Gjest en luring Skrevet 13. august 2006 #1 Skrevet 13. august 2006 Tenkt tilfelle: Ja, nå har min kone vært hjemme med barnet vårt det første året - jeg skal være hjemme de neste 2 årene å ta meg av tulla vår. Min kone har en godt betalt jobb så hun evner å forsørge oss alle Når tulla blir 3 år så skal jeg starte en tre års utdanning I disse 5 årene fritas jeg fra å betale bidrag og reiseutgifter til samvær for mine særkullsbarn - men det er da bare rettferdig - for kvalitetstid med meg og tulla er viktig og etter utdannelsen får jeg sikkert en godt betalt jobb og jeg kan bidra mer til særkullsbarna mine Jeg antar at min eks skjønner mitt valg og godtar at jeg ikke har bidragsevne noen år fremover. Det at økonomien hennes blir litt innstrammet betyr jo bare at hun må yte flere av sine egne penger til barna - men det er jo ikke noe å bli sur for - det er jo tross alt hennes egne barn
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #2 Skrevet 13. august 2006 Tenkt tilfelle: Ja, nå har min kone vært hjemme med barnet vårt det første året - jeg skal være hjemme de neste 2 årene å ta meg av tulla vår. Min kone har en godt betalt jobb så hun evner å forsørge oss alle Når tulla blir 3 år så skal jeg starte en tre års utdanning I disse 5 årene fritas jeg fra å betale bidrag og reiseutgifter til samvær for mine særkullsbarn - men det er da bare rettferdig - for kvalitetstid med meg og tulla er viktig og etter utdannelsen får jeg sikkert en godt betalt jobb og jeg kan bidra mer til særkullsbarna mine Jeg antar at min eks skjønner mitt valg og godtar at jeg ikke har bidragsevne noen år fremover. Det at økonomien hennes blir litt innstrammet betyr jo bare at hun må yte flere av sine egne penger til barna - men det er jo ikke noe å bli sur for - det er jo tross alt hennes egne barn ← Det er faktisk en del som har det slik, inkludert meg selv. Mitt barn har ikke fått bidrag fra sin fordi han først hadde permisjon og siden studerte. Og jeg vet at han ikke er den eneste.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #3 Skrevet 13. august 2006 Det er faktisk en del som har det slik, inkludert meg selv. Mitt barn har ikke fått bidrag fra sin fordi han først hadde permisjon og siden studerte. Og jeg vet at han ikke er den eneste. ← men vi kan nok med sikkerhet slå fast at vi finner flere eksempler på dette den andre veien
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #4 Skrevet 14. august 2006 men vi kan nok med sikkerhet slå fast at vi finner flere eksempler på dette den andre veien ← Og vi kan nok også slå fast at vi finner flere fedre som ikke bidrar til underhold av sine barn enn mødre
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #5 Skrevet 14. august 2006 men vi kan nok med sikkerhet slå fast at vi finner flere eksempler på dette den andre veien ← Hovedinnlegger har ihvertfall skjønt at det faktisk er mulig begge veier. Det er mer enn visse andre klarer...
Gjest alenemamma Skrevet 14. august 2006 #6 Skrevet 14. august 2006 Og vi kan nok også slå fast at vi finner flere fedre som ikke bidrar til underhold av sine barn enn mødre ← da må vi også slå fast at i særdeles mange tilfeller blir mora "lønnet" av staten. Det er mao skattepenger som gjør henen i stand til å underholde barnet(barna) og ikke egen arbeidsinnsats.
Gjest regine Skrevet 14. august 2006 #7 Skrevet 14. august 2006 da må vi også slå fast at i særdeles mange tilfeller blir mora "lønnet" av staten. Det er mao skattepenger som gjør henen i stand til å underholde barnet(barna) og ikke egen arbeidsinnsats. ← Kan du vær så snill å fortelle hva slags lønn dette er? og hvilke kriterier som må oppfylles for at man skal få det.
Gjest alenemamma Skrevet 14. august 2006 #8 Skrevet 14. august 2006 Kan du vær så snill å fortelle hva slags lønn dette er? og hvilke kriterier som må oppfylles for at man skal få det. ← Ja missforstå med vilje Du skjønte vel at jeg sikter til overgangsstønaden her. kriteriene for å få den finner du ved å gå inn på trygdeetatens sine nettsider
Gjest regine Skrevet 14. august 2006 #9 Skrevet 14. august 2006 misforstår hva da med vilje?? Hvis du mener overgangsstønad så SI det da, ikke kom med tullball om at kvinner som får barn får lønn av staten. Ingen gjør det. Overgangsstønad er forbeholdt ENSLIG forsørger. Trådstarters tilfelle er IKKE enslig forsørger - ergo er ikke overgangsstønad et tema. En kvinne i nytt forhold med barn fra før, som får nytt barn med ny mann vil heller ikke få overgangsstønad, fordi hun er ikke enslig forsørger.
Gjest alenemamma Skrevet 14. august 2006 #10 Skrevet 14. august 2006 Mitt svar var rettet mot dette sitatet: Og vi kan nok også slå fast at vi finner flere fedre som ikke bidrar til underhold av sine barn enn mødre icon_wink.gif Dette er et generelt utsagn og da er det ikkE uten betydning at en god del mødre faktisk er enslige forsørgere og derav blir "lønnet" av staten.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #11 Skrevet 14. august 2006 Mitt svar var rettet mot dette sitatet: Og vi kan nok også slå fast at vi finner flere fedre som ikke bidrar til underhold av sine barn enn mødre icon_wink.gif Dette er et generelt utsagn og da er det ikkE uten betydning at en god del mødre faktisk er enslige forsørgere og derav blir "lønnet" av staten. ← De fleste enslige forsørgere (kvinner som menn) blir lønnet av sin arbeidsgiver. Støtteordninger fra staten er for en overgangsfase, og det stilles strenge krav når barna er over 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #12 Skrevet 14. august 2006 Tenkt tilfelle: Ja, nå har min kone vært hjemme med barnet vårt det første året - jeg skal være hjemme de neste 2 årene å ta meg av tulla vår. Min kone har en godt betalt jobb så hun evner å forsørge oss alle Når tulla blir 3 år så skal jeg starte en tre års utdanning I disse 5 årene fritas jeg fra å betale bidrag og reiseutgifter til samvær for mine særkullsbarn - men det er da bare rettferdig - for kvalitetstid med meg og tulla er viktig og etter utdannelsen får jeg sikkert en godt betalt jobb og jeg kan bidra mer til særkullsbarna mine Jeg antar at min eks skjønner mitt valg og godtar at jeg ikke har bidragsevne noen år fremover. Det at økonomien hennes blir litt innstrammet betyr jo bare at hun må yte flere av sine egne penger til barna - men det er jo ikke noe å bli sur for - det er jo tross alt hennes egne barn ← Bra eksempel...tipper det er mange som har problemer med å se det den veien ja. Mannfolkene er drittsekker hvis de gjør noe slikt, andre veien er det helt ok
Gjest Madam Felle Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 Tenkt tilfelle: Ja, nå har min kone vært hjemme med barnet vårt det første året - jeg skal være hjemme de neste 2 årene å ta meg av tulla vår. Min kone har en godt betalt jobb så hun evner å forsørge oss alle Når tulla blir 3 år så skal jeg starte en tre års utdanning I disse 5 årene fritas jeg fra å betale bidrag og reiseutgifter til samvær for mine særkullsbarn - men det er da bare rettferdig - for kvalitetstid med meg og tulla er viktig og etter utdannelsen får jeg sikkert en godt betalt jobb og jeg kan bidra mer til særkullsbarna mine Jeg antar at min eks skjønner mitt valg og godtar at jeg ikke har bidragsevne noen år fremover. Det at økonomien hennes blir litt innstrammet betyr jo bare at hun må yte flere av sine egne penger til barna - men det er jo ikke noe å bli sur for - det er jo tross alt hennes egne barn ← Skal ikke du yte noe til dine særkullsbarn i det hele tatt? Og syns du virkelig det er rettferdig? Er ditt og din kones barn mer viktig for deg, enn det særkullsbarna er? Jeg er litt for 50/50 deling, for man er to om å lage barn og det blir litt for enkelt å bli totalt fritatt fra alt økonomisk ansvar. Det du egentlig sier med idtt innlegg, er at ditt og din kone sitt felles barn er viktigere for deg enn særkullsbarna. Selv om jeg syns det er helt supert at du ønsker å være hjemme med barnet, så har du faktisk et ansvar ovenfor de andre barna dine også. Eller er ikke de like viktige? For på meg virker det ikke slik
Gjest Fruktfat Skrevet 14. august 2006 #14 Skrevet 14. august 2006 (endret) slettet Endret 14. august 2006 av Fruktfat
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #15 Skrevet 14. august 2006 Om eksen min hadde gjort det for å spare penger, hadd jeg virkelig gått inn for 50/50 deling av barna. Min eks hadde pellet seg ut i arbeid igjen, fordi han ikke hadde orket å være så mye sammen med barna.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #16 Skrevet 14. august 2006 De fleste enslige forsørgere (kvinner som menn) blir lønnet av sin arbeidsgiver. Støtteordninger fra staten er for en overgangsfase, og det stilles strenge krav når barna er over 3 år. ← Jeg vet om flere som er hjemme i tre år, gjerne med barna delvis i park eller hos dagmamma for å f kontantstøtte. Da barna runder 3, begynner de å studere, og får OS enda lengre. Det naturlige ville være å begynne å studere etter ett år (permisjon) mener jeg, men det lønner seg vel ikke. Det er også mange av disse som hadde ok jobber før de fikk barn, jeg tror ikke kravene til å få støtte til skole, samt utvidet OS, er særlig strenge. Greit nok hvis de måtte studere for å greie seg, men det er mange som studerer for moro skyld, da de faktisk får like mye penger for dette som for å jobbe (og miste en del stønader).
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #17 Skrevet 14. august 2006 det er mange som studerer for moro skyld, da de faktisk får like mye penger for dette som for å jobbe. ← Duverden. Hvilke stønader er det jeg har gått glipp av her? *grådig ute etter å raske til meg mer* Eller er en vanlig kvinnelønn på 9695 kroner måneden brutto?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #18 Skrevet 14. august 2006 Duverden. Hvilke stønader er det jeg har gått glipp av her? *grådig ute etter å raske til meg mer* Eller er en vanlig kvinnelønn på 9695 kroner måneden brutto? ← De jeg kjenner som er alene med barn og studerer, har med OS, dekket mye av utgifter til barnepass, dobbel barnetrygd, bidrag, bostøtte og forsørgerstipend utbetalt langt mer enn jeg tjener på en mnd Hadde jeg være alene med sammeinntekt som mannen min og jeg har til sammen, ville jeg fått stønad til barnepass bl a, det kan man se langt etter om man er to og havner i økonomisk uføre.
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #19 Skrevet 14. august 2006 De jeg kjenner som er alene med barn og studerer, har med OS, dekket mye av utgifter til barnepass, dobbel barnetrygd, bidrag, bostøtte og forsørgerstipend utbetalt langt mer enn jeg tjener på en mnd Hadde jeg være alene med sammeinntekt som mannen min og jeg har til sammen, ville jeg fått stønad til barnepass bl a, det kan man se langt etter om man er to og havner i økonomisk uføre. ← Dette kunne jeg lett plukket fra hverandre. Men jeg har brukt for mye energi på å krangle med Far til 2 idag, og det er uansett en avsporing av tråden.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #20 Skrevet 14. august 2006 Dette kunne jeg lett plukket fra hverandre. Men jeg har brukt for mye energi på å krangle med Far til 2 idag, og det er uansett en avsporing av tråden. ← Hva er det å plukke fra hverandre? Er det løgn at mange får OS, dobbel barnetrygd, støtte til barnepass, bostøtte, skolepenger og forsørgerstipend? Jeg leste her at grensen for å få støtte til barnepass gikk ved en lønn på godt over 350 000, vi er ikke i nærheten av dette, og ikke snakk om at vi får noen støtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå