Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #21 Skrevet 2. august 2006 Har ikke engasjert meg noe i amme-debatten her, men nå begynner jeg å bli lei. Jeg er vikar i stor barnehage og trives med å ha intelligente samtaler og diskusjoner med tre-fire åringer. Og når vi skal spise, spiser ungene fornøyd sin brødmat og drikker vann eller melk. Hvis en mamma hadde kommet fram å slengt fram puppen så treåringen kunne drikke, hadde jeg blitt forskrekket. Og er ganske sikker på at alle unger jeg kjenner hadde blitt fryktelig flaue og forlegne hvis deres mor gjorde sånt... Når ungene kan snakke, reflektere, gå på do selv, kle på seg selv, ta næring fra vanlig mat, er det gammelt nok til å klare seg fint uten morsmelk. Syntes ikke det er naturlig i det hele tatt. Som mor skal man oppdra ungene, ikke gjøre dem avhengige av mammaen. Og har man yngre barn som faktisk trenger morsmelken er det jo forkastelig at et lite barn må dele denne viktige melken med en annen person som ikke trenger den. Syntes ikke et kunsterisk bilde av en modell som ammer sin 14mnd gamle sønn vitner om noe særlig kulturelle utvikling angående amming.←
kkristin Skrevet 2. august 2006 Forfatter #22 Skrevet 2. august 2006 14b mnd er et lite barn i forhold til en treåring... Og vi vet jo fra utallige andre tråder du har startet om samme emne at du ammer en treåring. Som sover i foreldresenga. Poenget er at du synes det er helt greit å amme tre-åringer. Fint for deg, men prøv ikke å legitimer det ved å linke til et bilde som viser en NORMAL situasjon, altså et atskillig mindre barn som ammes. ← Det ville vel vært litt dumt å forsøke å legitimere det å amme en treåring ved å vise et bilde der en 14 mnd blir ammet? Da jeg fikk link til det bildet i vouge var mine interesser: dette har jeg ikke sett før. HAr aldri sett bilde av en modell som ammer et barn jeg. Et barn som ikke er baby til og med. Det vil si UTVIKLING og det er SPENNENDE. Det er ikke så lenge siden grensen var da de kunne gå selv, eller finne fram puppen selv. Det var ikke så lenge siden det vistnok var "perverst" og "sykt" å amme et barn som kunne finne fram puppen selv. Vel nå tyder det på at grensen er dyttet enda lenger ut atter en gang. Syns ikke du det er interessant?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #23 Skrevet 2. august 2006 Det ville vel vært litt dumt å forsøke å legitimere det å amme en treåring ved å vise et bilde der en 14 mnd blir ammet? Da jeg fikk link til det bildet i vouge var mine interesser: dette har jeg ikke sett før. HAr aldri sett bilde av en modell som ammer et barn jeg. Et barn som ikke er baby til og med. Det vil si UTVIKLING og det er SPENNENDE. Det er ikke så lenge siden grensen var da de kunne gå selv, eller finne fram puppen selv. Det var ikke så lenge siden det vistnok var "perverst" og "sykt" å amme et barn som kunne finne fram puppen selv. Vel nå tyder det på at grensen er dyttet enda lenger ut atter en gang. Syns ikke du det er interessant? ← Du linket med henvisning til at dette var et STORT barn som ble ammet, og derfor gikk verden i dine øyne framover... Om jeg synes det er interessant? Jeg synes det er sykt. Sykt, sykt, sykt.
kkristin Skrevet 2. august 2006 Forfatter #24 Skrevet 2. august 2006 Du linket med henvisning til at dette var et STORT barn som ble ammet, og derfor gikk verden i dine øyne framover... Om jeg synes det er interessant? Jeg synes det er sykt. Sykt, sykt, sykt. ← Syns du virkelig at det er sykt? jaja.
Gjest fluesmekker Skrevet 2. august 2006 #25 Skrevet 2. august 2006 Nja, i og med at dette er et modell-bilde, syntes jeg ikke det sier mye. fotografer finner på mye rart. Det er ikke mye personlig over dette bildet, ungen er sikkert blitt flyttet på hit og dit for at akkurat det og det skal vises fram og alt skal bli perfekt. Er overraska over at modellen blandet privatliv og jobb, ettersom de fleste kjendiser helst velger å holde barna sine utenfor yrket, for at de ikke skal eksponeres for for mye i ung alder. Personlig syntes jeg heller det er litt uansvarlig å bruke ungen sin som "rekvisitt". Det er ikke så lenge siden grensen var da de kunne gå selv, eller finne fram puppen selv. Det var ikke så lenge siden det vistnok var "perverst" og "sykt" å amme et barn som kunne finne fram puppen selv. En unge på 3-4år som driver å klår og finner fram puppen selv når h*n føler for det, høres ikke særlig fristende ut. Tenker meg at ungene kan få psyiske problemer senere i livet, og ikke minst sosiale problemer. En gutt som tenker mat når han ser en pupp er ikke normalt. Pupper er, og skal være seksuelt opphissende på gutter og senere menn. Hvis man da forbinder puppen med mat fra mor, blir det feil. Jeg ville ikke tatt fra ungen min muligheten å leve et normalt seksuelt liv..
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #26 Skrevet 3. august 2006 Det er vel noen syke mennesker som er glade for at de skeive puppene deres er bra nok for noen... Da snakker jeg IKKE om Vouge- modellen.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #27 Skrevet 3. august 2006 Jeg ville forresten forandret trådens navn til: "Vouge- modell ammer stor BABY", er ikke et stort barn når man er maks 14 mnd...
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #28 Skrevet 3. august 2006 Nja, i og med at dette er et modell-bilde, syntes jeg ikke det sier mye. fotografer finner på mye rart. Det er ikke mye personlig over dette bildet, ungen er sikkert blitt flyttet på hit og dit for at akkurat det og det skal vises fram og alt skal bli perfekt. Er overraska over at modellen blandet privatliv og jobb, ettersom de fleste kjendiser helst velger å holde barna sine utenfor yrket, for at de ikke skal eksponeres for for mye i ung alder. Personlig syntes jeg heller det er litt uansvarlig å bruke ungen sin som "rekvisitt". ← Jeg fikk også litt av dette inntrykket av bildet. Jeg syns heller ikke det ser ut som om gutten blir ammet, han holdes foran brystet for å skape en reaksjon hos oss som ser bildet. Barnet blir brukt som en rekvisitt, som nevnt over. Et typisk motebladfotograf-bilde der modellen viser en designerkjole i en uvirkelig setting. Bildet forteller lite om amming og aksept for meg, snarere tvert imot.
la Flaca Skrevet 3. august 2006 #29 Skrevet 3. august 2006 Som mor skal man oppdra ungene, ikke gjøre dem avhengige av mammaen. Og har man yngre barn som faktisk trenger morsmelken er det jo forkastelig at et lite barn må dele denne viktige melken med en annen person som ikke trenger den.← Ja, det var jo et intelligent innspill. Har du peiling på amming i det hele tatt? Det er stort sett ikke sånn at om man ammer to barn istedet for ett blir det mindre melk, tvert imot. Jenta mi var 1,5 år da babyen kom, og blir 2 til høsten. Nå ammer jeg minsten og største får morsmelk på flaske til måltidene når hun har lyst på. Glimrende løsning ettersom fryseren vår har streika. Og jeg er overbevist om at morsmelk gjør henne godt! Jeg forstår ikke hvordan amming av barn (ikke babyer altså) kan omtales som sykt. Hvis jeg kunne hadde jeg amme til barnet (eller jeg) ikke ville mer. Men siden jeg går ut i full jobb når han er året blir det alt for vanskelig å fortsette. Veldig trist syns jeg, og jeg tror det er mye av grunnen til at amming er blitt tabu etter at ungene er rundt året her i Norge. Det er sykt spør du meg! At folk ikke ser at de selv er et resultat av den kulturen de lever i vitner ikke om den store innsikten akkurat. Tidligere hadde man ammer, men i dag kan jeg tenke meg folk roper "overgrep" hvis ei dame som ikke var mora skulle sette seg og amme en baby. Og da foreldrene mine var unge var det helt uaktuelt å sole seg toppløs på stranda. Helt syyykt, fy og fysj - men jammen ligger ikke modern der med solbrune pupper i friluft, nå i 2006... Jeg velger å ikke la meg påvirke så innmari av meningene rundt meg jeg. De endrer seg hvert tiår likevel, folkens. Kankje på tide å innse det?
Gjest Elfrida Skrevet 3. august 2006 #30 Skrevet 3. august 2006 I Norge er amming fullt akseptert og utbredt, men i en del andre land er det nesten rart hvis man ammer. I USA feks, er det 65 % av nyfødte som bare får morsmelk (ca 75% ammer) og etter 6 måneder er det bare 14 % som kun får morsmelk. I Storbritannia er det sånn at omtrent 75 % av ungene får morsmelkserstatning, enten kombinert med amming eller som eneste næring fra de er rundt 10 uker. I mange land er det uhørt å amme offentlig, og da kan et bilde av en modell som ammer et barn som åpenbert ikke er nyfødt faktisk hjelpe til å normalisere amming utover de aller første ukene, selv om det er spekulativt og gjort for å selge flere blader. I Norge er dette neppe noe annet en ganske vanlig og i hvert fall ikke oppsiktsvekkende.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #31 Skrevet 3. august 2006 Syns du virkelig at det er sykt? jaja. ← Å amme treåringer? Ja, det synes jeg er direkte ekkelt.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #32 Skrevet 3. august 2006 Herregud, for et nivå - det skrives VOGUE - hvis dere ikke engang klarer å skrive navnet på et jævla blad riktig, får dere vel finne annet å debattere om enn barneoppdragelse. Kompetanse er fint.
Gjest Elfrida Skrevet 3. august 2006 #33 Skrevet 3. august 2006 Herregud, for et nivå - det skrives VOGUE - hvis dere ikke engang klarer å skrive navnet på et jævla blad riktig, får dere vel finne annet å debattere om enn barneoppdragelse. Kompetanse er fint. ← Ja det er klart, hvis man ikke staver Vogue riktig så har man alldeles ikke kompetanse til å diskutere barneoppdragelse!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #34 Skrevet 3. august 2006 Herregud, for et nivå - det skrives VOGUE - hvis dere ikke engang klarer å skrive navnet på et jævla blad riktig, får dere vel finne annet å debattere om enn barneoppdragelse. Kompetanse er fint. ← Og om du ikke kan skrive to setninger uten å banne så vitner vel heller ikke dette om særlig godt språk, og da har vel heller ikke du noe i en slik debatt å gjøre! Vi "normalt oppegående" har lært oss å diskutere sak, og gidder ikke bry oss om en skrivefeil eller to så lenge vi skjønner hva debattanten mener. Det hjelper ikke å ha toppkarakter i norsk skriftlig,om det eneste en kan bruke det til er å påpeke andres skrivefeil.
Gjest Olga Skrevet 3. august 2006 #35 Skrevet 3. august 2006 La nå kkristin få amme barna sine til de skal konfimeres. Men hun må da nå ha forstått at det ikke er noen her som deler hennes interesse for langtidsamming. Da synes jeg det bare er tull og starte enda flere tråder om dette emnet. Personlig synes jeg det er ekkelt å amme barn på 3-4 år.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #36 Skrevet 3. august 2006 La nå kkristin få amme barna sine til de skal konfimeres. Men hun må da nå ha forstått at det ikke er noen her som deler hennes interesse for langtidsamming. Da synes jeg det bare er tull og starte enda flere tråder om dette emnet. Personlig synes jeg det er ekkelt å amme barn på 3-4 år. ← Nei, det synes jeg ikke samfunnet skal la henne få lov til. Det er samfunnets plikt å ta tak i omsorgssvikt. Å amme opp til konfirmasjonen ER utvilsomt omsorgssvikt. Dessuten mener jeg at alle barn over tre år skal sove i egen seng.
mallina Skrevet 3. august 2006 #37 Skrevet 3. august 2006 Nei, det synes jeg ikke samfunnet skal la henne få lov til. Det er samfunnets plikt å ta tak i omsorgssvikt. Å amme opp til konfirmasjonen ER utvilsomt omsorgssvikt. Dessuten mener jeg at alle barn over tre år skal sove i egen seng. ← Jeg er faktisk ganske enig, synes faktisk at samfunnet ikke burde la henne få lov til det! Og å la barnet sove i dobbeltseng, jaja det er vel ingenting som dreper sexlivet mer?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #38 Skrevet 3. august 2006 Kkristin brenner faktisk for dette med langtidsamming, da, og da er det vel ikke rart at hun tar det opp? Jeg blir for min del mer lei av stadig tilbakevendende tråder a la "Kjønnsleppene mine er så store!", "Jeg veier 49 kg, er jeg tykk?", "Typen min så på ei dame på mandag!!!", "Har du skohorn?", enn tråder startet av en engasjert og reflektert bruker som står for noe litt annerledes og som argumenterer saklig selv om hun blir kalt både pervers og syk. Stå på, kkristin! ← Pet, Pet, Pet!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #39 Skrevet 3. august 2006 Nei, det synes jeg ikke samfunnet skal la henne få lov til. Det er samfunnets plikt å ta tak i omsorgssvikt. Å amme opp til konfirmasjonen ER utvilsomt omsorgssvikt. Dessuten mener jeg at alle barn over tre år skal sove i egen seng. ← Du vil anmelde noen for omsorgssvikt fordi de samsover? Skjerp deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå