Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt tilbake pikenavnet mitt , og min datter vil også ha samme navn som mamma'n sin , forstålig nok.

Dette er helt hennes egen ide , det som er saken her er at faren sier NEI , det blir for mange navn . HALLOOOOOOOOOO.

Hun har i dag tre navn og det er da med etternavnet til faren.

Er det jeg som er litt rar som reagerer siden hun selv vil og faren kommer med det dårlige påskuddet for å si nei ???

Jeg får jo ikke byttet navnet hennes uten hans samtykke , noen som har et tips eller to til meg om hvordn jeg skal få han til å skjønne at dette er hennes vilje og ikke min ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er din datter?

Gjest gjest1
Skrevet

Kan det gå ann å få til em god blanding av begge navn, det ene som mellomnavn og det andre som etternavn?Så har jenta tilknytningen og navnet fra begge sider av sin familie?

Skrevet

Var jo det jeg hadde håpet på da. Men han står visst hardt på sitt

Skrevet

Nå ble vel du og faren på et eller annen tidspunkt enige om at hun kun skulle ha hans etternavn og han har åpenbart ikke skiftet mening selv om du har det. Det er du desverre bare nødt til å akseptere.

Datteren din kan selv velge å skifte navn når hun blir gammel nok til å ta slike avgjørelser. Som seksåring er hun ikke det.

Skrevet

Så det at hun er 6 år og har egene meninger skal ikke vektlegges det da ????

Og at vi ble enige om navnet er jo en ting , men den gangen ble vi vel ikke enige om at om tre år skiller vi oss heller..

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg er enig med Leo. Synes det er sært av faren å nekte det uansett, er mange som har fire navn i dag. Men når hun bare er seks år, er hun nok for liten til å ta helt egne valg. Da kan meningene skifte fort.

Skrevet

Joda at meningene svinger fort hos barn er jo en kjent sak . Men dette med navnebytte er noe hun har snakket om siden jeg gjorde det for 1,5 år siden. Og da er det vel ikke å skifte meneinger ofte.

Hun synes pappa'n er urettferdig som nekter henne dette .

Skrevet

Jeg skjønner faren jeg som også vil at barnet skal ha hans navn.........

Hvorfor er det verre at man har fars navn enn mors navn?

Uten at jeg kjenner hverken deg eller din datter så vil jeg påstå at en 6-åring blir påvirket av andres meninger. Så klart hun vil ha ditt navn!

Jeg synes faktisk det er ditt ansvar å forklare barnet at pappa'n gjerne vil at hun skal ha hans navn - og si at når hun blir "stor nok" så kan hun være med på å bestemme dette sjøl. Hvis ungen får forklart dette på en forståelig måte, så tror jeg ikke dette vil føre til noe problem i det hele tatt.

Synes at det her lages bråk av "ingenting"

Lykke til med forklaringen :)

Skrevet

Litt oppklaring...Hun vil ha begge sine navn da , ikke bare mitt.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Valg av etternavn kan ha konsekvenser langt ut over det en seksåring er i stand til å bedømme f.eks. m.h.t. familitilhørighet etc.

Inntil videre er det du og din eksmann som må ta slike valg for henne og din eks har akkurat like stor rett til å ha sin mening som du har til å ha din. Nå burde det imidlertid ikke være noe i veien for at hun har begge etternavnene, men det kan jo være en grunn til at eksmannen din setter seg på bakbeina... F.eks. at han føler at du "bruker" dette navnebyttet for å knytte datteren deres nærmere til deg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Gjør det til en ikke-sak.

Fortell datteren din at hun kan velge selv når hun blir atten. Det er ikke noe å lage krig over.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Fortell datteren din at hun kan velge selv når hun blir atten. Det er ikke noe å lage krig over.

:Nikke: Veldig enig.

Skrevet

Helt enig!

Skrevet

Dette syns ikke jeg heller er noe å lage en sak ut av.

Hun er bare 6 år, og når faren sier nei, så sier faren nei - da bør ikke du ha behov for å spørre etter overtalelsesmidler.

Gjest Gjest
Skrevet

Har snublet over flere innlegg av trådstarteren her, bl.a. innlegget der hun nærmest ble tvunget til å møte den nye damen til eksmannen. Ærlig talt, TS...Jeg synes du virker lite reflektert og direkte umoden med tanke på at du itillegg er mor. Voks nå opp og vær en god rollemodell for dine barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes faktisk faren er vanskelig dersom han ikke kan akseptere at hun tar ditt etternavn som mellomnavn.

Skrevet
Har snublet over flere innlegg av trådstarteren her, bl.a. innlegget der hun nærmest ble tvunget til å møte den nye damen til eksmannen. Ærlig talt, TS...Jeg synes du virker lite reflektert og direkte umoden med tanke på at du itillegg er mor. Voks nå opp og vær en god rollemodell for dine barn.

hva har de andre innleggene mine med dette å gjøre ??

Jeg ba om noen tips i denne saken , er ikke ute etter å lage krig.

Ville bare høre om noen har vært ute for det samme.

Men skjønner jo fort at et jentesamfunn som her fort blir en krigsti.

Man skal vokte sine ord....

Gjest Gjest_Minni_*
Skrevet

Og at vi ble enige om navnet er jo en ting , men den gangen ble vi  vel ikke enige om at om tre år skiller vi oss heller..

Du må vel selv se hvor urimelig dette argumentet er?

En 6-åring har da ikke noen mening om etternavnet sitt... I hvert fall ikke andre meninger enn de hun har hørt andre si. Kan det være slik at du bruker din datters "mening" som et "våpen" for å få det slik du helst vil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...