Gå til innhold

Å lage sin egen majones


skrue

Anbefalte innlegg

Laget majones for første gang for ett par uker siden. En god øvelse jeg anbefaler for alle slik at man virkelig forstår hvor mye fett det er i dette. Den smakte veldig bra.

Jeg feilet første gang. Pisket eggeplommen, salt, eddik, sitronsaft og litt sennep og helte små doser olje i om gangen og etterhvert resten i en fin stråle. Brukte håndmikser. Den massen ville ikke stivne.

Jeg kaste alt og prøvet på nytt. Denne gangen pisket jeg eggeplommer og resten mye mer før jeg hadde litt olje oppi og pisket igjen mye mer. Tilslutt da jeg begynte å hele resten av oljen oppi ble det majones på ca ett minutt.

Er hele poenget at egget og resten + litt olje må piskes veldig-veldig mye før man har i resten av oljen eller er det noe annet jeg gjorde riktig andre gang jeg ikke har forstått? Alle ingredisenser hadde romtemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pisker ikke eggeplommene særlig lenge uten oljen, bare et par sekunder så de får blandet seg med sennepspulver, salt og pepper (og evt hvitløk hvis jeg lager aïoli). Når du bruker bare én eggeplomme, må du være forsiktig med mengden olje du har i helt i starten, det skal mindre olje til før den skilles enn hvis du bruker flere eggeplommer. Hvis du ser at den begynner å skilles kan du ha i litt sitronsaft med en gang, det kan ofte redde den.

Du trenger absolutt ikke kaste skilt majones, det er bare unødvendig. Ha en ny eggeplomme i en annen bolle, så begynner du med å gradvis vispe inn den "ødelagte" majonesen, og så fortsetter du med oljen som før.

Jeg bryr meg forøvrig heller aldri om at ingrediensene skal ha romtemperatur, eggene og sitronsaften kommer alltid fra kjøleskap og oljen er romtemperert, kan ikke huske sist gang majonesen skilte seg. Bare man er forsiktig med oljen er ikke temperaturen viktig, det er i allefall min erfaring.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si jeg prøvde først å redde "suppen" med en ny plomme i første forsøk. Det er godt mulig at jeg hadde for mye olje i under den første innpiskingen. Lurer litt på om jeg glemte å ha i sitronsaften til etter at jeg hadde hatt den første oljen i. Det burde uansett ikke ha hatt noe å si da jeg prøve å redde den med det andre egget.

Den så ikke ut til å være skilt. Suppen hadde jevn farge og konsistens. Den ville bare ikke stivne. Jeg tror jeg brukte mikseren i 20 minutter.

Den andre gangen hadde jeg veldig lite olje i om gangen til å begynne med. Da var det bokstavlig snakk om dråper. Etter denne første runden var alt ferdig på fem minutter. Ganske morsomt å se oljen som helles oppi bli til majones bortimot mens man heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt å se oljen som helles oppi bli til majones bortimot mens man heller.

:Nikke:

Selv om det tar litt lenger tid enn å skvise majones ut av en tube, så smaker det jo uendelig mye bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du hadde nok for mye olje i med en gang første gang du laget majonesen. Det er viktig å tilsette dråpevis i begynnelsen slik at eggeplommen og oljen emulgerer og blir tykkere. Slurver du klarer ikke eggeplommen å ta opp oljen og alt blir griseri, slik som du oppdaget. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok for mye olje i med en gang første gang du laget majonesen. Det er viktig å tilsette dråpevis i begynnelsen slik at eggeplommen og oljen emulgerer og blir tykkere. Slurver du klarer ikke eggeplommen å ta opp oljen og alt blir griseri, slik som du oppdaget. ;)

Griseri ja. Pisket i en ikke altfor høy bolle. Jeg brukte en lang hvit T-skjorte og den så ikke ut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pisker heller ikke eggeplommene noe særlig før jeg begynner å spe med oljen. Og ingrediensene er ikke romtempererte, bruker 50/50 extra virgin olivenolje og solsikkeolje - sistnevnte + eggene etc tar jeg rett fra kjøleskapet. Bruker også håndmikser.

Ellers er jeg sikkert alt for "pysete" når jeg lager aïoli, kjempetynn stråle hele tiden i redsel for at det skal skille seg. :ler:

Det er mye olje i majones, ja, men det er jo sunt fett! :) Laget aïoli til middagsbesøk i helgen, da brukte vi det istedet for smør på en utrolig god loff med oliven, urter og soltørkede tomater i. Svært populært, og både bedre og sunnere enn smør, ihvertfall. ;)

(Anbefaler forresten fersk hvitløk i aïoli! :sikle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Anbefaler forresten fersk hvitløk i aïoli! :sikle: )

Selvsagt. :Nikke: Trodde ikke det fantes noen som gjorde det på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. :Nikke: Trodde ikke det fantes noen som gjorde det på noen annen måte.

Presisering: ;)

Da mener jeg fersk som i ny, saftig hvitløk med "mykt" skall som man kan få nå om sommeren, ikke fersk i motsetning til hvitløkspulver eller noe sånt. Når jeg lager aïoli ellers i året, bruker ihvertfall jeg "vanlig" rå hvitløk (sånne med "tørt" skall).

Jeg får nemlig fersk økologisk hvtløk innimellom på denne tiden av året, og brukte den i aïolien i helgen. Og det ble veldig godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da forstod jeg bedre! Må innrømme jeg stusset litt over at det fantes folk som brukte hvitløkspulver i aïoli. Ellers enig i at fersk hvitløk er veldig godt i aïoli, den er jo mildere enn den "vanlige" og det synes jeg passer ekstra godt når den skal spises rå som på denne måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere dele oppskrift på majones med meg?

Jeg er majonesfantast, og spiser ikke hva som helst, så kanskje en hjemmelaget hadde vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere dele oppskrift på majones med meg?

Jeg bruker aldri oppskrift, så dette blir cirka-mål.

Jeg begynner med å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver, men Dijonsennep er også greit, ikke pølsesennep). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje synes jeg blir for skarpt. Jeg pleier ikke måle opp oljene, men visper inn litt av hver og smaker underveis for å se hvilken olje jeg vil ha mer av. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper.

Skulle majonesen skille seg underveis kan du følge rådene over her. Du trenger som sagt ikke kaste "ødelagt" majones, den kan brukes i den nye, så ingenting går til spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan klarer en å helle oljen i bare dråper om gangen? Heller dere rett fra flasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måler opp oljen i et lite desilitermål, og heller forsiktig fra det ned i bollen mens håndmikseren går. Noen dråper først, og så en tynn stråle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller dere rett fra flasken?

Ja, synes faktisk det er lettere enn å ha i et målebeger først. Dessuten har jeg laget majones så mange ganger at jeg ser når det er nok olje så da trenger jeg ikke lage ekstra oppvask. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan/bør slik majones lagres i kjøleskapet? Tre-fire dager bør vel gå greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lenge kan/bør slik majones lagres i kjøleskapet? Tre-fire dager bør vel gå greit?

Ja, det går fint. Tror jeg har lagret majones i opptil en uke uten problemer (da trengte den en skvett sitronsaft for å få tilbake den lyse fargen og rette konsistensen), men som oftest er den spist opp lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...