Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg regner med at du kan vise til en seriøs kilde som bekrefter det du sier?

Mine foreldre kan fortelle om at barn ble slått av lærere da de gikk på skolen. Men tror de tok skade av det. Barn ble jo redde for autoritetspersoner

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg er en mann født i 1949. Hvis jeg hadde f.eks vært på epleslang, og ble oppdaget, og min mor fikk greie på det på 50-60 tallet. da måtte jeg rett inn på rommet mitt og kle av meg, og legge meg. Måtte gjerne ligge en time og to å vente, før hun fikk tid til å gå ut å hente et ferskt bjørkeris å straffe meg. Jeg ble også lagt over mor's knær.Jeg visste hun ikke ville tilgi før etter risinga, og det nyplukkede riset sved godt i rompa, kan jeg huske. Etter avstraffelsen måtte jeg bare legge meg igjen å gråte i sengen.Jeg husker jeg gned rompa på et ullteppe, for å lindre smerten men likevel måtte jeg bli i sengen til neste morgen. Jeg er iallfall en lydig og høflig mann i dag.he he.

Herregud hadde en mor gjort det i dag hadde barnevernet vært på døra. Fy f for en sadistisk mor

• 3 uker senere...
Gjest ...Thomas
Skrevet

Vel eg er 12 år gammel...

Og fikk bare ris en gang(skiklig ris faren min var i dårlig humør

han slo meg i baken 10-12 ganger eller noe :tristbla:

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det er viktig å skille mellom ris som straff for ugang, og vold som følge av foreldrenes humør eller frustrasjon. Det siste er utvilsomt vold og skadelig for barns trygghet og egenverd.

Ris som straff er ikke nødvendigvis skadelig. Ja, det kan være det, men ikke nødvendigvis. Dersom det er alment akseptert, som det var i Norge fram til syttitallet minst, og blir utført uten sinne/hevnlyst/for å underkue, behøver det ikke være mer skadelig enn kjeft og skjenn.

Også kjeft kan være skadelig ut ifra hvordan det blir gjort, og ingen barn vil vel like å høre at de er umulige, idioter, slemme el. Motsetningen er konstruktiv kjeft, av sorten som fordømmer handlingen heller enn barnet.

Derfor er det stor forskjell i hva folk mener når de sier de fikk ris. Det kan være alt fra tre-fire moderate klapp på rumpa med flathånd, til direkte juling. Ris i form av bjørkekvist mot rumpe, var vanlig, ja. Juling med stokk var også det, men det er lenger siden. Det finnes en gammel lov som bestemmer at man ikke skal gi juling med kjepp tykkere enn en tomme.

Vold i form av rasende foreldre som banker ungene for sin egen frustrasjon eller maktønske, var omtrent like vanlig før som nå.

Skrevet

Jeg er født i 1960 og jeg og mine søsken måtte plukke bjørkeriset sjøl! :)

Min mor brukte sopekoster og våre oppvaskkluter. Det høres helt forferdelig ut selvfølgelig, men jeg husker egentlig ikke at vi fikk så mye juling. Vi var riktignok hele 8 stykker hun kunne fordele det på, så det ble ikke så mye på hver. Noen fikk mer enn andre ut i fra oppførsel. :ler:

Jeg føler ikke at jeg har tatt noe nskade av det, men jeg kunne aldri tenkt meg å gitt mine egne unger juling.

Og jeg har alltid vært glad i mamman min.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg er født i 1960 og jeg og mine søsken måtte plukke bjørkeriset sjøl! :)

Min mor brukte sopekoster og våre oppvaskkluter. Det høres helt forferdelig ut selvfølgelig, men jeg husker egentlig ikke at vi fikk så mye juling. Vi var riktignok hele 8 stykker hun kunne fordele det på, så det ble ikke så mye på hver. Noen fikk mer enn andre ut i fra oppførsel. :ler:

Jeg føler ikke at jeg har tatt noe nskade av det, men jeg kunne aldri tenkt meg å gitt mine egne unger juling.

Og jeg har alltid vært glad i mamman min.

Ser ikke for meg at hun slo så hardt og at det var mer som en spøk fra din mors side`?

Gjest Bianca26
Skrevet
Det er viktig å skille mellom ris som straff for ugang, og vold som følge av foreldrenes humør eller frustrasjon. Det siste er utvilsomt vold og skadelig for barns trygghet og egenverd.

Ris som straff er ikke nødvendigvis skadelig. Ja, det kan være det, men ikke nødvendigvis. Dersom det er alment akseptert, som det var i Norge fram til syttitallet minst, og blir utført uten sinne/hevnlyst/for å underkue, behøver det ikke være mer skadelig enn kjeft og skjenn.

Også kjeft kan være skadelig ut ifra hvordan det blir gjort, og ingen barn vil vel like å høre at de er umulige, idioter, slemme el. Motsetningen er konstruktiv kjeft, av sorten som fordømmer handlingen heller enn barnet.

Derfor er det stor forskjell i hva folk mener når de sier de fikk ris. Det kan være alt fra tre-fire moderate klapp på rumpa med flathånd, til direkte juling. Ris i form av bjørkekvist mot rumpe, var vanlig, ja. Juling med stokk var også det, men det er lenger siden. Det finnes en gammel lov som bestemmer at man ikke skal gi juling med kjepp tykkere enn en tomme.

Vold i form av rasende foreldre som banker ungene for sin egen frustrasjon eller maktønske, var omtrent like vanlig før som nå.

Vold er vold uansett så lenge barnet får vondt. Det er ikke riktig metode å bruke for å disiplinere barn. Det fins andre metoder. Dessuten og dra ned buksa på noen for å rise dem er jo ydmykende også.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Vold er vold uansett så lenge barnet får vondt. Det er ikke riktig metode å bruke for å disiplinere barn. Det fins andre metoder. Dessuten og dra ned buksa på noen for å rise dem er jo ydmykende også.

Jeg er enig i at det ikke er en bra måte å oppdra unger på. Fysisk straff er både unødvendig og ulovlig.

Jeg vil bare ha fram at det ikke nødvendigvis er skadelig, og at ris som straff er noe helt annet enn en voldelig forelder som banker ungene sine.

Altså, man kan ikke sette likhetstegn mellom fått ris = psykiske skader. De som skriver her og forteller at de har fått ris uten å ta skade, bekrefter jo det. Men noen barn tar faktisk skade, og det er det som er argumentet for å ikke rise, ikke at alle barn tar skade.

Skrevet
Ser ikke for meg at hun slo så hardt og at det var mer som en spøk fra din mors side`?

Å nei du.. min mor var en nokså sint dame. Det var nok aldri noen spøk nei og hun slo hardt og! Lurer på om jeg hadde blitt det med 8 rabiate unger i hus? Det kan hende. :ler:

Gjest Bianca26
Skrevet
Å nei du.. min mor var en nokså sint dame. Det var nok aldri noen spøk nei og hun slo hardt og! Lurer på om jeg hadde blitt det med 8 rabiate unger i hus? Det kan hende. :ler:

Jeg kan forsåvidt forstå det å slå i affekt fordi man er så sint. Men dette planlagte nå skal du få juling greiene. Ikke bra. Man har ingen rett til å legge hånd på barnet sitt på den måten. Barn fortjener respekt de og.

Gjest ...Thomas
Skrevet

Okay funnet ut kofor eg fikk ris da eg var 3

Historien er:

Faren min kom hjem fra job fikk nesten sparken

var i veldig dårlig humør og så fant eg 17 mai fløtta

ja det var 23 april 2000 og eg gleda meg til 17 mai

eg nekta og stope og spille og bang eg fikk ris han slo 3 ganger plus eg kunne ikkje forsvare meg siden eg ikkje kunne snakke helt

Skrevet
Kan det tenkes at den ene klasken man fikk på baken en gang for lenge siden blir veldig overdrevet. Så man etterhvert tror man fikk skikkelig ris på baken.

For ris på baken betyr mange dasker etter hverandre slik at det gjør ordentlig vondt, ikke sant. Det høres rart ut at noen faktisk fikk det for ikke så mange år siden.

Jeg har ikke hørt om noen som faktisk fikk ris på ordentlig, i hvert fall ikke som vil fortelle om det. Kanskje de er flaue for det ?

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Jeg fikk ris av mamma flere ganger. Det var mer en ett dask, jeg ble lagt over kneet og så ble buksene kneppet ned, deretter ble jeg tildelt ca 10-15 dask på blanke messingen. Mamma riste ikke kjempehardt, men nok til at det sved ganske bra. I ettertid synes jeg det var helt greit å få ris slik, og det er ingen tvil om at det var høyst fortjent hver gang det skjedde.

Dette var på 70 tallet og jeg hadde flere venninner som fikk ris på samme måte som meg, det har vi funnet ut av i voksen alder.

Risen jeg fikk var milevis unna barnemishandling, selv om ris er forbudt i dag. Jeg tror at kjefting og utskjelling av barn kan være like ille, om ikke enda verre enn litt ris gitt på en kontrollert måte.

Skrevet

Jeg tror også en kontrollert omgang ris ikke trenger å være skadelig. Det betyr ikke at jeg forsvarer en slik fremgangsmåte. Tvert imot synes jeg ris er et helt unødvendig virkemiddel i barneoppdragelse.

Men jeg er enig med Kristin om at dette ikke nødvendigvis trenger å være skadelig heller. Ikke slik hun skildrer det, nemlig som en planlagt straffereaksjon som brukes sjelden og bare i helt spesielle tilfeller.

Skrevet
Jeg fikk ris av mamma flere ganger. Det var mer en ett dask, jeg ble lagt over kneet og så ble buksene kneppet ned, deretter ble jeg tildelt ca 10-15 dask på blanke messingen. Mamma riste ikke kjempehardt, men nok til at det sved ganske bra. I ettertid synes jeg det var helt greit å få ris slik, og det er ingen tvil om at det var høyst fortjent hver gang det skjedde.

Dette var på 70 tallet og jeg hadde flere venninner som fikk ris på samme måte som meg, det har vi funnet ut av i voksen alder.

Risen jeg fikk var milevis unna barnemishandling, selv om ris er forbudt i dag. Jeg tror at kjefting og utskjelling av barn kan være like ille, om ikke enda verre enn litt ris gitt på en kontrollert måte.

Skrevet

Hei Kristin. Var det bjørkeris du fikk, eller var det med flat hånd. Et bjørkeris svir ganske mye når det er nyplukket.

Skrevet

Ris var vanlig før, ja. Selv om det er "forbudt" i dag vet jeg faktisk ikke om noen foreldre som aldri har gitt barnet sitt en klaps på stumpen.

Skrevet

Ikke spam tråden med upassende innlegg er dere snille.

For mange er dette noe de ikke ønsker å snakke om bortsett fra dersom de kan gjøre det anonymt.

Jeg fikk ris og jeg opplever det som litt flaut. Det er ikke noe jeg vil at venner og kjente skal vite om. Mange av de fikk kanskje ris også uten at de vil fortelle noen om det.

Gjest ...Thomas :ler:
Skrevet

men eg føler meg ganske heldig eg fikk bare straff av foreldrene mine en gang og det var da eg var 3(uten grunn den historien ya know)

btw kofor må bekreftelsekoden vere Pasta det gjør meg sulten av å se på det

Skrevet
Mine foreldre kan fortelle om at barn ble slått av lærere da de gikk på skolen. Men tror de tok skade av det. Barn ble jo redde for autoritetspersoner

Vi tok igjen, vi :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...