Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #81 Skrevet 1. august 2006 Men hvordan skal loverket regulere hva som skal skje i situasjoner der en at partene ikke ønsker barnet? Skal far ha rett til å tvinge fram en abort? Eller skal han ha rett til å kreve at mor bærer fram barnet? For det var vel fars mulighet til å bestemme når graviditeten først var et faktum som var utgangspunktet for debatten?
Frank Skrevet 1. august 2006 #82 Skrevet 1. august 2006 Ja, livet er 'urettferdig'. I en ideell hadde man selv kunne valgt hvem som evt skulle bære fram barnet. Men sånn er det ikke. Derfor er det kvinnen som bestemmer, fordi hun er prakket på av Gud vet hvem å føde barn (jeg vet hva jeg ville valgt om jeg hadde kunne bestemme selv). Det er hennes kropp, og babyen et foster til barnet er flere måneder gammelt. Er det 6 mnd? (Anyone?)
T.S Skrevet 1. august 2006 #83 Skrevet 1. august 2006 Men hvordan skal loverket regulere hva som skal skje i situasjoner der en at partene ikke ønsker barnet? Skal far ha rett til å tvinge fram en abort? Eller skal han ha rett til å kreve at mor bærer fram barnet? For det var vel fars mulighet til å bestemme når graviditeten først var et faktum som var utgangspunktet for debatten? ← Far har ingen rettigheter. Null. Hverken for å få eller ikke.
Gjest allium Skrevet 1. august 2006 #84 Skrevet 1. august 2006 Om kvinnen er genuint opptatt av barnet og barnets beste bør hun være dette også etter fødselen. Om foreldrene da er likeverdige vil dette si at far kan overta omsorgen og mor betale bidrag. Først da ser vi hvor interesert mor er i å bære frem barnet. ← Nå henger jeg ikke med... Skal mor gi omsorgen til en far som egentlig ikke ville ha barnet i det hele tatt, som ønsket abort? Fordi det vil gi ham like rettigheter i abort-valget? Hva om han ikke vil ha omsorgen da? Lite sannsynlig at han vil det, når han ikke engang vil ha barnet.
Gjest regine Skrevet 1. august 2006 #85 Skrevet 1. august 2006 Du har forstått meg rett. Hvis barnets muligheter er det viktigste for mor vil hun også ønske barnet velkommen selv om hun selv skulle miste omsorgen til far. Først da ser vi om det er barnet eller mor som ønsker å bli ivaretatt. Men for å få til dette må lovverket endres slik at PRAKSIS tilsier at far er likeverdig. Felles omsorg er fortsatt beste alternativ som utgangspunkt. ← Dette er jo den rene galskap. Antar at du da også mener at dersom kvinnen ønsker å ta abort, men mannen ikke gjør det, så skal mannen kunne tvinge gjennom at hun bærer fram barnet fordi han skal ha ungen. skremmende holdninger på noen her inne ja
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #86 Skrevet 2. august 2006 Dette er jo den rene galskap. Antar at du da også mener at dersom kvinnen ønsker å ta abort, men mannen ikke gjør det, så skal mannen kunne tvinge gjennom at hun bærer fram barnet fordi han skal ha ungen. skremmende holdninger på noen her inne ja ← Synes enkelte kvinner her inne er litt nedlatendes til menns meninger om dette temaet og det virker ikke som at det er så mange her inne som er istand til å sette seg inn i mannens situasjon og se det fra hans ståsted. Jeg skjønner egentlig menn veldig godt i denne problemstillingen. Det er altså slik at når en mann har sex så har han ansvar for prevensjon, han vet at det kan bli barn ut av sex og at ingen prevensjonsmiddel er 100% sikkert. Derfor, når han "blir gravid" så har han ikke noen han skulle ha sagt. Det burde han tenkt på før. Når en kvinne har sex så har hun ansvar for prevensjon , hun vet at det kan bli barn utav sex og at ingen prevensjonsmiddel er 100% sikkert. Men når hun blir gravid så kan hun ta abort om hun vil. Hun har full rett til å få en lege til å fjerne fosteret fra livmoren hennes. En mann må altså bare akseptere at det blir barn ut av sex, mens en kvinne trenger ikke gjøre det.
Frank Skrevet 2. august 2006 #87 Skrevet 2. august 2006 Fordi at det er kvinnens kropp. Så enkelt er det.
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2006 #88 Skrevet 2. august 2006 Fordi at det er kvinnens kropp. Så enkelt er det. ← akkurat
T.S Skrevet 2. august 2006 #89 Skrevet 2. august 2006 Fordi at det er kvinnens kropp. Så enkelt er det. ← Men det som er i kroppen hennes er et separat liv som begge har skapt. Det er ikke en del av henne, det vokser bare i henne....
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2006 #90 Skrevet 2. august 2006 Men det som er i kroppen hennes er et separat liv som begge har skapt. Det er ikke en del av henne, det vokser bare i henne.... ← Å si at det ikke er en del av henne er vel å undervurdere morens rolle i et svangerskap vel...
T.S Skrevet 2. august 2006 #91 Skrevet 2. august 2006 Å si at det ikke er en del av henne er vel å undervurdere morens rolle i et svangerskap vel... ← nei. det er ofte nødvendig med litt nyansering. virker som mange kvinner mener at det som vokser i dem er helt og holdent deres. bla. ved at de røyker og drikker og stresser under svangerskapet. poenget er jo at det er et menneske som vokser der. et annet menneske med sitt liv. ja, vet motargumentene.
Far til 2 Skrevet 2. august 2006 #92 Skrevet 2. august 2006 Jeg synes denne debatten får et snev av holdninger som "Barnet er mitt" og pappa har ingenting han skulle ha sagt fra enkelte mødre. For det første er ikke barnet en eiendel som kvinnen, eller noen andre har. Fødselen er en funksjon kvinnen har. Men under normale omstendigheter kan hun ikke få barn alene. Det tilsier at faren også har et ansvar og funksjon. Om vi er enig i at far har et ansvar og en funksjon før svangerskapet vil dette tilsi at han har et ansvar og funksjon også ettersvangerskapet. Det går ikke å si at far har et delansvar for svangerskapet/graviditeten, - for deretter å frata han ansvaret for resultatet. I så tilfelle lærerer vi opp våre barn til helt feil ansvarsfølelse den dagen de selv skal bli forelder.
Gjest gjest1 Skrevet 2. august 2006 #93 Skrevet 2. august 2006 Jeg synes denne debatten får et snev av holdninger som "Barnet er mitt" og pappa har ingenting han skulle ha sagt fra enkelte mødre. For det første er ikke barnet en eiendel som kvinnen, eller noen andre har. Fødselen er en funksjon kvinnen har. Men under normale omstendigheter kan hun ikke få barn alene. Det tilsier at faren også har et ansvar og funksjon. Om vi er enig i at far har et ansvar og en funksjon før svangerskapet vil dette tilsi at han har et ansvar og funksjon også ettersvangerskapet. Det går ikke å si at far har et delansvar for svangerskapet/graviditeten, - for deretter å frata han ansvaret for resultatet. I så tilfelle lærerer vi opp våre barn til helt feil ansvarsfølelse den dagen de selv skal bli forelder. ← Men skal det være kvinnens valg om hun tar abort eller fullfører svangerskapet, eller skal far ha medbestemmelse for hva som skjer?
Caramba Skrevet 2. august 2006 #94 Skrevet 2. august 2006 (endret) Jeg synes denne debatten får et snev av holdninger som "Barnet er mitt" og pappa har ingenting han skulle ha sagt fra enkelte mødre. For det første er ikke barnet en eiendel som kvinnen, eller noen andre har. Fødselen er en funksjon kvinnen har. Men under normale omstendigheter kan hun ikke få barn alene. Det tilsier at faren også har et ansvar og funksjon. Om vi er enig i at far har et ansvar og en funksjon før svangerskapet vil dette tilsi at han har et ansvar og funksjon også ettersvangerskapet. Det går ikke å si at far har et delansvar for svangerskapet/graviditeten, - for deretter å frata han ansvaret for resultatet. I så tilfelle lærerer vi opp våre barn til helt feil ansvarsfølelse den dagen de selv skal bli forelder. ← Jeg er helt enig med deg i at faren har en funksjoen etter svangerskapet. Det er faktisk mange av mennene i denne debatten som sier at faren burde få muligheten til å fraskrive seg allt ansvar dersom han i utgangspunktet ønsker abort. Desverre er det mange alenemødre som opplever at fedre ikke er intereserte, særlig der han i utgangspunktet ønsket abort. Det må være beintøfft å oppdra et barn helt alene. Endret 2. august 2006 av Caramba
Bloody Archibald Skrevet 2. august 2006 #95 Skrevet 2. august 2006 Min mening som mann: Tvangsabort - groteskt og utenkelig i et siviliert land. Det er tross alt tale om et medisinsk "inngrep" (ved hjelp av medikamenter eller ved utskrapning) Tvangsfødsel - groteskt og utenkelig at mannen skal kunne tvinge kvinnen til å føde (dersom det aktuelle samfunnet praktiserer fri abort) =kvinnens valg alene Puling= sjanse for å få barn selv med bruk av kondom. Er du som mann ikke villig til å ta denne sjansen, ikke pul. Velger kvinnen å føde, bør mannen være pliktig til å betale bidrag. Det skulle bare mangle, han har pult med den risiko det medfører. Det skal ikke gå utover barnet at mannen helst hadde ønsket at kvinnen tok abort. Som mann kan man gjerne føle det urettferdig at man blir far uten å ønske det, men alt i verden er ikke fullt ut rettferdig/ideelt. Deal with it! Problemstillingen for meg blir dermed: 1) Hvor mye skal mannen betale i bidrag? 2) Hvilke rettigheter skal mannen ha i forhold til å ha omsorg / treffe barnet? Dette er en annen debatt og det er dette som bør debatteres.
Gjest regine Skrevet 2. august 2006 #96 Skrevet 2. august 2006 for Bloody Archibald. Veldig bra innlegg!
BMD Skrevet 2. august 2006 #98 Skrevet 2. august 2006 (endret) Min mening som mann: Tvangsabort - groteskt og utenkelig i et siviliert land. Det er tross alt tale om et medisinsk "inngrep" (ved hjelp av medikamenter eller ved utskrapning) Tvangsfødsel - groteskt og utenkelig at mannen skal kunne tvinge kvinnen til å føde (dersom det aktuelle samfunnet praktiserer fri abort) =kvinnens valg alene Premissene dine er jeg i og for seg enig i, men jeg kommer til en annen konklusjon. Det er problematisk å tvinge noen til å ta abort, og å tvinge dem til å bære frem et uønsket barn er etter mitt syn helt umoralsk. Men: En kvinne som driter i å sette seg inn i hva faren mener om saken, blir en dårlig mor og har gode muligheter til å gjøre faren til en dårligere far. Derfor er jeg opptatt av å presisere at det er faktisk begges beslutning, selv om dama bør ha det siste ordet. Endret 2. august 2006 av BMD
Gjest gjesta Skrevet 2. august 2006 #99 Skrevet 2. august 2006 Jeg vil også applaudere Bloody Archibalds inlegg.
Far til 2 Skrevet 2. august 2006 #100 Skrevet 2. august 2006 Jeg synes det er et problem at kvinner skal være delansvarlige for å bli gravid, eneansvarlig for om barnet skal bæres frem og muligheten til å være eneansvarlig etter at barnet evt er født. Det som skjer er at mannen kun er delansvarlig for selve pulinga. Deretter kan han fratas fleste mulighetene til å påvirke situasjonen, og han sitter ofte kun igjen med barnebidraget. Dermed kan kvinnen ta avgjørelser som relaterer seg til henne selv og hennes situasjon, barnet og barnets situasjon, og mannen og mannens situasjon. At et menneske kan kunne ta så vidtrekkende avgjørelser uten å ta hensyn til andre synes helt urimelig. Hvis vi begynner med likeverd etter fødselen vil sansynligvis flere ta hensyn til dette også før en evt fødsel/abort. Men vi må altså begynne et sted og da synes jeg vi skal begynne med likeverd mellom de foreldrene som faktisk får barn. Det har vi ikke idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå