Trebarnsmor Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 (endret) Min søster er narkoman. Jeg skrev en tråd for ett par mnd siden her om at jeg dro hjem til henne for å finne henne. Jeg gidd ikke være anonym nå. Det spiller ikke noen rolle likevel. I dag kom hun til meg. Hun har en begynnende blodpropp. Leggen hennes er hovent. Jeg fikk ikke sett så mye. Bare så at den ene leggen var mye større enn det andre. Hun viste meg. Kan hun dø? Alvorlig talt? Hun sa: Jeg vil ikke legges inn. Men hun MÅ vel det for at det ikke skal gå til hjernen? At hun får hjernedrypp tenkte jeg. Eller slag? Jeg er så redd for henne og skal gi henne en kjenneprek i morgen. Tro meg. Fortell meg, dere..... Endret 10. august 2006 av Trebarnsmor
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Få henne til legen fort som søren. Proppen kan løsne og gå til hjernen. Du er en snill søster du.
Trebarnsmor Skrevet 10. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2006 (endret) Få henne til legen fort som søren. Proppen kan løsne og gå til hjernen. Du er en snill søster du. ← Tusen takk for svar. Men vet du noe fakta ang dette? Jeg vet svært lite. Mamma sitter i rullestol pga slag og propp etc. Jeg vet ikke så mye da. Men altså, min søster er veldig sta. Akkurat som vi andre. Men propp er vel ganske alvorlig ikke sant? Jeg takler ikke å miste henne. Mistet min bror i 1997. Jeg takler ikke dette. Endret 10. august 2006 av Trebarnsmor
Hu i Svingen Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 Hvis det faktisk er en blodpropp hun har så kan hun dø av det ja. Men hvordan vet hun at det er det det er? Har hun vært hos legen?
Gjest BagLady Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 Jeg hadde en blodpropp i leggen, den gjorde at leggen hovnet opp til nesten dobbel størrelse. På sykehuset sa de at dersom den hadde løsnet kunne jeg ha dødd. Mere fakta enn dette trenger du ikke - få henne til legen snarest!
Gjest baby-E Skrevet 10. august 2006 #6 Skrevet 10. august 2006 Ja, hun kan dø av dette. Det som er viktig er at dere ikke på noen som helst måte maserer leggen, for da kan proppen fortere løsne, og begyne på sin vei langs blodbanen. Få henne til legen.
minienthe Skrevet 10. august 2006 #7 Skrevet 10. august 2006 min mors samboer døde av dette... en uoppdaget blodpropp som hadde løsnet og funnet veien til hjertet så ja, man kan absolutt dø av det.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #8 Skrevet 10. august 2006 En venninne av meg fikk blodpropp i armen. HUn våknet opp en morgen med en helt blå å sprengt arm. Gjorde veldig vondt. Hun var inn til behandling på sykehus, og kunne risikert å havnet på medisiner livet ut, men hun fikk en periode på 6 mnd først.. og det har stabilisert seg.. men tok lang tid før armen fungerte normalt igjen. Det som er faren med blodpropp er hvis den løsner. Noen den som oftest gjør dersom den ikke kommer under behandling. Da kan det spre seg til hjertet og til hjernen. Og ja man kan faktisk dø av det om det ikke blir behandlet. Men vet hun at det er propp?? Har hun vært til legen?? Opphovning kan også være en allergisk reaksjon.. Men dette MÅ en lege se på!!! Ingen her inne kan sitte å si at det er det og det.. Du er en snill søster.. å du skal ikke miste storesøsteren din. Få henne til legen fort!!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Tusen takk for svar. Men vet du noe fakta ang dette? Jeg vet svært lite. Mamma sitter i rullestol pga slag og propp etc. Jeg vet ikke så mye da. Men altså, min søster er veldig sta. Akkurat som vi andre. Men propp er vel ganske alvorlig ikke sant? Jeg takler ikke å miste henne. Mistet min bror i 1997. Jeg takler ikke dette. ← Hei igjen. Jeg har lest litt om sånt gjennom tidene, og vet at det kan være farlig. Det spiller ingen rolle om søstern din er sta. Si at du elsker henne høyt og ikke vil miste henne, og at hun derfor må være med deg til legen. Det nytter ikke å snakke rasjonelt med henne, fokuser kun på følelsesmessige ting. Kjør samvittigheten hennes sånn at hun blir med.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Prøv å få henne til legen! Jeg hadde en søster som var narkoman (ja, hun er død nå, døde for flere år siden) og vet hvor vanskelig det er å få en narkoman til lege. De er jo livredde for å bli lagt inn på sykehus pga abstinenser osv., opplevde det med søsteren min. Vet at det er fryktelig vanskelig, men du må ihvertfall prøve å få henne til en vanlig lege for undersøkelse. Føler veldig med deg! Hilsen ei som har vært der selv!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #11 Skrevet 10. august 2006 Du kan definitvt dø av blodpropp ja. I tillegg kan man risikere å amputere lemmer fordi blodproppen hindrer blodforsyningen.
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Enig med de andre her; blodpropp er farlige greier. Men dra nå uansett og sjekk om det er en blodpropp eller ei aller først. Dersom det er propp kan hun få blodfortynnende medisiner.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #13 Skrevet 10. august 2006 Rask behandling er det viktigste ja. Vil ellers rette opp i en feil jeg såg oppi her, blodpropp i leggen gir blodpropp i lungene dersom den løsner, det skal mye til for at den skal komme seg videre i kretsløpet og opp til hjernen. Men, blodpropp i lungene (lungeemboli) fører ofte til død.
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #14 Skrevet 10. august 2006 En mamma kjente døde et par og førti år gammel av en plutselig blodpropp i lungen
Trebarnsmor Skrevet 11. august 2006 Forfatter #15 Skrevet 11. august 2006 Jeg har snakket med henne i dag. Hun bare puffer og huffer det vekk. Hun sa at den var borte. Leggen hennes var ikke så hoven lenger. Hun sa at det eneste man trenger å gjøre er å sitte med beina høyt og smøre inn en krem.
Gjest Ninakanin Skrevet 11. august 2006 #16 Skrevet 11. august 2006 Da er blodproppen hennes et sted i kroppen, enten på vei til hjerte, lunger eller hjerne. Om hun er narkoman så er hun jo allerede en mester i å bagatellisere store problemer, så å høre på henne i denne saken synes jeg IKKE du skal..
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #17 Skrevet 11. august 2006 Jeg har snakket med henne i dag. Hun bare puffer og huffer det vekk. Hun sa at den var borte. Leggen hennes var ikke så hoven lenger. Hun sa at det eneste man trenger å gjøre er å sitte med beina høyt og smøre inn en krem. ← Da er den på vandring et sted, sannsynligvis mot lunger eller hjerne. Den forsvinner ikke av at man smører en krem på huden!
Trebarnsmor Skrevet 11. august 2006 Forfatter #18 Skrevet 11. august 2006 Vet du, jeg som vet så lite om dette sa til henne: Ja da er proppen løs og vandrer. Det var jo det jeg fryktet. Nå er jeg bare helt kvalm her. Og så sa hun: Ikke beskymre deg. For typen min passer jo på meg. Det sa hun for noen dager siden. Jeg sa til datteren hennes, som er utrolig redd: Hvordan kan han passe på henne da? Hva skal han liksom gjøre om noe skjer? Stakkars datteren. Hun sier så lite men jeg ser redselen i fjeset. Hun sa bare til meg: Det er så egoistisk også. Jeg kan ikke gjøre noe jeg. For min søster hører ikke på meg. Hun avbryter meg når jeg snakker og bagatelliserer. Føler meg helt hjelpesløs.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #19 Skrevet 11. august 2006 Jeg har snakket med henne i dag. Hun bare puffer og huffer det vekk. Hun sa at den var borte. Leggen hennes var ikke så hoven lenger. Hun sa at det eneste man trenger å gjøre er å sitte med beina høyt og smøre inn en krem. ← Ok. Kan du bestille time hos en lege og legge frem saken der, så kanskje du får tips om hvordan du skal takle dette hvis det skjer igjen? Jeg vil tro du går rundt og er engstelig, og det er ikke bra for deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå