Gå til innhold

hvordan lære høyre/venstre?


Gjest Wrangler

Anbefalte innlegg

:ler: Egentlig ikke! Poenget kom litt dårlig frem, jeg er ikke en spesielt flink forteller. ;)

Når hun sa høyre, visste jeg ikke om hun virkelig mente høyre, eller om det var venstre. Og hun er 30 år. Så at en 7,5 åring er usikker på høyre og venstre tror jeg er veldig normalt. :)

Hehe - det var derfor jeg MÅTTE bare mase litt om det :) er forøvrig helt sikker på at du kan forklare jeg da, manglet bare slutten på tanken. Vanlig det, at tanken går fortere enn bokstavene. Viser bare at hodet fungerer bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atmi: jeg er ofte sånn; tenker, og sier bare halvparten. Glemmer at det bare er jeg som ser inni hodet mitt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det lett helt frem til for et par år siden; venstre er hånda jeg skriver med(jeg er venstrehendt), høyre er den andre hånda.

Jeg slapp heldigvis H og V i håndbaken, men jeg måtte tenke meg om før jeg satt på blinklyset :ler: En gang i løpet av oppkjøringen tok jeg feil, og korrigerte det heldigvis selv før det kom for langt :ler:

Husker forresten at før jeg begynte på skolen, skrev jeg feil vei; fra høyre mot venstre. Bokstavene ble (logisk nok?) speilvendte, men det rettet seg da jeg begynte på skolen. Rart å se på i dag, fatter ikke at jeg klarte å skrive sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg kan heller ikke forskjell på høyre og venstre. Må alltid se etter hvor klokka mi er. Min samboer prøver å lære meg det ved å spørre hvor hjertet mitt er, og det vet jeg automatisk, men greier likevel ikke å få inn automatikken med at venstre er samme veien. Sinnsykt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en nevnte lenger opp i tråden her: For å lære forskjellen på høyre og venstre tror jeg dere må bruke begrepene ofte, så ofte det er naturlig. F eks lærte mine barn det ved at jeg også sa at nå tar vi på venstre sko/vott, og nå tar vi høyre. Og når feil ben kom frem sa vi nei, det var venstre vi skulle ha nå. Vi sa ikke: Nei det var det andre benet.

Så jeg tror at ved å bruke begrepene i samtaler med barnet, så ofte du kan uten at det blir unaturlig vil dere komme langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen hadde vi en lek. Alle sto ved pulten sin, også så lærerem høyre og venstre om en annen, og vi måtte løfte den armen hun sa. Men de lærer kanskje ikke sånt lenger på skolen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...