Gå til innhold

"Veggis" søker hjelp.

Gjest fluesmekker

Anbefalte innlegg

Gjest fluesmekker

Takk for masse gode tips hele gjengen ;) Nå skal jeg noterere flittig og bli flink :)

Det er jo MINERALvann...

Jo, men er kullsyre så bra da? Og det er vel noe søtningsstoffer også som høres litt skummelt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for masse gode tips hele gjengen ;) Nå skal jeg noterere flittig og bli flink :)

Jo, men er kullsyre så bra da? Og det er vel noe søtningsstoffer også som høres litt skummelt ut?

Farris uten smak er naturlig mineralvann tilsatt kullsyre (som jo bare er en effekt.. dvs det bruser..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tidligere litt som deg, men er nå kjøtt- og fisketende igjen. Har imidlertid en del gode oppskrifter på gresskarsuppe med linser osv. som ikke smaker noe særlig som de "kokte grønnsakene" du sier du ikke liker. Send meg gjerne en pm for oppskrifter på grønnsaksmat som ikke smaker så "grønt", om du skjønner hva jeg mener.. :)

Lykke til med spisingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerer meg er ikke så mye dietten din (jo litt det også, og spesielt begrunnelsen) men mest at du ikke har satt deg skikkelig inn i hvordan du bør sette sammen kostholdet på en fornuftig måte. Jeg ville aldri latt en KG-tråd bli hoved-informasjonskilde til noe så viktig.

Det finnes helt sikkert haugevis med bøker og nettsider om vegetabilske kosthold. Skulle jeg vært vegetarianer skulle jeg hatt mer enn ei slik bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerer meg er ikke så mye dietten din (jo litt det også, og spesielt begrunnelsen) men mest at du ikke har satt deg skikkelig inn i hvordan du bør sette sammen kostholdet på en fornuftig måte. Jeg ville aldri latt en KG-tråd bli hoved-informasjonskilde til noe så viktig.

Det finnes helt sikkert haugevis med bøker og nettsider om vegetabilske kosthold. Skulle jeg vært vegetarianer skulle jeg hatt mer enn ei slik bok.

Problemet her er ikke at han er veggis. Han hadde hatt ernæringsproblemer om han hadde levd på pølse og brød også.

Det er dessverre ikke uvanlig at folk ikke har peiling på kosthold, men jeg håper TS blir inspirert til å sette seg litt inn i hva kroppen trenger etter denne debatten.

Det er mange matvarer som kan dekke de forskjellige behovene kroppen har, men hvis man spiser svært ensidig, kan det bli for lite av mye og for mye av andre ting.

Til TS: Du finner sikkert nok matvarer du liker og som kan dekke behovene kroppen din har, men du bør kjøpe deg en bok om kosthold slik som Cognizance forslår. Lag en liste over hva kroppen din trenger (det var et utdrag av dette tidligere i tråden) og studer en næringstabell for å se hva som er gode kilder til de forskjellige tingene. Skriv opp det du liker, og sørg for at du spiser variert av det du liker. Og en gang i blant bør du prøve noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Cognizance & Gjest over:

Nå er det jo faktisk ikke alle som interesserer eller engasjerer seg like mye i kosthold. Og jeg er nok en av dem. Selv om det er riktig at "alle bør", så er det litt mye å forvente det... Kall meg uansvarlig, men jeg har liten interesse av å sette opp tabeller og studere kosthold i dypden (noe som jeg tror de fleste ikke heller har), har andre ting jeg må fokusere studiene mine på ;) Kan jo selvfølgelig det grunnleggende, jeg har faktisl litt peiling, har jo hatt om dette på skolen. Men vet ikke så mye om hvilke matvarer, spesielt, som inneholder det som kan være nyttig for meg. Jeg starta denne tråden for å få litt tips om mat jeg bør prøve ut og som inneholder det som jeg kunne trengt å fått i meg. Jeg har fått mange gode tips, og det er kjempefint :) Takk takk for alle råd ;)

Er ikke ute etter å bli kritisert for at jeg er som jeg er og spiser som jeg gjør, var ute etter gode råd... :forvirret:

Også er jeg "hun" da ;)

Endret av fluesmekker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Angående kokte grønnsaker: Er det fordi de er "ihjelkokt" du ikke liker dem? Har du prøvd:

Wokede grønnsaker

Dampede?

Begge deler er sunnere enn kokte, og de smaker masse grønnsak fremdeles.

Når det gjelder Selen: Hvis vi skulle fått i oss nok selen så måtte vi spist mye mer fisk enn vi gjør i dag. Det er derfor noe alle burde ta som kosttilskudd. Visste dere at selen hjelper mot høysnue? Hvis du spiser selen hele året bygges immunforsvaret opp og høysnue allergien blir dempet! Helt sant - jeg har prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker
Angående kokte grønnsaker: Er det fordi de er "ihjelkokt" du ikke liker dem?

Det er fordi de er blødte og smaker ingenting; er bare ekkel konsistens. Wok'de høres litt bedre ut, kanskje jeg kan prøve det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Problemet med bønner og erter er at det kokes før man spiser det, man spiser vel ikke dette rått? Og bønner og erter går under grønnsaker i min bok, og kokte grønnsaker klarer jeg rett og slett ikke.

Kokte gulrøtter har ikke akkurat så veldig mye tilfelles med bønner da sånn smaksmessig.

Det går jo an å starte med å prøve heller enn å starte med å tro at du ikke liker det?

Det er fordi de er blødte og smaker ingenting; er bare ekkel konsistens

Da er de sannsynligvis ihjelkokte. Og det er ikke godt. Kok de kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tips om koking av grønnsaker for å unngå smakløse "bløtfisker":

Kok opp vannet med salt i.

Ha i grønnsakene - de som tar lengst tid først - f.eks gulrot, kålrabi. La disse koke f.eks. 10 minutter. Ha i andre grønnsaker - f.eks. erter. Disse skal bare godgjøre seg bittelitt.

Damping:

Dette krever en panne med rist - eller at du har et dørslag eller lignende som du kan ha oppi pannen.

Kok opp vann med salt i.

Ha grønnsakene i risten og la disse kose seg i dampen fra det varme vannet. De trenger litt lenger tid enn ved koking og du får en helt annen smaksopplevelse. Det smaker mye mer grønnsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...