Gå til innhold

Kontakt med søskenbarn

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hvordan er din kontakt med dine søskenbarn?

Jeg har ikke så mye kontakt med mine søskenbarn. Men det er mye pga de bor så langt unna. Den korteste avstanden er ca 3 1/2 time med bil.

De lengste unna er 12 timer med bil.

Det blir med julekort en gang i blant. Og jeg prøver å huske de på bursdagene, spesielt de med runde tall.

Hva med deg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare to søskenbarn, den ene er ett år yngre og den andre er vel 6-7 år yngre. Begge er på morssiden og bor dermed i Frankrike (hun er fransk). Jeg har så godt som ingen kontakt med dem, ikke jule-/bursdagskort heller, har ikke sett dem på over 10 år (selv om jeg har vært i Frankrike siden den tid). Skrev brev med den eldste av dem en lang periode da jeg var ca 16, men det tok etterhvert slutt.

Skrevet

Hos oss er det stor aldersforskjell, store avstander og liten kontakt.

Skrevet

Jeg har 13 søskenbarn på morssiden, og jeg har god kontakt med alle sammen. Etpar av de er noen av mine beste venner, og andre har jeg mer sporadisk kontakt med, men vi alle er der for hverandre uansett. Vi pleier å ha søskenbarnfester etpar ganger i året.

På farssiden har jeg 5 søskenbarn, men har ikke kontakt med noen av dem, mest pga store avstander, og en av dem har jeg aldri møtt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har ganske god kontakt med noen av søskenbarna mine. Noen bor ganske langt unna, men vi holder kontakt via sms og msn, og så treffes vi når vi er i "hverandres" byer. Som regel samles også noen av oss (som er nærmest i alder) ett par ganger i året.

Skrevet

Jeg har ikke så mange søskenbarn, og de bor ganske i nærheten, så jeg vil si at vi har ganske bra kontakt - og det hadde vi da vi var små også. :) Vi var mye sammen i ferier og slikt, og hver bursdag ble feiret!

Nå har vi fått barn alle sammen, og vi prøver å besøke hverandre når det lar seg gjøre. Vi har hytter i nærheten av hverandre også, så barna våre får en god del glede av hverandre. Er veldig glad for denne kontakten! :)

Gjest Virvel
Skrevet

To av søskenbarna mine bor rett ved siden av, de andre et godt stykke unna, men jeg har ikke noe særlig kontakt med noen av dem, egentlig. Vi sees stort sett bare ved spesielle anledninger som jul, runde bursdager osv. Det skyldes vel litt aldersforskjellene - de to som bor her er ganske mye yngre enn meg, og de som bor langt unna er fra ti til nesten tyve år eldre enn meg - men også det at foreldrene våre ikke har vært så veldig flinke til å samle hele familien, og dermed har vi sklidd fra hverandre. Merker at jeg savner dem litt nå, skulle gjerne hatt mer kontakt med både onkler og tanter og søskenbarn. To av fetterene mine har jeg knapt sett de siste ti årene, bare når noen dør... :tristbla:

Skrevet

Jeg har 4 søskenbarn og har kontakt med 1 av dem. Vi har begge barn og dermed litt mer til felles. Hun er 4 år yngre enn meg. Har litt spoadisk kontakt med 1 og ingen kontakt med de to yngste.

Mannen min har 20 søskenbarn på begge sider og han har kontakt med 10 - 12 av dem med jevne mellomrom.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har bare to søskenbarn -de bor i finnmark og jeg i Oslo. Dessuten er de 13/14 år yngre enn meg selv. Men da jeg møtte min kusine var det meget trivelig. Litt mer felles nå som de begynner å bli eldre.

Skrevet

Har ingen kontakt med de få kusinene og fetterne jeg har igjen. Har kun sett dem i begravelser og et par-tre konfirmasjoner.

De er faktisk på mammas alder (mamma er en del år yngre enn søsknene sine), så jeg vil tro det er litt av årsaken. De har barn på min alder, men noen av de har jeg ikke sett en gang.

Gjest gjest1
Skrevet

Pappa og de er ti søsken, så det er naturlig nok en god del søskenbarn :ler:

Er stort alderssprik, så er naturlig nok ikke alle jeg har kontakt med, men jeg har en god del kontakt med de nærmest meg i alder, spesielt en kusine og en fetter (et søskenpar). Ellers har jeg veldig mye kontakt med spesielt en tante (hun er her på KG hun og).

Blir endel bursdager og sånt i løpet av et år, og vi er flinke til å samles

Skrevet

Jeg har knapt 30 søskenbarn. Jeghar ikke like god kontakt med alle. Her er selvsagt stor aldersspredning, og geografi. Ingen bor nærmere enn en 7-8 timers kjøretur i alle fall da.

Men jeg har ganske god kontakt med noen av dem. Treffer dem hver gang jeg er hjemme på besøk hos mine foreldre i alle fall.

Noen får julekort, noen får påskekort, noen får bursdagskort Det varierer. Prøver å huske et kort til de små i alle fall. Og de runde dagene. Har ikke vært så flink det siste året. (jeg har generlt slitt med å huske sånne ting det siste året, det har vært så mye trist (tre begravelser av nære familiemeldemmer på under ett år) og jeg har dessverre glemt ut en del bursdager.

Men skal ta meg sammen igjen nå, og huske litt flere. Det er jo koselig.

Uansett treffer jeg altså flere av dem flere ganger i året. Men noen har jeg null kontakt med.

Gjest prestekrage
Skrevet

Jeg har 4 søskenbarn. Disse treffer jeg kun på vår lille "familiesamling" på hytta en gang i året. Har litt mere kontakt med ei som er tremenning, blir noen telefoner i løpet av året, hver gang med et løfte om at vi snart må treffes. Men skjer det? Ehhhh...

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Har fem søskenbarn. Ser dem ikke så innmari ofte, men jeg liker dem og føler at vi har kontakt.

Skrevet

Vi er så heldige at vi er fem kusiner på omtrent samme alder som har holdt sammen siden vi var små. Nå i voksen alder ser jeg hvor fint det fortsatt er og har vært :kose:

Gjest Tweetypie
Skrevet

Ja, jeg har kontakt med begge søskenbarna mine. Han som bor nærmest er 10 timers biltur unna og han som er lengst borte bor med foreldrene sine 24 timer med fly. Men vi har god kontakt både på telefon og mail - ukentlig.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Her bor nesten alle søskenbarna i samme bygd så alle har kontakt med alle, nesten...

Å vi har ganske stor slekt..

Skrevet

Jeg har ikke så mye kontakt med mine. Har 3 søskenbarn, 2 bor ganske nære og de treffer jeg aldri.

Han som bor lengst unna ser jeg sånn hvert 2-3 år, også sender jeg en SMS på bursdagen hans.

En skam er det! :frustrert:

:ler:

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg har en hel hau med søskenbarn, noen mye mye eldre, noen på min alder og andre mye mye yngre.

Jeg har ikke kontakt egentlig med noen lenger, men jeg var bestevenner med et par i oppveksten.

Avstand, alder og livssituasjon har gjort det slik at vi ikke lenger har noen kontakt.

Skrevet

Jeg har 9 søskenbarn på farssiden. Av disse er det 2 jeg har sporadisk kontakt med. Tror mye av grunnen er at mamma og pappa skilte seg for mange år siden, og ene søstra hans hadde vanskelig for å godta det pga religion. På morssida mi har jeg ingen søskenbarn. :( Det er egentlig litt synd, for de hadde jeg nok hatt mer kontakt med. Men sånn er det nå engang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...