Gå til innhold

Bør handikappede få hjelp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er nok at jeg tenker meg en situasjon hvor jeg f.eks. blir lam i armene og ikke kan utføre onani selv. Vissheten om at jeg aldri skal kunne få noen orgasme mer fordi jeg er uten partner er skremmende. Da hadde jeg blitt glad for veiledning og hjelp.

Den er jeg så veldig enig i.

Handikapede er fortsatt mennesker, og de fortjener det samme som de som ikke er det!

Det at skattepengene går til andre land, skal ikke uttale meg så mye der, men jeg syns at handikapede skal få en andel der!

vi har jo tross alt hjelp politikere med å få seg bil og firmafester, så hvorfor ikke!

om jeg skulle havne utfor en ulykke, hvorpå jeg ikke kunne klare noe selv, så ville jeg også hatt veiledning.

jeg hadde satt meg på bakbeina for å gjøre noe med at mine "medmennesker" skal få (kanskje ikke like mye, men) nytelse som de andre.

handikapede trenger sikkert å bli tilfredstilt på samme måte som oss andre!

Jeg syntes det er sykt hvor lite hjelpemidler det finnes til akk det.

det må da kunne finnes noen som er så kreative her i norge/verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som det settes fokus på sex i media, så bør det settes fokus på funksjonshemmedes mulighet for et sexliv. Jeg vet at Danmark har kommet litt lenger enn oss der. Har lest at de faktisk formidler kontakt med noen som utfører seksuelle handlinger. Disse er da ikke vanlige helsearbeidere, men har valgt selv.

Kan stygge mennesker som lukter vondt og av den grunn ikke "får seg noe" også få hjelp gjennom disse byråene? Satt litt på spissen selvfølgelig, men jeg synes ikke sex er noen menneskerett. Å få veiledning i bruk av tekniske hjelpemidler er greit, men det å faktisk utøve handlingen er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Kan stygge mennesker som lukter vondt og av den grunn ikke "får seg noe" også få hjelp gjennom disse byråene? Satt litt på spissen selvfølgelig, men jeg synes ikke sex er noen menneskerett. Å få veiledning i bruk av tekniske hjelpemidler er greit, men det å faktisk utøve handlingen er en helt annen sak.

Dersom man lukter vondt så bør man få hjelp til bedre hygiene dersom man søker hjelp.

Jeg tviler på at utseende i seg selv er et like stort handikap mtp "å få seg noe" som det er å sitte i rollestol eller være lam i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man lukter vondt så bør man få hjelp til bedre hygiene dersom man søker hjelp.

Jeg tviler på at utseende i seg selv er et like stort handikap mtp "å få seg noe" som det er å sitte i rollestol eller være lam i armene.

Med litt godvilje så skjønner du sikkert poenget jeg ville frem til, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Med litt godvilje så skjønner du sikkert poenget jeg ville frem til, eller hva?

Ja jeg skjønner hva du vil frem til, men synes det blir helt feil å sammenligne det med å være handikappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1
-ok men hva med de som er litt "lost" da...? som ikke får seg dame fex pga manglende antenner...?

Kanskje de kan få hjelp med sine sosiale ferdigheter? Jeg synes uansett ikke det er statens ansvar å leie inn mennesker som yter seksuelle tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg synes uansett ikke det er statens ansvar å leie inn mennesker som yter seksuelle tjenester.

Helt enig. Jeg lurte bare på hvor grensa gikk for folk. Må man feile noe fysisk for å være handikappet? Det er vel det som er spørsmålet mitt egentlig.

Jeg kjenner gutter på over tredve som er jomfruer, fordi de er kløner når det gjelder jenter. Og jeg lurte på om disse orgasme-hjelper-forkjemperne mente at disse hadde rett på hjelp pgså, eller om man måtte feile noe målbart fysisk for å få sex-hjelpen dekket av staten.

For i så fall er det vel diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Helt enig. Jeg lurte bare på hvor grensa gikk for folk. Må man feile noe fysisk for å være handikappet? Det er vel det som er spørsmålet mitt egentlig.

Jeg kjenner gutter på over tredve som er jomfruer, fordi de er kløner når det gjelder jenter. Og jeg lurte på om disse orgasme-hjelper-forkjemperne mente at disse hadde rett på hjelp pgså, eller om man måtte feile noe målbart fysisk for å få sex-hjelpen dekket av staten.

For i så fall er det vel diskriminering.

Selv om de kløner med jenter er de vel i stand til å onanere vil jeg tro og bruke seksuelle hjelpemidler. I motsetning til en som for eksempel er lam i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg lurte bare på hvor grensa gikk for folk. Må man feile noe fysisk for å være handikappet? Det er vel det som er spørsmålet mitt egentlig.

Jeg kjenner gutter på over tredve som er jomfruer, fordi de er kløner når det gjelder jenter. Og jeg lurte på om disse orgasme-hjelper-forkjemperne mente at disse hadde rett på hjelp pgså, eller om man måtte feile noe målbart fysisk for å få sex-hjelpen dekket av staten.

For i så fall er det vel diskriminering.

:enig_anim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest igjennom alt du har skrevet, men du nevner noe om seksuell veiledning osv.

Da jeg jobbet med funkisene snakket vi om mangelen på veiledning. Mange av dem som bodde på institusjoner og div fikk aldri seksualundervisning og man skal ikke gå mange årene tilbake hvor det var tilfellet.

Så jeg lurer på hvor man får denne veiledningen og hvordan man går frem. Kan alle funkisene få det?

Veiledning om emnene seksulatet og funksjonshemming kan fås fra flere organisasjoner. Forbund for Utviklingshemmede http://www.nfunorge.org arbeider for å fremme de utviklingshemmedes rettigheter i samfunnet. De gir også ut brosjyrer og hefter om utviklingshemmede og intimitet og seksualitet.

Den Norske Kreftforening http://www.kreftforeningen.no/ tar opp emner om kreft og seksualitet. Behandlingsmetoder som cytostatika (cellegift) og strålebehandling (stråling), og enkelte operasjonsformer påvirker kroppen og kan føre til redusert seksualliv og gjøre det nødvendig å bruke hjelpemidler. Kreftforeningen trykker brosjyrer og hefter om dette som er beregnet på pasienter med kreft, deres pårørende og helsepersonell.

Norges Handikapforbund http://www.nhf.no fremmer funksjonshemmedes interesser, og har også litteratur om funksjonshemmede og seksualitet (noe av dette er bøker og kan lånes gratis på et bibliotek.

Sykepleielitteratur omhandler temaet mer generelt med tanke på at emnet seksualitet og pasienter skal dekkes. Nina Jahren Kristoffersen tar opp emnet på en fin måte i Generell Sykepleie (triologi), og bindet som omhandler dette kan også lånes på et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper mine skattepenger ALDRI blir brukt på dette her!!! Folk sulter, mangler et sted og bo, og får ikke gått på do, men seksuell tilfredstillelse skal man bruke ressurser på. TULL!!!  :frustrert:

Det gjør de såkalte skattepengene dine allerede. "Skattepengene" er ikke våre lenger når de er innbetalt til staten. Da er dette statens midler, som blir brukt til å opprettholde velferdssamfunnet vi lever i.

Velferdssamfunnet vi lever i, betaler for helsetjenester som innbyggerne trenger. Dermed er hjelp til seksuelle problemer allerede betalt, og med dette mener jeg veiledning og informasjon til mennesker som grunnet funksjonshemming, utviklingshemming eller sykdom og behandling gjør det nødvendig med ekstra hjelp.

Problemet rundt sykdom og seksualitet rammer flere pasienter enn bare utviklingshemmed og funksjonshemmede. Denne pasientgruppen kan også bestå av ellers friske mennesker, som er i fullt arbeid ved siden av sykdomsbehandling. Kreft, som i dag er en forholdsvis vanlig sykdom, er med på å endre kroppsbildet og seksualitet fullstendig. Skal jeg som helsearbeider, med spesialkompetanse innen en behandlingsmetode som få helsearbeidere har, ikke gi veiledning og informasjon når pasienter ber om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe jeg kunne tenkt meg å være personlig behjelpelig med nei, men selvsagt kan de vel få sånne tilbud uten at jeg skal bry meg noe så lenge jeg slipper å ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel heller kanskje ikke verre enn at de handikapede som VIL Ha hjelp, få hjelp!

de som ikke vil, eller skjønner seg på sånt, kan like gjerne la det være!

hva med de som vil, som ikke får noe hjelp!? kan ikke de bare få hjelp? og de som ikke vil eller som er litt "lost" få slippe! skal tin gvære sp vanskelig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnehagetante

Det må da være grenser for hva det offentlige skal utføre av oppgaver i Norge. Er det rart vi betaler skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer, bøter og renter i hytt og pine når man faktisk vurderer sånne ting? Med tanke på antall dildoer og sånne ting som ligger nattbordsskuffene rundt omkring i norge bør da mongoene klare å betale for sånt selv. Jeg kan så vidt strekke meg til at helsevesenet skal kunne gi råd, men noe mer får den enkelte ta på sin egen regning. Jeg nekter å betale for det sexpartyet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må da være grenser for hva det offentlige skal utføre av oppgaver i Norge. Er det rart vi betaler skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer, bøter og renter i hytt og pine når man faktisk vurderer sånne ting? Med tanke på antall dildoer og sånne ting som ligger nattbordsskuffene rundt omkring i norge bør da mongoene klare å betale for sånt selv. Jeg kan så vidt strekke meg til at helsevesenet skal kunne gi råd, men noe mer får den enkelte ta på sin egen regning. Jeg nekter å betale for det sexpartyet der.

Gjelder dette bare for funksjonshemmede, eller gjelder dette for kvinner med brystkreft, livmorkreft, menn med prostatkreft, testikkelkreft og mennesker med andre diagnoser som lett får et endret kroppsbilde?

Mener ikke at funksjonshemmede eller utviklingshemmede ikke har samme rettigheter som andre mennesker. Men seksuelle problemer rammer flere pasinetgrupper, og noen av disse er det langt lettere for mange å identifisere seg med.

Jeg mener mennesker som trenger hjelp med seksuelle problemer, så vel som sykdom og psykologiske problemer, skal ha samme rett til hjelp uten å være redde for å bli avvist.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Det må da være grenser for hva det offentlige skal utføre av oppgaver i Norge. Er det rart vi betaler skatter, avgifter, egenandeler, gebyrer, bøter og renter i hytt og pine når man faktisk vurderer sånne ting? Med tanke på antall dildoer og sånne ting som ligger nattbordsskuffene rundt omkring i norge bør da mongoene klare å betale for sånt selv. Jeg kan så vidt strekke meg til at helsevesenet skal kunne gi råd, men noe mer får den enkelte ta på sin egen regning. Jeg nekter å betale for det sexpartyet der.

Jeg er jo en av disse mongoene da, som etter sykdom er definert som fysisk funksjonshemmet. Jeg har ikke behov for hjelp i hverdagen, og det er jeg veldig takknemlig for - men jeg er også veldig takknemlig for at det finnes et støtteapparat der som jeg kan gå til.

Takk for støtten, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnehagetante
Takk for støtten, forresten.

Baglady, jeg ber om unnskyldning. Jeg var nok for rask med å bruke det ordet. Men jeg mener fortsatt at jeg ikke skal betale for at funksjonshemmede mennesker skal få tilfredsstilt sine seksuelle behov ut over det at helsevesenet kan gi råd. Sexhjelpemidler og partnere får de det gjelder skaffe og evt betale for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett ikke det er statens ansvar å leie inn mennesker som yter seksuelle tjenester.

Helt enig. Det er ingen menneskerettighet å ha et tilfredsstillende sexliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...