Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Du skal drikke svært mye vann før det blir farlig.

Det er sant.

Tørstefornemmelsen er dessuten en dårlig indikator på hvor mye væske man egentlig trenger, når man blir tørst er man allerede dehydrert.

Vet du hva, jeg tror tørstefornemmelsen er den beste indikatoren vi har på hvor mye væske man trenger. Såklart - er man tørst trenger man væske, men man er ikke dehydrert! Dehydrering er en alvorlig tilstand som vanligvis først merkes ved at man blir slapp og uvel, ikke at man er tørst.

Tørsten har jo funket godt for mennesker (og dyr) i millioner av år, og at vi nå skal løpe rundt og være livredde for å bli tørste er noe stort visvas.

Det er helt ulogisk for meg at kroppen skal være laget slik at man er på nippet til å være dehydrert når man blir tørst - jeg tror kroppen sender signaler om at man må drikke leeenge før man kommer så langt.

Jeg sier dette med forbehold om at vi snakker om friske mennesker, syke og gamle kan ha problemer med tørstefølelsen og må ofte minnes på å drikke nok.

Endret av Elfrida
Gjest BagLady
Skrevet

Tørstefornemmelser oppstår når kroppen allerede har mistet en betydelig mengde vann, det er et vitenskapelig fakta.

F.eks. under trening vil du merke tørstefølelse etter et væsketap på 2% noe som tilsvarer over 1 liter vann for en person ved normal størrelse. Dette medfører at prestasjonen går ned betraktelig, og man blir etterhvert slapp og kan få hodepine dersom man ikke drikker.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at et væsketap på 2 % er farlig, hverken akutt eller på lang sikt så lenge man passer på å drikke når man blir tørst, og dermed opphever væsketapet.

Gjest BagLady
Skrevet
Det er ingenting som tyder på at et væsketap på 2 % er farlig, hverken akutt eller på lang sikt så lenge man passer på å drikke når man blir tørst, og dermed opphever væsketapet.

Nei, det er så, selv om for lite væskeinntak over tid gir økt risiko for dannelse av nyrestein. Jeg foretrekker likevel å drikke jevnlig fordelt utover hele dagen, nettopp for å slippe slike nedturer der man blir tørst, slapp og sliten :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Misforstå meg rett, vann er godt og sunt og jeg drikker mer enn nok, sikkert mer enn jeg trenger, hver dag. Og jeg tror det er en god ide å drikke i forbindelse med trening.

Men det er ganske lett å drikke nok, da vi ikke trenger mere væske enn det som vi mister. Vi får masse væske gjennom maten også.

Jeg fant en interessant artikkel i Tidsskfriftet for den norske lægeforening, http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v..._seks_id=933165

som snakker en del om vann - og der sies det at man antagelig ikke trenger å tilføre kroppen mere enn litt over 2 liter vann i døgnet, hvorav kun 0,7l er drikke. Det er utifra en person som er frisk, og ikke trener (eller har i seg noe vanndrivende).

Så er det individuelle forskjeller så klart.

En pekepinn på om man drikker nok under trening f.eks. kan man få hvis man veier seg før og etter trening. Har man gått opp i vekt har man drukket mer enn man har mistet.

Skrevet

Drikker mellom 2 og 3 liter vann om dagen.

Sjøl er jeg litt skeptisk til nytten av å drikke mengder med vann man ikke har behov for.

Vannmengden man har behov for reguleres av tørsten, og hadde kroppen hatt behov for mere vann for å rense kroppen tror jeg den hadde sagt i fra.

Er i prinsippet enig med deg, men dette gjelder vel og merke hvis man allerede har et sunt vanninntak. I perioder hvor jeg har drukket for lite har jeg ikke vært mer tørst, bare slappere og hatt mer vondt i hodet. Kroppen min har altså ikke sagt fra selv om mer vann åpenbart har vært nødvendig.

Litt på siden men... Jeg skal ta av noen kilo og drikker derfor mye vann. I ferien var jeg oppe i 4-5 liter (veier 75 kg). Huden min ble ikke tørr (er plaget m tørr hud), men nå har jeg fått masse kviser (som jeg ikke pleier ha).

Begynte på jobb i går og drakk vann før med det resultat at jeg flyr pinlig mye på toalettet...

Konklusjon:

Huden blir mindre tørr, men man får mer kviser og må mer på do  ;)

Jeg tror ikke det er vanlig å få kviser av å drikke vann, har ikke hørt om det før og har aldri opplevd det selv. Du har ikke gjort noe annet i sommer du ikke ellers gjør?

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på det, men da jeg var innlagt for anoreksi, så måtte jeg også ha et drikkeskjema. Da MÅTTE jeg få i meg minimum 1200 ml til dagen, og for meg var det veldig vanskelig og virket utrolig mye! Og det måtte ikke være vanndrivende..

Skrevet

Det er i hvert fall vanlig å få kviser når kroppen gjennomgår en renseprosess, og det kan det vel kanskje være dersom man over lenger tid har drukket litt lite, og så begynner å drikke mye vann?

Gjest BagLady
Skrevet
Det er i hvert fall vanlig å få kviser når kroppen gjennomgår en renseprosess, og det kan det vel kanskje være dersom man over lenger tid har drukket litt lite, og så begynner å drikke mye vann?

Sikkert på samme måte som når man begynner å bruke nye renseprodukter på huden, i en periode vil man oppleve å få mer uren hud fordi huden skal rense seg.

Skrevet

Man trenger 1,5 liter vann om dagen leste jeg her om dagen. 1,5 liter vann i væske form, resten får man jo inn via maten.

1,5 liter var det kroppen trengte stillesittendes.

SÅ det videre utover dette avhenger av aktivitetsnivået ditt.

En person som trener og svetter mye trenger mer enn en person som ikke gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...