Gå til innhold

Kreta vs. Hellas


Gjest *kosejoker*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest *kosejoker*
Det er rett at jeg ikke kjenner Herosinnos - vet hvor det er og har vært der. Men jeg har valgt MITT feriested utfra at det ikke er hæla i taket og tenna i veggen. Jeg drar til Agia Marina.

Til Kosejoker - det finnes ikke dårlige plasser på Kreta såvidt jeg vet. Agia Marina har fin strand - Platanias (nabostedet) har litt mer steiner. Platanias har bedre shoppingmuligheter, men shoppingen ville jeg dratt til Chania for å gjøre (hovedstaden 30 min. med buss/taxi). Dette er de to stedene jeg har bodd, i tillegg har jeg besøkt Rethymnion og Herosinnos.

Jeg reiser med Ving og har VELDIG GOD erfaring med dem på Kreta - også den ene gangen vi fikk problemer. Jeg har også reist med Saga og Star Tour til andre destinasjoner - mens Saga har svært gode og kunnskapsrike guider har Star Tour rett og slett uvitende og dårlige.

Ellers er det mye å se på Kreta - Knossos anbefales, og tur i Samariaravinen likeså. Dette er min 4. tur dit og jeg elsker bare maten, stranden og stedet. Min tur alene 1. uke med ving kommer på ca 4.000.

Når det gjelder uspesifisert ... velg MED dusj og toalett. Hvis du reiser alene ville jeg ikke gjort det (man er litt mer avhengig av å ikke havne i hutaheiti hvis man er alene) mens hvis man er to så er det kanskje litt lettere å innfinne seg med et bosted utenfor "lysløypen".

Jeg bruker ca 50 euro pr dag - da er middag på restaurant mens frokost og lunsj er på rom, solstoler og noen drinker på en pub medregnet. Ikke medregnet er sightseeing, shopping og taxiturer hit og dit.

Takk for langt og godt svar :)

Jeg tror nok jeg er avhengig av å være et sted hvor det ikke er altfor komlisert å finne frem til diverse ting- jeg eier ikke retningssans, og det gjør heller ikke venninnen min. Hvor mye er 50 Euro da?

Start Tour har jeg også hørt en del skrekkhistorier om. De hadde et godt rykte engang, men synes det har tapt seg masse masse med tiden. Så må jeg spørre, når man reiser slik med pakketur, pleier det da å være inkludert transport til hotellet eller må man finne ut av det selv?

Hvordan er gresk mat forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skal du ha det billig så er Tyrkia stedet, var i Marmaris for 14 dager siden.

Meget koselig og hyggelige folk,har også vært på greske øyer,men det er nesten like dyrt der som her hjemme når du skal ut og spise.ha en fin ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*
Skal du ha det billig så er Tyrkia stedet, var i Marmaris for 14 dager siden.

Meget koselig og hyggelige folk,har også vært på greske øyer,men det er nesten like dyrt der som her hjemme når du skal ut og spise.ha en fin ferie.

Ja, vi vurderte Tyrkia en stund - før vi ringte et reiseselskap og de frarådet oss å dra dit nå når det kriges i landene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg spørre, når man reiser slik med pakketur, pleier det da å være inkludert transport til hotellet eller må man finne ut av det selv?

De siste gangene jeg har reist har vi måttet betale for dette utenom, dvs jeg har haket av for at vi ønsker transport når jeg bestiller reisen. Tror vi har betalt 100-200pr pers. Er dere flere som reiser og ikke skal bo langt unna flyplassen kan det lønne seg å ta taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ving tar kr 120 for transport t/r flyplass. Det er svært lite venting - man må bare ha med seg alle og bagasjen deres.

Taxi vet jeg lite om - jeg går når jeg skal noe eller tar bussen.

Euro 50,- = NOK 397,23 - da brukte jeg http://forbruker.no/pengenedine/kalkulator...lutakalkulator/

Hva slags mat har de? Mousaka, fetasalat, Keflaki (grillspyd), Souvlaki (greske kjøttboller) og mye annet som er godt. De har selvsagt også "vanlig" biff og sånt, men det er den greske maten som er fantastisk.

Jeg husker ikke prisene på drinker og øl, men det er alltid billigere å drikke det lokale ølet (Mythos) enn de mer kjente (Heineken etc).

Agia Marina og Platanias er tettsteder som ligger langs en hovedvei. På den ene siden av hovedveien er stranden og på den andre er en høyde. Nesten alle kretere på disse stedene snakker et brukbart engelsk og er svært vennlige og både "tegner og forteller" om veien. Siden det er bare en hovedvei og sjøen er den ene veien så er det lett å orientere seg da man ser sjøen stort sett hele tiden. I Agia Marina er det skiltet til hotellene hele veien. Guidene snakker "svorsk" dvs at de er skandinaver som snakker tydelig.

(Jeg fikk vann i munnen her når jeg snakket om maten ... gosj så jeg gleder meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Åhh.. Så godt :hoppe: Agia Marina er et av stedene jeg har sett på - men er det muligheter til å dra ut o.l der? Eller er det et stille område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ikke så veldig mye disko og slikt der. Det er mer puber og barer. Det er mer i Platanias - en taxitur unna - eller i Chania - en lenger taxitur unna.

Hvis du ser på www.ving.no og Agia Marina kan du se mer om taxipriser og avstander.

Men stranden der er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bra det - tror du vil kose deg "halvt ihjel" der.

Synes å huske at solstolene koster ca 2,50 til 3 Euro pr dag. De skal ikke koste veldig mye mer enn dette (noen av disse "stolhaiene" er litt dyr) så det lønner seg nok å sjekke opp flere steder før man velger. Min favorittplass er rett utenfor hotellet Alexandria Beach - der er det fint og lite vind. Og rett pris. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *kosejoker*
Bra det - tror du vil kose deg "halvt ihjel" der.

Synes å huske at solstolene koster ca 2,50 til 3 Euro pr dag. De skal ikke koste veldig mye mer enn dette (noen av disse "stolhaiene" er litt dyr) så det lønner seg nok å sjekke opp flere steder før man velger. Min favorittplass er rett utenfor hotellet Alexandria Beach - der er det fint og lite vind. Og rett pris. :)

Åhh.. Ble du brun? Jeg vil bli brun... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er nok en av de som må være forsiktig i solen, dvs at jeg må smøre meg og gi meg i tide. Men jeg pleier da få farge jeg også. Det er flatt, det er strand, det er salt sjø ... klart man blir brun! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Hurra! :hoppe:

Ja, nå skal jeg for en gangs skyld være flink og smøre meg, slik at jeg ikke skifter hud på hele kroppen fordi jeg er solbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

"Hett tips":

Hawaii Tropic har sololje med solfaktor 15. Denne kjøpte jeg på Kreta og det er spray så det er lett å smøre på. Jeg smører meg også her hjemme med denne og er blitt fin og sommerbrun allerede :)

No sviings i år så lenge jeg husker å smøre meg med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På pakketurer er alltid transport fra flyplass til hotel inkludert.

Du blir henvist til hvilken buss som er satt opp til nettopp ditt hotell.Den kommer også og henter deg på avreisedagen. All info ligger på hotellet.og det holdes infomøter om turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det at det er inkludert er en sannhet med modifikasjoner - i alle fall på Ving. Der er det valgt som standard når du bestiller på nett akkurat som reiseforsikring. Godkjenner du bestillingen med disse valgene får du det med. Flymat må du hake av for selv, der er to valg og det såkalte easymealet er en sandwich av fint brød - gå for det "store" måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Nå har jeg bestilt meg tur :hoppe: :hoppe:

Det ble med Startour, en uke til Pythagorion (?). Aner ikke hvordan det er der, men så lenge det er sol og strender er jeg fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...