Trampe Skrevet 15. august 2006 #1 Skrevet 15. august 2006 Hmf... Jeg søkte lærerjobb i vår, og trodde nå at alle stillinger her i kommunen var besatt. Men jeg tok visst feil, og ble oppringt av to forskjellige rektorer onsdag og torsdag i forrige uke. Jeg var på intervju på begge skolene på fredag. De skulle ringe meg over helgen. I dag ringte de fra den ene skolen. De ville ha meg inn til andre gangs intervju i morgen! De har allerede spurt om alt mellom himmel og jord, og sa rett ut at jeg var alt de lette etter til den aktuelle jobben, at jeg hadde gjort knallgodt inntrykk på dem og at vi sees og slikt - jeg fikk veldig god følelse da. De sa også at de helst så at jeg begynte å jobbe på torsdag (som er om to dager) dersom jeg fikk stillingen. Det er jo snart torsdag, jeg lurer på når jeg skal få beskjed - og når mine nåværende sjefer skal få vite om jeg skal fortsette i butikkjobben eller ikke.... Jeg prøvde å spørre om hvorfor jeg måtte komme inn en gang til, men fikk ikke noe svar på det. Hva vil de nå....? Noen som har opplevd dette...? Prøver å forberede meg litt, men aner ikke hva jeg skal si.
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #2 Skrevet 15. august 2006 Jeg kan vel også nevne at jeg ikke har hørt noe som helst fra den andre skolen, og aner ikke hvor jeg ligger an til å få den jobben. Er skoleverket så trege med å ansette folk, eller...?
Gjest Neffi Skrevet 15. august 2006 #3 Skrevet 15. august 2006 Eh , jeg vet ikke hvor du har värt ansatt för... men andregangs intervju er usedvanlig vanlig! det er en formalitet! Du får jo jobben
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2006 Jeg har alltid fått jobber uten intervju jeg... Dette er min første "ordentlige" jobb i 100% stilling uten skole ved siden av. Vanlig ja, men andregangs intervju dagen før jeg eventuelt skal begynne å jobbe? Når jeg skulle fått beskjed i går? Er det vanlig?
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2006 Og en ting til - hva slags formalitet? Hva skjer egentlig, er det diskusjon om stillingen i seg selv og arbeidsforhold og slikt denne gangen, og ikke om meg...? Kanskje dumme spørsmål ja, men jeg må jo spørre noen.... *grønn*
Gjest Neffi Skrevet 15. august 2006 #6 Skrevet 15. august 2006 Og en ting til - hva slags formalitet? Hva skjer egentlig, er det diskusjon om stillingen i seg selv og arbeidsforhold og slikt denne gangen, og ikke om meg...? Kanskje dumme spørsmål ja, men jeg må jo spørre noen.... *grønn* ← Nettopp! Det kan väre at dere denne gang tar opp arbeidsforhold, lönn, osv. For å informere deg om hva DU går til Så lenge de var veldig positive, og ingen andre var aktuelle, får du jobben
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #7 Skrevet 15. august 2006 Jeg har vært innkalt til lignende intervju tidligere, men det var egentlig en samtale om det praktiske rundt jobben, arbeidsoppgaver, arbeidstid o.l. Mer at de snakket pent om seg til arbeidssøker istedefor at du solgte deg til arbeidsgiver, om du skjønner. Og jeg begynte 2 dager etter at intervjuet var gjort.
Arkana Skrevet 15. august 2006 #8 Skrevet 15. august 2006 Jeg ville ikke si at andregangsintervju er en formalitet, og man er absolutt ikke garantert jobben. Jeg har aldri opplevd at man bare kaller inn én person til andregangsintervju, som oftest er det minst 2-3 det står mellom. Selvsagt er man blandt de mest interessante, men det er ikke det samme som at man er garantert jobben. De andre som også er kalt inn til andregangsintervju er jo også blandt de beste. Et andregangsintervju er et intervju som går litt mer i dybden angående det rent faglige, det vil derfor gjerne være noen andre tilstede her enn ved førstegangsintervju. Førstegangsintervjuet er jo bare en ren utsilingsprosess. På andregangsintervjuet snakker man også mer om lønn, hvordan det er på arbeidsplassen, rutiner og slikt.
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. august 2006 Jeg gruer meg litt... for å si det mildt. Kryss fingrene for meg da dere!!! 1
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #10 Skrevet 15. august 2006 Krysser fingre for deg! Nå kjenner jeg ikke hvor vanskelig det er å få jobb som lærer, men skulle tro at det begynner å haste for skolen å ansette noen, og hvis de gir uttrykk for at du er midt i blinken så er det ganske "bankers"? Kommentar til noe annet. Det private næringsliv er ganske proffe på ansettelser, tidsfrister, formaliteter etc. Det offentlige (i en venninnes tilfelle: skoleverket) er ikke nødvendigvis det.
Arkana Skrevet 15. august 2006 #11 Skrevet 15. august 2006 Krysser fingrene for deg. Det kommer til å gå bra!
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 15. august 2006 skulle tro at det begynner å haste for skolen å ansette noen, og hvis de gir uttrykk for at du er midt i blinken så er det ganske "bankers"? ← Ja, det var det jeg også trodde. Lærerne begynte på jobb i går, så det var derfor jeg ble så paff av å bli innkalt på nytt nå når jeg egentlig skulle vært i jobb om dere skjønner. Skulle jo tro de ville ha meg på jobb noen dager før jeg blir kastet uti det med elevene... Pluss at han skrøt uhemmet av meg på intervjuet, ble rent flau der jeg satt. Kanskje jeg fikk helt feil inntrykk, jeg fikk ihvertfall for meg at jeg var ganske sikret den jobben.... jaja.
Trampe Skrevet 15. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2006 Tusen takk for fingrekryssing :-D
Gjest Solsikke Skrevet 15. august 2006 #14 Skrevet 15. august 2006 I bedriften jeg jobber i så tok vi for en stund siden en inn på et 2. intervju fordi det stod i mellom 3 stk., og den som fikk komme på 2. intervju hadde vi egentlig bestemt oss for, men vi var ikke 100% sikker. Vi brukte dette intervjuet til å bli enda mer kjent med personen, og bestemte oss raskt for at det var riktige person! Krysser fingrene for deg jeg også
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2006 #15 Skrevet 16. august 2006 Vi venter i spenning og har krysset alt vi har. Hvordan gikk det med deg i dag?
Trampe Skrevet 16. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 16. august 2006 Skjønner egentlig ganske lite jeg nå. Nå har jeg vært der, og det står visst mellom meg og en annen. De kunne velge mellom "en sprudlende personlighet" og "en med erfaring" - og den sprudlende personligheten, det er meg. Men...stillingen er sydd sammen av overskuddstimer fra alle andre stillinger. Jeg skal visst undervise i seks forskjellige klasser, med en del fag jeg ikke har erfaring fra eller har tatt selv, og jeg føler meg egentlig ikke erfaren nok til å inneha den stillingen i det hele tatt. Jeg skal blant annet ha ansvar for keramikkavdelingen, og jeg har ikke tatt i en leirklump i hele mitt liv!! Jeg har ikke hatt kunst og håndverk før, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er det virkelig mulig å sette et slikt ansvar på en nyutdannet lærer?? Dere som er lærere vil kanskje forstå meg..? Jeg vet rett og slett ikke om jeg tør å ta denne jobben om jeg får den...men om jeg ikke tar den vil det stå i papirene mine, og da får jeg nok ikke lærerjobb i denne kommunen nei. Alt er myyye vanskeligere enn jeg trodde...
Gjest Neffi Skrevet 16. august 2006 #17 Skrevet 16. august 2006 Ja, der fikk du iallefall svar på hvorfor de ville ha deg til andregangsintervju Ta jobben om du får den. De har ansvar for å läre deg opp /kurse deg i de fagene du ikke har. De skal sörge for at du bestitter kunnskaper slik at du kan mestre jobben du skal gjöre. Gjör de ikke dette kan du si deg opp pga kontraktsbrudd fra deres side. Det er göy å gå på kurs, og läre nye ting! Ta utfordingen om du kan
Trampe Skrevet 16. august 2006 Forfatter #18 Skrevet 16. august 2006 Lærerjobben er nok ikke som alle andre jobber. Jeg vet fremdeles ikke om jeg får jobben - og om jeg får den skal jeg ta imot tre forskjellige klasser på mandag. Det blir nok ikke mye tid til opplæring nei, den skal jeg allerede ha fra fire år på høgskolen. Om jeg får jobben skal jeg begynne i morgen, og morgendagen går bort til en innføring av et prosjekt skolen skal ha sammen med fem andre skoler. Da er det bare fredagen igjen. Kurs blir det ikke tid til - og skolen i dag sender ikke lærere på kurs i de forskjellige fagene. Det er ikke råd eller tid til å gjøre akkurat det... Jeg virker kanskje veldig negativ her nå, men det er ikke bare bare. Jeg føler et stort ansvar overfor elevene jeg evt skal ha, de har krav på en lærer som vet hva hun/han gjør.
Festus Skrevet 16. august 2006 #19 Skrevet 16. august 2006 Jeg føler et stort ansvar overfor elevene jeg evt skal ha, de har krav på en lærer som vet hva hun/han gjør. ← Tror dette går bra jeg! Når du tydeligvis har "sprudlende personlighet", regner jeg med at du kan ta ting litt på sparket. Hvilke klassetrinn er det forresten snakk om her? Litt forskjell på barneskole og ungdomsskole... Ikke bekymre deg for keramikk/ kunst og håndverk! Snakk med andre lærere, og spør om det er mulig å få litt tid i "salen" alene/ sammen med en av dem etter arbeidstid en dag for basic innføring i diverse. Lykke til!
Gjest Neffi Skrevet 16. august 2006 #20 Skrevet 16. august 2006 (endret) Lærerjobben er nok ikke som alle andre jobber. Jeg vet fremdeles ikke om jeg får jobben - og om jeg får den skal jeg ta imot tre forskjellige klasser på mandag. Det blir nok ikke mye tid til opplæring nei, den skal jeg allerede ha fra fire år på høgskolen. Om jeg får jobben skal jeg begynne i morgen, og morgendagen går bort til en innføring av et prosjekt skolen skal ha sammen med fem andre skoler. Da er det bare fredagen igjen. Kurs blir det ikke tid til - og skolen i dag sender ikke lærere på kurs i de forskjellige fagene. Det er ikke råd eller tid til å gjøre akkurat det... Jeg virker kanskje veldig negativ her nå, men det er ikke bare bare. Jeg føler et stort ansvar overfor elevene jeg evt skal ha, de har krav på en lærer som vet hva hun/han gjør. ← Opppläring må man ha uannsett hvor mange år man har gått på höyskole eller universitet. Hver jobb er unik. Du kan jo ikke ta over en keramikk-klasse uten at du vet hvordan du former en skål--- Det skjönner nok styrelsen også. Endret 16. august 2006 av Neffi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå