Gå til innhold

"Veggis" søker hjelp.

Fremhevede innlegg

Gjest fluesmekker
Skrevet

Dette blir litt langt og rotete og kronglete, men lurer jeg. Har tatt opp dette i andre tråder, men fant ut det var best å lage egen tråd med flere spørsmål. Skal flytte for meg selv nå, og tenker å prøve å spise mer sunt, og trenger litt forslag til hvordan få meg det jeg trenger. Kan jo hoppe til slutten ;)

Jeg er sær i matveien, spiser først å fremst ikke kjøtt og fisk, så da er jeg vegaterianer. Har vært det siden jeg var 3-4år, så det er ikke noe bevisst valg, det har bare blitt sånn. Men jeg kunne aldri tenke meg å spise kjøtt eller fisk nå heller, syntes det redd å slett er ekkelt.

I tillegg liker jeg ikke særlig annen "middagsmat" heller, det har jeg aldri gjort. Ser i "min bok" som jeg hadde i barnehagen, under dette liker jeg ikke: "Jeg liker IKKE middag, kun grøt og pannekaker". Når jeg var ennå litt yngre, 1-3år, spiste jeg stekt mat, også kjøtt og fisk, men ikke kokte grønnsaker, ris, pasta eller sausemat. Og får å legge til, jeg var en skikkelig sta unge, så det nyttet ikke å true i meg mat.

Så jeg har vokset opp med kjedelig havregrøt til middag hver dag frem til jeg var 11-12år. Da fikk jeg slippe :) Men jeg ble da stor tilslutt, er friskere og sprekere enn mange, har aldri hatt problem med vekt. Spiser meg mett og med god appetitt.

Jeg kan jo umulig få i meg alt jeg trenger av vitaminer av å spise det jeg liker. Så jeg gomler multivitaminer, sånne med 11 vitaminer og 8 mineraler, som skal dekke dagsbehovet. I tillegg tar jeg av og til jerntilskudd når jeg føler meg slapp. Skal liksom ta sånne omega 3 kapsler eller hva det nå er også, men glemmer det ofte.

Men, så lurer jeg på; proteiner får man av kjøtt og fisk og egg, sant? Siden jeg ikke spiser noe av dette må jeg vel mangle dette?

Jeg aldri har vært fysisk sterk, selv om jeg gjør en del fysisk arbeid (jobber i stall) og er aktiv generelt. Kom til å tenke på det i en periode der armene mine ble så svekket når jeg brukte de, at jeg ikke klarte å bruke de normalt (kunne ikke pusse tenner, holde en bok, skru av en kork, ol). Legen hadde ikke noe svar og blodprøve fikk heller ikke resultat. "Du må få deg muskler!" sier en da. Men for å bygge muskler må man også få i seg proteiner? Har ihvertfall jeg blitt fortalt.

Så, i tillegg til vitaminer og mineraler, burde jeg ta protein tilskudd? Har det noe for seg? Er ikke interessert i å bli sterk-sterk, men hadde vært fint om armene mine ikke kapitulerte helt i stedet for å bygge muskler når jeg bruker de.

Hva gjør andre vegetarianere/veganere ol for å "gjøre opp" for det de ikke får i seg ved å spise kjøtt/fisk/egg/melkeprodukter og evnt etc?

Er det noe annet spesielt jeg bør passe på å få nok av som kresen?

Jeg tenker aldri over dette, siden jeg er frisk og rask og "normal" ellers, men mamma er jo livredd for at jeg skal få mangelsykdommer og dø, og jeg får stadig kommentarer om at "herregud, hvorfan har du overlevd!?!" :forvirret:

Hvis det er noen andre her som er sære i matveien, gi gjerne fra deg et pip. Føler meg skikkelig rar pga av dette og det er veldig ubehagelig å gå i middagsselskaper ol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet ditt er ikke at du er vegetarianer, men at du ikke spiser noe som helst. ;)

Hva liker du nå da? Hvis du ramser opp litt hva du liker, kan vi ta det derfra.

Jeg liker ikke tanken på at du bare propper i deg kosttilskudd i alle varianter. De kan være greie i noen tilfeller, men skikkelig mat inneholder et vell av stoffer som kroppen din trenger. Klart det kan gå bra en stund, men du bør absolutt gjøre noe med ernæringen din hvis du skal holde deg frisk framover.

Er du vegetarianer eller veganer? For en vegetarianer er det ikke noe problem å få i seg nok protein om man spiser variert og allsidig. For en veganer er det vanskeligere å få i seg alt man trenger uten å ha kunnskap til ernæring og vilje til å spise variert, allsidig og gjennomtenkt.

Spiser du bønner, linser og soyaprodukter?

Skriv litt mer om hva du spiser og hva du liker, så skal jeg forsøke å komme med flere tips.

Og hva med å utfordre deg selv til å prøve en ny ting hver dag? Smaken forandrer seg, kanskje liker du noe nå som du ikke likte før!

Gjest Elfrida
Skrevet

Som Gjest skriver - alle typer erter, bønner, linser og soyaprodukter er kilder til proteiner for veggiser.

Du kan gå til legen din og ta en blodprøve for å sjekke om du mangler jern etc. Forklar at du er vegetarianer og er bekymret for om du får nok vitaminer etc gjennom kostholdet ditt.

Kanskje et vegetarisk matlagingskurs hadde vært noe?

Gjest fluesmekker
Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Problemet ditt er ikke at du er vegetarianer, men at du ikke spiser noe som helst.

Det sier alle som ikke kjenner meg, og jeg blir faktisk såra av sånne kommentarer. For jo, jeg spiser jo hele tiden! Har god appetitt og koser meg med mat jeg liker, spiser gjerne et helt brød av gangen.

Ang hva jeg "er": jeg vil ikke drive å sette merkelapper på meg selv, som sagt er dette noe jeg har gjort ALLTID, ikke noe jeg har bestemt meg for; "Nå skal jeg bli vegetarianer" liksom.

Kan vel liste opp det jeg kommer på:

-Alt av brødmat, gjerne grovt og med korn. Brød, knekkebrød, kavringer, osv

-Frokostblandinger, risnøtter/cornflakes ol.

-Grøt, havre og risengryn

-Melkeprodukter, yogurt.

-Pizza med litt ost og tomat :P

-Potetgull, nachos, peanøtter, popcorn, alt sånt

-Kaker, vafler, sjokolade, godteri

-Frukt, ikke appelsin(allerisk)

-Bær

-Grønnsaker, men bare rå og uten olje ol.

Kommer ikke på noe mer.

Kan spise litt pommes frites eller ha litt prim eller brunost på skiva, men sjeldent det.

Bønner, linser og soyaprodukter spiser jeg ikke. Er ikke kulinarisk av meg, så tror matlagingskurs er litt bortkasta på meg tror jeg :)

Jeg drikker hvasomhelst.

Det må å prøve noe nytt hele tiden holder jeg på med, men det må gjøres veeeldig gradvis. Jeg brekker meg veldig lett, får skikkelig brekningsfølelse i nærheten av makaroni og tomatsuppe, f.eks. Å spise pizza med tomatsaus og ost på har jeg lært det siste året. Dessuten er jeg "fattig student", kan ikke bare kjøpe masse mat som jeg ikke vet om jeg liker.

Kan jo gå til lege og skjekke og styre, men er jeg midt i å flytte for å studere, vet ikke helt hvem skal evnt. gå til på studiestedet. Og så har jeg ikke så lyst, hater å gå til lege og er jo ikke syk. Mamma var hos legen med meg som 11åring og var bekymra, men legen sa at så lenge jeg spiste med mett og ikke var syk, gikk det greit.

Endret av fluesmekker
Skrevet

Siden du spiser melkeprodukter, nøtter og gryn trenger du ikke å lide av protein-mangel. Som vegetarianer er det viktigste angående proteiner, å spise variert. Vegetabilsk protein er enkeltvis ikke fullverdig, men kombinerer du dem, går det bra. Så strø litt frø over frokosblandingen eller spise peanøttsmør på brødskiva. Spiser du egg i tillegg, får du i deg protein den veien også.

Det er faktisk få i vesten som lider av protein-mangel, også blant veggiser. Derimot kan det være andre mangelsykdommer du kan få om kostholdet ditt ikke er fullverdig. Når armene dine ikke orker holde en tannbørste, er det på tide å søke hjelp! Begynn med å føre en nøye dagbok over hva du spiser i løpet av en uke eller så. Snakk så med legen, eller få hjelp eller innspill fra en kostholdsekspert.

Skrevet

"Har god appetitt og koser meg med mat jeg liker, spiser gjerne et helt brød av gangen." Da overspiser du enkelte matvarer, og det er jo heller ikke bra..

Jeg spiste bare brød med forskjellig pålegg, og pasta i en lang periode. Og da drakk jeg bare vann... Jeg trivdes med det da, men helt bra fant jeg etter hvert ut at det ikke var...

Alle misliker en og annen matvare, men det virker som at du har en ganske ille spiseforstyrrelse. Jeg skriver ikke det for å være slem altså.. Men jeg ville tatt en tur til lege om jeg var deg.

Variasjon i kosten er faktisk veldig viktig, man trenger mange forskjellige kilder til vitaminer, mineraler og andre stoffer.

Kjempebra at du spiser brød, frokostblandinger, grøt, yogurt, frukt, bær og grønnsaker i det minste. Men bønner, linser osv skulle du prøvd å fått inn i kostholdet ditt.. Noe kjøtt også!

Gjest splæsj
Skrevet

Mm, også kom jeg til å tenke på noe. Har du hatt vonde oppleveler i forbindelse med mat? Det kan også være psykisk. En ond sirkel som bare har ballet på seg, f.eks.

Gjest fluesmekker
Skrevet
Mm, også kom jeg til å tenke på noe. Har du hatt vonde oppleveler i forbindelse med mat? Det kan også være psykisk. En ond sirkel som bare har ballet på seg, f.eks.

Ikke som jeg vet om, som sagt har det vært sånn siden jeg var 2-3år. Når man er små og kresne er vel foreldrene glad bare man spiser NOE. Jeg husker da jeg likte mormors kjøttkaker og fiskepinner ennå. Men så likte jeg ikke det heller, likte bare det "skallet" utenpå fiskepinnene, det som var sprøstekt på ein måte. Husker jeg satt en gang igjen med middagsbordet, fikk ikke gå fra bordet før jeg hadde spist opp, men tror ikke jeg gjorde det. Men men, havregrøt er ihvertfall sunt, så jeg levde på det.

Det at jeg brekker meg når jeg skal smake blir nok etterhvert psykisk. Når man forbinder pasta med noe som må tvinge ned og kaste opp igjen frister det jo ikke akkurat kjempe å prøve igjen. :forvirret:

Ikke for å være kjempe defensiv, men jeg syntes ikke det er noe spiseforstyrrelse, når man spiser seg mett og god, holder maten nede, koser seg med maten og er fornøyd med kroppen min. Det er derfor jeg ikke har skyntet meg avsted til legen heller. Det med armene var jeg jo til legen med, og de fant ingenting.

Men jeg har ihvertfall fått middagsavtale med vennina mi neste år, så hun skal prøve å få meg til å spise (det er hun som driver å tvinger i meg pommes frites for eksempel). Så prøve videre skal jeg ;)

Gjest splæsj
Skrevet (endret)

Spseforstyrrelser finnes i mange former, men det trenger jo slett ikke være det. Det kan og væreat du har problemer med tarmen. Min mor f.eks har aldri fikset melk. Ikke det eneste produkt med melk i har hun fikset. hun ble tvunget til å drikke det fordi det var sunt da hun var ung. Det var og mange andre typer mat hun ikke fikset. Hun gikk til utallige undersøkelser, men ingen fant noe, så hun slo seg til ro med at enten var det psykisk, eller irritabel tarm. Tidligere i år bestemte hun seg for å la seg undersøke en siste gang. Og da, etter 55 år, fant legen ut at hun har et sjeldent tarmsyndrom som er vanskelig å oppdage.

Poenget mitt er at det kan være mange grunner til at du ikke klarer å spise så mye forskjellig mat.

Det er bra at du får i deg melk og ost. Hva med egg? Det er mye næring i egg, og en del proteiner. Ellers er nøtter bra, særlig peanøtter som har et høyt proetininnhold i forhold til andre type nøtter. Hva med erter? Det kan være et altrnativ til linser. Du trenger jern. Spiser du spinat? Hvis ikke bør du tenke på å ta det i pilleform. Jeg er ikke så glad i frossen spinat på pose med fersk spinat liker jeg. Bruker den av og til som salat.

Det er bra at du spiser rå grønnnsaker, som regel er det sunnere enn kokt og stekt.

Å skrive ned hva du spiser er nok lurt. Les litt om kost og ernæring for å få et innblikk i hva du trenger. Det blir litt stress i begynnelsen, men det er vel verdt det, etterhvert justerer du matopptaket helt automatisk uten å tenke noe særlig over det.

Endret av Pax
Gjest fluesmekker
Skrevet

Takk for svar :) Peanøttes skal anskaffes ;) Jeg skal prøve å lære meg å like speilegg, i noen annen from tror jeg ikke egg går ned.

Problemet med bønner og erter er at det kokes før man spiser det, man spiser vel ikke dette rått? Og bønner og erter går under grønnsaker i min bok, og kokte grønnsaker klarer jeg rett og slett ikke.

Fersk spinat kan jeg jo alltid spise ;)

Skrevet

Jeg tror ikke det er så dumt å prøve ut litt "nye" ting. Ikke sikkert du misliker kjøttkaker nå, selv om du gjorde det for 16 år siden! Og når du evt prøver ut forskjellig mat, er det viktig å ikke tenke "æsj, dette er ekkelt", "dette kommer jeg ikke til å like" osv- da blir det ihvertfall ikke godt!

Håper du finner ut av det!

Gjest fluesmekker
Skrevet
Jeg tror ikke det er så dumt å prøve ut litt "nye" ting. Ikke sikkert du misliker kjøttkaker nå, selv om du gjorde det for 16 år siden! Og når du evt prøver ut forskjellig mat, er det viktig å ikke tenke "æsj, dette er ekkelt", "dette kommer jeg ikke til å like" osv- da blir det ihvertfall ikke godt!

Takk for svar. Er ikke bare ikke så lett å smake når jeg faktisk brekker meg seriøst når jeg prøver, uansett hvor positiv og bestemt jeg er. Helt håpløs jeg rett og slett :P

Skrevet

Vitamin A

Er nøye forbundet med synssansen, og det er viktig å få nok for å opprettholde normalt syn, og da spesielt nattsynet. Det har også betydning for beinvekst og vedlikehold av beinvev. Det er også viktig for immunsystemet og da spesielt slimhinnene.

Vitamin A får man i lever, fiskelever, tran, leverpostei, egg, kjøtt, melkeprodukter, gulrøtter.

Vitamin D

Har en nøkkelfunksjon i kalsium- og fosfatstoffskiftet. Det er nødvendig oppsuging av kalsium i tarmen og dermed for en normal utvikling av skjelett og tenner.

De beste kildene for vitamin D er fiskelever, tran og fet fisk som laks, makrell, ål, sild og sardiner. An får også margarin tilsatt vitamin D. I den alt for korte perioden vi har mye sol i dette landet, kan man tenke mindre på å få nok av vitaminet fra maten, da stoffer i huden omdanner ultrafiolett lys til vitamin D.

Vitamin E

Vet jeg ikke så mye om rett og slett, men man tror vel at det har betydning for å beskytte lungene mot div komponenter i forurenset luft. Man tror også at det har betydning for å opprettholde normal muskelfunksjon.

Man finner vitamin E i vegetabilske oljer, og kornprodukter, nøtter, egg, smør, og litt i frukt og grønnsaker.

Vitamin B

Det finnes mange forskjellige B-vitaminer. De fleste har nøkkelroller i cellenes energigivende prosesser. Det er derfor viktig å få nok av dette for de som trener mye og bruker mye energi.

B-vitaminene finner vi i melk, kjøtt, innmat, leverprodukter, fisk, egg, spinat, broccoli.

Kalsium.

Beinvev, tenner, nervesystemet og blodkoaguleringen trenger kalsium. Det får vi i melkeprodukter, korn, grønne grønnsaker, brisling og sardiner.

Fosfor

Samen med kalsium viktig for beinvev og tenner, samt for musklenes, nervesystemets og hjertets funksjoner. Det er også viktig for syre-og basebalansen i kroppen.

Magnesium

Igjen viktig for nervesystemets og musklenes funksjon.

Finnes i fisk, kjøtt, melk, nøtter, fullkorn og bladgrønnsaker, naturris og Farris.

Kalium

Musklenes- nervesystemets og hjertes funksjon trenger kalium. Syre-basefunksjonen er også avhengig av kalium.

Poteter, bønner, frukt, kli, nøtter, kjøtt og fisk inneholder kalium.

Jern

Viktig for oppbygningen av røde blodlegemer, oksygentransport i blodet og immunforsvaret.

Grove kornprodukter, blodmat, nyrer, leverprodukt, magert kjøtt, fisk egg, grønne grønnsaker og brune bønner inneholder jern.

Sink

Viktig for normal vekst og utvikling, samt en rekke enzymsystemer.

Finnes i kjøtt, lever, fisk, krabbe, reker, egg grovt mel og grønne erter.

Kopper

Viktig for produksjon av hemoglobin, dannelsen av bindevev og normal nervefunksjon.

Kopper får vi i lever, skalldyr, kjøtt, fisk, nøtter, rosiner og tørkede belgfrukter.

Jod

Trengs for hormonproduksjonen i skjoldbruskkjertelen. Finnes i torskelever, rogn, krepsdyr, saltvannsfisk og tangalger for de som tør prøve seg på slikt.

Magnan

Dette er et mineral vi ikke hører mye om, men trengs for å omsette fett og karbohydrater. Finnes i hvetekli, fullkornprodukter, nøtter og broccoli.

Selen

Her trengs bare et nøkkelord: immunforsvaret. Spiser du fisk, skalldyr, kjøtt og innmat, får du i deg selen.

Krom

Samvirker med insulin for å omsette karbohydrat i blodet. Det er viktig å viktig å spise grovt brød, kjøtt, lever, fisk, nøtter, rosiner og ananas for å få i seg krom.

Fluor

Har du sovnet? Nei? Ikke helt?! Bra. Dersom du har fulgt med og ikke bare skumlest, så ser du nå et mønster som jeg var inne på tidligere. Noen ganske få matvarer går igjen i nesten samtlige vitamin og mineralgruppene. Så også flor som er viktig for tenner og beinvev. Man må nemlig spise fisk, reker, kylling og Farris for å få i seg fluor.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Leser i vei jeg ;) Takk for svar!

Ser ut som jeg sliter litt med å få i meg bl.a. selen, b-vitamin, sink og jod. Men alle disse finnes da i vitaminene jeg tar.

Spise Farris har jeg ikke hørt om før? :P Visste ikke farris var så sunt..

Gjest splæsj
Skrevet
Takk for svar :) Peanøttes skal anskaffes ;) Jeg skal prøve å lære meg å like speilegg, i noen annen from tror jeg ikke egg går ned.

Problemet med bønner og erter er at det kokes før man spiser det, man spiser vel ikke dette rått? Og bønner og erter går under grønnsaker i min bok, og kokte grønnsaker klarer jeg rett og slett ikke.

Fersk spinat kan jeg jo alltid spise ;)

Erter bruker jeg bare rett fra boksen. Gjør ikke noe med dem. (gidder ikke kjøpe tørka eller frosne)

Skrevet

Ang. erter: Sukkererter er jo fine å spise rå. De er riktignok ikke like proteinrike som vanlige erter, men inneholder til gjengjeld mer jern og C-vitaminer.

Eller hva med å forsøke å lage en puré av erter? Det blir annerledes enn å spise kokte grønnsaker, og er veldig raskt og enkelt å lage, men du trenger en blender/stavmikser/foodprocessor. Erter har faktisk mye søtsmak i seg.

Ertepuré: Kok opp vann, ha i frosne erter ( være frosne, ikke fra boks), gi et oppkok, hell fra vannet. Ha ertene i blender e.l. med en liten skje smør og/eller crème fraîche (eller rømme, kesam...), salt og pepper. (Hvitløk passer også bra i, hvis du liker det.) Kjør til puré - ferdig. Kan feks spises som dip til rå grønnsaker.

Gjest fluesmekker
Skrevet
Ang. erter: Sukkererter er jo fine å spise rå. De er riktignok ikke like proteinrike som vanlige erter, men inneholder til gjengjeld mer jern og C-vitaminer.

Sukkererter liker jeg!! Yay :) :) Alltid gøy å finne mat jeg liker :)

Ertepure høres derimot litt skummelt ut.. *vanskelig*

Gjest splæsj
Skrevet (endret)

ang. erter på boks: Gourmet-ertene er de dyreste (ca 20 kr boksen) og smaken minner om sukkererter.

Endret av Pax
Skrevet
Leser i vei jeg ;) Takk for svar!

Ser ut som jeg sliter litt med å få i meg bl.a. selen, b-vitamin, sink og jod. Men alle disse finnes da i vitaminene jeg tar.

Spise Farris har jeg ikke hørt om før? :P Visste ikke farris var så sunt..

Man drikker det vel oftest da ;)

Det er jo MINERALvann... :)

Skrevet

Hvis du liker rå grønnsaker, kan du jo lage en salat og forsøke en boks røde bønner (salatbønner) i? Det er billig, så det er ikke en så stor krise om du ikke liker dem. Du får kjøpt en del hermetiske bønner, så du trenger ikke koke dem. Kikerter kan du også prøve, de smaker litt mer nøtteaktig.

Har du prøvd falafel? Billig gatekjøkkenmat og fulle av kikerter! ;)

Du skriver at du liker vafler. Lag dem med litt ekstra egg og med mindre sukker, og gjerne med grovt mel, så har du sunne vafler med mye protein! Slik får du også i deg egg, det trenger jo ikke være kokte eller stekte egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...