Gjest gjesta Skrevet 1. august 2006 #61 Skrevet 1. august 2006 Og her kommer vi igjen. Selvfølgelig finnes det andre måter å gjøre det på enn idag. Superlammet har ett forslag, selv om jeg ikke er helt enig med ham. Hvorfor trenger du være så aggressiv og nedlatende? Er det noen som har tråkket deg på tærne? ← Jeg har ikke helt fått med meg hva Superlammet mener, skumleste det bare litt. Jeg mente ikke å være aggressiv og nedlatende, og ingen har tråkket meg på tærne. Jeg synes bare at det er en selvfølge at det er kvinnen som bestemmer over abort. Jeg er personlig i mot abort, og synes det hadde vært helt hårreisende om en mann skulle kunne tvinge meg til å ta abort om jeg hadde blitt gravid.
Gjest Elfrida Skrevet 1. august 2006 #62 Skrevet 1. august 2006 Forslag til forbedring: Jeg syns ikke det går an å endre på det at kvinnen har det siste ordet i spørsmålet om hun skal bære fram et barn eller ikke (de første 12 ukene). Jeg syns heller ikke at det går an å ta fra et barn sin far bare fordi han ikke vil ha barn da (og mora til barnet kanskje er en utspekulert bitch). Det jeg syns er at barnets rettigheter må styrkes slik at det blir vanskeligere å trenere samvær. Hva konkret som skal gjøres vet jeg ikke. Hva hvis man...nei forresten. Det er vanskelig å komme på noe som ikke går ut over barnet. Jeg har selv nær kontakt med en person som ble skviset ut av sine barns liv av den andre foreldren. Det er dypt tragisk og trist, både for den forelderen det gjelder og barna.
Frank Skrevet 1. august 2006 #63 Skrevet 1. august 2006 (endret) Mannens penger, mannens valg til å forsørge bastarder. ← Som sagt så er denne tråden helt hjernedød. Jeg synes ikke noe synd på menn som griner over at de selv må betale for å ha viftet for mye med snadden. Nå har det jo i tillegg kommet en ordning som sier at jo mer du er med barnet, far, jo mindre må du betale i barnebidrag. Win win. Endret 1. august 2006 av Frank
BMD Skrevet 1. august 2006 #64 Skrevet 1. august 2006 Jeg har ikke helt fått med meg hva Superlammet mener, skumleste det bare litt. Jeg mente ikke å være aggressiv og nedlatende, og ingen har tråkket meg på tærne. Jeg synes bare at det er en selvfølge at det er kvinnen som bestemmer over abort. Jeg er personlig i mot abort, og synes det hadde vært helt hårreisende om en mann skulle kunne tvinge meg til å ta abort om jeg hadde blitt gravid. ← OK, greit nok. Er bare litt oppgitt over at det er så mange jenter som blir aggressive og usaklige når de føler menn begynner å trampe bordi kvinnenes enemarker. To spørsmål som du ikke trenger å svare på hvis du ikke har lyst: 1 - Bruker du sikker prevensjon? 2 - Når går skillet for deg mellom hva som er et liv og hva som er en flekk på lakenet? De siste spørsmålet har jeg fundert en del på selv, og har igrunnen ikke kommet fram til noe fornuftig. Hadde vært interessant å høre en abortmotstanders syn på saken.
Gjest regine Skrevet 1. august 2006 #65 Skrevet 1. august 2006 Det er ingen annen mulighet enn at kvinnen må ta ansvaret for avgjørelsen alene. Tror de færreste ønsker et samfunn hvor kvinner tvinges enten til abort eller til å føde etter at noen andre - om dette er en mann eller en eller annen instans bestememr det. Så vidt jeg vet protesterte man også fra norsk side mot Ceaucescus Romania hvor prevensjon var forbudt, og kvinner MÅTTE bære fram barna. I like stor grad som man har protestert mot de kinesiske myndigheters gjennomføring av tvangsaborter. Nå er det faktum at de fleste som blir gravide tar avgjørelsen abort/ikke abort sammen med en partner, og ikke "overkjører" mannen totalt. Det er også et mindretall kvinner som går inn for å få barn av økonomiske årsaker - det er nemlig ikke særlig lukrativt. At en del - både kvinner og menn - slumser med prevensjonen er dumt, av begge parter. Menn som hyler om at de blir "lurt" får liten sympati hos meg, enhver som er VOKSEN må også ta ansvar for seg selv. Det betyr - som andre har skrevet - at en mann som ikke vil ha barn for noen pris han bruker konsekvent kondom eller kutter strengen. Å hevde at mannen må kunne fraskrive seg ansvaret for et barn som fødes "mot hans vilje" syns jeg er toppen av egoisme. For BARNET. Jeg skjønner at det anses vanskelig, men jeg syns likevel man må se på barnet her - og ikke foreldrene. Det skal man jo i f.eks. brudd situasjoner, så det må gå an her også. Som en annen sa - ellers får vi et b-lag av barn - og det vil vi kanskje ikke. Klart det ikke er enkle avgjørelser, men bottom line er fortsatt at det må være kvinnen som har det avgjørende ordet her.
Gjest gjesta Skrevet 1. august 2006 #66 Skrevet 1. august 2006 (endret) Og her kommer vi igjen. Selvfølgelig finnes det andre måter å gjøre det på enn idag. Superlammet har ett forslag, selv om jeg ikke er helt enig med ham. Hvorfor trenger du være så aggressiv og nedlatende? Er det noen som har tråkket deg på tærne? ← Snakker du om det Superlammet skrev om at man skal få offetlig støtte til å ta seg av barn som faren ikke vil ha? Altså, etter min mening, hadde jo da enkelte/mange menn blitt helt uansvarlige. De kan bare ha seg med hvem de vil uten å bruke prevensjon, og regne med at det offentlige tar regningen hvis det blir barn av det. Hvis man absolutt ikke vil ha barn får man bruke de metodene som finnes for å kontrollere det. Kondomer er nesten sikkert, sterilisering er veldig sikkert, og avholdenhet er det eneste som er 100 % sikkert. Og hvis man vil ha ett barn som kvinnen vil ta vekk, får man faktisk bare akseptere at det er hun som bestemmer. Synd, trist, leit, men vi får faktisk ikke likestilling på dette punktet her, før noen finner ut hvordan menn skal føde. Endret 1. august 2006 av ayrabeth
Gjest gjesta Skrevet 1. august 2006 #67 Skrevet 1. august 2006 OK, greit nok. Er bare litt oppgitt over at det er så mange jenter som blir aggressive og usaklige når de føler menn begynner å trampe bordi kvinnenes enemarker. To spørsmål som du ikke trenger å svare på hvis du ikke har lyst: 1 - Bruker du sikker prevensjon? 2 - Når går skillet for deg mellom hva som er et liv og hva som er en flekk på lakenet? De siste spørsmålet har jeg fundert en del på selv, og har igrunnen ikke kommet fram til noe fornuftig. Hadde vært interessant å høre en abortmotstanders syn på saken. ← Jeg mente faktisk ikke å være aggressiv og usaklig, jeg uttrykte meg kanskje litt feil, men jeg har veldig sterke meninger om dette. Nå er jeg ikke abortmotstander per se, jeg bare ville aldri ha gjort det selv. Og synes ikke at andre kvinner burde gjøre det heller, men vil likevel at det skal det være helt opp til dem selv å bestemme. 1. Ja, jeg bruker sikker (eller "sikker") prevensjon. Hvis det hadde vært en katastrofe for meg å få barn, hadde jeg ikke hatt sex. 2. Veldig vanskelig spørsmål. Men er man gravid så er det liv. Akkurat når det begynner, vet jeg ikke. Har brukt angrepille selv, men vet ikke helt om det er "moralsk forsvarlig". Har lest at man ikke er gravid før egget har festet seg, og det skjer ikke de første dagene (mulig jeg er langt ute på jordet nå, har ikke de medisinske forklaringene helt inne.) Da jeg ble sammen med min samboer fortalte jeg han tidlig (den første uka) at dersom jeg noen gang skulle bli gravid, kom jeg ikke til å ta abort. Så hadde han ihvertfall det å forholde seg til, og hadde det vært uakseptabelt måtte han vel ha funnet seg en annen.
Far til 2 Skrevet 1. august 2006 #68 Skrevet 1. august 2006 Så vidt jeg har erfart så bærer ikke den bidragspliktige det økonomiske ansvaret alene!? ← Han er ikke alene om det økonomiske anvaret. Men som eneste person uten rettigheter til å påvirke svangerskapet er han alene om følgende av svangerskapet.
BMD Skrevet 1. august 2006 #69 Skrevet 1. august 2006 Snakker du om det Superlammet skrev om at man skal få offetlig støtte til å ta seg av barn som faren ikke vil ha? Altås, etter min mening, hadde jo da enkelte/mange menn blitt helt uansvarlige. De kan bare ha seg med hvem de vil uten å bruke prevensjon, og regne med at det offentlige tar regningen hvis det blir barn av det.Det er akkurat derfor jeg ikke er enig med ham. Men det betyr ikke at den andre løsningen er så perfekt at alle forsøk på å diskutere alternativer må møtes med sure oppstøt og hersketeknikker. Det skulle holde lenge med rasjonelle argumenter som det jeg siterte deg på her. Menn som hyler om at de blir "lurt" får liten sympati hos meg, enhver som er VOKSEN må også ta ansvar for seg selv. Det betyr - som andre har skrevet - at en mann som ikke vil ha barn for noen pris han bruker konsekvent kondom eller kutter strengen. Det hele kommer vel an på omstendighetene. Hvis jeg og dama mi var i ferd med å avslutte forholdet og hun bak min rygg sluttet å spise p-piller for å bli gravid i et forsøk på å holde på meg.. Ja da hadde jeg blitt ganske sinna. Sinna nok til å være tilhenger av den kinesiske metoden regine nevnte.
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #70 Skrevet 1. august 2006 Han er ikke alene om det økonomiske anvaret. Men som eneste person uten rettigheter til å påvirke svangerskapet er han alene om følgende av svangerskapet. ← Men hvordan skal det gjøres da? Hvordan ser en mer rettferdig fordeling ut?
BMD Skrevet 1. august 2006 #71 Skrevet 1. august 2006 Da jeg ble sammen med min samboer fortalte jeg han tidlig (den første uka) at dersom jeg noen gang skulle bli gravid, kom jeg ikke til å ta abort. Så hadde han ihvertfall det å forholde seg til, og hadde det vært uakseptabelt måtte han vel ha funnet seg en annen. Det synes jeg er en veldig ærlig og streit ting som alle burde gjøre. Bravo!
Far til 2 Skrevet 1. august 2006 #72 Skrevet 1. august 2006 Som sagt så er denne tråden helt hjernedød. Jeg synes ikke noe synd på menn som griner over at de selv må betale for å ha viftet for mye med snadden. Nå har det jo i tillegg kommet en ordning som sier at jo mer du er med barnet, far, jo mindre må du betale i barnebidrag. Win win. ← I teorien er jeg enig med deg. Spørsmålet er vel om det skal gjøres forskjell på menn og kvinner mht å påvirke et svangerskap, - eller ettervirkningene av et svangerskap. I dag kan kvinner påvirke både svangerskap og ettervirkninger. Menn kan ikke påvirke noen av disse tingene. Skal menn da ta like mye/mer ansvar enn mor etter et svangerskap ?
BMD Skrevet 1. august 2006 #73 Skrevet 1. august 2006 Jeg mente faktisk ikke å være aggressiv og usaklig, jeg uttrykte meg kanskje litt feil, men jeg har veldig sterke meninger om dette.Hehe, har vært litt aggressiv jeg også ser jeg. Jeg har sterke følelser om dette. Problemet er at jeg har ingen gode løsniger annet enn at begge parter må ta hensyn til den andre (vanskelig regel å etterprøve). Blir bare så irritert over mennesker som tror barn er en greie der damene skal styre alt og at vi gutta er til for å betale regninger og hjelpe til med det moren ikke vil gjøre selv. Kall det et mindreverdighetskompleks. Når jeg får barn kommer jeg til å ta masse pappaperm. Aaah, det er deilig å kjenne på litt aggresjon en gang iblant :-)
Gjest Ofter Skrevet 1. august 2006 #74 Skrevet 1. august 2006 Kvinnens valg. Kvinnens ansvar. Hvis det bare er kvinnen som har lyst til å ha barn, bør det økonomiske ansvaret i helhet ligge på henne. Å stille en person økonomisk til ansvar for en annen person sitt valg, blir bare galt.
Far til 2 Skrevet 1. august 2006 #75 Skrevet 1. august 2006 Men hvordan skal det gjøres da? Hvordan ser en mer rettferdig fordeling ut? ← Myndighetene burde startet med det største problemet som er at foreldrene ikke er likeverdige i utgangspunktet etter at barner er født. Da kan en av konsekvensene bli at far overtar omsorgen etter et brudd. Kansje det ikke er så attraktivt for enkelte mødre å bli alenemor. I de tilfellene der far ønsker abort vil han oppdage at han er likeverdig med mor etter fødselen, og kansje være mer interesert i barnet. I dag styrer mor evt Abort fødsel Fars deltagelse mht barnets hverdag og evt barnebidrag. Det siste vil ikke bli så aktuelt å diskutere om foreldrene ble likeverdige ved fødselen.
Gjest NS Skrevet 1. august 2006 #76 Skrevet 1. august 2006 Men hvordan skal det gjøres da? Hvordan ser en mer rettferdig fordeling ut? ← Det eneste rettferdige i saker hvor det bare er moren som har lyst til at barnet skal bli båret frem, er jo så klart at det blir hun alene som må påta seg det økonomiske ansvaret. Jeg kan ikke si at jeg har sett et eneste godt argument som rettferdiggjør at de det gjelder skal bli stilt økonomisk til ansvar for andre sine avgjørelser. Noe liknende ser vi heller ikke noe til andre steder i samfunnet, hvor folk blir stilt til ansvar for andre sine valg. De som mener noe annet virker alltid å ha behov for å gjøre graviditeten om til et skyldsspørsmål - og at den så klart er mannen som har skyld i dette - for å få gjennom argumentene sine. Ekkelt spør du meg.
Gjest Elfrida Skrevet 1. august 2006 #77 Skrevet 1. august 2006 Jeg kan ikke si at jeg har sett et eneste godt argument som rettferdiggjør at de det gjelder skal bli stilt økonomisk til ansvar for andre sine avgjørelser. Noe liknende ser vi heller ikke noe til andre steder i samfunnet, hvor folk blir stilt til ansvar for andre sine valg. ← Men hvordan kan du mene at det at en kvinne er gravid er hennes valg? Man er to om å gjøre en kvinne gravid, samme hvordan du snur og vender på det. Det er ikke alle som er er i stand til å ta abort, selv om det lov.
Far til 2 Skrevet 1. august 2006 #78 Skrevet 1. august 2006 Men hvordan kan du mene at det at en kvinne er gravid er hennes valg? Man er to om å gjøre en kvinne gravid, samme hvordan du snur og vender på det. Det er ikke alle som er er i stand til å ta abort, selv om det lov. ← Om kvinnen er genuint opptatt av barnet og barnets beste bør hun være dette også etter fødselen. Om foreldrene da er likeverdige vil dette si at far kan overta omsorgen og mor betale bidrag. Først da ser vi hvor interesert mor er i å bære frem barnet.
Gjest Elfrida Skrevet 1. august 2006 #79 Skrevet 1. august 2006 Om kvinnen er genuint opptatt av barnet og barnets beste bør hun være dette også etter fødselen. Om foreldrene da er likeverdige vil dette si at far kan overta omsorgen og mor betale bidrag. Først da ser vi hvor interesert mor er i å bære frem barnet. ← Jeg tror ikke jeg helt følger deg her. Du mener at hvis mor har innsett at far er like viktig som henne så er det ikke problematisk for henne å gi fra seg et barn på f.eks. 1 år (etter ett års amming som visstnok anbefales, evt bar 6 mnd)? Tror ikke det er så lett, men hva med delt omsorg da?
Far til 2 Skrevet 1. august 2006 #80 Skrevet 1. august 2006 Jeg tror ikke jeg helt følger deg her. Du mener at hvis mor har innsett at far er like viktig som henne så er det ikke problematisk for henne å gi fra seg et barn på f.eks. 1 år (etter ett års amming som visstnok anbefales, evt bar 6 mnd)? Tror ikke det er så lett, men hva med delt omsorg da? ← Du har forstått meg rett. Hvis barnets muligheter er det viktigste for mor vil hun også ønske barnet velkommen selv om hun selv skulle miste omsorgen til far. Først da ser vi om det er barnet eller mor som ønsker å bli ivaretatt. Men for å få til dette må lovverket endres slik at PRAKSIS tilsier at far er likeverdig. Felles omsorg er fortsatt beste alternativ som utgangspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå