Gjest Emeldina Skrevet 22. juli 2006 #21 Skrevet 22. juli 2006 Jeg trakk visdomstennene i overkjeven for tre uker siden; har hatt dem i et par år, og hadde mye plager med dem. De vokste utover, og presset mot de andre tennene. Tannlegen sa at de var katastrofale Jeg gruet meg skikkelig til å trekke dem, men visste at det var til mitt eget beste. Jeg trakk en først, og den andre dagen etter pga at tannlegen ikke ville sette bedøvelse på begge sider samme dag. Sprøytene gjorde ganske vondt, og jeg fikk litt noia da tannlegen hentet noe som lignet på en syl for å "grave" ut tanna. Han sa at det kom til å bli vanskelig å få dem ut siden de vokste utover. Altså, når jeg gapet opp var kjevebeinet i veien slik at han ikke kom til tennene. Men det gikk så fort og greit at jeg ikke gruet meg i det hele tatt til å trekke den andre dagen etter. Jeg hadde litt vondt da bedøvelsen gikk ut, men satt med ispose på kinnet i noen timer. Trengte nesten ikke smertestillende heller. Og hullene etter tennene grodde veldig fort. Begge tennene hadde forresten bare en rot.
Pooh Skrevet 22. juli 2006 #22 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg har også en visdomstann som i blant føles akkurat som det ts og andre her beskriver, så jeg tror nok det er ganske normalt, ja. Jeg foretrekker imidlertid å leve med de sporadiske smertene for nå. Hvis det virkelig blomstrer opp må jeg selvfølgelig revurdere. Min plagede visdomstann sitter i underkjeven, og det er derfor jeg ikke vil gjøre noe med den. Trakk den andre visdomstanna nede for ca 5 år siden, og det var jammen ikke vakkert. Tok nesten en time og gjorde skikkelig vondt til tross for flere injeksoner med smertestillende. Min kvinnelige tannlege fikk ikke tanna ut og måtte tilkalle hjelp fra sin sterkere mannlige kollega. Hadde sår i munnviken etterpå fra de brukte den til å ”vippe” ut tanna. Den timen var likevel småtteri i forhold til uka etterpå, etter at bedøvelsen gikk ut. Brukte max dose av Ibumetin og Paracet sammen og hadde likevel vanvittig vondt. Hvis jeg må trekke den andre nedre visdomstanna, skal jeg definitive insistere på kirurg som kan operere den ut. Helst i narkose! Skulle kanskje ikke poste dette, vil jo ikke skremme vannet av trådstarter heller, men mine traumatiske minner kom plutselig tilbake her. Heldigvis sier alle jeg har snakket med at øvre jeksler sitter mye løsere, så det går nok greit. Endret 22. juli 2006 av Pooh
Gjest Trådstarter igjen Skrevet 22. juli 2006 #23 Skrevet 22. juli 2006 Oj, hørtes skikkelig traumatisk ut det der da! Hjelpe meg... Fpr virkelig håpe det stemmer det de andre sier her da, med at de oppe ikke er så vrange. Og mens jeg er her, har dere andre også hatt det sånn at kjeven har låst seg? Jeg greier virkelig ikke å gape her, får bare åpnet munnen såpass at jeg såvidt greier å presse inn ei brødskive mellom tennene. Skikkelig irriterende, jeg er sulten jo!
Gjest Emera Skrevet 22. juli 2006 #24 Skrevet 22. juli 2006 Og mens jeg er her, har dere andre også hatt det sånn at kjeven har låst seg? Jeg greier virkelig ikke å gape her, får bare åpnet munnen såpass at jeg såvidt greier å presse inn ei brødskive mellom tennene. Skikkelig irriterende, jeg er sulten jo! ← Jeg har det sånn når visdomstannen (den ene nede) er i aktiv fase. Og jeg får vondt "i halsen" akkurat som du beskriver tidligere i tråden. Husker jeg satt en lørdagskveld og sugde potetgull... Heldigvis er det lenge imellom de aktive periodene, og jeg har ikke sett det nødvendig å trekke tannen ennå. Den har forresten ikke kommet helt fram heller, så jeg synes det er greit å vente med eventuell trekking. Når tannen presser seg opp, passer jeg på å skylle med Hextril eller Corsodyl. Det har holdt så langt.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #25 Skrevet 22. juli 2006 Takk for tipsene. Når man får betennelse i en visdomstann så er det jo ganske sannsynlig at de ligger kinkig til da, og det er fare for gjentatte betennelser. Jeg fikk ihvertfall beskjed fra tannlegen om at det var best å fjerne denne tanna. ← Åh, nå ser jeg det. Grunnen til at jeg har skrevet det jeg har er at jeg har hatt betennelser i tannkjøttet selv, pga visdomstennene. Men helt sikkert ikke i samme grad som deg, for jeg har fått klar beskjed om at jeg kan beholde mine.
SunAndMoon Skrevet 22. juli 2006 #26 Skrevet 22. juli 2006 nå skal jeg ihvertfall til tannlegen!!! hehe.. jeg har hatt j***** vondt i visdomstanna som er på vei opp i underkjeven...jeg har ikke plass til visdomstennene mine, så de tar seg plass under og bak den siste jekselen.. (har flere på gang både oppe og nede, gått over noen få år). våknet igår og følte meg så hoven og sprengt i tannkjøttet.. må få gjort noe med dette. også er det denne tannskrekken da... skulle vært hos tannlegen for snart to år siden..
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #27 Skrevet 22. juli 2006 Oj, hørtes skikkelig traumatisk ut det der da! Hjelpe meg... Fpr virkelig håpe det stemmer det de andre sier her da, med at de oppe ikke er så vrange. ← Ta det med ro, det går sikkert greit. Vanskelighetsgraden på trekkingen kan bl.a. komme an på røttene, men generelt er de oppe ikke så vanskelige som de i underkjeven - gud bedre tid jeg er glad for at man bare får to i hver kjeve og at jeg har fått ut begge i underkjeven....
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #28 Skrevet 22. juli 2006 nå skal jeg ihvertfall til tannlegen!!! hehe.. jeg har hatt j***** vondt i visdomstanna som er på vei opp i underkjeven...jeg har ikke plass til visdomstennene mine, så de tar seg plass under og bak den siste jekselen.. (har flere på gang både oppe og nede, gått over noen få år). våknet igår og følte meg så hoven og sprengt i tannkjøttet.. må få gjort noe med dette. også er det denne tannskrekken da... skulle vært hos tannlegen for snart to år siden.. ← Huffda, du bør virkelig gå til tannlegen. Dersom det ikke er plass til visdomstennene kan de ødelegge nabotennene dersom de står og butter på dem. Snakk med tannlegen om tannlegeskrekken din før han begynner. Det er ikke noe ukjent territorium for dem og kan han ikke hjelpe deg så kan han sikkert henvise deg til en tannlege som er spesialist på pasienter med tannlegeskrekk.
SunAndMoon Skrevet 24. juli 2006 #29 Skrevet 24. juli 2006 Ja, jeg bør det. takk for informasjonen og tipset Jeg tok faktisk røngten av røttene når jeg var 17, og da snakket de om å operere dem bort. men jeg hørte aldri noe mer fra dem etter at røngtenbildene ble tatt har også hatt tannregulering, så jeg vet at visdomstennene ødelegger for tannraden osv. så får ta tak i det så fort som mulig... får prøve å komme meg over skrekken. hadde det ikke vært for den første tannregulerings-tannlegen min, hadde jeg aldri hatt tannskrekk. han var alles barn/ungdoms skrekk for mange år siden, og er det ennå.. nå er det vel 13 år siden jeg fikk regulering..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå