Gå til innhold

Kreta vs. Hellas


Gjest *kosejoker*

Anbefalte innlegg

Gjest *kosejoker*

Hei.

Jeg har sittet og lekt litt med tanken på å dra på en hopp-på tur til Kreta eller Hellas, begge deler er forholdsvis billig, men hva skal jeg velge?..

Drar med ei venninne for å få tankene over på noe annet enn et knust hjerte :sjenert:

Tar i mot tips om reisemål med stooor takk og :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreta er en øy i Hellas. Så nå lurer jeg på om det er fastland vs. øyliv du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

:ler:

Det er bare at jeg har sett på diverse reisemål på startour, ving o.l, og der står de oppført separat, så jeg vet ikke helt hva jeg lurer på jeg? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Da skjønner jeg. :ler:

Kypros er jo halvparten gresk og halvparten tyrkisk... og UD advarer mot reise til Tyrkia nå, på grunn av uroligheter og slikt. Samtidig som det lille jeg har sett at Tyrkia ikke innbyr til det helt store kjærlighetsforholdet.

Nei, hvis du vil ha min personlige mening: finn deg en gresk øy. Hva er dere ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*
Åh! Da skjønner jeg.  :ler:

Kypros er jo halvparten gresk og halvparten tyrkisk... og UD advarer mot reise til Tyrkia nå, på grunn av uroligheter og slikt. Samtidig som det lille jeg har sett at Tyrkia ikke innbyr til det helt store kjærlighetsforholdet.

Nei, hvis du vil ha min personlige mening: finn deg en gresk øy. Hva er dere ute etter?

Et sted hvor man ikke trenger å betale skjorta av seg for å få spist og drukket (!!) litt, og hvor man får jobbet med brunfargen sin ;)

Bortsett fra det er det ikke så viktig. Men vil helst at det ikke skal være helt folketomt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kypros er jo halvparten gresk og halvparten tyrkisk...

Det der er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Eller middelmådige geografikunnskaper kanskje...

Kypros er en selvstendig republikk, opprettet i 1960 etter å ha vært under britisk overherredøme siden 1878, som ble invadert av Tyrkia i 1974.

Landet har egen president og er ikke "halvparten gresk og halvparten tyrkisk". Det er, såvidt jeg vet, ingen land i verden som har anerkjent den invaderte delen av Kypros som en egen republikk.

Bortsett fra det er jeg enig med Knurr, reis til en gresk øy - Kypros er veldig nærme midtøsten i disse urolige tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk er jeg ikke så interessert i på solferie - tenkte mer på kultur/prisnivå/osv. Det er til dels store forskjeller. Men det er bra du korrigerer Brunhilde.

Til TS: Sånt får du på alle greske øyer, bare styr unna de største turistsentraene. Var på Lesvos for noen uker siden, betalte 1600kr for en uke og kom til et nydelig lite hotell i en nydelig liten by som het Molyvos. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.ticket.no -> Charter. Der fant vi turen vår ihvertfall.

De har plasser til Skiathos til 1995kr nå, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*
www.ticket.no -> Charter. Der fant vi turen vår ihvertfall.

De har plasser til Skiathos til 1995kr nå, ser jeg.

Takk! Skal kikke litt der jeg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

www.restplass.no

Ligg unna StarTour hvis du har tenkt å ta med deg noe sightseeing eller få noen problemer du har bruk for hjelp til, det er min erfaring.

Reiser selv til Kreta om noen uker. Er helt hektet. Er ikke hæla-i-taket natteliv men helt greit.

Måltid ute ca 5-8 euro pr person - overkommelig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*
www.restplass.no

Ligg unna StarTour hvis du har tenkt å ta med deg noe sightseeing eller få noen problemer du har bruk for hjelp til, det er min erfaring.

Reiser selv til Kreta om noen uker. Er helt hektet. Er ikke hæla-i-taket natteliv men helt greit.

Måltid ute ca 5-8 euro pr person - overkommelig altså.

Takk. Har vel hørt mitt om StarTour ja, men jeg har sett noen ok priser der. Hvilket reiseselskap drar du med? Hvordan er kriminalitet og sånn i disse landene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Kreta i månedsskiftet mai/juni. Anbefaler det på det sterkeste! Kjempeplass!

Har ikke vært på Kypros selv, men mener jeg har lest/hørt at Kypros er en ganske dyr plass...

Uansett hva du måtte velge: God tur!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Reiser selv til Kreta om noen uker. Er helt hektet. Er ikke hæla-i-taket natteliv men helt greit.

Du kjenner tydelig vis ikke Kreta når du har glemt at Hersonnisos kanskje er det heftigste partustedet i hele den greske øyverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *kosejoker*

En ting til: Uspesifisert bosted, er det veldig skummelt å ta dette? har hørt en del skrekkhistorier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Forresten, vet du/dere om noen spesielle områder som er kjent for å være bedre enn andre?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola
Et sted hvor man ikke trenger å betale skjorta av seg for å få spist og drukket (!!) litt, og hvor man får jobbet med brunfargen sin ;)

Bortsett fra det er det ikke så viktig. Men vil helst at det ikke skal være helt folketomt da. :)

Prøv Travelnet eller Via ferieverden, de har avdelinger for fritidsreiser også.

Tips: Sjekk ut fly til Athen, deretter båt til en av øyene i det ioniske hav (båtturen tar en time eller to med sånne hutiggående fartøy - de fleste er splitter nye).

Mange flotte øyer der, eksempelvis Poros og Hydra. Idyll, mat, sol og en haug med trivelige mennesker. Hellas er ikke annet enn vakkert. Lykke til og god tur :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er rett at jeg ikke kjenner Herosinnos - vet hvor det er og har vært der. Men jeg har valgt MITT feriested utfra at det ikke er hæla i taket og tenna i veggen. Jeg drar til Agia Marina.

Til Kosejoker - det finnes ikke dårlige plasser på Kreta såvidt jeg vet. Agia Marina har fin strand - Platanias (nabostedet) har litt mer steiner. Platanias har bedre shoppingmuligheter, men shoppingen ville jeg dratt til Chania for å gjøre (hovedstaden 30 min. med buss/taxi). Dette er de to stedene jeg har bodd, i tillegg har jeg besøkt Rethymnion og Herosinnos.

Jeg reiser med Ving og har VELDIG GOD erfaring med dem på Kreta - også den ene gangen vi fikk problemer. Jeg har også reist med Saga og Star Tour til andre destinasjoner - mens Saga har svært gode og kunnskapsrike guider har Star Tour rett og slett uvitende og dårlige.

Ellers er det mye å se på Kreta - Knossos anbefales, og tur i Samariaravinen likeså. Dette er min 4. tur dit og jeg elsker bare maten, stranden og stedet. Min tur alene 1. uke med ving kommer på ca 4.000.

Når det gjelder uspesifisert ... velg MED dusj og toalett. Hvis du reiser alene ville jeg ikke gjort det (man er litt mer avhengig av å ikke havne i hutaheiti hvis man er alene) mens hvis man er to så er det kanskje litt lettere å innfinne seg med et bosted utenfor "lysløypen".

Jeg bruker ca 50 euro pr dag - da er middag på restaurant mens frokost og lunsj er på rom, solstoler og noen drinker på en pub medregnet. Ikke medregnet er sightseeing, shopping og taxiturer hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...