Gå til innhold

Daglig vanninntak

BlueEyes

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette spørsmålet hører hjemme her eller i "Kropp og helse"...

I et forsøk på å bli kvitt endel kviser, så har jeg nå (endelig) begynt å drikke 2 liter vann daglig. Jeg har lest en del steder at det er det som anbefales. Men så tenker jeg litt da (jeg har for vane å gjøre det)... Det må da være avhengig av kroppstørrelsen? Mye av poenget med å drikke vann er jo for å sette fart i de kjemiske prosessene, ikke sant? Og da kan jeg ikke skjønne at en svær muskelbunt ikke trenger mer vann enn ei spinkel flis?

Så hvor mye vann bør jeg egentlig drikke hver dag med mine 95kg? Ifølge en av kalkulatorene på iform.no, så trenger jeg 4(!) liter om dagen, men vær så snill... da kan jeg jo like gjerne flytte inn på badet, da... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Sjøl er jeg litt skeptisk til nytten av å drikke mengder med vann man ikke har behov for.

Vannmengden man har behov for reguleres av tørsten, og hadde kroppen hatt behov for mere vann for å rense kroppen tror jeg den hadde sagt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

kroppen trenger mer vann enn når vi er tørste, da er allerede nivået veldig lavt.

Vi trenger mye vann hver dga, gjerne 1,5 til 2 liter. Om du drikker 2 liter er det veldig bra, og klarer du å drikker mer så er det fint. Men 4 liter høres drøyt ut, man kan faktisk drikke for mye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drikker mye vann, 2-3 liter pr dag. er kvinne, og har hatt store problemer med kviser. så jeg ville ikke hatt så stor tro på vannet akkurat, ikke ift kviser, men bevares, vann er bra! sats heller på en god rens morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt skeptisk. blir det fo mye vann så blir mann jo "sprengt" og i tillegg blir jo mye av de nyttige saltene kroppen trenger skylt ut..

vet ikke hvor mye du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men... Jeg skal ta av noen kilo og drikker derfor mye vann. I ferien var jeg oppe i 4-5 liter (veier 75 kg). Huden min ble ikke tørr (er plaget m tørr hud), men nå har jeg fått masse kviser (som jeg ikke pleier ha).

Begynte på jobb i går og drakk vann før med det resultat at jeg flyr pinlig mye på toalettet...

Konklusjon:

Huden blir mindre tørr, men man får mer kviser og må mer på do ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mye væske jeg får i meg i løpet av dagen :forvirret: Drikker en del vann hver dag, men det går veldig juice. Godt med eplejuice om sommeren, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nusse_*

Jeg lærte av på vernepleieskolen at idielt sett bør man få i seg 30 ml væske per kg kroppsvekt..drikker du mer vann vil jeg vel tro det bare er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker i hvertfall 4 liter vann om dagen. Jeg elsker vann og har alltid med meg en vannflaske.

Jeg merker det veldig godt de dagene jeg ikke drikker like mye vann som det kroppen min er vant med. Da har jeg vondt i hodet og føler meg skikkelig dårlig.

Jeg tror uten tvil at vann hjelper mot uren hud. Prøv å drikke kokt vann også, eller sølv te, som det heter. Det er VELDIG rensende for systemet, og jeg synes det er veldig godt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk også at kroppen ikke kan ta opp mer enn rundt 3 dl vann om gangen, så det er ikke vits i å hive i seg aaalt for mye vann på en gang. Prøv å fordel de 2-3 literene til måltider f.eks., gjerne om morgenen og før maten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er årsaken akkurat, men har uhyre sjelden kviser, nesten aldri hatt det. Drikker mye vann, sikkert fordi jeg trener en del, men spiser også mye frukt og grønnsaker. Normalt totalt væskebehov for en voksen person er så vidt jeg vet ca 2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl er jeg litt skeptisk til nytten av å drikke mengder med vann man ikke har behov for.

Vannmengden man har behov for reguleres av tørsten, og hadde kroppen hatt behov for mere vann for å rense kroppen tror jeg den hadde sagt i fra.

Skeptisk til vanninntak, faktisk. Nå har jeg hørt det også. :ler:

Man skal drikke vann før man blir tørst. Dvs... drikk litt hele dagen. Når du først har blitt tørst er kroppen din allerede på vei til å bli dehydrert.

Fra Mozon.no. Du burde lese hele linken.

Nyrene skiller lettere ut avfallstoffer hvis vi drikker mye vann. Nyrene arbeider tyngre hvis vi drikker lite, for da må urinen konsentreres mer for å skille ut avfallsstoffer. For å avlaste nyrene er det derfor viktig og drikke rikelig og helst drikke rent og friskt vann. Hvor mye vi bør drikke er avhengig av hvordan vi lever. Mennesker som har stor fysisk aktivitet bør drikke mer enn mennesker som sitter mye stille, fordi mye fysisk aktivitet gir økt væsketap via svette og via luftveiene. Er du lite fysisk aktiv bør du drikke minst 2 liter daglig, gjerne 3 liter, for å opprettholde en god nyrefunksjon og lette nyrenes utskillelse av avfallstoffer.

Når du svetter mister du vann, når du tisser og bæsjer mister du vann, også undervurderer du vann?

Vann er jo et mirakel.

Bare tull at det reguleres av tørsten. Hvor har du hørt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida

Såklart er det ikke bare tull at vannbehov reguleres av tørsten, det er akkurat det samme som at matbehov reguleres av sult, tissebehov reguleres av tissetrengthet osv osv.

Det amerikanske forbundet for 'track and field' altså alt av løpsidretter, har i sine nye retningslinjer at løperne skal drikke når de er tørste, det gjelder også marathonløpere f.eks.

http://walking.about.com/cs/fluids/a/drinking.htm

http://preventdisease.com/news/articles/dr...hold_salt.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det ikke bare tull at vannbehov reguleres av tørsten, det er akkurat det samme som at matbehov reguleres av sult, tissebehov reguleres av tissetrengthet osv osv.

Det amerikanske forbundet for 'track and field' altså alt av løpsidretter, har i sine nye retningslinjer at løperne skal drikke når de er tørste, det gjelder også marathonløpere f.eks.

http://walking.about.com/cs/fluids/a/drinking.htm

http://preventdisease.com/news/articles/dr...hold_salt.shtml

Så hvofor forteller alle trenerene på senteret "mitt" og min PT at man skal drikke jevnlig over timen? Skal dem bare lure meg å få meg til å dø av overdose??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...