yenoh Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 det går ut over de som betaler kontant? En ting jeg frustrerer meg over(se emnet "Dumme ting kundene sier" for mer info), er kunder som blir sure fordi jeg ikke har nok kontanter å avse slik at de kan få ta ut hos meg i stedet for å gå i minibank/bank. De gangene jeg har masse kontanter i kassa, er det jo selvfølgelig ingen problemer i det hele tatt, da kan de selvfølgelig få ta ut det de vil(dog ikke slikt som seks hundre kroner i tjuere). Men de gangene jeg ikke har så mye kontanter, f.eks. når arbeidsdagen min starter, da? La oss si at du er ute og handler. Kunden foran deg når du kommer til kassa, handler for 356,- og vil "slå på tusen", og gjerne ha 200,- av dem i hundrelapper. Jeg sier at jeg har dessverre ikke dette, men hun kan få femhundre eller tusen kroner i tillegg. Hun spør ytterst nedlatende om jeg ikke har penger i kassa mi, hvorpå jeg svarer at nei, jeg har bare femhundre- og tusenlapper igjen å gi ut. "Hvis jeg betalte med en tusenlapp da, hadde du hatt da?" spør hun. Jeg rekker akkurat å svare "Ja, men ..." før hun triumferende avbryter "Jammen da HAR du slik at du kan slå på tusen til meg, da!", og drar fornøyd kortet sitt. Jeg kommer ikke på noe argument i farta(å forklare at de to tingene ikke er det samme ser ut til å være nytteløst), så jeg gir henne det hun ber om, med tungt sinn, og håper at de neste kundene betaler med hundre- og tohundrelapper slik at jeg får inn veksel igjen. Så er det din tur. Du handler for 158,50 og betaler med en femhundrelapp. Du ser at jeg stønner innvendig og sliter med å finne vekslepenger; dama foran deg kranglet seg jo nettopp til de siste jeg hadde. 341,50 i mynter er uaktuelt, så jeg må febrilsk finne noen som kan "dele" femhundringsen din. I aller aller verste tilfelle må jeg be deg gå et annet sted og heller handle der, med andre ord sende deg til en annen butikk eller konkurrentene, fordi alle kassene er tomme for alle andre lapper enn femhundre- og tusenlapper. Er dette god service, slik jeg fikk inntrykk av i den andre tråden? Eller skulle jeg heller nektet dama foran å ta ut, slik at jeg kunne veksle til deg?
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #2 Skrevet 30. juli 2006 Herregud for et styr du lagde. Litt av en service. Du kan jo ikke gi ut penger når du ar så lite i kassa da. Jeg jobber i en stor butikk som alltid har masse cash. Og jeg skjønner jo at det ikke går ann å gjøre det sammei en liten butikk. ← Det var det jeg prøvde å få vedkommende til å forstå; jeg hadde ikke nok til å gi ut, jeg måtte ha til de som skulle betale kontant også. Men neida, det nektet hun å vise noen forståelse for.
lillesky Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Jeg synes du skulle nekte. Jeg har sått i butikk selv og sagt: Dessverre, men så tidlig har jeg bare akkurat nok veksel. Men jeg har også opplevd de som sier: Nei, jeg har ikke penger i kassa. Og sett at de faktisk har masse penger i kassa.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 Nei, det er forskjell på en butikk og en minibank. Kan ikke butikken gi meg kontanter så aksepterer jeg det. Skjønner da at de må ha veksel i kassa!
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #5 Skrevet 30. juli 2006 Nei, det er forskjell på en butikk og en minibank. Kan ikke butikken gi meg kontanter så aksepterer jeg det. Skjønner da at de må ha veksel i kassa! ← Samme her.
