare skal aksepteres når den militære nytten er betydelig

Det kan neppe sies å være tilfellet når Israel dreper 13 med klasebomber hvorav 12 sivile og 7 var barn

Samtidig vet vi at ca 90% av de ca 1100 døde i Libanon var sivile (ca 40% ? barn).

Når 12 av 13 av de drepte er sivile (hvorav 7 barn), kan Israel neppe dekke seg bak noen som helst lov. Samtidig vet vi at klasebomber også finnes i spesielle utgaver som gjør dem spennende for barn å plukke opp, men dette er ikke ment som en spesiell debatt om tragediene ved klasebomber i seg selv. Kun å slå fast fakta om at Israel hele tiden synes å ha hatt til hensikt å drepe flest mulig sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som var en minerydder ifra FN, når var mine ryddere eksperter på folkeretten? Det er nesten det samme som at en student sier at Israel ikke har brutt folkeretten.

Ja, han har nok ikke den samme innsikten i folkeretten som vår kjære talin. Det som er sikkert er at det er en bred enighet i at bruk av klassebomber i tett befolkede områder strider mot proporsjonalitetsprinsippet i folkeretten. Rett og slett fordi slike klasebomber i slike strøk oftere dreper sivile enn de tar seg av militære mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette.

Det som er særlig tragisk er at partene har gått inn for å drepe sivile.

Da Israel begynte med sine klasebomber av boligområder svarte Heisbollah med raketter som ikke kunne styres nøyaktig mot militære mål.

Men det er vel liten tvil om at Israel var overlegent best mht å drepe flest mulig sivile. De siste tallene jeg leste klarte vel Israel å drepe 11 ganger flere sivile enn det Hizbollah gjorde. Kansje ikke så rart når de bomber grønnsakhandlere, ambulanser og flyktninger som forsøker å komme seg bort (ref CNN reportasje jeg så på TV).

Se på denne videoen der israelske soldater skyter på ubevæpnede demonstranter:

http://globalresearch.ca/audiovideo/bilin.wmv

http://www.globalresearch.ca/index.php?con...&articleId=2982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har nok ikke den samme innsikten i folkeretten som vår kjære talin.

Har jeg i denne tråden sagt at jeg har dyp innsikt i folkeretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeretten krever at sivile tap bare skal aksepteres når den militære nytten er betydelig

Så de å forhindre at en terror organisasjon bruker området for angrep imot landet ditt er ikke militært nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de å forhindre at en terror organisasjon bruker området for angrep imot landet ditt er ikke militært nyttig?

Ikke hvis det blir uforholdsmessig høye sivile tap i forhold til militær gevinst. Du kan skyte - og drepe - spurv med kanoner, med det bryter med proporsjonalitetsprinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skyte - og drepe - spurv med kanoner, med det bryter med proporsjonalitetsprinsippet.

Som løfter spørsmålet, hvem er det som "bestemmer" hva som er proporsjonal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som løfter spørsmålet, hvem er det som "bestemmer" hva som er proporsjonal?

En uavhengig granskning av hendelsen som noen hevder er et brudd på folkeretten (den internasjonale straffedomstolen, kanskje). Men slapp av, Israel har trukket tilbake sin støtte til ICC-traktaten, og akter ikke å ratifisere den, så det er lite FN kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slapp av, Israel har trukket tilbake sin støtte til ICC-traktaten, og akter ikke å ratifisere den, så det er lite FN kan gjøre.

Noe som er fullt lovlig, siden det er snakk om at vi ikke har internasjonal lov men internasjonale avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er fullt lovlig, siden det er snakk om at vi ikke har internasjonal lov men internasjonale avtaler.

Ja, det er sjeldent ulovelig å opptre uetisk. Selv drap kan en nasjon bedrive uten at det får noen konsekvenser. Det er en vakker verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er sjeldent ulovelig å opptre uetisk. Selv drap kan en nasjon bedrive uten at det får noen konsekvenser.

Slik har verden altid vært og den kommer altid til å være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Nyheter er så opptatt med drap og de der ufattelige ting, så utav nyheter finner man lite ut hvorfor det skjer. Men historien går langt tilbake, og dokumentarer fra midt-østen vil forandre diskusjonen her med mer innsikt.

Lært mye av hva dere vet, men å forklare at drap er bestialsk, er no vi vet, og kommer til å høre hele den vennlige tiden. Men hat avler vold. Bygg ikke det opp med finurlige setninger, for det er det motsatte av oppbyggende.Hva kan vi lære ut av krigen? En god politiker hater ikke. Men skal inneha kunnskap og visdom.

Ikke bare krangle og spise fancy middager, og kreve sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det igjen bevist at Israel med sin krigføring har bruddt folkeretten (ref FN uttalese i artikkelen) ved å utsette sivile, og spesielt barn, for sin bruk av klasebomber.

Israel slapp klasebomber over 170 landsbyer

Jeg forstår artikkelen dithen at Israel har brukt mer klasebomber i denne krigen de har ført mot sivilbefolkningen, enn noe annet land har gjort om vi tar hensyn til området som er bombet. Dette kunne de gjøre da de forstod at verdenssammfunnet ikke ville akseptere at Israel ble stående inne i Libanon. På Gaza har Israel i hovedsak brukt kamphelikopter og tanks for å drepe så mange barn og andre sivile som mulig. Årsaken til dette er naturligvis at de har som mål å overta områdene selv og innlemme Gaza i sitt apertheid regime.

La oss håpe at vi ser en slutt på nazi-metodene som Israel nå benytter for å fjerne et folk de ikke liker.

Hizbollah bryter folkeretten, igjen.

Hizbollah bruker private hjem som utskytningsramper, og gjemmer seg bak kvinner og barn. Disse ynkelige krekene er stolte av at det er drept flere kvinner og barn, enn soldater i denne krigen de selv har startet.

Dette fortalte Egeland på NRK TV.

Han fortalte også at han bad Hizbolla om å slutte med denne feigheten og gjemme seg blant sivilbefolkningen.

Far til 2 har sikkert ikke oppdaget denne feigheten, som er et klart brudd på Folkeretten.

Far til 2 har nok heller ikke oppdaget at Hizbolla og andre av hans terrorvenner ikke bryr seg en døyt om det drepes barn, kvinner og andre sivile, hverken når det gjelder jøder eller arabere. I Libanon har araberne bevisst igjen brukt barn og kvinner som skjold. og de er altså stolte for at dette skjoldet har tatt største støyten for krigerne. For et heltemodig folkeslag. En må være muslim for å godta dette.

Jeg tror at denne offensiven av Hizbolla i fra Libanon, bare er en avledningsmanøver, slik at verdensopinionen glemmer det som skjer i Tarfur, Sør-Sudan, og i Indonesia. Det er mye større tragedier som skjer på disse stedene, hvor muslimene er i ferd med å overta landområder med store grusomheter og hundretusener døde og flere ganger antall flyktninger.

Hva er årsaken til at Far til 2 ikke nevner dette med en setning?

Dette har da et mye større tragisk omfang enn det som skjer i Libanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRIO (institutt for fredsforskning) sier bl.a.:

Folkeretten krever at sivile tap bare skal aksepteres når den militære nytten er betydelig

Det kan neppe sies å være tilfellet når Israel dreper 13 med klasebomber hvorav 12 sivile og 7 var barn

Samtidig vet vi at ca 90% av de ca 1100 døde i Libanon var sivile (ca 40% ? barn).

Når 12 av 13 av de drepte er sivile (hvorav 7 barn), kan Israel neppe dekke seg bak noen som helst lov. Samtidig vet vi at klasebomber også finnes i spesielle utgaver som gjør dem spennende for barn å plukke opp, men dette er ikke ment som en spesiell debatt om tragediene ved klasebomber i seg selv. Kun å slå fast fakta om at Israel hele tiden synes å ha hatt til hensikt å drepe flest mulig sivile.

Kan du fortelle oss hvorfor vi ser nesten bare sivile krigshissere på bildene fra Libanon, Gaza og andre steder hvor araberne råder? Vi ser bare noen få i uniform.

Er det slik at de aller fleste arabiske krigere er sivile, Hizbollah, Fatah, Hamas eller hva de nå alle kaller seg, eller er det slik at krigerne gjemmer seg blant sivilbefolkningen til enhver tid?

Det er sikkert en stor fordel å kunne rekne med sivile krigere blant antall drepte sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...