Gå til innhold

Avlivning av hunder som biter mennesker

Fremhevede innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Hunder er dyr og har følgelig et annet språk enn oss. De glefser etter hverandre hvis de føler seg uttrygge eller syns den andre hunden blir for nærgående.

Barn skjønner ikke hundens språk og kan lett bli bitt. Skal man da avlive hunden som bare brukte sitt språk?

Det er klart at enkelte hunder kan ha blitt ødelagt av eieren og reagerer ikke normalt lenger. Hvis en hund virkelig skader eller dreper et menneske må den selvsagt avlives mener jeg.

Men en hund som står i bånd og kommer i skade for å bite et barn som blir for nærgående, bør den avlives?

Det syns ikke jeg. (og jeg har selv blitt bitt av hund)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes det bør vurderes grundig fra gang til gang og ikke være noen generell regel.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Dobbeltpost

Endret av Kvinneguden
Gjest Gjesta
Skrevet
Rasjonelt sett må jeg innrømme at jeg er veldig usikker.

Følelsesmessig sett vet jeg at den dagen en hund biter en av gutta mine vil jeg umiddelbart sørge for at den blir avlivet hurtigst mulig. Hunden, altså.

Skrevet (endret)
Men en hund som står i bånd og kommer i skade for å bite et barn som blir for nærgående, bør den avlives?

Det syns ikke jeg. (og jeg har selv blitt bitt av hund)

Det synes ikke jeg heller. Barn bør heller gjøres oppmerksom på at man ikke bare går bort til en fremmed hund (eller fremmed dyr av noe slag) for å klappe. Og man skal ihvertfall ikke lugge eller dra i halen, prøve å ri på den eller lignende. Dyr har da rettigheter de også, også når barn er involvert. Dyr skal ikke straffes for å forsvare seg.

Det hender seg at dyr biter kun for å markere også, altså at det ikke er noe kraft i bittet. Dette har jeg opplevd ofte til og med hos katter. Hvis hun ikke vil bli klappet akkurat der akkurat da (katter er lunefulle skapninger), kan det hende hun biter - men uten hensikt å bite gjennom hud. Enkelte ganger biter katter hardt også, og man skal være god kattekjenner for å føle signalene på forhånd. Det er jo derfor at man er nøye med å informere barn om at de må stryke veldig mykt og varsomt, "ellers blir katten sint". Og etter et liv som katteeier har jeg en del arr. Spesielt etter å ha bragt henne i bil til dyrelegen - uten kattebur. Fikk høre etterpå at jeg så ut som om jeg hadde blitt angrepet av indianerne :ler:

Endret av K.A.
Skrevet
Jeg synes det bør vurderes grundig fra gang til gang og ikke være noen generell regel.

Enig med deg, men generelt synes jeg det er bedre å avlive en hund for mye enn å ta sjansen på at dette var en engangsforeteelse.

Skrevet
Enig med deg, men generelt synes jeg det er bedre å avlive en hund for mye enn å ta sjansen på at dette var en engangsforeteelse.

Der er jeg uenig. En hund er riktignok ikke et menneske, men dyr har også rettigheter. Jeg er imot all avlivning bare for å "være på den sikre siden".

Gjest gjesta
Skrevet

Vi hadde en liten dvergpuddel som bet en liten unge (ett år el.) en gang. Ungen hadde revet den i pelsen, og den prøvde bare å forsvare seg. Dvergpuddelen ble selvfølgelig ikke avlivet (ungen ble ikke skadet). Men hvis vi da hadde hatt en mye større hund, som hadde reagert på samme måte, måtte vi kanskje ha avlivet den? Det høres jo litt feil ut. Men det er selvfølgelig stor forskjell på hvor mye skade en dvergpuddel og f.eks en schäfer (eller en kongepuddel for den saks skyld) greier å forvolde, og det er også forskjell på hvor mye de tåler før de må forsvare seg. Men jeg synes at mange voksne burde passe bedre på barna sine, og ikke bare la de gå bort til fremmede hunder. Unger kan være veldig overveldende for en hund, og hvis de ikke greier å komme seg unna, biter de. Det er jo en selvfølge at vi ikke kan ha agressive hunder rundt omkring, men hundene kan jo ikke noe for at de har instinkter heller.

Gjest Lanyah
Skrevet

Jeg synst det er fælt når de bare avliver hunden med en gang uten å vurdere hva som var årsaken til at den bet...! Jeg er veldig enig at dyr har sine rettigheter!

Skrevet

Situasjonen må jo selvfølgelig vurderes, men jeg er stort sett ikke for at hunder som biter fremmede (eller kjente for den saks skyld) skal avlives sånn uten videre. Som oftest er vel hundene blitt provosert til å reagere som de gjør om de skulle bite i fra seg, glefse etter noen? Jeg mener feks det er foreldres ansvar å lære barn at fremmede hunder skal de ikke gå bort til. Det er selvsagt også hundeeieres ansvar å se til at fremmede ikke kan "herje" med hunden slik at den reagerer på denne måten.

Skulle det dermed være hunden som viser agressiv atferd og biter gjentatte ganger så bør man se nærmere på hundens atferd og om den rett og slett kan være mannevond som følge av feks "manglende oppdragelse" eller mishandling og deretter vurdere om hunden kan bli kvitt denne atferden med riktig oppfølging.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg vil påstå at hunder som har fått en god "oppdragelse" sjelden vil bite bare for å markere seg eller fordi den er redd.

Jeg har hatt hund, vel og merke en spesielt snill rase, men har aldri opplevd at hunden bet. Den sa ifra når den var irritert, men ville aldri bitt.

Enkelte hunder kan bite litt når de blir irriterte, kan være deres måte å si ifra på, men trenger ikke være verre enn det, og da skal ikke vi som mennesker overreagere heller.

Men noen hunder kan være aggressive, og da viser de det med hele sin adferd. Slike bør avlives, da de kan bite og ikke slippe taket med det samme, slik at unger blir skadet.

men de fortjener at man vurderer det nøy, dyr har også rettigheter!

Skrevet

Det kommer an på situasjonen. Står min hund i bånd og noen plager den til den biter så ikke pokker om jeg avliver bikkja for det. Da skulle heller plageren blitt avlivd!!

Min datter ble bitt som 3 åring og pga av omstendighetene rundt bittet så var det ingen grunn til å avlive hunden. At voksne ikke klarer å passe på sine egne unger skal ikke automatisk koste en hunds liv.

Gjest Gjest1
Skrevet

Det kommer også veldig an på hva som oppfattes som bitt. Hunder leker med munnen åpen ofte, og det er lett for at tennene rasper borti hud uten at det dermed er ment som et bitt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes foreldre skal plente hull i hodet på ungene sine at de aldri, aldri skal gå bort til fremmede hunder, i hvert fall ikke uten å spørre eieren av hunden først. Selv om hunden ser nydelig og søt ut og alt det der, skal man aldri i verden gå bort til en fremmed hund uansett. Jeg har ikke tall på hvor mange unger som kommer og klapper hunden min uten å spørre, og løper etter oss om vi går unna, eller sier jeg nei, så kommer det typiske utsagnet "joooo, men den er så søøøøt!!"

Hunden min er snill, den, men jeg vil ikke at alle og enhver skal løpe bort og klappe.

Skrevet

Jeg hadde en skikkelig svær Rottis gutt. Det merkeligste jeg opplevde med han var en far som satte poden sin oppå nakken til hunden min og skulle ride ranke og lot ungen holde seg fast i ørene til hunden.

Takk gud for at jeg hadde en trygg hun for jeg sto med ryggen vekk fra situasjonen og oppdaget ikke med en gang hva han gjorde.

Jeg kan love dere at denne faren gikk kuet bort fra meg og hadde mange stygge foreldreblikk i nakken. Tror aldri jeg har kjeftet så fælt på et menneske noen gang. Flott ting å lære barna sine!!

Skrevet

Jeg ble bitt i ansiktet som 4-5 åring fordi jeg skulle ta maten fra en hund i nabolaget. Jeg har forsatt et lite arr. Jeg hadde fått beskjed mange ganger om ikke å gjøre det fordi hunden absolutt ikke likte det. Den hunden levde i mange år etterpå og det er glad for for det var ellers en veldig fin hund.

Skrevet (endret)
Jeg vil påstå at hunder som har fått en god "oppdragelse" sjelden vil bite bare for å markere seg eller fordi den er redd.

Dyr biter ikke for å markere seg. Men dyr kan markere bitt, som jeg forklarte, og dette gjør de når de ikke ønsker å volde skade/provosere kamp, men likevel si klart ifra at "dette liker jeg ikke". Ofte er det ikke snakk om mer enn et glefs uten at den faktisk berører. Veloppdratte hunder markerer mer enn de biter.

Endret av K.A.
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at en hund som har bitt et menneske skal avlives, ja.

Jeg ser at det ligger nyanser i det "å bite" - men det å "bite" i lek er jo ikke det samme som å bite i sinne.

Jeg har selv blitt "bitt" av hunden vår da jeg var liten. Dvs. hun bet ikke, men markerte seg ved å sette tanngarden i kinnet mitt. Det var min feil - for jeg hoppa oppå henne for å leke mens hun sov. I sånne tilfeller mener jeg ikke at hunden må avlives. Hadde hun derimot bitt meg ordentlig så jeg ble skada så burde hun vært avlivet etter min mening.

Når jeg kommer bort i folk med hunder som sier "ikke gå bort til han for da biter han deg" da blir jeg fryktelig provosert. Sånne hunder skulle det vært forbud mot.

Skrevet
Jeg er av den oppfatning at en hund som har bitt et menneske skal avlives, ja.

Jeg ser at det ligger nyanser i det "å bite" - men det å "bite" i lek er jo ikke det samme som å bite i sinne.

Jeg har selv blitt "bitt" av hunden vår da jeg var liten. Dvs. hun bet ikke, men markerte seg ved å sette tanngarden i kinnet mitt. Det var min feil - for jeg hoppa oppå henne for å leke mens hun sov. I sånne tilfeller mener jeg ikke at hunden må avlives. Hadde hun derimot bitt meg ordentlig så jeg ble skada så burde hun vært avlivet etter min mening.

Når jeg kommer bort i folk med hunder som sier "ikke gå bort til han for da biter han deg" da blir jeg fryktelig provosert. Sånne hunder skulle det vært forbud mot.

Hvis hunden sov skal du være glad for at den var kjapp nok i reaksjonen til bare å markere. Om den så hadde bitt hardt har det jo fortsatt vært ene og alene din feil, siden hunden faktisk sov. Det at du ikke visste bedre gjør deg jo forsåvidt klanderfri, men det betyr ikke at det ville vært hundens skyld av den grunn. Det ville vært en veldig uheldig situasjon, forårsaket av et barns uvitenhet -- ikke en hunds overdrevne aggresjon. Hva med om en godt voksen mann hadde hoppet på hunden? Det ville jo representert et virkelig og farlig angrep, og skulle bare mangle at hunden ville forsvart seg da. Nå er det forskjell på barn og voksne, selvfølgelig, men poenget er at det ikke er så lett å vite forskjell i søvne.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt hund, vel og merke en spesielt snill rase, men har aldri opplevd at hunden bet. Den sa ifra når den var irritert, men ville aldri bitt.

Veldig naiv og nokså farlig holdning å ha for en hundeeier det der...

Hunden min biter heller ikke, men det er fordi jeg sørger for å holde henne unna situasjoner hvor det kan skje. Og alle hunder vil kunne bite, dersom de blir satt i en presset situasjon, og det betyr ikke at det er noe galt med hverken hunden eller oppdrageren, da dette er en helt naturlig reaksjon for en hund. Hunder som biter uprovosert derimot er noe helt annet, og de bør selvsagt avlives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...