Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2006 #61 Skrevet 11. august 2006 ok - men da mener du at ganske mange millioner mennesker er egoistiske og tar hull i babyjentenes ørere for sin egen tilfredstillelse. Kan du fortelle meg hvem de gjør det for om det ikke er for sin egen del ? Du kan umulig mene at mor tar hull i babyens øre for babyens del.
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2006 #62 Skrevet 11. august 2006 Jeg synes alle unger, både jenter og gutter, burde få slippe dette til de var gamle nok til å bestemme det selv. ← Er enig i dette, og personlig ville jeg selv ventet i det lengste før mitt barn eventuelt skulle fått hull i ørene!
Jens Skrevet 11. august 2006 #63 Skrevet 11. august 2006 Det er da også ganske ubehagelig å måtte sove med dobber for en så liten gutt. Jeg selv tar ut øredobbene mine hver kveld før jeg skal sove fordi det er ubehagelig når jeg ligger på maven. Nei, syns det er helt galt både med tanke på infeksjoner, nikkel allergi og ikke minst harry faktoren.
melina Skrevet 11. august 2006 #64 Skrevet 11. august 2006 Synes det er helt unødvendig for et lite barn å skulle få hull i ørene. Vent til barnet er gammelt nok til å kunne rense det og holde det i orden selv. Synes nå også at det er litt småharry på så små barn også, jeg da
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #65 Skrevet 11. august 2006 Det er IKKE søtt med 2 åringer med illrøde øreflipper som som tyter ut med betennelsesvæske!! Jeg selv tok hull uten lov av mine foreldre da jeg var 10, med det resultat at ene øredobben bokstavlig talt grodde fast i øret!! Jeg gråt mine modige tårer bare noen var borti #¤%#skapen!! Nå er jeg voksen og har tatt hull på ny, men nå vet jeg hva det hele dreier seg om. Nei, for all del la den søte gutten din få fred til han blir stor nok til å bestemme selv!!
Loevinna Skrevet 11. august 2006 #66 Skrevet 11. august 2006 I Tyrkia og deromkring, er det vanlig å ta hull i ørene på jentebabyer.. Dette for at de er da så små at de ikke pirker og piller på øredobbene, og det er mindre fare for betennelser og slikt. Bare en nøytral opplysning jeg slenger ut av meg, og det er ikke noe form for argument for eller imot... Hadde jeg hatt barn så tror jeg at eg hadde ventet til de var minst rundt 9-10 års alderen, før de evt. fikk seg hull i ørene. Da jeg var liten (husker ikke hvor gammel jeg var), så skulle jeg og søsteren min ta hull i ørene samtidig. Men vi var så redde for at det skulle være vondt, at faren vår måtte ta hull i det ene øret først, for å vise at det ikke var vondt. Og han går fortsatt med ringen i øret omtrent 10 år etterpå
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2006 #67 Skrevet 11. august 2006 Jeg har hatt hull i ørene så lenge jeg kan huske. Og selv den dag i dag er det de øredobbene som brukes til å skyte hull som gir meg utslett og betennelser, ikke den driten jeg kjøper på Glitter.....
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #68 Skrevet 11. august 2006 Her var mye nagativt! Min sønn fikk hull i øret før han var året - lenge før...... Det gikk helt greit, han har aldri hatt noen form for betennelse i det hele tatt. Det eneste negative er at jeg hele tiden har vært nødt til å forsvare at han har hull i øret! Kommentarer som at "mine barn skal få velge selv" osv har jeg fått høre til det kjedsommelige! Gutten min er nå blitt stor, og han har aldri sett på det som noe negativt å hatt hull i øret "hele livet", han synest heller at det er litt tøfft. Han ble stadig vekk tatt for å være jente frem til 2-3 års alderen, men det så ikke ut til at han la merke til det en gang, det hadde sikkert skjedd uten ørepynten også... Jeg hadde definitvt gjort det om igjen, dårlig mor eller ei.... ← Iallfall et veldig dårlig valg du tok på vegne av sønnen din. Veldig dårlig, og rent egoistisk. La barna være i fred.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #69 Skrevet 11. august 2006 ok - men da mener du at ganske mange millioner mennesker er egoistiske og tar hull i babyjentenes ørere for sin egen tilfredstillelse. Det finnes, meg bekjent, ca 4,5 millioner mennesker i Norge. I Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Spania, Frankrike finnes det mange ganger så mange mennesker. Men for all del, de er jo sneversynte og egositiske, alle som en......← Nei, ikek alle som en. Bare de som påtvinger barna ting som barna selv ikke har valgt, som f.eks. hull i øret...
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #70 Skrevet 11. august 2006 ' Det jeg forsøker å vise er at det finnes mange måter å gjøre ting på her i verden. Vi har ikke nødvendigvis monopol på sannheten i Norge, ei heller er det slik at den måten vi gjør ting på er den eneste rette. Selv om jeg ser at mange tydeligvis mener akkurat det. Hadde du bodd i et samfunn hvor "alle" jentebabyer fikk hull i ørene er jeg 110% sikker på at du IKKE hadde ment at det var blodharry..... ← Ja men trådstarter bor nok ikke i et samfunn hvor "alle" jentebabyer får hull i ørene
Gjest Purple Skrevet 11. august 2006 #71 Skrevet 11. august 2006 Herregud, hull i øret på en to-åring? Så utrolig forfengelig av deg! Du må da kunne vente med å lage hull i kroppen til ungen din til han er gammel nok til å bestemme selv. I tillegg må du ta i betraktning risiko for innfeksjon og større sjanse for å utvikle metallallergi. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort det. ← Helt enig.
la Flaca Skrevet 11. august 2006 #72 Skrevet 11. august 2006 Er det ingen andre enn meg som syns det er utenkelig å utsette to-åringen sin for den jævlige smerten det innebærer å ta hull i ørene? Jeg hadde aldri greid det! Selv om jeg syns ørepynt på små barn kan være søtt... -Mamma til nurk på snart 2-
Gjest Pet Skrevet 11. august 2006 #73 Skrevet 11. august 2006 Gjør ikke vaksiner like vondt? Hvis det bare er smerten dere tenker på?
la Flaca Skrevet 11. august 2006 #74 Skrevet 11. august 2006 Gjør ikke vaksiner like vondt? Hvis det bare er smerten dere tenker på? ← Har vaksiner en livsviktig funksjon for barna mine? Ja! Hull i ørene?...øh, tror da ikke det, eller vet du noe jeg ikke vet?
Gjest regine Skrevet 11. august 2006 #75 Skrevet 11. august 2006 Kan du fortelle meg hvem de gjør det for om det ikke er for sin egen del ? Du kan umulig mene at mor tar hull i babyens øre for babyens del. ← Nei, jeg vet ikke hvem de gjør det "for" Men jeg VET at nesten alle jentebabyer i f.eks. østerrike får hull i ørene når de er et par måneder gamle! Og slik har det vært lenge. Jeg nærmere meg 40, og gråt mine modige tårer da kusina mi, som er 4 år yngre! fikk hull i ørene og ikke jeg. Jeg oppdaget det da jeg var 4....... Jeg vet også at hennes mor, bestemor og oldemor ALLE hadde hull i ørene og at dette fikk de som spedbarn. Min kusines datter har selvsagt hull i ørene (hun er ca 1) min fetters datter har også hull i ørene (9 mnd) etc. etc. De bor alle i østerrike, og er jo selvsagt superegoister som gjør sånt, eller hur?? Men igjen - vi vet jo best i Norge, det er jo klart.......
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2006 #76 Skrevet 11. august 2006 Nei, jeg vet ikke hvem de gjør det "for" Men jeg VET at nesten alle jentebabyer i f.eks. østerrike får hull i ørene når de er et par måneder gamle! Og slik har det vært lenge. Jeg nærmere meg 40, og gråt mine modige tårer da kusina mi, som er 4 år yngre! fikk hull i ørene og ikke jeg. Jeg oppdaget det da jeg var 4....... Jeg vet også at hennes mor, bestemor og oldemor ALLE hadde hull i ørene og at dette fikk de som spedbarn. Min kusines datter har selvsagt hull i ørene (hun er ca 1) min fetters datter har også hull i ørene (9 mnd) etc. etc. De bor alle i østerrike, og er jo selvsagt superegoister som gjør sånt, eller hur?? Men igjen - vi vet jo best i Norge, det er jo klart....... ← Kan du fortelle meg hvorfor en baby skal ha hull i øret ? Det kan da ikke være av andre grunner enn fordi mor syns det er søtt ? Blir ikke det da et egoistisk valg fremmet av mors ønske om en (enda) søtere baby ? Du skjønner også at det ikke blir gjort for barnets del, ergo er det et egoistisk valg...
brumma* Skrevet 12. august 2006 #77 Skrevet 12. august 2006 Men jeg VET at nesten alle jentebabyer i f.eks. østerrike får hull i ørene når de er et par måneder gamle! Og slik har det vært lenge. Men igjen - vi vet jo best i Norge, det er jo klart....... ← Så fordi det er vanlig og de har gjort det lenge, er det bare å se bort fra at det gir en økt sjanse for nikkelallergi? Det er ikke alle tradisjoner som er like heldige, selv om millioner av mennesker fortsatt gjør det. Vi vet vel ikke nødvendigvis best i Norge, men jeg synes det er viktig at man ser på fakta før man gjør et slikt inngrep mot et lite barn. Ta en titt på innlegget til Furstina!
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. august 2006 #78 Skrevet 12. august 2006 Gjør ikke vaksiner like vondt? Hvis det bare er smerten dere tenker på? ← For å beskytte barnet mot sykdom, så ville jeg utsatt dem for smerte, ja. Ser ikke helt problemet med det. Merkelig å sammenligne det med noe foreldrene gjør av estetiske årsaker, fordi de syns det er så søtt.
Wonders Skrevet 13. august 2006 #79 Skrevet 13. august 2006 HEI jeg har en kjempe søøøøøøøøøøøt gutt på 2 år. Å jeg har lyst å ta hål i øret hans,bare det en ...en liten diamant. Mange mener han er for ung å noen sier at de mener han kan ta dette. har snakket med en venninde som er frisør å hun sier at det er mange som gjør dette, også når man er yngere. Hva mener dere? takk for svar.. ← Det er helt i orden , og ganske vanlig might I add.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå