Gå til innhold

Ett drømmeprosjekt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Da jeg besøkte denne leiligheten for første gang la jeg merke til en ganske stor glipp i veggen mellom døren til stuen og inngangen til kjøkkenet. Denne glippen var på 1.60 cm og 80 cm dyp. Den forrige eieren hadde hatt ett skap der men nå var det bare ett gapende hull der. Jeg husker at jeg stod ute på stuegulvet og så på dette gapende hullet. Veggen bak var tydelig merket av at det hadde stått ett skap der. Min venn som skulle bo der sa at han kanskje kunne ha en plante der..... jeg ba ham tie stille :ler:

Jeg gikk hjem og så The Osbournes den kvelden, plutselig var det en scene på kjøkkenet hvor jeg så en slik glipp i veggen som var i leiligheten og da var saken klar, det ”hullet” skulle bli hans hjemmekontor. Jeg gikk inn på ”The Osbounes’” hjemmesiden og fikk se ett bedre bilde og satte meg til tegnebordet med målene jeg hadde tatt tidligere på dagen.

Veggene inni denne glippen ble kledt med tykk tapet i linstruktur og malt i en lysgrå tone. Det ble satt i en tykk benkeplate i heltre (eik) støttet med braketter på veggene og en kraftig stålramme under platen. Det ble plass til 3 hyller over benkeplaten. Også i heltre (eik). På hyllene ble det plassert ringpermer, dokumentmapper og div. bøker. Pc’en (laptop) ble plassert på bordplaten sammen med lampe og trådløs telefon. Skriveren/faxen fikk også god plass helt innerst. Alle ledninger ble samlet i ett sort plastrør og festet inntil veggen med klyper. Mer bøker og div skrivebordsutstyr ble også satt på plass samt papirkurv under benken. Sort kontorstol med høy rygg og nakkestøtte ble kjøpt inn og satt på plass og ett lite teppe ble lagt under bordet for ekstra komfort på kalde dager.

Det neste innleget skal handle om trivsel og detaljer.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som dette blir bra! Hvor fant du Herb Ritts bildene Milla?

Som en liten avsporing kan jeg nevnte at jeg har kjøpt masse bilder på FineArt som jeg har fått rammet inn hos J2 som FA henviser til på sidene sine. Flott arbeid og rimelig pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig opptatt av design og interiør, og er for tide opptatt av å planlegge husbygging. deter veldig moro å finne ut hvordan man kan gjøre ting. Vi har ikke den beste økonomien, så det er viktig at vi finner billige løsninger. Men jeg har en kjepphest, jeg vil ha kvalitet og "ekte" materialer! Så for heller ting ta litt tid...

Det er moro å følge prosjektet ditt, Milla, men det er noe jeg har tenkt på. Jeg synes interiører ofte blir litt pregløse når alt er kjøpt nytt. Har du klart å unngå det? Et hjem bør etter min mening ikke se ut som en av utstillingene på IKEA eller ROOM... skjønner du hva jeg mener?

Jeg synes det er veldig fint å blande designmøbler, arvede ting og loppefunn, og skatter funnet på reiser (har selv noen skikkelig fine skinnstoler fra India som blir en pryd i den nye stua vår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Høres ut som dette blir bra! Hvor fant du Herb Ritts bildene Milla?

De ble skaffet til veie via en god venn jeg har i Chicago.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Det er moro å følge prosjektet ditt' date=' Milla, men det er noe jeg har tenkt på. Jeg synes interiører ofte blir litt pregløse når alt er kjøpt nytt.Har du klart å unngå det? Et hjem bør etter min mening ikke se ut som en av utstillingene på IKEA eller ROOM... skjønner du hva jeg mener?[/quote']

Jeg skjønner utmerket godt hva du mener. Jeg har forsøkt å finne hans personlige stil ved å skaffe til veien endel rustikke elmenter som bla. fruktfatet på bordet som er laget av noe som ligner gammel drivved. Kurvskuffene på soverrommet ble malt hvite med en gjennomsiktig effekt for nettopp å gi de ett velbrukt utseende. Rustikke lys har jeg også brukt endel av, samt at hans personlige eiendeler har blitt eksponert.

Det har blitt en skikkelig gutte-leilighet med lyse farger sammen med brunt og sort, rene linjer og praktiske løsninger. Sofistikert men hjemmekoselig.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Etter ett brudd med forloveden var det en trist gutt som kulle få sitt første hjem- så det ble viktig å legge vekt på trivsel og koselige detaljer uten at det skulle bli for jentete. En måte å gjøre dette på er å kle leiligheten med lys og myke tekstiler og å unngå kalde overflater når det er dagslys.

Jeg valgte og satse på 3 forskjellige serier med lamper. Til det litt stramme soverommet brukte jeg kinesiske papirlamper som gav ett mykt og behagelig lys. Jeg brukte gylne pærer som gjorde at lyset ble varmt og ikke skinnene lysstoffrør-aktig. Den ene lampen ble plassert på den brde hyllen bak sengen og kaster ett flott lys over sengen som er rommets flotteste møbel. En Jensen Ambassadeur seng med sengetøy fra Turidform og Høie samt mange store puter og dobbel dyne samt kappelaken i tykk lin uten folder, bare flak av lin som faller tungt mot gulvet.

Ekte luksus med sengeteppe i ren lammeull og pledd for når man bare vil ta en liten lur. Lyset fremhvever dette på beste måte. På motsatt side i rommet er det plassert en gulvlampe i samme serie, Samt leselampe ved sengen som er en gammeldags skrivebordslampe i naturhvitt for ett sjarmerende preg. På gulvet foran og på hver side av sengen er det plassert myke chenilletepper med sorte og grå ruter for ett mykere inntrykk.

På badet er det bare en eneste lampe, en svært glasskuppel med treramme som jeg fant i en bruktbutikk, den lyser opp hele rommet så godt at andre lyskilder var unødvendig.

I stuen som er i kirsebærtre, grått, hvitt og sort samt dyp lilla på putene valgte jeg klassiske gammeldagse lamper med plissè-skjermer i naturhvitt lakkert metall og tykk gulnet lin. Det gir rommet mer sjel og gjør at ikke alt virker så nytt og ”polert”.

Kjøkkenet har taklampe med stålskjerm i stram ren linje uten detaljer mens gangen har fått klassiske engelske lykter på veggene (inspirert av min egen leilighet).

Neste innlegg skal handle om min venns reaksjoner på det ferdige resultatet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Milla; Hva er engelske lykter?

Lykter i tykt gulnet glass med smijernsrammer. Gjerne skikkelig spisse hetter for 1800-talls følelsen. Nydelig til vegger malt i naturhvitt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også interessert i design og innredning, og det høres ut som om din venns leilighet er blitt sikkelig gjennomført! Selv er jeg glad i litt mer farger, og hadde nok ikke valgt din løsning, men smaken er jo forskjellig, og jeg ser for meg at resultatet er rålekkert (kan jo syns det selv om jeg ikke ville hatt det hos meg selv). Tenker vennen din er blitt kjempefornøyd, og med tiden tilføyer han nok også sitt eget preg på leiligheten.

Men hva sa han til at du også organiserte kles-skapene hans? Der hadde grensen gått for meg i forhold til hva jeg lot en annen ta seg av! Det hadde blitt for privat... men kanskje jeg er sær.

Ellers heter det minimalistisk og ikke minimalsk......jeg er litt pirkete på slikt :wink:

Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det høres ut som leiligheten er blitt dritlekker. All honnør til din innredningskunst, Milla.

Men jeg kan ikke dy meg for å synes at vennen din virker litt stakkarslig.

Har han ikke egen smak? Kan han ikke selv tenke gjennom sine vaner og finne ut hva han trenger? Greit nok at han mottar tips, men å overlate hele innredninga til deg? Hvordan var den forrige leiligheta hans innreda? Tok forloveden hans seg av all tenking ang. hjemmet?

Nei, takke meg til menn som har ryggrad til å følge sin egen estetiske sans.

mvh

Fløyel

som vil rette en advarende pekefinger til sine medsøstre mot å monopolisere omsorg og estetikk i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at "menn med ryggrad til å følge sin estetiske sans" innreder mer ølkasser og fotballvimpler samt merkelige glass, serviser og sengetøy innkjøpt for 49,50 på nærmeste S-lag :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo - du er jammen fin :ler: - og jeg er enig - har enda til gode i mitt 39-årige liv å treffe en mann som bryr seg om innredning. De jeg har truffet hadde vel knapt giddet "kaste" litt maling på veggen før de flyttet inn i en ny leilighet, engang. Mulig at jeg faller for helt feil menn - men det som tiltrekker meg mest med en mann er at de kan være så deilig ujålete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Ikke lett å være mann! Min venninne og jeg rotter oss ofte sammen og klager over hvor lite engasjerte disse mennene våre er i innredning, farger etc. men vi er skjønt enige om at mannen til en bekjent, som t.o.m bryr seg om hvordan serviettene skal brettes og type gardiner, en slik mann vil vi da ikke ha!

:sjarmor:

Lisa-Beth

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oooops... Nå får vi sikkert kjeft for å "ødelegge" Millas tråd....

Har erfaring ja.... :kul: Har også utkjempet den kjente (?) "kampen om Jimmer'n", dvs. ultrastygge reclinere i burgunder/grønn/blå velour...

På den annen side hadde vel jeg også blitt en smule engstelig hvis Hr. Leo hadde begynnt å interessere seg for gardinoppheng og serviettbretting... :o Han utviser dog en viss interesse for mine prosjekter, men jeg har aldri opplevd at han har kommet på å sette i gang et selv. Jo, forresten, han kjøpte et sengeteppe en gang. Ble nesten litt redd jeg da, jeg :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Nei' date=' takke meg til menn som har ryggrad til å følge sin egen estetiske sans.[/quote']

De menn som har ett snev av estetisk sans er homser. Skulle jeg innredet en homse-leilighet ville det blitt mye plysj og blonder.

Han er slettes ikke stakkarslig, men å planlegge ett helt hjem fra grunnen av når du ikke vet hva som er hva når det gjelder innredning er en stor oppgave og det ville tatt ham enormt mye tid. Jeg har erfaring med dette og kjenner hans smak- samt vet hva han trenger og ikke. Dessuten er jeg med min designerutdannelse også skikket til å finne ut måter å utnytte plassen maksimalt.

I løpet av kort tid er leiligheten helt ferdig og han skal ha innvielsesfest for vennegjengen. Og han har invitert eks. forloveden også slik at han kan peke nese. Hun var nemlig svært tvilende til om han ville få seg ett skikkelig sted å bo... så nå skal vi begge stagge kjeften hennes :ler:

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...