Gå til innhold

To tette

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blir litt på siden, dette her.

Jeg har en storesøster som er 1,5 år eldre enn meg, og vi er nå begge nærmere tredve. Jeg må si at jeg syns dette har vært et strev så lenge jeg kan huske. Mye krangling, ekstrem sammenligning av oss (vi har jo vært på nesten samme nivå ift skole, karakterer, utdanning...) og dermed et usunt konkurranse fokus fra foreldre, familie, lærere o.l. Jeg vil selv aldri ha barn som er så nærme i alder som dette, og jeg tror ikke det alltid er godt for barna.

Opplevde akkurat det samme. Min mor ønsket å ha to tett så vi skulle få mye glede av hverandre i oppveksten. Men det var krangling fra vi begynte på skolen, og som du nevnte hele tiden sammenlikning av oss to. Vi hadde samme interesser, og det gjorde det jo umulig å ikke sammenlikne oss da.

I dag har vi bare sporadisk overflatisk kontakt.

Så det er nok ikke alltid så rosenrødt å ha to så tett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet
Leste et intervju med Fay Weldon der hun forklarte at andersforskjellen mellom eldste og yngste sønn (22 år forskjell eller noe, og hun har fire gutter) var helt bevisst valgt. "Jeg fikk barn med stor avstand fordi jeg var redd for at de skulle krangle. Noe de selvsagt gjorde likevel."

:ler: ja, det var litt i overkant!

Skrevet

To tette har kanskje litt med mødrenes alder å gjøre også. Hvis jeg skal ha mer enn et barn, er det liksom ikke noe poeng i å vente. Plutselig er jeg for gammel... Jeg drømmer om mange libeluller, tett som hagl.

Skrevet

Det bare ble sånn

To gutter med 14 måneders mellomrom - jeg elsker gutta mine. Men med en på to og en på tre har i alle fall dagen i dag vært en kamp. Da jeg ble gravid 4 måneder etter første fødsel (inkludert bekkenløsning og keisersnitt) satt jeg og fniste med positiv prøve i handa. Visste ikke hva jeg skulle tenke, bare at nå skulle vi bli 4 og at det nok kom til å bli tøft.

Tøft ble det og er det, men det er også en stor glede når jeg ser at gutta endelig begynner å leke sammen. Tøft å ikke sove en hel natt på 4 år - alltid et eller annet som gjør at jeg våkner. i større eller mindre grad.

Men å få barn tett - tenker det er det samme som å få med flere års mellomrom. Kan ikke sammenliknes og gleden er like stor. en ting er sikkert storebror her i hus slipper å passe lillebror.

Skrevet

Tror nok alderen har noe å si når folk velger å få barn tett. Mange førstegangsmødre er langt over 30 når de får den første, og hvis man da skal ha 2- 3 barn har man ikke så god tid som hvis man hadde fått barn i 20-årene. Selv er jeg 30 og har et barn på 7,5 måned og har ikke lyst til å få barna så veldig tett. Tanken på å sette i gang med barnelaging igjen nå er helt utenkelig for meg. Har lyst til å nyte det ene barnet jeg har enda en stund før vi setter i gang med nr 2. Føler ikke jeg har spesielt dårlig tid heller, er jo bare 30 ;) Og det med at barna får så mye mer glede av hverandre tror jeg nok kan ha noe å si når de kanskje er små, men når de blir eldre er det rett og slett kjemi det handler om. To barn med 1 års mellomrom kan være like og ha mye glede av hverandre, men kan også være ulike som natt og dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...