Gå til innhold

hull?Øre?

Fremhevede innlegg

Gjest lilletroll
Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort.

Jeg har en jente på 5, og hun må vente enda noen år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt hull i øret på en gutt før han ytret ønske om det selv.

Ikke på en jente heller, forsåvidt...

Skrevet
Jeg ville ikke tatt hull i øret på en gutt før han ytret ønske om det selv.

Ikke på en jente heller, forsåvidt...

Enig

Skrevet

Det er smertefullt! Det er også et overgrep mot barnet, dette må barnet få bestemme selv! Jeg er sikker på at dere som er positive til hull i ørene på små barn er veldig negative til f.eks omskjæring. Men begge er et overgrep mot barnet og påtvingelse av noe foreldrene mener barnet "må" ha.

Selv om omskjæring er langt mer alvorlig og smertefullt, er hull i ørene også et overgrep. Vent til barnet SELV spør om å få hull i øret.

Skrevet

Aldri i verden og jeg ville tat hull i øret på sønnen min eller datteren for den saks skyld. Hull i øret på små barn er blodharry!!!!!!!!!

Skrevet
Aldri i verden og jeg ville tat hull i øret på sønnen min eller datteren for den saks skyld. Hull i øret på små barn er blodharry!!!!!!!!!

:klappe:

Skrevet

Jeg syns en del av dere som svarer er svært sneversynte og fordomsfulle over andre måter å gjøre ting på.

I MANGE land i mellom/søreuropa er det NORMALT å ta hull i ørene på jentene når de er spebarn! Selv fikk jeg øredobber i dåpsgave, nettopp derfor (men fikk ikke hull i ørene før jeg var 6.... selv om jeg da hadde mast i flere år),.

Dersom det gjøres riktig er det ikke vondt å ta hull i øret heller, det finnes omtrent ikke nerver i øreflippen, så det "verste" som skjer er at det kan blø en del.

Å sammenligne det å ta hull i ørene på en baby/lite barn med omskjæring viser kun at vedk. som hevder det ikke vet hva h*n snakker om. Verken når det gjelder det ene eller det andre.

Når det er sagt så vet jeg ikke om jeg ville tatt hull i ørene på en 2-års gammel gutt. Der er jeg nok enig i at "norsk kultur" kanskje vil bidra til at ungen ikke får det helt greit. Synd, men sant.

Skrevet
Jeg syns en del av dere som svarer er svært sneversynte og fordomsfulle over andre måter å gjøre ting på.

I MANGE land i mellom/søreuropa er det NORMALT å ta hull i ørene på jentene når de er spebarn! Selv fikk jeg øredobber i dåpsgave, nettopp derfor (men fikk ikke hull i ørene før jeg var 6.... selv om jeg da hadde mast i flere år),.

Dersom det gjøres riktig er det ikke vondt å ta hull i øret heller, det finnes omtrent ikke nerver i øreflippen, så det "verste" som skjer er at det kan blø en del.

Å sammenligne det å ta hull i ørene på en baby/lite barn med omskjæring viser kun at vedk. som hevder det ikke vet hva h*n snakker om. Verken når det gjelder det ene eller det andre.

Når det er sagt så vet jeg ikke om jeg ville tatt hull i ørene på en 2-års gammel gutt. Der er jeg nok enig i at "norsk kultur" kanskje vil bidra til at ungen ikke får det helt greit. Synd, men sant.

Å være negativ til dette har ikke noe med å være sneversynt eller fordomsfull å gjøre. Å ta hull i ørene på små barn har vel mer med egoisme og å tilfredsstille seg selv å gjøre. I tilegg til å blø i øret som du nevner så er faren for innfeksjoner / allergier til stedet.

Skrevet

Min mor ville ikke at jeg skulle ta hull i ørene før jeg var 12 år, selv om de fleste jentene i klassen hadde det da. Hun var legesekretær og brukte argumentet om allergi. Små barn er som allerede nevnt mer utsatt for allergier enn voksne.

Jeg "glemte" visst å fortelle dette til min tante da jeg under et helgebesøk, 8 år gammel, fortalte at jeg ønsket meg hull i ørene til bursdagen og at dette nok helt sikkert var i orden for min mor.. :ler:

Resultatet ble at jeg fortsatt ikke kan bruke øredobber mer enn noen få timer av gangen, ekte eller uekte.. Får kjempereaskjon bare av å ha noe i øret.. Likevel lider jeg meg gjennom de noen ganger.. hehe..

Skrevet
Å være negativ til dette har ikke noe med å være sneversynt eller fordomsfull å gjøre. Å ta hull i ørene på små barn har vel mer med egoisme og å tilfredsstille seg selv å gjøre. I tilegg til å blø i øret som du nevner så er faren for innfeksjoner / allergier til stedet.

:klappe::klappe:

Skrevet
Å være negativ til dette har ikke noe med å være sneversynt eller fordomsfull å gjøre. Å ta hull i ørene på små barn har vel mer med egoisme og å tilfredsstille seg selv å gjøre.

ok - men da mener du at ganske mange millioner mennesker er egoistiske og tar hull i babyjentenes ørere for sin egen tilfredstillelse.

Det finnes, meg bekjent, ca 4,5 millioner mennesker i Norge. I Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Spania, Frankrike finnes det mange ganger så mange mennesker. Men for all del, de er jo sneversynte og egositiske, alle som en......

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Jeg synes ikke man bør ta hull i ungenes ører når de er så små som 1 og 2 år....

Selv kommer jeg nok ikke til å gi min datter hull i ørene før til hun skal begynne på skolen Eller ca i den alderen der.

Selv fikk jeg ikke hul i ørene før jeg gikk i 2 klasse.

Det er jo mye annet man kan pynte barna med, smykker og armbånd. Og det finnes klips øredobber og magnetøredobber visst (FORELDRENE) absolut vil pynte barna på 2 år med øredobber bare fordi det er "in" og ser "kult/søtt" ut.....

Skrevet
ok - men da mener du at ganske mange millioner mennesker er egoistiske og tar hull i babyjentenes ørere for sin egen tilfredstillelse.

Det finnes, meg bekjent, ca 4,5 millioner mennesker i Norge. I Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Spania, Frankrike finnes det mange ganger så mange mennesker. Men for all del, de er jo sneversynte og egositiske, alle som en......

Ja jeg mener at foreldre som tar hull i øret på sine små gjør det for de DE mener det er fint og ikke fordi barna mener det. Barn ned i ett / to årsalderen har ikke noe formeninger om de vil det eller ei. Ergo: Egoistisk.

Du refererer til millioner av foreldre som gjør dette - det er for meg revende likegyldig hva andre foreldre måtte gjøre. For meg er det BLODHARRY.

Skrevet
Ja jeg mener at foreldre som tar hull i øret på sine små gjør det for de DE mener det er fint og ikke fordi barna mener det. Barn ned i ett / to årsalderen har ikke noe formeninger om de vil det eller ei. Ergo: Egoistisk.

Du refererer til millioner av foreldre som gjør dette - det er for meg revende likegyldig hva andre foreldre måtte gjøre. For meg er det BLODHARRY.

'

Det jeg forsøker å vise er at det finnes mange måter å gjøre ting på her i verden.

Vi har ikke nødvendigvis monopol på sannheten i Norge, ei heller er det slik at den måten vi gjør ting på er den eneste rette. Selv om jeg ser at mange tydeligvis mener akkurat det.

Hadde du bodd i et samfunn hvor "alle" jentebabyer fikk hull i ørene er jeg 110% sikker på at du IKKE hadde ment at det var blodharry.....

Skrevet
'

Det jeg forsøker å vise er at det finnes mange måter å gjøre ting på her i verden.

Vi har ikke nødvendigvis monopol på sannheten i Norge, ei heller er det slik at den måten vi gjør ting på er den eneste rette. Selv om jeg ser at mange tydeligvis mener akkurat det. 

Hadde du bodd i et samfunn hvor "alle" jentebabyer fikk hull i ørene er jeg 110% sikker på at du IKKE hadde ment at det var blodharry.....

Vi snakker ikke om monopol på sannheter eller ikke. Vi diskuterer hva vi personlig mener om å ta hull i ørene på små unger.

Skrevet

Nesten så jeg tror at trådstarter tuller!

Jeg skjønner godt at noen tar hull i ørene på småbarn fordi det er en del av kulturen deres, men å ta ett hull i øret på sønnen sin på 2 år, fordi det er så søøøøøøtt... :tristbla: Og det kan faktisk ikke sammenlignes med det å pynte barnet sitt, for ett hull i øret har litt større omfang enn hårsveis, klær og pynt.

I min verden er dette en absurd ting å gjøre! Og foruten det at du faktisk lager et hull i øret hans med alt det kan medføre, syns jeg også det er himmelvid forskjell på å lage hull i begge ørene på en 2 år gammel jente kontra hull i det ene øret på en 2 år gammel gutt.

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg synes alle unger, både jenter og gutter, burde få slippe dette til de var gamle nok til å bestemme det selv.

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor så små barn skal ha hull i øret.

Fordi mor syns det er så søtt, det har jo ingenting med barnets egne ønsker å gjøre. :overrasket:

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Det er smertefullt! Det er også et overgrep mot barnet, dette må barnet få bestemme selv! Jeg er sikker på at dere som er positive til hull i ørene på små barn er veldig negative til f.eks omskjæring. Men begge er et overgrep mot barnet og påtvingelse av noe foreldrene mener barnet "må" ha.

Selv om omskjæring er langt mer alvorlig og smertefullt, er hull i ørene også et overgrep. Vent til barnet SELV spør om å få hull i øret.

:ler:

jeg tar ikke hull i ørene selv, men de andre på salongen gjør det. noen gjør det på alle, noen kun på de over 7 og atter andre kun på de som selv sier at de vil ha.

det har blitt tatt på babyer, og de åpner ikke øynene engang, så så skrekkleig vondt er det nok ikke.

de på rundt ett skriker heller ikke, men de på fem, seks og oppover derimot... de VET at det kan gjør vondt, pistolen ser farlig ut og mamma henger over og sier "det gjør vondt altså, er du HELT sikker på at du vil dette nå? du kommer til å skvette, det kan gjøre vondt, er du helt sikker nå, du MÅ ikke hvis du ikke vil", osv.

mine (jente)barn kommer til å få hull i ørene, gjerne før de begynner på skolen.

og øredobbene som skytes inn skal være av plst eller kirurgisk stål.

Endret av Fruktfat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...