Gå til innhold

Kan man dø?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ta henne med deg til legen!

Nå må du forsøke å lese her før du svarer da. Søsteren VIL ikke til legen. Hvordan skal hun få henne med seg da? Slå henne med kjevle i hodet og bære henne med seg?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så vanskelig å få tak i henne. Hun er ikke en person som sitter hjemme på sofaen. Men er overalt. Tar sjeldent telf. Dere aner ikke hvor sta hun er heller. Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Hun tror jo at hun vet bedre enn ekspertene jo. Hvorfor kan ikke typen ha litt vett og få henne til legen da, han er jo med henne hele tiden. Meg vil hun ikke høre på. Og jeg kan ikke tvinge henne. :(

Skrevet
Det er så vanskelig å få tak i henne. Hun er ikke en person som sitter hjemme på sofaen. Men er overalt. Tar sjeldent telf.  Dere aner ikke hvor sta hun er heller. Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Hun tror jo at hun vet bedre enn ekspertene jo. Hvorfor kan ikke typen ha litt vett og få henne til legen da, han er jo med henne hele tiden. Meg vil hun ikke høre på. Og jeg kan ikke tvinge henne. :(

Hun er narkoman - de tenker ikke sånn som deg. Jeg har rådet deg til å snakke med en lege om dette på egenhånd, og det rådet står jeg ved.
Skrevet (endret)

Se der ja...ringte men hun tar ikke telefonen.

Jeg kan jo ringe lege da. Men skjønner ikke hvordan det skal få henne dit.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet
Se der ja...ringte men hun tar ikke telefonen.

Jeg kan jo ringe lege da. Men skjønner ikke hvordan det skal få henne dit.

Du får henne ikke til legen - det har du jo skrevet selv. Da må du be om råd for å få hjelp til å takle situasjonen, og det kan legen hjelpe deg med.

Bestill time hos legen for deg. legg frem situasjonen og beskriv hvordan hun så ut, og be legen råde deg videre.

Nå bli jeg nesten litt håpløs her, når jeg har skrevet omtrent det samme tre ganger.

Skrevet

Farmoren min fikk blodpropp i beinet.. Hun har riktignok ms da, og kan nesten ikke gå, og måtte derfor operere den bort.. Men blodproppen stoppet blodsirkulasjonen i beinet hennes, slik at hun fikk koldbrann i foten under operasjonen, og de måtte amputere.. Og så fikk de ikke igang sirkulasjonen igjen, og dermed måtte hun amputere enda mer av beinet.. Og hun tåler ikke en ny operasjon.. Så hvis du ikke vil miste henne, så få fatt i henne og tving henne med til legen.. Det gjelder faktisk liv og død her..

Skrevet

Nå har jeg ringt legevakten. At hevelsen er gått ned, er et godt tegn sa sa sykepleieren der. Men hun burde komme seg til fastlegen eller gå til legevakten og få tatt en prøve. Jeg fikk navn og telf til fastlegen hennes. Prøver å nå henne på telefonen, for hun vet jo ikke engang hvem hun har som fastlege.

Skrevet
Nå har jeg ringt legevakten. At hevelsen er gått ned, er et godt tegn sa sa sykepleieren der. Men hun burde komme seg til fastlegen eller gå til legevakten og få tatt en prøve. Jeg fikk navn og telf til fastlegen hennes. Prøver å nå henne på telefonen, for hun vet jo ikke engang hvem hun har som fastlege.

Spør legevakten hva du skal gjøre når du ikke får henne til legen. Er jo det som er problemet her - hun VIL ikke samme søren.
Gjest BagLady
Skrevet
Spør legevakten hva du skal gjøre når du ikke får henne til legen.  Er jo det som er problemet her - hun VIL ikke samme søren.

Det er ingenting hun kan gjøre hvis søsteren ikke vil til lege.

Skrevet

Det nytter ikke. Jeg spurte om det også men fikk svaret jeg ventet: Du må prøve å få henne til å gå til fastlegen eller til legevakten. Prøv å overtal. Hva mer skal jeg liksom gjøre nå da? Jeg må jo bare mase og mase, de få gangene hun tar telefonen. Men er veldig sikker på at hun ikke drar uansett hva jeg sier. For nå er hun overbevist om at hun er kvitt proppen. Og så vil hun mene at jeg er dramatisk og hysterisk. Det er umulig å få henne til å skifte mening. Pluss at hun vil la være å ta telefonen pga maset mitt. Nå ser hun bare på meg som om jeg er overdramatisk og himler med øynene.

Skrevet

Dette kalles dyp vene trombose,for å forklare nærmere sakset jeg dette fra lommelegen.

Dyp venetrombose

Dypt inne i armer og bein ligger venene. Det er blodårene som fører blodet fra kroppen, tilbake til hjertet. Hvis en av de store venene tettes igjen av en blodpropp, kommer ikke blodet så fort frem til hjertet som ellers. Blodet finner andre veier å gå, men det går saktere. Armen eller beinet hovner opp, fordi blodet blir liggende og vente på å komme fram. Armen eller beinet bli rødt og vondt. Slik blodpropp kalles dyp venetrombose. Den kommer oftest i leggen.

