Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
§ 12. Melding om navn for barn

Melding om å ta, endre eller sløyfe navn for noen som ikke har fylt 18 år, skal fremsettes av den eller de som har foreldreansvaret, eller disse må ha samtykket i meldingen. Gjelder meldingen et barn over 12 år, må også barnet selv ha samtykket. Selv om det ikke foreligger samtykke etter første eller annet punktum, kan meldingen godtas dersom det foreligger særlig grunn.

Dette fant jeg!

http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html#9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har du selv lagt opp til!

Du har selv for 6 år siden gått med på at barnet bare skal ha hans etternavn, så du har bare deg selv å takke. Det å lage en sak av dette nå er ikke det beste for barnet.

Det neste evt navnebyttet får hun stå for selv når hun er blitt 18!

Jeg vil anbefale alle å tenke godt gjennom slike scenarier som dette når de gir barnet navn i første omgang!

Selv har vi begge vært klare på at barna skal ha med begges navn i første omgang.. Det blir hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Dette er en løsning vi begge vet vi kan leve med også etter et evt samlivsbrudd.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men må le litt, beklager...

Ts sier det er barnets ønske om navnet, og hun er 6 år???? Selvfølgelig vil hun sikkert ha et "nytt" navn..... høres jo spennende ut det. Hun er ikke gammel nok til å skjønne konflikten mellom deg og far.

Barnet er ikke gamelt nok til å vite om hun vil ha det etternavnet eller ikke. Her tror jeg at du som mor spiller en stor rolle med at DU vil at jenta di skal ha det navnet (og det er jo forståelig nok, ikke misforstå meg)

Men er det ikke bedre å¨vente med dette enn å skape konflikt? et navn er jo bare et navn.....

Dattra di kan uansett bytte navn eller få ditt navn når hun blir 18.

Da jeg var 6 ville jeg nok sikkert hete både det ene og det andre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...