Gjest Gjesta Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 Jeg syns godt at du kan nekte å gi ut mer kontanter enn det du føler du har mulighet til - så lenge det er snakk om uttak. At folk ikke skjønner at du trenger veksel i kassa di, er meg en gåte. Du skulle ha svart henne da hun spurte om "hva om jeg hadde betalt med tusenlapp..." - at nei, jeg kunne kanskje ikke ha gitt deg igjen hvis det akkurat hadde vært ei her som gjorde et uttak. Du må nok gå et annet sted å handle, dessverre. For meg har ikke det noe med serviceinnstilling å gjøre - som du sier, hadde du hatt tilstrekkelig med veksel så hadde det jo ikke vært noe problem. Utrolig mange egoistiske folk rundt omkring som kun ser seg og sine behov.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2006 At folk ikke skjønner at du trenger veksel i kassa di, er meg en gåte. Du skulle ha svart henne da hun spurte om "hva om jeg hadde betalt med tusenlapp..." - at nei, jeg kunne kanskje ikke ha gitt deg igjen hvis det akkurat hadde vært ei her som gjorde et uttak. Du må nok gå et annet sted å handle, dessverre. For meg har ikke det noe med serviceinnstilling å gjøre - som du sier, hadde du hatt tilstrekkelig med veksel så hadde det jo ikke vært noe problem. Utrolig mange egoistiske folk rundt omkring som kun ser seg og sine behov. ← Jeg skal huske svaret til neste gang. Det er en gåte for meg også. Og jeg undres på hvordan folk overlevde før plastkortet og "usynlige penger" kom til verden ...
Meaty Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 Enkelte dager er det jo også sånn at alle bare har 500-lapper å betale med, og da blir det jo bare 500-lapper man får inn. Da skal jeg si at de mindre sedlene flyr fort ut, og de som vil ta ut får bare ta ut 500-lapp(er). Tror dette fenomenet henger sammen med at minibanken i nærheten er tom for mindre sedler, så når folk tar ut der så får de bare 500-lapper. Har også hatt en del kunder i det siste som blir sure når de ikke får veksle til seg en rull med 20-kroner (Verdt 500 kr). Disse skal tydeligvis spille på automater. Da må jeg ta meg tid til å forklare at butikken må betale kr. 12,50 i gebyr for HVER RULL vi kjøper inn! Tror ikke det var tilfeldig at posten satte opp vekslingsgebyret da spilleautomatene begynte å bare ta mynt...
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Jeg har jobbet i butikk for en del år siden. Jeg husker en av mine kolleger ble frastjålet hele kontantbeholdningen ved at en kunde bøyde seg over disken og tok alle sedlene. Dette skjedde så raskt at min kollega ikke klarte å stoppe det, og securitasvaktene klarte heller ikke å fange ham. Nå har jeg inntrykk av at kassesystemet er annerledes i dag (?), men vi måtte legge alle 500-lapper i en drop-boks, og ikke ha mer enn 4-5 200-lapper liggende i skrinet. Og man blir ikke bare kjeftet på av de som ikke får tatt ut kontater, man blir også kjeftet på av de som ikek kan få korrekt veksel tilbake. En gang var jeg helt skrapa for sedler, og måtte gi en mann tilbake på en 200-lapp i mynt. Han ble rasende og mente det nå ville se ut som han hadde spilt på spilleautomat Jeg kunne jo ikke annet enn beklage, og fortelle at jeg aldri ville tenkt det om ham. Men jeg mistenker jo at han sikkert spilte på slike automater siden den tanken kunne falle ham inn (jeg ville aldri tenkt det om noen som hadde 6-7 20-kroninger i lomma). jeg har også jobbet i en litt mindre butikk, og da sa jeg alltid at de kun kunne ta ut 1-5 200-lapper. Det kostet oss ganske mye å veksle penger, så da var det det tilbudet de fikk. De fleste kundene godtok faktisk dette. Hvis de skulle ha mer spesifiserte uttak kunne de heller gå i en bankfilial. Butikken plikter å gi igjen vekslepenger, men plikter ikke å drive bankvirksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 Har også hatt en del kunder i det siste som blir sure når de ikke får veksle til seg en rull med 20-kroner (Verdt 500 kr). Disse skal tydeligvis spille på automater. Da må jeg ta meg tid til å forklare at butikken må betale kr. 12,50 i gebyr for HVER RULL vi kjøper inn! Tror ikke det var tilfeldig at posten satte opp vekslingsgebyret da spilleautomatene begynte å bare ta mynt... ← Og nå har jo flere butikker blitt kritisert for å veksle mynt til de spillegale, og på den måten er med og hjelper de spillegale til å spille enda mer. Så for imaget til butikken er det best å nekte folk å kjøpe myntruller. Og det er riktig at posten har satt opp gebyrene nettopp pga pågangen fra spillegale som trenger mynt
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #11 Skrevet 30. juli 2006 Har jobbet i butikk selv, og vet hvordan det er. Sier høflig beklager, men vi har ikke til å gi ut akkurat nå. Om de ber om 400 eller 600 og jeg ikke har det, men jeg har en fem hundre lapp f.eks så tilbyr jeg det, take it or leave it. Om de så maser om at de MÅ ha det i 200 lapper eller 100 lapper, ja da får de gå et annet sted å veksle pengene da, men JEG har ikke det tilgjengelig for kunden. Forhandle litt er noe som som regel funker om jeg ikke har akkurat det de vil ha, men noe tilnærma. Så er det jo også de som flyr i pistel når jeg sier at jeg faktisk ikke kan gi ut noe (noen andre har tatt ut masse, eller det er morning). Da må jeg bare stå på mitt, så får de bare være så sinna som de vil. Nordmenn er så utrolig flinke til å være nedlatende mot kassapersonal, og de er så utrolig flinke til å bli sinte når noe ikke helt går dems vei. Men som kassaansatt, så må du bare stå på ditt om du ikke ha noen annen mulighet. Det har ingenting med service å gjøre. Det er en "extra" butikkene gjør for kunder.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2006 Enkelte dager er det jo også sånn at alle bare har 500-lapper å betale med, og da blir det jo bare 500-lapper man får inn. Da skal jeg si at de mindre sedlene flyr fort ut, og de som vil ta ut får bare ta ut 500-lapp(er). Tror dette fenomenet henger sammen med at minibanken i nærheten er tom for mindre sedler, så når folk tar ut der så får de bare 500-lapper. Har også hatt en del kunder i det siste som blir sure når de ikke får veksle til seg en rull med 20-kroner (Verdt 500 kr). Disse skal tydeligvis spille på automater. Da må jeg ta meg tid til å forklare at butikken må betale kr. 12,50 i gebyr for HVER RULL vi kjøper inn! Tror ikke det var tilfeldig at posten satte opp vekslingsgebyret da spilleautomatene begynte å bare ta mynt... ← Nettopp, men ikke alle skjønner at jeg ikke har mindre når det stort sett er store penger og kort som blir brukt som betaling en dag. Jepp, det er det de argumenterer med når de skal ha mindre sedler av meg, og jeg er så "dum" at jeg foreslår minibanken på kjøpesenteret lenger oppe, eller minibanken i banken et stykke lenger unna. Hm, jeg har da ofte fått både tohundringser og hundringser i minibanken utenfor banklokalet ... Det med gebyret visste jeg ikke, men det kan jeg bruke neste gang.
lillesky Skrevet 30. juli 2006 #13 Skrevet 30. juli 2006 Men likevel, som TS forteller at kunden sier: "Hvis jeg betaler med en 1000-lapp da?". I "verste fall" kan jo kunden dra opp en tusenlapp, og du har jo veksel til det...
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #14 Skrevet 30. juli 2006 Har jobbet i butikk selv, og vet hvordan det er. Sier høflig beklager, men vi har ikke til å gi ut akkurat nå. Om de ber om 400 eller 600 og jeg ikke har det, men jeg har en fem hundre lapp f.eks så tilbyr jeg det, take it or leave it. Om de så maser om at de MÅ ha det i 200 lapper eller 100 lapper, ja da får de gå et annet sted å veksle pengene da, men JEG har ikke det tilgjengelig for kunden. Forhandle litt er noe som som regel funker om jeg ikke har akkurat det de vil ha, men noe tilnærma. Så er det jo også de som flyr i pistel når jeg sier at jeg faktisk ikke kan gi ut noe (noen andre har tatt ut masse, eller det er morning). Da må jeg bare stå på mitt, så får de bare være så sinna som de vil. Nordmenn er så utrolig flinke til å være nedlatende mot kassapersonal, og de er så utrolig flinke til å bli sinte når noe ikke helt går dems vei. Men som kassaansatt, så må du bare stå på ditt om du ikke ha noen annen mulighet. Det har ingenting med service å gjøre. Det er en "extra" butikkene gjør for kunder. ← Ja, jeg også tilbyr kundene å få en hel femhundrings eller tusenlapp i tillegg, men noe annet har jeg ikke. Men det er ikke alltid det virker. Spesielt før den hendelsen jeg fortalte om i den andre tråden(en kunde gikk fra sine nesten 70 kr i veksel fordi jeg var gått tom for mynt), var det mange som brukte den "hvis jeg betalte