Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest en mor
Skrevet

Et argument som oftest brukes mot menn i slike sammenhenger er jo at vil de ikke ha barn ja så kan de bare være avholdende da ingen prevansjon jo er 100% sikkert.

Hvorfor i alle dager krever vi ikke det samme av oss selv da ?

Selvfølgelig gjør vi jo ikke det fordi vi sitter med alle kortene i ettertid. Hvorfor skal vi avstå fra å ha sex ( og også i mange tilfeller sikker sex) da?

Tenk dere jenter om situasjonen hadde vært denne:

Man har sex men en person( kanskje attpåtil ONS) man blir gravid. Systemet var slik at DU ikke før barnet var født fikk vite hvorvidt det var du eller barnefar som fikk"premien" men at det ble lagt opp til en slags loddtrekning. Dersom du" tapte" måtte du belage deg på vanlig samvær og også betale bidrag til far. Drit i at du er 17-18 år ogf går på skole og ikke er i stand til å forsørge deg selv engang men må slite med bidragssjeld resten av ditt voksne liv.

Tror nok at jenter også hadde dobbelsikret seg både med p-piller, kondom , angrepiller om så hadde vært tilfelle ja.

Kan også se for meg at aborttallene hadde skutt i været.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tvangsabort? Tvangsfødsel? Det sier seg selv at det ikke går.

Hvis en mann absolutt ikke vil ha barn med en kvinne han har sex med må han rett og slett la vær. Ellers er det alltid en liten sjanse for at kvinnen blir gravid, og da har man vært to om det uansett.

Det som provoserer mange menn, i disse likestillingstider, er at kvinnene skal ha råderett over egen kropp samtidig som hun ikke er villig til å ta det hele og fulle ansvaret for egen kropp. Det er altfor ensidig og kvinnen blir sittende med bukta og begge endene. Hva slags likestilling er det?

En gang i tiden var dette kanskje en grei pris for menn å betale, den gangen de var familienes overhode og hovedforsørger. Men med likestillingens inntog blir dette en altfor skjev ordning.

Hvis man snur litt på argumentet ditt, kan man hevde at hvis ikke kvinner er villig til å påta seg det fulle og hele ansvaret for egen kropp, bør hun heller ikke ha sex med menn.

Når det gjelder påstander om unge jenter som knuller på seg unger for å slippe å jobbe så ser jeg ikke det helt store problemet med det. Det siste vi trenger er enda færre hvite barnefødsler i denne verden.

Skrevet
Det som provoserer mange menn, i disse likestillingstider, er at kvinnene skal ha råderett over egen kropp samtidig som hun ikke er villig til å ta det hele og fulle ansvaret for egen kropp.

Og hva betyr det der??? :klø: :klø:

kvinner tar faktisk ansvar for egen kropp/eget liv, om de tar abort eller ikke.....

Skrevet
Og hva betyr det der???  :klø:  :klø:

kvinner tar faktisk ansvar for egen kropp/eget liv, om de tar abort eller ikke.....

Ikke fullt og helt så lenge også mannen må leve med hennes avgjørelser uten å ha noe han skulle sagt.

Skrevet (endret)
Det som provoserer mange menn, i disse likestillingstider, er at kvinnene skal ha råderett over egen kropp samtidig som hun ikke er villig til å ta det hele og fulle ansvaret for egen kropp. Det er altfor ensidig og kvinnen blir sittende med bukta og begge endene. Hva slags likestilling er det?

Ja men du kan da ikke mene at noen andre enn kvinnen selv skal bestemme over kroppen sin, samme hvor mye uenig du er i valget?

Hvis det er et slikt land du vil leve i, i full likestilling, så betyr jo det at noen kan bestemme at du skal tvangssteriliseres det. (Litt satt på spissen da..)

*skrivefeil*

Endret av Niko
Skrevet
Ikke fullt og helt så lenge også mannen må leve med hennes avgjørelser uten å ha noe han skulle sagt.

Abort er en så vanskelig avgjørelse at det i hvert fall ikke hadde vært noe jeg i det hele tatt hadde vurdert å ta opp med deg Bønna! Hadde jeg vært så usannsynlig dum og bli gravid med deg, så hadde den aborten blitt utført uten at du fikk vite noe...!

Skrevet
Ja men du kan da ikke mene at noen andre enn kvinnen selv skal bestemme over kroppen sin, samme hvor mye uenig du er i valget?

De fleste menn mener nok at det nødvendigvis må være slik at kvinnen tar den endelige beslutningen, men det som provoserer mange menn er at hun samtidig også slipper å ta det fulle og hele økonomiske ansvaret for den samme beslutningen som ene og alene er hennes. Noe som betyr at selv om de var sammen om selve knullinga er det hun som sitter med all beslutningsmyndighet i ettertid, viss resultat får konsekvenser for begge parter.

Skrevet
Abort er en så vanskelig avgjørelse at det i hvert fall ikke hadde vært noe jeg i det hele tatt hadde vurdert å ta opp med deg Bønna! Hadde jeg vært så usannsynlig dum og bli gravid med deg, så hadde den aborten blitt utført uten at du fikk vite noe...!

Hvem vet? Kanskje vi hadde fått et vakkert lite kjærlighetsbarn og et lykkebo med på kjøpet? :kyss:

Skrevet
Hvem vet? Kanskje vi hadde fått et vakkert lite kjærlighetsbarn og et lykkebo med på kjøpet?  :kyss:

Det passer i så fall dårlig sammen med den argumentasjonen du vanligvis fører og familien hadde sannsynigvis vært villig til å gå til Høyesterett for å unngå at du fikk noen som helst kontakt med barnet! :sjarmor:

Skrevet
Det passer i så fall dårlig sammen med den argumentasjonen du vanligvis fører og familien hadde sannsynigvis vært villig til å gå til Høyesterett for å unngå at du fikk noen som helst kontakt med barnet! :sjarmor:

Du har en slem og kald familie som er villig til å stille seg i veien for kjærligheten av politiske årsaker. :cry:

Skrevet
De fleste menn mener nok at det nødvendigvis må være slik at kvinnen tar den endelige beslutningen, men det som provoserer mange menn er at hun samtidig også slipper å ta det fulle og hele økonomiske ansvaret for den samme beslutningen som ene og alene er hennes. Noe som betyr at selv om de var sammen om selve knullinga er det hun som sitter med all beslutningsmyndighet i ettertid, viss resultat får konsekvenser for begge parter.

Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at en mann føler seg maktesløs i en slik situasjon. Men man kan jo faktisk ikke bestemme over en annens kropp, samme hvordan man vrir og vender på det. Vi lever heldigvis ikke i et slikt land der det er mulig, og jeg håper vi aldri får oppleve en slik hverdag.

Selvfølgelig er det vanskelig for en mann i en slik situasjon, jeg skjønner det!

Skrevet

Hmmmm...... Jeg lurer på hvor alle de pengene som dere sier mødre får er blitt av! :forvirret:

Skrevet
Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at en mann føler seg maktesløs i en slik situasjon. Men man kan jo faktisk ikke bestemme over en annens kropp, samme hvordan man vrir og vender på det. Vi lever heldigvis ikke i et slikt land der det er mulig, og jeg håper vi aldri får oppleve en slik hverdag.

Selvfølgelig er det vanskelig for en mann i en slik situasjon, jeg skjønner det!

'En kan ikke bestemme over en annens kropp' ser ut til å være kronargumentet som hindrer enhver konstruktiv tilnærming til at fedre kan ha noe som helst å si vedr. barnefødsler/aborter.

Hva hvis en har en problemstilling hvor kvinnen ønsker abort, mannen ønsker det ikke. Forutsetter her at han er fullt ut i stand til å oppdra og forsørge barnet alene. Når hun så fastholder sin beslutning om abort, vel så bestemmer hun i prinsippet over en annen kropp, nemlig barnets ?

Skrevet
Men man kan jo faktisk ikke bestemme over en annens kropp, samme hvordan man vrir og vender på det.

Det er iallfall ikke rimelig. Så langt er vi enig. Men jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner har problemer med å se det urimelige i at menn i en slik situasjon helt og holdent skal være i hennes vold.

Så lenge kvinnen ene og alene bestemmer over egen kropp er det rimelig at hun ene og alene også tar det økonomiske ansvaret for det valget hun tar. Da blir det iallfall en slags balansegang. Slik det var den gangen mannen var familiens overhode og hovedforsørger. Dette med at mannen automatisk er forpliktet til å betale barnebidrag er jo egentlig en etterlevning fra før-likestillingens tid.

Skrevet

Kvinnen sitter uansett med all makt. Men det er rått å si at det er kvinnens kropp og derfor kvinnens valg. For konsekvensene er faktisk store for mannen også og mannen bør ha et stort ord med i laget.

Noen ganger fatter jeg ikke at folk kan uttrykke så egoistiske utsagn som "kvinnens kropp, kvinnens valg" - er det samme personer som sitter i den andre tråden og klager over at fedre ikke betaler nok?

Det er populært å si at "vi var to om det" - og selvfølgelig bør alle være to om alle deler av prosessen. Det er tragisk å høre kvinner ønske alt kun for egen del, de vil ha alt det kjekke, mens mannen skal gjøre alt det dumme. Og ja, de vil selvfølgelig ha all makt. Og som kvinne selv syns jeg det er tragisk og se at mine medsøstre har slik patetisk tankegang og lite sirkulasjon i hodet sitt.

Skrevet
Men det er rått å si at det er kvinnens kropp og derfor kvinnens valg. For konsekvensene er faktisk store for mannen også og mannen bør ha et stort ord med i laget.

I utgangspunktet er jeg enig i at det ideelle er at man er to om beslutningen, og at man er samstemte/enige om hva man skal gjøre ved graviditet.

Men når mann og kvinne faktisk er uenige, er det mest naturlige, og eneste gjennomførbare, alternativet, at det er kvinnen som bestemmer (om hun ønsker abort eller å gjennomføre svangerskapet). Sånne ting bør man jo gjerne klargjøre før man har sex - som jo som kjent kan føre til graviditet.

Skrevet

Og nok en gang:

Hvordan skal dette gjøres i praksis i situasjoner der partene er uenige?

Skrevet
Og nok en gang:

Hvordan skal dette gjøres i praksis i situasjoner der partene er uenige?

I praksis vil det bli svært vanskelig. Så en rimelig løsning er at kvinnen, ettersom hun ene og alene bestemmer over egen kropp, ene og alene påtar seg det økonomiske ansvaret for sitt valg.

Skrevet

Men ett barn har jo unektelig to foreldre - som nødvendigvis må dele det økonomiske ansvaret (om enn motvillig). Man tar tross alt en mer el mindre kalkulert risiko ved å ha sex - og bør være klar over at det kan resultere i graviditet. Som igjen medfører forsørgelsesplikt.

Skrevet
Man tar tross alt en mer el mindre kalkulert risiko ved å ha sex - og bør være klar over at det kan resultere i graviditet. Som igjen medfører forsørgelsesplikt.

Da er man tilbake til status quo, som i utgangspunktet er uholdbart. Og det er vel slik at også kvinner vet hva det innebærer å ha sex?

Faktisk kan det jo synes som om det er likestillingen som er det største problemet. Da mannen var familiens overhode og hovedforsørger var ikke dette noe problem. Da var det en slags balanse. Men det er det over hodet ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...