Gå til innhold

Irrettesette barn foran foreldrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan vi få denne tråden tilbake på sporet "irrettesette barn foran foreldrene" i stedet for å diskutere udugelige foreldre og barnehageansatte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan vi få denne tråden tilbake på sporet "irrettesette barn foran foreldrene" i stedet for å diskutere udugelige foreldre og barnehageansatte?

Start en ny tråd om det temaet i stedet for å syte her inne da vel. :frustrert:

Du som har barnehage hvor ungene blir sluppet ut alene: Jeg ville ha tatt det opp med styrer og skolesjef. Det er totalt uansvarlig av barnehagen å drive på sånn.

Skrevet

Hei hei :vinke:

Og hehehe :ler: for noen spekulasjoner etter mitt lille utsagn om snuppa og mine henterutiner.

Først må jeg bare få si at jeg er i full jobb - jobber 8-10 timer minst hver dag. Har mye voksenkontakt i jobben, det er IKKE noe jeg ønsker/trenger fra barnehagens personale.

Jeg har god innsikt i hverdagen til de ansatte og måten dagene deres er lagt opp på med planprosesser (som gjør at pedledere jobber noe mindre enn 7,5 t. i avdeling) osv.

Hvorfor er du i barnehagen en time ved henting, Sissan?

Datteren min skal ikke være mer enn 8 timer i barnehagen. Det bestemte jeg da hun startet som ettåring. Derfor er jeg i barnehagen hver dag kl. 16. MEN - hun vil ofte ikke hjem da, og jeg har det ikke travelt. Når hun har valget selv, anser jeg henne som "hentet".

Hun vil vise meg hva hun gjør hele sin dag, hun vil jeg skal snakke med vennene hennes og hun vil vise hva hun har lært. Dersom hun har vært mye inne, vil hun ut og huske/skli/løpe/rydde i sandkassa osv. Det får hun lov til.

Men en hel time? Tror jeg ville følt meg litt i veien.

Vel - deg om det. Jeg føler meg aldri i veien, og det er fordi personalet viser at de setter pris på at jeg er der.

Barnehagen stenger 17, og vi er sjelden ute før det. Men vi er ALLTID ute slik at de som jobber får låst døren 17, og vi er ikke der så lenge dersom det ikke er andre barn der som ikke er hentet. Jeg sitter heller ikke og snakker med de ansatte eller andre foreldre, jeg er der for jenta mi og hennes venner.

Ofte gjør det at de voksne får ryddet og ordnet litt.

Jeg har selvsagt spurt om det er greit - alle de voksne og flere ganger, og de sier de setter pris på det. De sier at det er hyggeligere at vi er der sammen med de få barna som ikke blir hentet før 5 minutter før dørene låses, at det gjør at de føler seg litt mindre forlatt når det er flere igjen enn dem og en ansatt.

Vi som jobber i barnehagen kan også syns at en time er i meste laget. Men heller på ettermiddagen enn om morgenen.

Det skjønner jeg. Levering foregår på 2 minutter, er aldri lenge der om morgenen. Jeg tror og håper også at de er ærlige når de sier jeg er velkommen og at de setter pris på at jeg er der om ettermiddagen. Som regel blir jeg sittende på gulvet med de 4-5 ungene som er igjen, de ansatte sitter sjelden eller aldri sammen med oss denne tiden. Derfor tror jeg ikke jeg bryr noen. Da det var nye barn på tilvenning, var noen av de redde for meg som var fremmed. Dagene frem til de ble trygge på omgivelsene, hentet jeg på 5-10 minutter. Jeg forsøker å ta hensyn til barnehagen, men ønsker også å ta hensyn til datteren min når det ikke går ut over noen.

da veldig mange barn oppfører seg annerledes med foreldre tilstede...Men heller ved henting enn levering- helt klart!

Hadde datteren min skapt uro ved henting hadde jeg tatt henne under armen og gått. Hadde noen av de andre barna reagert på at jeg var der, ville jeg gått.

En time hver dag?

Vel, hva med å ikke stjele så mye tid fra andres barn?... Alle barna får mindre voksenkontakt når alle foreldre skal skravle så mye.

Hvordan i alle dager skal de ansatte få oppfyllt årsplan og rammeplan når de bruker så mye tid til voksenkontakt?

Hehehe.... Jeg måtte ha med dette sitatet også. Morsomt å se at alle trodde jeg satt og snakket med de voksne. Jeg leser for barna, leker med de, hopper og synger og klapper, og lever med dem i deres verden på slutten av en slitsom dag når de ansatte begynner å bli blanke i panna og trøtte i øynene. Jeg føler virkelig ikke at jeg stjeler fra de andre barna. Det føler nok ikke foreldrene deres heller, det er de samme som er igjen alle dager, og de andre foreldrene sitter også litt lenger nå enn i starten. Det er godt for barna som får en mykere overgang enn "pappa kommer - slipp det du har i henda, for nå må du løpe".

De ansatte jobber heller ikke med innhold i årsplan og rammeplan den siste timen før stengetid når under halvparten av barnegruppa er igjen. Det vet jeg, for det fikk vi forelagt på foreldremøte.

Du høres ut som om du ikke passer inn i en barnehage. Barnehagen har en stengetid og om jeg så henter ett minutt før den stengetiden, så forventer jeg å bli godt mottatt og ikke jaget ut døra fordi den ansatte skal hjem.

Dette syns jeg er helt urimelig. Barnehagen har en stengetid, og det er tiden du er forventet å være ute av barnehagen med barnet ditt ferdig påkledd og ferdig hentet. Selvsagt skal du bli godt mottatt av hensyn til barnet ditt. Men å føle seg jaget fordi den ansatte ikke vil bruke fritiden sin på å snakke med deg eller fordi barnehagen ikke har råd til å betale vedkommende overtid fordi du er sein, det syns jeg er urimelig.

Skrevet

Syns du høres veldig fornuftig ut, Sissan, og tviler ikke på at du har antenner nok til å se an om det passer eller ikke at du er der.

Det eneste jeg stusser på ved måten du gjør det på, er hvordan du orker etter en lang dag på jobb. Selv er jeg veldig i "komme meg hjem"- modus på den tiden :sjenert::ler:

Skrevet

Jeg får energi jeg, av de små kroppene. Etter lange arbeidsdager med helt andre problemstillinger er det godt å komme i "menneskemodus" igjen. Bruker det nesten som en form for dekoding tror jeg :ler: .

Skrevet
Jeg tror enkelte av dere har hatt godt av å tenke på at dere ikke hadde hatt noen jobb dersom det ikke hadde eksistert "ekle foreldre" som hadde levert unger i barnehagne hos dere.

Og dere hadde ikke hatt barnehageplass om det ikke eksisterte "ekle, dumme" barnehageansatte. Jeg er veldig overrasket over alle fordommene som enkelte lirer av seg om dumme, udugelige, sure "barnehagetanter" som bare leker med lego og attpåtil ikke vil være igjen etter arbeidstid (uten lønn for overtid er så godt som ikke-eksiterende i barenhager) for å skravle. Jeg håper virkelig ikke dette er skrevet i fullt alvor om de som faktisk passer barna deres mesteparten av dagen.

Jeg tror faktisk noen hadde hatt godt av en ukes tid som barnehageansatt. Det er en flott og givende jobb, men absolutt ingen dans på roser.

Selvfølgelig er det ikke alle barnehageansatte som er like flinke, sånn er det i alle yrker, men de fleste gjør faktisk en flott innsats for barn (og foreldre).

Sånn. Måtte bare.

Skrevet
Jeg tror faktisk noen hadde hatt godt av en ukes tid som barnehageansatt. Det er en flott og givende jobb, men absolutt ingen dans på roser.

Ikke bry deg om det - det er jo nettopp det - fordommer. Fra de som ikke vet bedre eller fra de som har en eller noen dårlige opplevelser. VI er kilne vet du - når det kommer til barna våre. Ikke mye som skal til før man blir skuffet.

Ellers må jeg få kommentere litt også - sikkert riktig at mange av oss kunne trengt en uke som barnehageansatte. Men en god del barnehageansatte kunne nok også ha godt av en ukes jobb i en anne bedrift, med andre krav, og andre utfordringer. Så den går begge veier, vil jeg si.

Skrevet

De ansatte jobber heller ikke med innhold i årsplan og rammeplan den siste timen før stengetid når under halvparten av barnegruppa er igjen.

Vil bare kommentere dette uten at det har en ting med saken å gjøre, ok? Det er feil at barnehagen ikke jobber med årsplan og rammeplan siste timen før stengetid. Barnehagens mål er noe som blir jobbet med fra barnehagen åpner til den stenger. Ikke bare i formelle læringssituasjoner som f.eks samlingsstund, forming, drama, turer, men også i uformelle situasjoner som lek på gulvet, samtaler, hverdagsaktiviteter/rutiner osv.

Men i ditt tilfelle virker det jo som om du er med og bidrar til at disse målene blir nådd, ved at du leker, snakker, synger, hopper, osv med barna i hentesituasjonen.

Synes du virker som en bevisst og engasjert mor!

Skrevet
Ellers må jeg få kommentere litt også - sikkert riktig at mange av oss kunne trengt en uke som barnehageansatte. Men en god del barnehageansatte kunne nok også ha godt av en ukes jobb i en anne bedrift, med andre krav, og andre utfordringer. Så den går begge veier, vil jeg si.

Joda, enig i det. Men allikevel må jeg si at jeg aldri har opplevd at barnehageansatte har rakket ned på andre jobber, og snakket om hvor lett det er/hvor dumme de som jobber der er osv. Tvert imot har jeg opplevd forståelse for at foreldrene også har jobber fulle av stress og utfordringer, om enn på en annen måte.

Det var vel det som var poenget mitt, altså at de burde jobbet i barnehage for å se at det ikke bare er lek og moro (og kanskje bli kvitt noen fordommer?).

Jeg skjønner at foreldrene vil det beste for barna sine, men da burde de også tenke over hvilke signaler de gir. At folk uten utdannelse/i kvinneyrker er dumme og late er vel ikke den beste barnelærdommen å gi ungene sine... :sjenert:

(Jeg er selv student, og opplever dessverre denne holdningen rett som det er...)

Skrevet
Synes du virker som en bevisst og engasjert mor!

Og dette måtte jeg bare si meg enig i. (Om Sissan)

Skrevet

Barnehageansatte rakker ned på folk som leverer for tidlig, henter for sent, oppdrar barna sine feil, kler på dem feil, kler av dem feil, ikke sosialiserer dem riktig, klager på foreldre som ikke er fornøyde med bleieskifthyppighet, på foreldre som leverer barna møkkete, på foreldre som TROR at noen gidder å snakke med dem når de kommer sent for å hente....

Å klage på ting man ikke har full innsikt i er dumt, men dessverre helt naturlig og menneskelig.

I denne tråden ser vi at det blir rakket ned på foreldre som finner på å sette seg ned for å s n a k k e med de som er sammen med barna på ettermiddagen, og at pedledere uten minste aning om hva jeg gjør denne timen, antar at jeg fratar de andre barna omsorg når jeg bruker min rytme på henteprosessen. jeg vet jo at de tar feil, men de dømmer like fort som de blir dømt.

Uansett - de som tror det er å leke med lego og skravle over kaffekoppen er jeg enig i at kunne ha godt av en utplasseringsuke. Jeg opplever de fleste foreldre som rimelig oppegående, og som takknemlige for at de har en god plass til barna på dagtid. Kommer vel an på hvem man er sammen med sikkert.

Det er skikkelig skikkelig synd at holdningene finnes der ute altså, misforstå meg rett. Men jeg opplever ofte det motsatte. Har en krevende jobb i mannsdominert miljø (til tross for at jeg er her på dagtid ja tenk ;) ) og mange tenker automatisk at jeg da ikke prioriterer barna. Noe jeg gjør i høyeste grad.

Takk for koselige kommentarer - jeg ønsker å være både bevisst og engasjert :) og føler jeg lykkes ihvertfall til en viss grad. Men helt perfekt for barna sine blir man vel aldri...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...