Gå til innhold

En skikkelig salat som kan brukes til middag?


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så deilig med salat til middag, men mannen min blir ikke mett av det... derfor lurte jeg på om noen har en salat som kan mette litt mer?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i bl.a.

Tomater, agurk, pasta, eggebåter, ost, paprika, mais, forskjellige salater, revne gulrøtter, og så enten kylling, tunfisk eller skinke.

Pleier å spise med pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ingredienser som metter i en salat kan være:

Kjøtt (bruk gjerne biffkjøtt eller skinkebiff, grillet eller stekt)

Fisk

Kylling

Poteter

Pasta

Lettkokte (eller rå) grove grønnsaker som: gulrot, broccoli, blomkål etc.

Jeg ville satset mer på noen av disse ingrediensene enn brød, hvis ikke dere er spesielt glad i brød, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ingredienser som metter i en salat kan være:

Kjøtt (bruk gjerne biffkjøtt eller skinkebiff, grillet eller stekt)

Fisk

Kylling

Poteter

Pasta

Lettkokte (eller rå) grove grønnsaker som: gulrot, broccoli, blomkål etc.

Jeg ville satset mer på noen av disse ingrediensene enn brød, hvis ikke dere er spesielt glad i brød, da...

Ja, i tillegg til ""vanlige" salatingredisenser, da...

Det fine med salat er jo at "man tager hva man haver", da blir det variasjon, og en henger seg ikke opp i hva som "skal" være oppi eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ofte bønner eller kikerter i salater, gjerne sammen med f.eks. couscous eller ris, alt etter som hva vi har. Bruker da som regel en dressing av olivenolje, sitron, hvitløk, salt og pepper.

I går hadde vi en pastasalat med fullkornpasta, paprika, agurk, pesto rosso, soltørkete tomater, tomater, gulrot. Fetaost passer også godt til denne.

Med rundstykker eller brød til blir en "vanlig" salat også mer mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt sett blir salat mer mettende med ingredienser som er rike på proteiner, fett (kjøtt, fisk, egg, ost, belgfrukter, nøtter) og/eller karbohydrater (pasta, couscous, ris, byggryn). Bruker du gryn/kornprodukter, vil fiberrike alternativer også mette mer enn fine.

Og ikke glem avokado - en supersunn og mettende salatingrediens! :) Vi skal feks ha følgende salat til middag enten i dag eller i morgen: Kylling (krydret med røkt paprika og spisskummen), kidneybønner, avokado, rødløk, tomater, oliven (?), div. salatblader og lime/olivenoljedressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...