Gå til innhold

Nok en skyteepisode.


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/20/474447.html

A og b-gjengen har vært ute med pistolene sine igjen.

Jeg er så dritt lei av å lese om dette, og jeg er livredd.

Tenker ikke disse idiotene over at de faktisk kan skyte å treffe uskyldige mennesker? Flere kunne ha omkommet i verste fall i denne skuddvekslingen, men det ser ikke ut til å bry dem. Si meg... eier de ikke samvittighet?

Jeg begynner å bli redd for noen av innvandrerne i mitt eget land. Redd for å gå ut i gatene...for hvem vet? Kanskje jeg tilfeldigvis blir skutt en gang? Hva hvis en av mine nærmeste blir skutt en gang?? Skal jeg behøve å frykte slike ting i mitt hjemland?

Også nede på idylliske Aker Brygge da. Skal man til og med være redd for å gå ned dit?

Skal vi begynne å utstyre oss med skuddsikre vester hele gjengen snart, kanskje?

Og hvorfor klarer ikke politiet å få bukt på disse alvorlige problemene?

Det samme skjer om og om igjen, og politiet lover bot og bedring og ikke minst gode forberedelser og tiltak hvis det skjer igjen, men hva gjør dem? Hva klarer de å utføre? INGENTING.

Ikke en gang politiet kan stoppe dem, så hva gjør vi nå?

Kan jo ikke holde oss hjemme pga noen gærninger av noen gjengmedlemmer som ikke eier vett, skam eller samvittighet.

Som de skriver i overskriften i dagbladet: De spiller russisk rulett med uskyldiges liv!!!!

Vil dette noen gang ta slutt? Dere aner ikke hvor drit lei jeg er av å lese om lignende episoder som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sorte Får Bææ

Stygg sak, men hvorfor man skal være så mye mer redd for dette enn mye annet, forstår jeg ikke helt. Har VG og Dagbladet så stor innvirkning på oss m.t.p. å tenke rasjonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg sak, men hvorfor man skal være så mye mer redd for dette enn mye annet, forstår jeg ikke helt. Har VG og Dagbladet så stor innvirkning på oss m.t.p. å tenke rasjonelt?

Jeg er redd for terroranslag, bilulykker, psyke mennesker med våpen og andre farlige ting. Men jeg slutter ikke tenke rasjonelt for det. Jeg reiser med fly, kjører bil og drar ut på byen, men det er ikke fritt for at jeg av og til tenker "hva om"..osv

Er man irrasjonell bare fordi man er redd for noe?

Klart man blir påvirket av media,vi blir jo stadig påminnet om at verden er gått av hengslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Hvor bor du, Slangen? Om du ikke ser at her skjer en negativ utvikling er du mer naiv enn jeg trodde noen kunne være. Når det bare er tilfeldigheter som gjør at man ikke en spesiell dag er på et sted man tilfeldigvis er ofte gjør man seg selvsagt noen tanker. Her er det ikke VG og Dagbladet som påvirker folks oppfatning av saken. Bare lukk øynene lenge nok så kan du klage på mangel på rasjonalitet etterpå.

Selvsagt trenger man ikke å være redd for å gå ut på byen. Helt ærlig, er du redd for å sette deg i en bil eller gå i trafikken? Hvor mange dør av tilfeldige skudd i Oslo? Hvor mange dør tilfeldig i hjemmeulykker eller i trafikken i Oslo? Jeg har sett en bli meid ned av en buss, og har selv vært cm. fra å bli kjørt ned.

Bare fortsett med å lese fete overskrifter og la livet ditt styre av tabloidisme. Ikke mitt problem egentlig.

Edit: Nå skal det sies at jeg ikke er redd for å dø, det kan være noe av grunnen.

Endret av Slangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Jeg har opplevd at folk har prøvd å åpne bildørene en gang jeg var så dum å kjøre i sentrum uten å låse dem fra innsiden. Jeg var rask med å lukke dørene men de hang etter så langt de kunne. En venninne opplevde det samme sent på kvelden like utenfor Oslo.

Realisme?

Nå dreide denne debatten seg om frykten for å bli tilfeldig skutt og drept i Oslo. At en del opplever tilfeldig kriminalitet og vold er et større problem en tilfeldig drap og skyting. Å automatisk koble dette sammen er litt Frp'sk. Eller "realisme" som det heter på deres landsmøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dreide denne debatten seg om frykten for å bli tilfeldig skutt og drept i Oslo.

Det er da ikke bare i Oslo det skjer slike ting? Er det bare Oslo-folk som har grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange uskyldige har blitt drept i konflikter mellom kriminelle gjenger? Det siste tilfellet jeg kan huske er Bandidos-bomben i drammen. Det er vel snart ti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Det er da ikke bare i Oslo det skjer slike ting?  Er det bare Oslo-folk som har grunn til bekymring?

Jeg kan ikke huske at gjengoppgjør og skyteepisoder i forbindelse med det, har skjedd så mye utenfor Oslo og omegn. Mulig jeg husker dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at gjengoppgjør og skyteepisoder i forbindelse med det, har skjedd så mye utenfor Oslo og omegn. Mulig jeg husker dårlig.

Ok, så det er kun A- og B-gjengen som skal diskuteres her.

Men jeg undres på om de uskyldige som havnet midt i skyteepisoden i helgen er enig i at det ikke er noe å være redd for. De tenker kanskje ikke rasjonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Ok, så det er kun A- og B-gjengen som skal diskuteres her.

Men jeg undres på om de uskyldige som havnet midt i skyteepisoden i helgen er enig i at det ikke er noe å være redd for.  De tenker kanskje ikke rasjonelt?

Jo. På samme måte som de som har opplevd en alvorlig ulykke blir mer redd å kjøre bil og ferdes i trafikken, enn en som aldri har vært utsatt for det.

Endret av Slangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. På samme måte som de som har opplevd en alvorlig ulykke blir mer redd å kjøre bil og ferdes i trafikken, enn en som aldri har vært utsatt for det.

Ja, men alle vet jo at noe slikt kan skje. Jeg sier ikke at vi skal stenge oss inne fordi verden er farlig, jeg sier at man kan være redd uten å bli beskyldt for å ikke tenke rasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel ikke akkurat det at de som faktisk er innvolvert i episodene ikke skal bli bekymret slangen snakker om, men heller det at mange lar relativt få episoder (om man sammenlikner med andre ting som skader eller dreper oss brutalt) av mulig skading el drap påvirke hvor vi føler oss trygge og hvor vi tør ferdes og ikke.

dersom man ser på statistikken, slik slangen påpeker, så er det rimelig mye større sjans for å bli drept i trafikken, kanskje grunnet en eller annen uforsiktig medtrafikant, en det er for å bli drept som en uskyldig i mellom ett gjengoppgjør mellom a og b-gjengen eller andre innvandrere i landet vårt.

men det er stedene disse gjengene tar oppgjørene sine som blir blåst opp i media, og det er disse stedene og disse oppgjørene som vi leser om eller hører om (eller ser) vi blir livredd for, ikke å kjøre fra hjem til jobb, til tross for at det faktisk er myyye større sjans for å bli drept i bilen til og fra ett sted en det er for å bli skutt som uskyldig mellom ett oppgjør mellom gjenger her i landet.

og nei, jeg tror ikke vi blir kvitt det, på lik linje med at jeg ikke tror vi kommer til å bli kvitt dødsulykker i trafikken, fyllekjøring som tar liv, familiemedlemmer som tar livet av sine egne familier helt ut av det blå og alle slike tragiske ting som faktisk skjer og er en del av ett samfunn.

jeg synes også det er tragisk at ikke politiet klarer å gjøre mer en de gjør, og det er mye jeg synes burde kunne vært taklet bedre i forhold til f.eks kriminelle som ikke har statsborgerskap i norge, men DET må vi faktisk skylde på vår egen ledelse, det er DE som må ta ett tak der.

media blåser opp det de VET selger, de sitter å lager overskrifter som skal være så skremmende som mulig nettopp fordi det å skremme oss selger!

klart det er viktig at de skriver om det som skjer, informasjon er viktig, men måten det gjøres på og ikke minst måten mange tolker informasjonen på, er til tider så naiv og håpløs at jeg blir matt.

altfor mange lar virkeligheten sin og redselen sin påvirkes av hva Dagbladet og VG skriver om, uten å tenke etter helheten, uten å tenke over at den informasjonen og den DELEN av informasjon disse tabloidene velger å skrive, ikke er skrevet for å gi oss det beste og riktigste helhetsbildet, men det er skrevet hovedsakelig for å selge!

og folk kjøper villig vekk og tar alt de leser i disse bladene som fakta, og lar seg skremme av ting som i veldig liten grad vil være til skade sammenliknet med alt det andre dødsfarlige vi gjør hver eneste dag og hvert eneste minutt uten engang å ofre det en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er små sjanser for å bli drept av en tilfeldig kule fra et gjengoppgjør i oslo ja.

men sjansen er faktisk til stede, noe jeg finner unødvendig, det er da tiltak man kan gjøre for å unngå dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selvfølgelig er det unødvendig, og ja det er en mulighet for at det kan skje, selv om den muligheten er fryktelig liten.

men om det er mulig å bli kvitt problemet er jeg ikke så sikker på om jeg er enig med deg i.

man kan kanskje bli kvitt de som er delaktige i det akkurat nå, men det vil alltid komme nye. gjengoppgjør og gjenger er ikke noe som har dukket opp nå plutselig, det kommer nye folk og blir nye greier. sånn er det dessverre og er vanskelig å stoppe.

se på verden generellt, det er urettferdighet både fra kriminelle miljøer og fra andre saker. det er ikke bra nei, det er ikke nødvendig heller, og jeg er enig i at politi og myndigheter må jobbe enda mer med å sikre sikkerheten rundt om, men de gjør nok også mye allerede, som vi ikke ser.

mitt poeng var ihvertfall at dette er faktisk en så liten risiko at skal man løpe rundt å la mulige farer styre ens egen trygghet og ens egne valg, så ville jeg vært mer bekymret for andre og større farer.

og jeg synes det er trist at så mange lar seg skremme pga tabloidenes store overskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rope på mer politi nå er litt for sent. Disse gutta blir vervet allerede i begynneslen av ungdomskolen, ser flere av dem(potensielle) allerede. FOREBYGG, mener nå jeg.

Endret av Lillesøster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Bare det blir mange nok kriminelle så poltiet mister makt over dem så er dette fullt mulig, uten å bli tatt.

Forebygg, se på Israel, den stor militærmakt i noens øyne, skal politiet her i Norge bli stort for at kriminaliteten minsker?

Det er ikke elsk din neste som er hjørnesteinen i dette landet lenger, det er elsk dine egne. Men vi er ganske treige i dette landet i forhold til andre, når det gjelder dette. Kan ha noe med velsignelsen dette landet har hatt, ved å bruke velstanden fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å rope på mer politi nå er litt for sent. Disse gutta blir vervet allerede i begynneslen av ungdomskolen, ser flere av dem(potensielle) allerede. FOREBYGG, mener nå jeg.

ja det er faktisk en god ide, det har de hatt suksess med i flere byer i usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig provoserende at de drittsekkene må ha ”oppgjørene” sine midt blant vanlige mennesker. Det ville vært meget bedre dersom de kunne skyte på hverandre i de områdene de vanligvis gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Det som er interessant er at dette har de holdt på med i årevis. I Oslo Øst har det også blitt skutt mot ikke-gjengmedlemmer, men det er nå først, når det skjer på Aker Brygge at det blir blåst stort opp.

Jeg er enig med Slangen og en del andre i at de færreste av oss trenger å gå og være redde for a- eller b-gjengen, men det er jo fryktelig for de som bor på Furuset og andre steder disse kriminelle holder til skal bli utsatt for alle denne kriminaliteten. Ikke bare skyting, men ran, trusler osv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...