Noen ganger finner blodet raskt fram til andre vener, og armen eller beinet blir ikke hovent. Da kan man ikke vite at man har en dyp venetrombose.

Undersøkelser ved mistanke om venetrombose

Hvis det er mistanke om at en person har dyp venetrombose, må blodårene undersøkes nærmere. En røntgenlege sprøyter kontrastvæske inn i blodet, og tar så røntgenbilde. Kontrastvæske er et flytende stoff som vises på røntgenbilder. Den vil strømme inn i alle blodårene som er åpne. Der blodproppen sitter kommer ikke kontrastvæsken gjennom, og det vises på røntgenbildet. Da vet legen at det er en blodpropp der.

En annen måte å undersøke om det finnes blodpropper på, er ved å bruke ultralyd. Ultralyd virker som et ekkolodd. På samme måte som man kan se en fiskestim langt nede i sjøen med ekkolodd, kan ultralyd «se» blodstrømmen i en dyp blodåre. Er det ingen blodstrøm, er det en blodpropp. Ultralyd kan du lese mer om her.

Medisiner ved venetrombose

Den som har en dyp venetrombose, får behandling med medisiner rett inn i blodet. Medisinene fortynner blodet slik at det ikke skal levre seg mer. Forhåpentligvis vil de også gjøre blodproppen mindre. Senere kan man få blodfortynnende tabletter. De fleste bruker tablettene i noen måneder, men noen må bruke dem resten av livet. Det kommer an på årsaken til venetrombosen. Pasienten må gå regelmessig til den faste legen sin. Legen vil sjekke at blodet holder seg passe tynt så lenge pasienten bruker medisiner.

Skrevet (endret)

Min søster har blitt dårlig, og skal til legevakten.

Hun kom opp til meg i går, ekstremt trøtt. Og jeg gav henne en skikkelig forklaring + lappen der fastlegens nr sto. I dag var hun enda trøttere og slapp, så hun drar til legevakten.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet

Det var bra. Håper det ordner seg for henne.

• 2 uker senere...
  • 6 år senere...
Gjest Julie
Skrevet

Hei.

Jeg har ikke funnet ut hvordan man blir medlem av kvinneguiden enda, så jeg skriver det heller her i og med at temaet passet godt.

Jeg er 16 år, og jeg har en far med en blodpropp i hjernen. Han fikk hjerneslag da jeg snakket med han, og ble lam i den ene siden av kroppen (er ikke lam lenger). Jeg vil ikke spørre han for mye om blodproppen han har nå (han får medisiner). Jeg bare lurer på om det er noen som vet, om levetiden hans er ''kortere'', nå som han lever med en blodpropp i hjernen? Det er mulig at han skal operere den vekk neste år, men legene vil ikke ta sjansen enda, i og med at den ligger på et vanskelig sted i hjernen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, om proppen løsner, kan den flytte seg til lungekretsløpet, det er dødelig ubehandlet,

Anonym poster: d55a7c3f6cf24798eb77605d3fe9042e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, om proppen løsner, kan den flytte seg til lungekretsløpet, det er dødelig ubehandlet,

Blodpropper i hjernen og blodpropp i lungene kommer fra forskjellige steder, så dette stemmer ikke.

Til deg som spurte: det er vanskelig å svare på. Det er ikke sikkert den proppen han har hatt nå gjør mer skade enn den allerede har gjort, men det er viktig å finne ut hvorfor han fikk den slik at man kan forebygge at han får flere. Som regel skyldes propper i hjernen enten en hjertetilstand eller at man har åreforkalkninger f.eks. i blodkar på halsen, hvor det brennes av små biter som blir med opp til hjernen og setter seg fast.

Anonym poster: f290e9fe3ea6baeaeae070e38d3459b2

AnonymBruker
Skrevet

Blodpropper i hjernen og blodpropp i lungene kommer fra forskjellige steder, så dette stemmer ikke.

Til deg som spurte: det er vanskelig å svare på. Det er ikke sikkert den proppen han har hatt nå gjør mer skade enn den allerede har gjort, men det er viktig å finne ut hvorfor han fikk den slik at man kan forebygge at han får flere. Som regel skyldes propper i hjernen enten en hjertetilstand eller at man har åreforkalkninger f.eks. i blodkar på halsen, hvor det brennes av små biter som blir med opp til hjernen og setter seg fast.

Anonym poster: f290e9fe3ea6baeaeae070e38d3459b2

Nei, jeg er sykepleier. En propp i leggen kan løsne og bli med det store kresløpet tilbake til hjertet. Der er årene store og det er sannsynlig at den da vil komme seg forbi disse årene og bli pumpet videre til det lille kretsløpet, også kalt lungekretsløpet. Her vil årene snevre seg inn, den vil feste seg i lungene, og pasienten vil da få lungeødem (vann i lungene) og det er dødelig.

Altså; en propp i leggen er farligere om den løsner, men kan gi alvorlige følger om den fortsetter å tette venene i leggen også (dyp venetrombose).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...