med en femhundre-/tusenlapp", og lille, uerfarne meg som var redd for å være frekk kom ikke på noe passende å si, så jeg måtte jo bare gi ut. Jepp, de er det. Og så bruker de servicen som et argument for å få det som de vil. Det var faktisk ei som ville ta ut forleden, på morgenen. Jeg sa at jeg ikke hadde, og hun løftet øyenbrynene og mente at det var det verste hun hadde hørt. "Beklager, men slik er det i dagens samfunn når det brukes så mye kort." sa jeg. "Jammen da må dere tilpasse dere det, da. Hvis ikke er det dårlig service." repliserte hun kjapt. Heh, greit, lær meg å trylle da, og opphev regnskapet i butikkene, så skal jeg ordne det. Ja, det er noe ekstra vi gjør, men nå er visst det blitt en selvfølge. Det var faktisk også en som argumenterte med at det står jo i alle minibanker at nå kan du også ta ut i butikken. "Joda, men det forutsetter at butikken har kontanter å gi ut, da" svarte jeg, da ble det stille. Nå trenger du ikke vri og vrenge sånn på dette her da. SKjønner jo sapass at det ikke går å gi ut penger når det ikke er noe i kassa. Er det mulig!!!!! ← Jess, det er i høyeste grad mulig. Det er nemlig de som SKAL ha ut penger, på tross av at kassa mi er tilnærmet tom(for det kunden vil ha), som er problemet her, det er dem jeg lurer på hvordan du takler når du sier at du aldri nekter å la dem få ut kontanter.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #15 Skrevet 30. juli 2006 Da jeg engang hadde penger på kortet mitt og spurte om jeg kunne ta ut ekstra og de sa nei; Problemet ble løst med at jeg tok det ut i nærmeste minibank. Svimefolk!
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2006 #16 Skrevet 30. juli 2006 Du må rett og slett svare at du ikke har veksel. Ikke si at du ikke har penger i kassen, si at du ikke har veksel til å gi ut. Jeg fatter ikke at kundene ikke forstår at dette er en service som blir tilbudt når det passer butikken ikke kunden. Da det nå nettopp var tilløp til bankstreik satte min lokale nærbutikk opp lapp at kontantuttak på kort ikke var mulig. Kanskje man skulle hatt et fast oppslag i butikken om at kontantuttak kun kan skje dersom man har veksel nok i kassen.
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #17 Skrevet 30. juli 2006 Men likevel, som TS forteller at kunden sier: "Hvis jeg betaler med en 1000-lapp da?". I "verste fall" kan jo kunden dra opp en tusenlapp, og du har jo veksel til det... ← Ja, men da får hun heller betale med tusenlappen. Og hvis jeg vet at jeg har problemer med å veksle til en tusenlapp, spør jeg pent om vedkommende har mindre, eller om hun kan bruke kortet, for jeg har rett og slett ikke fått inn nok i kassa mi enda.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #18 Skrevet 30. juli 2006 Kanskje man skulle hatt et fast oppslag i butikken om at kontantuttak kun kan skje dersom man har veksel nok i kassen. ← det synes jeg var en god ide, å sette opp en liten notis ved siden av bankterminalen eller noe slikt. Da har man jo tatt forbehold
yenoh Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #19 Skrevet 30. juli 2006 Du må rett og slett svare at du ikke har veksel. Ikke si at du ikke har penger i kassen, si at du ikke har veksel til å gi ut. Jeg fatter ikke at kundene ikke forstår at dette er en service som blir tilbudt når det passer butikken ikke kunden. Da det nå nettopp var tilløp til bankstreik satte min lokale nærbutikk opp lapp at kontantuttak på kort ikke var mulig. Kanskje man skulle hatt et fast oppslag i butikken om at kontantuttak kun kan skje dersom man har veksel nok i kassen. ← "Jammen du kan jo ikke drive butikk uten vekslepenger! " kan det sikkert komme fra en av dem da. Det virker nemlig som om mange mener at veksel er ikke bare noe vi gir til kontantbetalende kunder slik at de slepper å betale for mer enn de tar med seg ut av butikken, men veksel det er noe "late" kunder med bankkortet kan ta ut slik at de slipper det ufattelige stresset det må være å gå i en minibank. Men jeg skal huske det til i morgen, da er det atter en ny arbeidsdag.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #20 Skrevet 30. juli 2006 Må bare si at jeg er glad jeg ikke jobber i butikk. Det virker som om mange tar ut frustrasjonene sine på butikkansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå