Amalie_85 Skrevet 8. august 2006 #21 Skrevet 8. august 2006 Jeg ville ikke gjort det. Fordi jeg og er av den sorten som mener at det får de be om selv når de er store nok til det.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #22 Skrevet 8. august 2006 STAKKARS GUTT !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hva tenker dere foreldre på som tar hull i øret på små barn???? Det er helt på trynet!
asterix Skrevet 8. august 2006 #23 Skrevet 8. august 2006 Hva med å tatovere "Jeg er harry." i din egen panne i stedet?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #24 Skrevet 8. august 2006 Hva med å tatovere "Jeg er harry." i din egen panne i stedet? ← Helt riktig. Det er kun en ting å si om det og det er boldharry.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. august 2006 #25 Skrevet 8. august 2006 Huff, dette syns jeg absolutt ikke du skal gjøre. Er sønnen ditt et trofé du skal vise fram? En gutt på 2 år kan hvertfall selv ikke ha noe eget ønske om dette. Dermed blir det altså for din egen skyld, og det syns jeg ikke noe om. Det gjør jo også vondt å ta hull i ørene, og jeg vil tro spesielt for et lite barn. Jeg syns ikke man skal utsette barn for smerte hvis det ikke har noen medisinsk årsak.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #26 Skrevet 8. august 2006 Hull i ørene på små unger som er for små til å vurdere om de virkelig ønsker seg det selv synes jeg faktisk er et overgrep mot barnet. (Rart at det er tillatt i ett land som Norge.) Jeg mener faktisk det ikke burde være lov på jentebabyer heller jeg, det finnes da mange jenter som ikke ønsker seg hull i ørene når de kommer i den alderen da de virkelig kunne fått det. Og da er det for sent hvis de har vært utsatt for en "pyntesyk" mor som er livredd for at den lille prinsessen deres skal bli tatt for å være gutt. Herregud, er det noen krise det da om noen tar feil av kjønnet på barnet? Det er da bare å oppklare misforståelsen og ferdig med det? Nå var det jo snakk om en gutt i dette tilfellet da, men like ille uansett, synes jeg. Enkelte mødre tror barna sine er små pyntedukker som de kan stasje opp i moteklær og pynte opp som om de er ....dukker, ikke små mennesker. Noe av det tristeste jeg ser er disse overpynta småjentene i rosa finklær fra topp til tå, uten som mye som en liten lortflekk på seg, snakk om å bli oppdratt til å bli barbiedukker, av velmenende mødre som tror det mest saliggjørende for små barn er å være pene i tøyet. Hallo, unger skal få være lortete og med skrubbsår på knærne, det tyder på at de har en frodig og aktiv hverdag med utviklende fri lek og aktivitet. (Og så er de ekstra glade og stolte når de en sjelden gang blir pyntet opp, når de skal i selskap, julaften, 17 mai og andre spesielle anledninger.) Nå vel, tilbake til dette med hull i ørene; vent til guttungen kan ta en moden avgjørelse selv på om han virkelig ønsker seg dette.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #27 Skrevet 8. august 2006 Hva med å tatovere "Jeg er harry." i din egen panne i stedet? ←
Furstina Skrevet 8. august 2006 #28 Skrevet 8. august 2006 La det være! Så små barn forstår ikke at de skal la øredobben være i de ukene det tar før såret gror med påfølgende risiko for infeksjon. Hull i ørene gir dessuten økt fare for å utvikle nikkelallergi. ← Just risken för nickelallergi är största anledningen till att jag inte skulle göra det på ett litet barn. Gutt eller jente spelar ingen roll. Min man är så pass allergisk mot nickel att han inte kan ha klockor, till och med "bra" varianter reagerar han på och får utslag av. Lilla vredet man ställer tiden med är ofta i nickel. Han kan inte ha mynt i plånboken eller nycklar i fickan (nån gång ibland går ju bra men inte jämt) för då får han utslag genom byxorna. Jag har flera hål i öronen men har bara guld i dem, jag kan ha oäkta ringar någon gång ibland men flera dagar i rad så börjar det klia i öronen. Jeg ville ikke gjort det. Fordi jeg og er av den sorten som mener at det får de be om selv når de er store nok til det. ← Enig med det också. Som flera har skrivit är det vanligt i många kulturer, särskilt spansktalande, att man tidigt tar hål i öronen på små flickor. Jag har ett vänpar som tog hål i öronen på sin lilla tjej redan när hon var fem månader. För mig är det ovanligt och "udda" men för dem är det naturligt. Vi gör olika saker i olika kulturer, en del omskär sina pojkar - jag kan inte förstå vitsen med det.
Gjest fluesmekker Skrevet 8. august 2006 #29 Skrevet 8. august 2006 Jeg har aldri hatt eller villet hatt hull i ørene. Hadde mamma satt hull i ørene mine når jeg var 2år, fordi det var "så søtt" hadde jeg blitt skikkelig fornærma og litt forbanna. Og jeg er jente. Tanta mi har nikkelallergi, skikkelig ille tilfelle, med fælt utslett, så bare det er grunn nok for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #30 Skrevet 8. august 2006 Nei, nei, nei!!! Dette kan du virkelig ikke mene. Det er ikke normalt at gutter har hull i ørene. Vent til du eventuelt får en jente. Å ta hull i ørene er i prinsippet det samme som piercing. Dvs at det blir der for evig og alltid. Det er ikke sikkert han syns det er like kult å gå med hull i ørene når han er 40. Vent til han er gammel nok til å bestemme selv. Jeg ser at de som er enige med deg ikke har fått med seg at det er en GUTT du snakker om og ikke ei lita tulle på 2 år... Skjerp dere! ← helt enig.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. august 2006 #31 Skrevet 8. august 2006 Greit å si sin mening om trådstarters spørsmål, men noen av dere kan gjerne dempe fordømmelsen deres, synes jeg. Jeg ser at de som er enige med deg ikke har fått med seg at det er en GUTT du snakker om og ikke ei lita tulle på 2 år... Skjerp dere! ← Hvorfor gjør det noen forskjell? Er hull i ørene et overgrep mot en toårig gutt, men bare søtt på en toårig jente?
Pauline Skrevet 8. august 2006 #32 Skrevet 8. august 2006 Ja, jeg synes det er forskjell på gutt og jente her. "Alle" jenter har jo hull i ørene. Min datter fikk også det i toårs alderen. Ville ikke tat dett på en gutt før han maste sjøl. 18 åringen maste veldig da han var 8 - 10 år. Han fikk selvsagt lov og brukte øepynt noen år. Kombinasjon av aktiv kampsport trening og "annet image" gjorde at han tok ut pynten etter hvert. Jeg ville ikke pådytta en gutt hverken smykker eller annet glam, men det er vel muligens ikke bedre med ei jente? Mitt råd: Vent til han maser om det.
Gjest marthepia Skrevet 8. august 2006 #33 Skrevet 8. august 2006 Nei, jeg ville ikke gjort det. Vent til han selv vil det, ikke ta hull for at du synes det er søtt.
nat26 Skrevet 8. august 2006 #34 Skrevet 8. august 2006 Nei, jeg ville ikke gjort det. Vent til han selv vil det, ikke ta hull for at du synes det er søtt. ← Signerer denne.Hva er det som gir deg rett til å velge for sønnen din?
Heidipia Skrevet 9. august 2006 #36 Skrevet 9. august 2006 Her var det mange kvasse svar. Spiller vel ingen rolle om det er ei jente eller en gutt vi prater om... Og hvis de ikke har lyst på hull i ørene når de blir eldre så er det vel ingen som sier at de ikke får lov til å ta ut øredobbene, da synes ikke hullene. Og dette med nikkelallergi, nå får du tatt hull i ørene med en spesiell type plastikk hvis du vil, eller den vanlige øredobben. Og det er faktisk ikke lov å selge smykker i Norge med nikkel i. Så hvis du får nikkelallergi ved å ta hull i ørene med plastikk, og alltid bruker nikkelfritt(helst gull) da vil jeg tro du hadde fått den allergien uansett. Min eldste datter fikk hull i ørene da ho var 3.5 år. Etter eget ønske... Hvis jeg var deg trådstarter så ville jeg kanskje ventet litt, mest p.g.a at en 2.5 år gammel gutt er ganske aktiv og ikke gammel nok til å tenke på at han må ta litt hensyn til den nye dobben i øret.
Furstina Skrevet 9. august 2006 #37 Skrevet 9. august 2006 Her var det mange kvasse svar. Spiller vel ingen rolle om det er ei jente eller en gutt vi prater om... Og hvis de ikke har lyst på hull i ørene når de blir eldre så er det vel ingen som sier at de ikke får lov til å ta ut øredobbene, da synes ikke hullene. Og dette med nikkelallergi, nå får du tatt hull i ørene med en spesiell type plastikk hvis du vil, eller den vanlige øredobben. Og det er faktisk ikke lov å selge smykker i Norge med nikkel i. Så hvis du får nikkelallergi ved å ta hull i ørene med plastikk, og alltid bruker nikkelfritt(helst gull) da vil jeg tro du hadde fått den allergien uansett. Min eldste datter fikk hull i ørene da ho var 3.5 år. Etter eget ønske... Hvis jeg var deg trådstarter så ville jeg kanskje ventet litt, mest p.g.a at en 2.5 år gammel gutt er ganske aktiv og ikke gammel nok til å tenke på at han må ta litt hensyn til den nye dobben i øret. ← Det blir kvar ett litet ärr i form av en prick på örat även efter öredobben är ute (om du inte tar ut den inom väldigt kort tid). Vad det gäller nickelallergi så har jag för mig att jag har läst att även om du använder guld i öronen ökar risken för att utveckla nickelallergi just för att du har piercat ett hål i huden - men jag kan ha fel här. Jag ska se om jag hittar en källa till det.
Furstina Skrevet 9. august 2006 #38 Skrevet 9. august 2006 (endret) Jag hittade ett dokument från svenska Socialstyrelsen som refererar till svenska regler baserade på EUs nickeldirektiv från 1994 http://www.sos.se/sos/publ/medblad/mb9930.htm Nickelallergi drabbar oftare kvinnor än män beroende på att kvinnor är mer exponerade. Allergin börjar ofta redan under barn- och ungdomsåren. Det krävs i allmänhet intensiv exponering för att nickelallergi ska utvecklas. Det sker vanligen genom direkt och långvarig hudkontakt med föremål som avger nickel. Smycken, klockor, jeansknappar, dragkedjor, spännen och nitar i bälten och skor och metalldelar på glasögon är vanliga föremål som avger nickel. Håltagning och piericing är idag en orsak till sensibilisering genom att nickel avges dels från vissa håltagningssmycken, dels från smycken som används när hålen har läkt. Det står också att: Nickel, CAS nr 7440-02-0, och dess föreningar, får inte användas i stift och annat som placeras i nytagna hål på kroppen eller i smycken som ska placeras på kroppen. Gränsvärdet av den totala massan är 0,05% - alltså inte helt nickelfri. De avråder dock inte från håltagningar pga risken för nickelallergi. På siten allergi.nu anser de att anledningen till att nickelallergi ökar hos män är just att män piercar kroppen mer nu än tidigare. Eftersom allergirisken är större ju yngre man är så är det en god regel att vänta med att ta hål i öronen. Fast allt det här kanske mer hör hemma i en annan tråd än denna? Endret 9. august 2006 av Furstina
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #39 Skrevet 9. august 2006 Jeg fikk hull i ørene før jeg var året, og har virkelig ikke lidd noen nød av den grunn! Ikke betrakter jeg det som et overgrep, at mor overkjørte meg eller at jeg har vært en pyntedukke! Det eneste argumentet jeg har mot det er allergirisikoen.
Trebarnsmor Skrevet 10. august 2006 #40 Skrevet 10. august 2006 Mellomste min fikk hull i øret før hun var 2 år. Det gikk helt fint det. Hun plukket ikke eller noe. På gutten min ville jeg ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå