lille SB Skrevet 31. juli 2006 #21 Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes far er sær. Om jeg har forstått trådstarter rett er det snakk om å legge til mors navn som mellomnavn. Så hva er da problemet? Farens argumenter holder jo heller ikke særlig "voksen standard", så å be trådstarter bli voksen er dumt.
ceca Skrevet 31. juli 2006 #22 Skrevet 31. juli 2006 sønnen min kom, d han var 7år og ville ha etternavnet som jeg hadde som pikenavn, for det hadde mormor som etternavn... og mormor hadde sagt at det gikk ann å ha det foran hans etternavn. " ja det kan du", sa jeg, "men det ordner du når du blir voksen, nå heter du dette her og det syns vi er fint!" Og etter et par spørsmål så vet han at det kan ordnes, og at det er greit, men at det gjøres når han er voksen om han ennå vil det da. Litt utenom kanskje, men som en sa i et annet innlegg, gjør dette til en "ikke-sak". Ceca
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #23 Skrevet 31. juli 2006 Tør nesten påstå at du skapet problemer ut av ingenting her. At en 6 åring kan ha så sterke meninger om hvilket etternavn han/hun vil ha forundrer meg.. Hva om du gifter deg på nytt da og bytter etternavn igjen?!? Dette hadde jeg seriøst ikke giddi å lagd krig for, du har nå engang valgt dette etternavnet til ditt barn, og når han/hun blir gammel nok kan han/hun endre dete selv! Etter å ha lest noen andre innlegg i fra deg har jeg et lite tips... PRØV Å SAMARBEIDE OG IKKE MOTARBEIDE EN HVERT TING!!
Gjest Gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #24 Skrevet 31. juli 2006 Enig med de andre som mener dette bør tones ned. Dessuten er vel dette noe man bør tenkte gjennom når man tar tilbake pikenavnet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #25 Skrevet 31. juli 2006 Hei TS Jeg skjønner at du gjerne vil at sønnen skal hete det samme som deg. Jeg skjønner også at du ikke ønsker å møte din eksmanns nye damer. Det er bitterhet, fortvilelse og mange andre såre og vånde følelser ved et samlivsbrudd, og sikkert også i ditt tilfelle. Det som er viktig er at barnet ikke på noen måte blir skadelidende. Ikke bli lei deg på barnets vegne fordi faren nekter etternavnskifte, barnet blir ikke lei seg fordi det får nei til navnebytte så lenge foreldrene klarer å fortelle at navnet han har er kjempefint, men at han kan bytte det når han blir stor. Ikke la barnet få vite at han kunne fått bytte om ikke fdaren var "vrang". Ikke bruk barnet i konflikten. Og jeg råder deg til å være "stor" overfor eksmannens nye dame. Det er tross alt en kvinne som sønnen din tilbringer tid med og sikkert setter pris på. Derfor var det riktig av deg å hilse på henne. Snakk heller ikke stygt om henne eller barnefaren så gutten hører på. Men som sagt, jeg forstår deg og skjønner det er sårt. Men for barnets del må du prøve å fokusere på hva som er best for barnet. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #26 Skrevet 31. juli 2006 Hei TS Jeg skjønner at du gjerne vil at sønnen skal hete det samme som deg. Jeg skjønner også at du ikke ønsker å møte din eksmanns nye damer. Det er bitterhet, fortvilelse og mange andre såre og vånde følelser ved et samlivsbrudd, og sikkert også i ditt tilfelle. Det som er viktig er at barnet ikke på noen måte blir skadelidende. Ikke bli lei deg på barnets vegne fordi faren nekter etternavnskifte, barnet blir ikke lei seg fordi det får nei til navnebytte så lenge foreldrene klarer å fortelle at navnet han har er kjempefint, men at han kan bytte det når han blir stor. Ikke la barnet få vite at han kunne fått bytte om ikke fdaren var "vrang". Ikke bruk barnet i konflikten. Og jeg råder deg til å være "stor" overfor eksmannens nye dame. Det er tross alt en kvinne som sønnen din tilbringer tid med og sikkert setter pris på. Derfor var det riktig av deg å hilse på henne. Snakk heller ikke stygt om henne eller barnefaren så gutten hører på. Men som sagt, jeg forstår deg og skjønner det er sårt. Men for barnets del må du prøve å fokusere på hva som er best for barnet. Lykke til ← Dette var raust av deg, Gjest. Vi andre blir bare irritert. Vi har nok noe å lære av deg!
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #27 Skrevet 31. juli 2006 Nei. For min del må hun gjerne ha bare navnet etter faren . det var mitt valg å ta pikenavnet tilbake . det hadde jeg ikke trengt. da hadde jeg jo hatt samme navn som henne. Så dette er noe hun har funnet ut av selv. ikke fra meg i allefall.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #28 Skrevet 31. juli 2006 Nei. For min del må hun gjerne ha bare navnet etter faren . det var mitt valg å ta pikenavnet tilbake . det hadde jeg ikke trengt. da hadde jeg jo hatt samme navn som henne. Så dette er noe hun har funnet ut av selv. ikke fra meg i allefall. ← Det spilelr ingen rolle om hun har kommet på det selv eller ikke. Så lenge hun ikek får bytte, så er det faktisk ditt ansvar å få henne til å akseptere dette. Og det kan du, om du legger bort bitterheten og i en positiv tone forteller barnet at hun har et kjempefint etternavn, men om hun vil kan hun få bytte når hun blir voksen.
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #29 Skrevet 31. juli 2006 JEG ER FOR ALL DEL IKKE BITTER PÅ NOE ELLER NOEN. Jeg har sagt at hun må snakke med pappa'n om dette , for det er han som avgjør og hvis han sier nei , så er det sånn det blir. dette var noe vi snakket om rett før hun dro på ferie , hun var innom her igår og da sa hun at faren sa nei til å bytte . og utover det har vi ikke snakket noe om det.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #30 Skrevet 31. juli 2006 JEG ER FOR ALL DEL IKKE BITTER PÅ NOE ELLER NOEN. Jeg har sagt at hun må snakke med pappa'n om dette , for det er han som avgjør og hvis han sier nei , så er det sånn det blir. dette var noe vi snakket om rett før hun dro på ferie , hun var innom her igår og da sa hun at faren sa nei til å bytte . og utover det har vi ikke snakket noe om det. ← Det synes jeg er feil av deg. Dette skal barnet slippe å snakke med pappan om, dette skal du forklare barnet at "sorry jenta mi, men du kan ikek bytte navn før du er voksen" Og det er faktisk ditt ansvar at ikke barnet er lei seg på grunn av dette, derfor må du gjøre det til en positiv ting at hun har det navnet hun har!
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #31 Skrevet 31. juli 2006 hvorfor skal hun slippe å spørre han om det ? Hun spurte jo meg. Men det er kanskje litt anderledes det da ???? Selvfølgelig skal jeg la det bli noe positivt ut av det , jeg har mange posetive ting jeg kan si jeg . dette var jo ett innlegg for å få noen råd da !!
Gjest Gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #32 Skrevet 31. juli 2006 hvorfor skal hun slippe å spørre han om det ? Hun spurte jo meg. Men det er kanskje litt anderledes det da ???? Selvfølgelig skal jeg la det bli noe positivt ut av det , jeg har mange posetive ting jeg kan si jeg . dette var jo ett innlegg for å få noen råd da !! ← Hun burde slippe å spørre fordi slike ting er ting som bør avklares mellom voksne, på lik linje som å avtale samvær og innkjøp av ting.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #33 Skrevet 31. juli 2006 hvorfor skal hun slippe å spørre han om det ? Hun spurte jo meg. Men det er kanskje litt anderledes det da ???? Selvfølgelig skal jeg la det bli noe positivt ut av det , jeg har mange posetive ting jeg kan si jeg . dette var jo ett innlegg for å få noen råd da !! ← Hei TS, ikke bli så sint. Ingen klandrer deg for følelsene du måtte ha i denne saken, men jeg understreker igjen hvor viktig det er at barnet ikke blir et middel i en uenighet mellom foreldrene, Det er du og faren som skal diskutere hennes eventuelle etternavnbytte, ikke hun og han. Du og faren HAR diskutert det, han har sagt neio. Da er det ikke noe poeng i å si til jenta at dette får hun spørre far om, du VET jo at hun får nei. Igjen. Hjelp henne heller til å akseptere det. Det er best for dere begge to.
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #34 Skrevet 31. juli 2006 jeg har ikke diskutert det med faren , hun skulle spørre han først , så skal jeg ta den diskusjonen med far , er jo derfor jeg er her inne for å få tips. Og nei jeg er ikke sint
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #35 Skrevet 31. juli 2006 jeg har ikke diskutert det med faren , hun skulle spørre han først , så skal jeg ta den diskusjonen med far , er jo derfor jeg er her inne for å få tips. Og nei jeg er ikke sint ← Du har ikke diskutert det med faren??!! Her er hva dus krev i første innlegg: Jeg har tatt tilbake pikenavnet mitt , og min datter vil også ha samme navn som mamma'n sin , forstålig nok. Dette er helt hennes egen ide , det som er saken her er at faren sier NEI , det blir for mange navn . HALLOOOOOOOOOO. Hun har i dag tre navn og det er da med etternavnet til faren. Er det jeg som er litt rar som reagerer siden hun selv vil og faren kommer med det dårlige påskuddet for å si nei ??? Jeg får jo ikke byttet navnet hennes uten hans samtykke , noen som har et tips eller to til meg om hvordn jeg skal få han til å skjønne at dette er hennes vilje og ikke min ????
Gjest Gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #36 Skrevet 31. juli 2006 jeg har ikke diskutert det med faren , hun skulle spørre han først , så skal jeg ta den diskusjonen med far , er jo derfor jeg er her inne for å få tips. Og nei jeg er ikke sint ← Barn bør slippe å måtte spørre som slikt. De kan komme til å føle at de må velge mellom foreldrene, noe som kan være grusomt for et barn.
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #37 Skrevet 31. juli 2006 (endret) hva er forskjellen på at hun spør meg eller om hun må spørre pappa'n da ? selv om vi ikke bor sammen ? Faren svarte sin datter at nei det blir for mange navn , ikke meg. Sorry at jeg ikke skrev det tydlig nok Endret 31. juli 2006 av bubbel
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #38 Skrevet 31. juli 2006 hva er forskjellen på at hun spør meg eller om hun må spørre pappa'n da ? selv om vi ikke bor sammen ? ← KJære deg Bubbel, det er da vel åpenlyst at dette er et voksentema, noe som du og faren må bli enige om? Faren har sagt til deg at han ikke vil at hun skal bytte navn, bli nå ferdig med saken.
Gjest Gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #39 Skrevet 31. juli 2006 hva er forskjellen på at hun spør meg eller om hun må spørre pappa'n da ? selv om vi ikke bor sammen ? Faren svarte sin datter at nei det blir for mange navn , ikke meg. Sorry at jeg ikke skrev det tydlig nok ← Forskjellen er at hun kom til deg først. Så sendte du henne videre til faren.
bubbel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #40 Skrevet 31. juli 2006 ok . men jeg er ikke av den oppfattningen . jeg mener at når han og jeg måå være enige kan hun like gjerne spørre han selv først . så kan jeg heller ta det opp igjen med han etterpå. Tror det er sånn enhver familie som bor sammen ville gjort ting. selvfølgelig om et annet tema en etternavn/mellomnavn bytte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå