Gå til innhold

Hva er god oppførsel i det offentlige rom


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Er faktisk ikke spesielt for nordmenn dette - både svensker og dansker kler seg like lekkert.

Angående strandsandaler i butikken og snobberi: Ville du gått i butikken med tøfler? Jeg eier ikke sånne plastsandaler fordi jeg synes det er et stygt plagg - uansett om det står Adidas eller andre merker på dem. De passer til nøds på stranden, alle andre plasser er de malplassert.

Jeg har samme mening om joggesko, det er treningsutstyr. Å gå på restaurant eller på jobb med treningssko vitner om mangel på forstand til å kle seg. Nå finnes det utesteder som nekter folk å komme inn med joggesko da de ønsker en viss stil på klientellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere her som nevner at man bør velge andre reisemål hvis man irriteres av turistenes dårlige oppførsel. Mener dere at lokalbefolkningen skal måtte flytte også, eller bør de tåle hva som helst?

Nå har ikke jeg vært så mange steder hvor nordmenn og andre turister har vist denne type oppførsel, kun ett sted i Spania, (syns ikke oppførselen var ille der, men folk gikk i butikken i shorts og bikinioverdel i 35 graders varme) og på det stedet bodde det kun Spanske og utenlandske turister. Spanjolene skilte seg ikke ut fra andre turister, og fastboende fantes ikke.

Sånne turist-getthoer er jo steder for seg selv, med begrensede turistsesonger. Tror ikke nordmenn i bikini på et avgrenset omeråde noen måneder i året klarer å ødelegge et lands kultur, og det er vel også litt opp til stedene å regulere slike ting.

Og er nordmenn på bade/soleferie mindre bluferdige enn f.eks. Spanjoler på bade/soleferie? Jeg så f.eks mange flere spanske kvinner som solte seg toppløse enn norske/svenske/engelske...

Er det noen som har snakket med lokalbefolkningen på slike steder og hørt om dette virkelig er et stort og truende problem for dem?

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vemmelig med alle de nakene kroppene i "syden" Tusenfryd.

Aventaren din er jo også godt påkledd  ;)

:ler: akkurat det har jeg tenkt og. Tusenfryd, har du tenkt over at du prakker på oss anstendige kg brukere en vrikkende rumpe i g-streng? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har vært to ganger i Thailand. Der er nakenhet andre steder enn på stranden sett på som svært uhøfllig. Thailandske jenter på stranden er som regel helt tildekket, selv om de om kvelden har stæsjet seg opp med helt andre antrekk for å selge kroppen sin. Det er mulig det er tryggere på turiststedene, men i den turistguiden jeg leste ble det advart mot for mye nakenhet fordi thailandske menn så på lettkledte jenter som prostituerte. Av samme grunn ble vestlige jenter advart sterkt mot å gå alene på kveldstid.

Hvem er det som driver disse turiststedene - er det ikke lokalbefolkning det da? Hvis du ikke ville funnet på å gå på Oslo City i strandsandaler og bikini, hvorfor skal du gjøre det på butikk i Syden? Bikini og strandsandaler hører til på stranden, andre steder går man påkledd. Her hjemme og i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enkelte som legger igjen både vett og folkeskikk hjemme når de drar på ferie, men jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal skamme seg over å være norsk fordi enkelte landsmenn oppfører seg som idioter? Og jeg er enige i at en del med fordel kan ta på seg litt mer klær når de forlater stranda (og det gjelder her hjemme også), men hva de tar på seg av klær, bryr meg mindre. De er sikkert ikke like imponert over alt jeg har på meg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er faktisk ikke spesielt for nordmenn dette - både svensker og dansker kler seg like lekkert.

Angående strandsandaler i butikken og snobberi: Ville du gått i butikken med tøfler? Jeg eier ikke sånne plastsandaler fordi jeg synes det er et stygt plagg - uansett om det står Adidas eller andre merker på dem. De passer til nøds på stranden, alle andre plasser er de malplassert.

Jeg har samme mening om joggesko, det er treningsutstyr. Å gå på restaurant eller på jobb med treningssko vitner om mangel på forstand til å kle seg. Nå finnes det utesteder som nekter folk å komme inn med joggesko da de ønsker en viss stil på klientellet.

Helt enig, plastsandaler og adidas-slippers er plagg jeg kun ville brukt til stranden, hvis jeg hadde eid slike. Joggesko er heller ikke noe jeg går med til vanlig. Men dette er jo en smakssak og det bryr ikke meg at andre gjør det. Jeg syns jo også at disse grå joggebuksene og pysjbuksene som "alle" fjortiser går rundt med er kjempestygge, jeg syns pels er grusomt i alle fasonger og jeg syns det er mange som går i tøy de ikke kler. Men - det bryr meg jo ikke, det ødelegger ikke dagen min for å si det sånn! Og jeg tviler på at de innfødte plages av at nordmenn går i butikken i badeslippers. kanskje de innfødte selv gjør det? Man får jo ofte litt annet forhold til klær og bekledning når man oppholder seg i heten. Ofte handler det om hva som er praktisk mer enn hva som ser bra ut.

Syns det er smålig å hisse seg opp over at mennesker går i lette, åpne sko på en skikkelig varm dag. Selv om skoene er stygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bruker ikke magesyre på dem, folk får kle seg som de vil. Jeg bare noterer meg at folk mangler smak og dessuten skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært så mange steder hvor nordmenn og andre turister har vist denne type oppførsel, kun ett sted i Spania, (syns ikke oppførselen var ille der, men folk gikk i butikken i shorts og bikinioverdel i 35 graders varme) og på det stedet bodde det kun Spanske og utenlandske turister. Spanjolene skilte seg ikke ut fra andre turister, og fastboende fantes ikke.

Sånne turist-getthoer er jo steder for seg selv, med begrensede turistsesonger. Tror ikke nordmenn i bikini på et avgrenset omeråde noen måneder i året klarer å ødelegge et lands kultur, og det er vel også litt opp til stedene å regulere slike ting.

Og er nordmenn på bade/soleferie mindre bluferdige enn f.eks. Spanjoler på bade/soleferie? Jeg så f.eks mange flere spanske kvinner som solte seg toppløse enn norske/svenske/engelske... 

Er det noen som har snakket med lokalbefolkningen på slike steder og hørt om dette virkelig er et stort og truende problem for dem?

Dette er ikke noe som skjer bare på avgrensede områder uten fastboende; dette skjer også på steder hvor det bor fastboende. Og ikke bare i f.eks. Spania, hvor kulturen på mange måter er lik vår egen, men også i land hvor religion regulerer samfunnet på helt andre måter enn i vestlige, europeiske land. Og ja, jeg har snakket med lokalbefolkning på "slike steder", jeg kjenner faktisk noen av dem, og ja, de synes det er et problem. Enkelte steder bidrar det f.eks. til at kvinners bevegelser utendørs begrenses kraftig fordi de enten "skjermes" for synet av så mye naken kropp av mennene i familien, eller fordi de selv synes det er svært ubehagelig å se på og måtte forholde seg til. Jeg er oppvokst i liberale Norge uten noen religiøs tro, og synes likevel det er svært ubehagelig å bli pådyttet naken kropp jeg ikke ønsker å se. Stort sett kan jeg unngå dette, da stringbikini på gata tross alt ikke er noe utbredt fenomen i Norge, men hvorfor skal lokalbefolkningen andre steder måtte påtvinges dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært to ganger i Thailand. Der er nakenhet andre steder enn på stranden sett på som svært uhøfllig. Thailandske jenter på stranden er som regel helt tildekket, selv om de om kvelden har stæsjet seg opp med helt andre antrekk for å selge kroppen sin. Det er mulig det er tryggere på turiststedene, men i den turistguiden jeg leste ble det advart mot for mye nakenhet fordi thailandske menn så på lettkledte jenter som prostituerte. Av samme grunn ble vestlige jenter advart sterkt mot å gå alene på kveldstid.

Hvem er det som driver disse turiststedene - er det ikke lokalbefolkning det da? Hvis du ikke ville funnet på å gå på Oslo City i strandsandaler og bikini, hvorfor skal du gjøre det på butikk i Syden? Bikini og strandsandaler hører til på stranden, andre steder går man påkledd. Her hjemme og i syden.

Tror du ikke at lokalbefolkningen ville gjøre noe hvis de syntes nordmenn i strandsko på butikken ødela for mye for dem? Syns mange av innleggene i denne tråden undervurderer "lokalbefolkningen". "lokalbefolkningen" i varmere strøk går nemlig også i butikken i slippers hvis det er skikkelig varmt. Og de er nok i stand til å tenke og sette grenser for hva de syns er uakseptabelt.

ang å gå på Oslo City i bikini; Selvfølgelig ville jeg ikke gjort det! Og hvis jeg er i en "syden-ghetto" der jeg går fra stranden til butikken for å kjøpe is, er det ok med bikinioverdel og shorts. Men jeg har til gode å se nordmenn i bikini i de "ordentlige" byene som ikke er en del av "syden-getthoen". Ser du ikke forskjellen? Tror du nordmenn som feks går på butikken i bikini på steder som Torrevieha også sprader rundt i Barcelonas handlestrøk i bikini?? Ser du forskjellen? Tror du at også spanjoler syns det er en forskjell og at de også er troende til å gå med bikini på butikken i torrevieha men ikke på LaRambla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at lokalbefolkningen ville gjøre noe hvis de syntes nordmenn i strandsko på butikken ødela for mye for dem? Syns mange av innleggene i denne tråden undervurderer "lokalbefolkningen". "lokalbefolkningen" i varmere strøk går nemlig også i butikken i slippers hvis det er skikkelig varmt. Og de er nok i stand til å tenke og sette grenser for hva de syns er uakseptabelt.

Er det bare meg som synes det er forskjell på å vandre rundt i bikini, og å gå i lette sko? Skjønner ikke helt hvorfor debatten hele tiden må vris over på fottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe som skjer bare på avgrensede områder uten fastboende; dette skjer også på steder hvor det bor fastboende. Og ikke bare i f.eks. Spania, hvor kulturen på mange måter er lik vår egen, men også i land hvor religion regulerer samfunnet på helt andre måter enn i vestlige, europeiske land. Og ja, jeg har snakket med lokalbefolkning på "slike steder", jeg kjenner faktisk noen av dem, og ja, de synes det er et problem. Enkelte steder bidrar det f.eks. til at kvinners bevegelser utendørs begrenses kraftig fordi de enten "skjermes" for synet av så mye naken kropp av mennene i familien, eller fordi de selv synes det er svært ubehagelig å se på og måtte forholde seg til. Jeg er oppvokst i liberale Norge uten noen religiøs tro, og synes likevel det er svært ubehagelig å bli pådyttet naken kropp jeg ikke ønsker å se. Stort sett kan jeg unngå dette, da stringbikini på gata tross alt ikke er noe utbredt fenomen i Norge, men hvorfor skal lokalbefolkningen andre steder måtte påtvinges dette?

Ok, slike steder har ikke jeg vært på, men skjønner jo at det ikke er så bra. Men det er kanskje medaljens bakside i fht å selge et sted som "party, grisefest, wet-t-shirt konkurranse, såpedisco, avslapning, strandliv, sol og bading"? hvis dette er et stort problem for lokalbefolkningen tror jeg de må se på hvilken profil de har på stedet sitt og gjøre et valg i fht hvilke gruppe mennesker de ønsker skal komme. Mennesker som ikke syns det er greit å gå rundt i string bikini oppsøker vel ofte ikke slike steder, og det finnes nok av steder som velger profiler som IKKE involverer å handle i tanga. Hvis en religion eller en kultur ser på bikini og nakenhet som synd, er det jo problematisk å anlegge "syden-anlegg" der. For mennesker på bade/soleferie kommer nettopp for å sole og bade seg. Og det gjør de i bikini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er forskjell på å vandre rundt i bikini, og å gå i lette sko? Skjønner ikke helt hvorfor debatten hele tiden må vris over på fottøy.

:ler: enig! Tror "andre folks dårlige smak og manglende sans for mote" er et mindre problem enn bikini i handlegaten og svette, nakne ølvommer på resturant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Tror du ikke at lokalbefolkningen ville gjøre noe hvis de syntes nordmenn i strandsko på butikken ødela for mye for dem? Syns mange av innleggene i denne tråden undervurderer "lokalbefolkningen". "lokalbefolkningen" i varmere strøk går nemlig også i butikken i slippers hvis det er skikkelig varmt. Og de er nok i stand til å tenke og sette grenser for hva de syns er uakseptabelt.

ang å gå på Oslo City i bikini; Selvfølgelig ville jeg ikke gjort det! Og hvis jeg er i en "syden-ghetto" der jeg går fra stranden til butikken for å kjøpe is, er det ok med bikinioverdel og shorts. Men jeg har til gode å se nordmenn i bikini i de "ordentlige" byene som ikke er en del av "syden-getthoen". Ser du ikke forskjellen? Tror du nordmenn som feks går på butikken i bikini på steder som Torrevieha også sprader rundt i Barcelonas handlestrøk i bikini?? Ser du forskjellen? Tror du at også spanjoler syns det er en forskjell og at de også er troende til å gå med bikini på butikken i torrevieha men ikke på LaRambla??

Tror du jeg har sett folk gå i bikini i Palma (Mallorca) eller Chania (Kreta)? Svaret er ja. Tror du jeg har sett folk i Phuket i Thailand på restaurant borte fra stranden med hele familien på ettermiddag - altså etter at strandlivet er over for dagen i bikini? Svaret er ja.

At man sitter på strandpromenaden og nyter en pils og lunsj i badetøyet har jeg ingen problemer med. Restaurantene er laget for det. Jeg foretrekker å kle på meg for dette også, men forståelsen min er større for at andre velger å ikke gjøre det i slike tilfeller.

Er også enig i at det er stor forskjell på med og uten shorts - men jeg snakker altså om uten shorts, med bikini - og i noen tilfeller også uten bikini overdel rett inn på butikken.

Det er klart JEG ser forskjellen - men det finnes altså folk som IKKE gjør det. Det er det denne debatten handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nok en god grunn for meg til å ikke dra til Palma, Chania eller Phuket. Tror som sagt dette har en god del med profil og type sted å gjøre. visse steder tiltrekker seg visse typer. Foretrekker du noe annet så er det sikkert lurt å reise til steder der det IKKE er vanlig å spise middag i string. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvem snakker om string.

Jeg lar meg ikke hindre av andre folks dårlige smak til å dra dit jeg har lyst. I så fall ville jeg nok aldri kommet meg ut døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, slike steder har ikke jeg vært på, men skjønner jo at det ikke er så bra. Men det er kanskje medaljens bakside i fht å selge et sted som "party, grisefest, wet-t-shirt konkurranse, såpedisco, avslapning, strandliv, sol og bading"? hvis dette er et stort problem for lokalbefolkningen tror jeg de må se på hvilken profil de har på stedet sitt og gjøre et valg i fht hvilke gruppe mennesker de ønsker skal komme. Mennesker som ikke syns det er greit å gå rundt i string bikini oppsøker vel ofte ikke slike steder, og det finnes nok av steder som velger profiler som IKKE involverer å handle i tanga. Hvis en religion eller en kultur ser på bikini og nakenhet som synd, er det jo problematisk å anlegge "syden-anlegg" der. For mennesker på bade/soleferie kommer nettopp for å sole og bade seg. Og det gjør de i bikini.

Ser ikke helt at det å markedsføre et land i forhold til avslapning, sol og bading nødvendigvis må bety at folk behøver å gå på handletur i bikini, men jeg er kanskje dum. :forvirret: Selv synes jeg det er forskjell på å bade/sole seg i bikini og å bruke det rundt om kring ellers. Det er faktisk slett ikke alle "syden"-steder som arrangerer party, grisefester, såpedisco og wet t-skirt-konkurranser (noe som vel sjelden arrangeres av lokalbefolkningen, men av de utenlandske reiseselskapene). Noen steder er det til og med sterke restriksjoner på kjøp og bruk av alkohol pga. religion, og det har jo skjedd flere ganger at utenlandske reiseselskaper er blitt anmeldt av lokale myndigheter pga. deres oppmuntringer til rus- og sexrelaterte aktiviteter.

Forøvrig synes jeg det er drøyt å legge skyld og ansvar over på en ofte fattig lokalbefolkning (nå mener jeg ikke nødvendigvis myndighetene, men menneskene som bor der) for at de ikke selv sorterer turistene som kommer. Hva skal fattige enkeltpersoner kunne gjøre med den saken? Noen forslag?

Kanskje også vi fra blant annet Norge kunne bruke hodet en gang i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ser ikke helt at det å markedsføre et land i forhold til avslapning, sol og bading nødvendigvis må bety at folk behøver å gå på handletur i bikini, men jeg er kanskje dum.  :forvirret: Selv synes jeg det er forskjell på å bade/sole seg i bikini og å bruke det rundt om kring ellers. Det er faktisk slett ikke alle "syden"-steder som arrangerer party, grisefester, såpedisco og wet t-skirt-konkurranser (noe som vel sjelden arrangeres av lokalbefolkningen, men av de utenlandske reiseselskapene). Noen steder er det til og med sterke restriksjoner på kjøp og bruk av alkohol pga. religion, og det har jo skjedd flere ganger at utenlandske reiseselskaper er blitt anmeldt av lokale myndigheter pga. deres oppmuntringer til rus- og sexrelaterte aktiviteter.

Forøvrig synes jeg det er drøyt å legge skyld og ansvar over på en ofte fattig lokalbefolkning (nå mener jeg ikke nødvendigvis myndighetene, men menneskene som bor der) for at de ikke selv sorterer turistene som kommer. Hva skal fattige enkeltpersoner kunne gjøre med den saken? Noen forslag?

Kanskje også vi fra blant annet Norge kunne bruke hodet en gang i blant?

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en bikini på La Rambla. Jeg har heller aldri sett en bikini i handlegatene i Torrevieja. Men jeg har sett bikinier på barer/kafeer og i butikker langs strandpromenaden i Barcelona og på tilsvarende steder i Torrevieja. Jeg har også møtt folk i bikini i butikken på Huk.

Så lenge jeg befinner meg på et sted der folk soler seg og/eller bader, så reagerer jeg ikke på bikinitopper eller bar overkropp på gutta. Men om det er feil tid på døgnet og 4 kilometer til nærmeste bade-/soleplass så reagerer jeg kanskje litt. Har egentlig aldri opplevd det heller.

Jeg har feriert MYE på typiske "sydensteder" og kan slett ikke huske at jeg har reagert på folks antrekk. Som regel tar folk på seg en sarong eller andre plagg utenpå bikinien når de går fra stranden. På de typiske strandbarene må folk gjerne sitte i bikinien sin for min del. Det er ikke sjelden at man ser skilter på hoteller og spisesteder i syden som forteller folk at bikini/badetøy og bare føtter ikke er tillatt heller.

Når det gjelder det å klappe når flyet lander, så er dette noe jeg ikke har sett/hørt/opplevd siden på 80-tallet en gang. Men det henger tydeligvis fortsatt i :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at det er helt naturlig å gå med lite klær når det er varmt. Legg da til side string, bikini på resturanten - det er jo bare tåpelig.

men utover det. Å gå med skjørt eller shorts og bikiniliv på resturant eller butikk når det er 30 grader ute - syns heller det burde vært ulovlig å gå med så mye klær at man risikerer å få heteslag og bli til masse bry for andre. Dessuten lukter man mye mer svette når man har på seg alt for mye klær. Og om en mann, med eller uten perfekt kropp, velger å gå i bar overkropp midt på sommeren, da syns jeg faktisk det er helt greit. Det er sommer, det er sol og dagen brukes til å sole seg. Selv om man soler seg er det også menneskelig å trenge litt mat og drikke. Syns i grunn det høres stress ut å måtte skifte klær for å kjøpe seg en brus. Blir litt overdrevet i mine øyne.

Man kler seg etter været. Noe som da gjør det naturlig at man ikke går i bar overkropp på diskotek om kvelden.

Vel - men men. Fatter ikek hvorfor alt skal være så vanskelig. Og det at man ikke skifter klær for å handle når det er 30 grader, det syns jeg ikke har noe med folkeskikk å gjøre. Det har noe med å gjøre det som er mest naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...